Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Momonen kirjoitti:
Olen täällä taustalla lukenut kyllä ketjua koko ajan, mutta oma kommentointi on ollut kovin vähäistä. Toisaalta ei ole ollut kirjoitettavaakaan. Toivottavasti kaikilla oli kiva juhannus, ainakin lämpöä riitti :D Toivottasti saadaan tähän kesälle jonkunlainen plussa-aalto, tsemppiä piinailijoille!
Meillä on kaikki tarvittavat testit tehty ja kunnossa, joten voidaan aloittaa nyt seuraavasta kierrosta letrot. Kierto pitää käynnistää teroluteilla, joita tällä hetkellä syön. Onko täällä jollain tullut letroista haittavaikutuksia? Millaisia?
Momonen meillä käytännössä sama tilanne!
Oottelen Terolutin jäljiltä menkkoja, jotta saataisiin letro kierrot taas aloitettua. Toivottavasti menkat alkaa tänään tai viimeistään huomenna. Tällä hetkellä ei kyl mitään oloja..
Minulla letrot on kuitenki toiminu tosi hyvin. Ei oo tullu mitää ihmeellisiä oireita. Ei tosin oo tullu teroista tai muistakaan lääkkeistä. Toivon kovasti et nyt alkaisi taas kierrot pyöriä hyvin. Ollaan keskenmenon jälkeen vaan ooteltu ja ooteltu ja ooteltu. Joten ois ihanaa päästä taas oikeesti yrittämään. Laita viestiä miten teillä lähtee letrot toimimaan!
Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno
Aamulla tehty rfsu varhainen raskaustesti. Dpo12. Ei minkäänlaisia oireita. Toivon kovasti että viiva vahvistuisi.
Haaveissa21 kirjoitti:
Onnea plussanneille!
On tää vaan niin piinallista. Nyