Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tähdelle kovasti tsemppiä ja plussatuulua! 😊🤗
N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20
En tiedä miksi en saa enää puhelimella viestiä lähetettyä tänne..?
Tryout, halit :( <3
Tähti, oijoi! Hirmuisesti (tupla)plussatuulia sinne! :) <3
Aromisuola, pidetään peukkuja ja toivotaan parasta <3
Jännä miten näin alkukierrosta sitä osaisi muka olla niin lungisti ja tekisi mieli olla tikuttamatta ovistakin. Mut uskon, että mitä pidemmälle tätä viikkoa mennään, sitä enemmän alkaa ovistestit poltella kaapissa taas.
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Tähdelle hurjasti Tsemppiä ja plussatuulia ❤️
Aamulla kirjoitin että vuotoa ei oo näkynyt, no jokunen tunti sitten pyyhkiessä tuli punertavaa valkkaria, siteeseen asti ei oo tullut mitään ja äsken taas pyyhkiessä ei mitään 🤔 On kyllä niin epätoivoinen olo ja odottaa vaan milloin alkaa kunnolla vuoto.Mitään tiputtelua mulla ei yleensä ole.
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Liityn ketjuun. Ollaan miehen kanssa muutamia kuukausia sitten jätetty ehkäisy pois ajatuksella, että tulee jos tulee. Koska olen jo 33-vuotias, on toki mietityttänyt tosi paljon oma hedelmällisyys ja se, millaiset mahdollisuudet saada vauva mahdollisesti olisi... Olen kuitenkin yrittänyt olla stressaamatta ja liikaa miettimättä, vaikka se halu saada oma lapsi olisi kyllä tosi, tosi kova.
Tänään on jo kiertopäivä 33, aiemmilla kerroilla kierto kestänyt aika tarkkaan 29 pv mutta yksi selkeästi pidempi kierto mahtuu keväällä (39 pv, kenties stressiin liittyvää). Muutaman päivän ajan ollut jo sellainen olo, että menkat olis alkamassa, vatsaa kipristelee jne., mutta mitään ei ole vielä ainakaan tapahtunut. Eli varovaisestihan sitä toivoo että raskaus olisi ehkä alkanut, ja samalla pelkää, että kuukautiset alkaa hetkenä minä hyvänsä :) Tein tänään jo testinkin, mutta testissä oli varmaan joku ongelma sillä en saanut yhtään selkeää viivaa, vaan pelkän punaisen sutun siinä missä viivojen olisi pitänyt olla. Että apua!
33 v, lapseton, ehkäisy jätetty pois 3/2020 ajatuksella tulee jos on tullakseen.
Heipat!
Pidin juhannuksen ajan henkisesti taukoa tästä raskautumishaaveilusta ( en ihan kokonaan tietenkään onnistunut) ja nyt kahlasin viestit läpi. Monella siellä jännät paikat, kuten meidän Tähdellä⭐️⭐️⭐️! Paljon ajatuksia täältä!
Ihanan avoimesti kirjoitatte ja siksi juuri tämä on mahtava ketju ja paikka❤️. Täytyy yrittää ymmärtää ihmisiä, jotka eivät ehkä ymmärrä meidän kaikkien tilanteita, vaikka se onkin välillä hammastenkiristystä. Esimerkkinä nyt jussina tapasimme ystäväpariskunnan, jotka ihastelivat 8kk:n ikäistä poikaamme ja samaan hengenvetoon kommentoivat, kuinka ovat monesti ihmetelleet, miten kaikki meni meillä hyvin, ”kun noin vanhoja olette” ja että nyt vain pidätte huolen, ettei käy uudelleen vahinkoa! Siis anteeksi🤔😅? Ensinnäkään poikamme ei ole vahinko ja toiseksi toivoisimme hänelle sisarusta......no joo, en sanonut mitään....
Itselläni pahimmat piinahetket ja toisaalta ei ollenkaan....kp nimittäin 26/28, mutta olen 99%:n varma, että menkat alkaa just eikä melkein keskiviikkona. Tavallaan olen jo luovuttanut tämän kierron suhteen. Edellisessä kierrossa, jossa sain sen selkeän vaikka haalean toisen viivan dpo 13 testiin, oli oireita vaikka muille jakaa. Nyt ei mitään lukuunottamatta normi menkkaketutustunteita ja menkkamaisia tuntemuksia alamahalla. Sunnuntaina on mun synttärit ja kierron alussa maalailin kuvia siitä, että jospa saisin sen ihanimman lahjan ikinä.....nyt vain toivon, että menkat alkaisivat ajallaan ja olisivat ehkä jo ohi synttärinäni😊
Olette ihania ja toivon kaikille paaaaaaalhob hyviä plussatuulosia😘
ÄitiKoo kirjoitti:
Monella siellä jännät paikat, kuten meidän Tähdellä⭐️⭐️⭐️! Paljon ajatuksia täältä!
Ihanan avoimesti kirjoitatte ja siksi juuri tämä on mahtava ketju ja paikka❤️. Täytyy yrittää ymmärtää ihmisiä, jotka eivät ehkä ymmärrä meidän kaikkien tilanteita, vaikka se onkin välillä hammastenkiristystä. Esimerkkinä nyt jussina tapasimme ystäväpariskunnan, jotka ihastelivat 8kk:n ikäistä poikaamme ja samaan hengenvetoon kommentoivat, kuinka ovat monesti ihmetelleet, miten kaikki meni meillä hyvin, ”kun noin vanhoja olette” ja että nyt vain pidätte huolen, ettei käy uudelleen vahinkoa! Siis anteeksi🤔😅? Ensinnäkään poikamme ei ole vahinko ja toiseksi toivoisimme hänelle sisarusta......no joo, en sanonut mitään....
Itselläni pahimmat piinahetket ja toisaalta ei ollenkaan....kp nimittäin 26/28, mutta olen 99%:n varma, että menkat alkaa just eikä melkein keskiviikkona. Tavallaan olen jo luovuttanut tämän kierron suhteen. Edellisessä kierrossa, jossa sain sen selkeän vaikka haalean toisen viivan dpo 13 testiin, oli oireita vaikka muille jakaa. Nyt ei mitään lukuunottamatta normi menkkaketutustunteita ja menkkamaisia tuntemuksia alamahalla. Sunnuntaina on mun synttärit ja kierron alussa maalailin kuvia siitä, että jospa saisin sen ihanimman lahjan ikinä.....nyt vain toivon, että menkat alkaisivat ajallaan ja olisivat ehkä jo ohi synttärinäni😊
Olette ihania ja toivon kaikille paaaaaaalhob hyviä plussatuulosia😘
Apua Äiti Koo, mä toivon teille vauvan!👄❤👍👍
Ensinnäkin on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka määrittelevät ketään iän perusteella. Todellisuudessa kukaan ei tiedä kenenkään iän kestoa, sillä sen määrittää biologia, ellei tapahdu muuta.
Tänne synnytään, ja täältä kuollaan eri ikäisinä. Myös biologia määrittää sen verran, että joillakin tulee vaihdevuodet aiemmin (jopa 35v. jälk.) ja joillakin vasta jossain 55v.....
Toivon tasapuolisesti kaikille plussaa ja kaikkea hyvää!!❤❤💖🎶🎶🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Pioni, kerroit aiemmin että teidän tie vie icsi/ivf hoitoihin? En löydä enään viestiä mutta haluatko kertoa hoitopolusta enemmän :) luultavasti meilläkin edessä. Syksyllä kolmas ja viimeinen inseminaatio edessä ja sen jälkeen sitten ivf kutsuu. Meillä lapsettomuuden syynä miehen alentunut siittiön tuotanto, kaksi inssiä ei ole tuottanut tulosta.
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
Tähdelle toivon nyt kovasti onnistumista, kuulostaa erittäin lupaavalta tilanne 👍
Haaveilija33 tervetuloa mukaan! 😊
Neiti Kesäheinä: Täällä sama tilanne..eli menkkojen alkua odottelen ja nyt on tullut muutamana päivänä hieman punertavaa vuotoa. Oireita ei kyllä juurikaan ole, muuta kuin turvonneen tuntuinen alamaha ja pää on ollut hieman kipeänä monta päivää. Kp on nyt 26/28. Minulla kyllä kierrot välillä yli 30 päivääkin, että saa nähdä miten nyt menee. Ja silloin tällöin minulla on siis tuota tiputteluvuotoa ennen menkkojen alkua.
Kylläpä on sukulainen tökerösti kommentoinut Äiti Koolle! Ylipäätään ei voi kuin ihmetellä miten ihmiset kehtaa tämmöisiä asoita suustaan päästää. Eikä sitä paitsi nykypäivänä ole ollenkaan harvinaista saada lapsia yli 40-vuotiaana. Ja oliko se ensi synnyttäjienkin keski-ikä jo jossain 30v paikkeilla eli se jo kertoo paljon siitä, että nykyään lapsia saadaan aiempaa enemmän +30v ikäisenä.
Ja muutenkin ei pitäisi kenenkään kysellä toisten ”lapsenteko” aikeista. Koskaan kun ei voi tietää mikä tilanne on ja esim. kuinka kauan lasta on jo yritetty saada.
Oonanen 36v 🙂/ mies 37v/ kolmas toiveissa / yritys aloitettu 6/20
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Tähdelle hurjasti Tsemppiä ja plussatuulia ❤️
Aamulla kirjoitin että vuotoa ei oo näkynyt, no jokunen tunti sitten pyyhkiessä tuli punertavaa valkkaria, siteeseen asti ei oo tullut mitään ja äsken taas pyyhkiessä ei mitään 🤔 On kyllä niin epätoivoinen olo ja odottaa vaan milloin alkaa kunnolla vuoto.Mitään tiputtelua mulla ei yleensä ole.
Kesäheinälle vielä toiveita plussasta❤❤💋 toivottavasti on harmitonta alkuraskauden tiputtelua...testaa pian uudelleen!🤗👍🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Ihana Ärrä, nyt plussa sinne!👍❤👄👄
Mennään aika samoissa👍🎶🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Järkytyin myös tosta ÄitiKoon saamasta kommentista.. Mitä ihmisillä liikkuu päässä jos kehtaa tuollaista laukoa? Meiltä myös kysyttiin pari viikkoa sitten ihan kahteen otteeseen että jokos on perheenlisäystä tulossa. Ja sitten vielä illalla piti rouvankin vielä tulla kysymään että onko pulla uunissa kun juot vain vissyä. Kiva siinä sitten itku kurkussa sanoa että ei ole, kiitos muistutuksesta. En vaan käytä alkoholia ollenkaan... Samaa voisin suositella teille kun ei ole käytöstapoja ollenkaan. 😠😡
Äitykälle kiitokset!❤ Ihana, että olet aina läsnä, sekä niin järkevä ja jalat maassa.
Pikaista plussaa ja kaikkea hyvää!!💖❤❤💖🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Tryout, isot ja suuret halit!❤❤💖❤
Mä niin toivon teille vauvan!👍🎶🎶🎶
Nyt täällä taikasauva heilahti, joten jospa se pian tapahtuisi❤💖❤👍🤗 🎶🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Oonanen kirjoitti:
Tähdelle toivon nyt kovasti onnistumista, kuulostaa erittäin lupaavalta tilanne 👍
Haaveilija33 tervetuloa mukaan! 😊
Neiti Kesäheinä: Täällä sama tilanne..eli menkkojen alkua odottelen ja nyt on tullut muutamana päivänä hieman punertavaa vuotoa. Oireita ei kyllä juurikaan ole, muuta kuin turvonneen tuntuinen alamaha ja pää on ollut hieman kipeänä monta päivää. Kp on nyt 26/28. Minulla kyllä kierrot välillä yli 30 päivääkin, että saa nähdä miten nyt menee. Ja silloin tällöin minulla on siis tuota tiputteluvuotoa ennen menkkojen alkua.
Kylläpä on sukulainen tökerösti kommentoinut Äiti Koolle! Ylipäätään ei voi kuin ihmetellä miten ihmiset kehtaa tämmöisiä asoita suustaan päästää. Eikä sitä paitsi nykypäivänä ole ollenkaan harvinaista saada lapsia yli 40-vuotiaana. Ja oliko se ensi synnyttäjienkin keski-ikä jo jossain 30v paikkeilla eli se jo kertoo paljon siitä, että nykyään lapsia saadaan aiempaa enemmän +30v ikäisenä.
Ja muutenkin ei pitäisi kenenkään kysellä toisten ”lapsenteko” aikeista. Koskaan kun ei voi tietää mikä tilanne on ja esim. kuinka kauan lasta on jo yritetty saada.
Oonanen, voi ihana kiitos!❤
Toivon sinulle niin pikaisen plussan❤👍👄👄👄🎶🎶🎶🎶🎶🎶
En usko, että enää koskaan voin onnistua raskautumaan luomuna ilman Klinikkaa, jo pelkästään miehen vasta-aineiden takia (autoimmuunia), sekä omien munasolujeni iän takia. Mun munasolut on jo 48-vuotta, vaikka olen "vasta" 47-vuotias.
Niin ja, että mies ei ole todellakaan helposti suostuteltavissa lähtemään Suomea pidemmälle hoitoihin....joten siinä mielessä tämä on kyllä niin lopullinen tilanne😪😭
NYYH!❤😪
Tähtitaivas☆
Tänään dpo7 ja kp 21/28. Ei mitään tuntemuksia. Enpä usko et olis plussa tulossa mut eihän sitä koskaan voi tietää.
Tsemppiä muille ja plussatuulia kaikille tasapuolisesti 😍😍
Piipari kirjoitti:
Tsemppiä kaikille tasapuolisesti. Mietin että jotenkin en ole ennen tätä omaa yritystä ehkä täysin ymmärtänyt kuinka 'hankalaa' raskaaksi tulo voi olla ja kuinka yleistä on yrittää useampi kuukausi tai vuosi. Vaikka tiesin ovulaatiosta ym pintapuolisesti enpä ole koskaan tarkemmin asiasta lukenut ja ehkä näistä asioista ei tosiaan puhuta tarpeeksi. Vai enkö ole vain sitten kiinnittänyt huomiota kun ei ole ollut aikaisemmin ajankohtaista.
Mies on ottanut tämän yrittämisen rennommin mutta nyt sanoi että tuntuu että kaikki ympärillä saa lapsia ja tv-ohjelmissakin raskauksia ja lapsia. Kai sitä alitajuisesti alkaa kiinnittämään enemmän huomiota.
Minulla on dpo 5 ja olen jotenkin rauhallisempi tässä kierrossa enkä hermoile ja mieti iikaa. Ehkä johtuu siitä kun päätin lopettaa oireiden tarkkailun ja analysoinnin kun siitä seurasi vain stressiä ja mielipahaa.
Piipari, koska testaat?❤👍🎶🎶🎶🎶
Rauhassa vaan, ei ole kiire.
Tähtitaivas☆
Paljon voimia ja tsemppiä kaikille 💖
Kylläpä sitä monenlaisia töttermanneja leipä elättää, vaikka eihän nämä typeryyksien laukojat välttämättä tietoisesti halunneet loukata.
Vähän tässä jo mietin, että tulenko tänne tätä kirjoittelemaan, mutta väki täällä kirjoittaa ihanan avoimesti, niin päätin minäkin toimia niin.
Olen nimenomaan seurannut keskusteluja jo tovin ja lukenut, miten joillekin lasten saaminen on vaikeaa. Osittain ehkä siksikin aloinkin nyt kiirehtiä miehelleni asiaa, koska ajattelin, että jos jotain on pielessä, niin saataisiin tieto aiemmin ja saataisiin ehkä lisäaikaa hoitoihin yms. koska olisi myös toiveissa saada useampi lapsi ja nyt lähdettiin vasta yrittämään ensimmäistä. Olen välillä miettinyt, että voikohan jossakin olla jotain vikaa, kun on jos jonkinmoista vahinkoa tässä vuosien aikana sattunut, mutta ei sellaista vahinkoa, että olisin päässyt raskaaksi tulemaan. Mekin kaikki kun ollaan ihmisiä eli kukaan meistä ei ole täydellinen ja todella monille on ihan vahinkojakin sattunut.
Noh, kirjoittelin viime viikolla juhannusta edeltäviä tunnelmia, miten mieli oli vähän maassa siitä tehdystä negatiivisestä raskaustestistä. Alavatsan kivut kuitenkin vain jatkuivat edelleen ja alkoivat tuntua poikkeuksellisen kovilta viikonlopun aikana. Ja menkkojen olisi pitänyt alkaa viikonloppuna, mutta eivät alkaneet.
Heräsin viime yönä neljältä ja totesin, että pissattaisi. Mulla oli jemmassa just vielä yksi raskaustesti ja olin ajatellut tehdä sen aamulla herättyäni, ja nyt sitten ajattelin, että testihän menee varmasti harakoille, jos en nyt sitä tee. Testiin tuli ensin yksi todella selkeä tumma viiva eikä muuta ja mietin, että noniin, kyllä ne ihan oikeasti menkat vain on sieltä tulossa. Mutta hetken odottelun jälkeen testiin alkoikin hennosti piirtyä vaaleanpunainen viiva 💖 Ja kohta se oli ihan selkeä vaaleanpunainen viiva! Hetken mietin, että viitsinkö herättää miehen, mutta pakkohan se oli. Ei jaksanut noin aikaisin vielä hirveästi hymyillä, mutta kylläpä häntäkin hymyilytti, kun oli saanut muutaman tunnin nukkua uutisen päälle.
Olo on ollut todella hämmentynyt. Olin yrittänyt psyykata itseäni siihen, että tässä projektissa tulee menemään aikaa, mutta nyt olenkin jo raskaana! Nyt sitten jännittää, että miten kaikki menee, koska nyt ollaan vasta viikoilla 4+5 eli on niin iso riski mennä kesken... Toisaalta ei tekisi mieli kertoa vielä oikein kellekään, mutta esimerkiksi meidät vihitään 1.8.2020 ja on tarkoitus vähän juhlistaa meidän + kaason & bestmanin kanssa ja en voinut olla kertomatta kaasolle.
Nyt sitten parin viikon sisään olisi miehen veljen valmistujaisjuhlat ja mies meinasi tänään ilmoittaa meidät paikalle saapuvaksi, mutta hän heti perään kysyi, että niin, mitäs allergioita sulle aletaan luettelemaan... Mieheni vanhemmat ovat siis eronneet, appiukko on uusissa naimisissa ja nyt on sitten mietinnässä, että pitäisikö nyt ainakin näiden juhlien järjestäjille eli appiukolle, hänen vaimolleen ja tälle miehen veljelle tästä raskaudesta kertoa vai uskaltaisiko luottaa, että eiköhän tarjoiluissa ole jotain sellaista minullekin sopivaa syötävää muutenkin...
Ikäneito kirjoitti:
Tämä kierto kun on lusittu, niin pistän kaikki paukut seuraavaan kiertoon ja otan taas inkivääriveden käyttöön. Valkosipulia olenkin jo nappaillut XD.
Ihana Ikäneito, ehkä inkivääri todella voi auttaa ja valkosipuli😊❤
Näitä tulee kyllä otettua Inositolin lisäksi. Käytän myös kurkumaa....🤔
Hmmm...sitten vielä täytyisi taikoa..
Taion sinulle plussan nopeasti!❤💋👍
🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Mulla oli sitten viimeinen hoito Suomessa, eivät hoida enempää, kun 47v. on mittarissa😰
Mutta sitten hyviin uutisiin, inseminaatio meni hyvin....olen ovuloinut tänään jo vasemmalta ja pian on irtoamassa munasolu myös oikealta, oli 19mm kokoinen!!🤩
Siis kaksi munasolua ilman lääkitystä💖💖💖....
ihana INOSITOL!!💖💋💋💋💋
Siittiöt priimaa yli 90% eteenpäin meneviä....
Että tämä oli tässä, hoitaja toivotti nyt TUPLA onnea matkaan❤🎶🎶🎶 ja jos hoitoja vielä haluaa niin sitten kohti Viroa tai Tsekkeihin.
Hirmu haikeat tunnelmat, mutta myös niin optimistiset viimeisen hoitokerran myötä❤😪😪💖💖🎶🎶🤒🎶🎶🎶👍👄👍👄🎶🎶🎶
DpIUI 0 ja kp 16
IHANAT KAKSI💖
Tähtitaivas☆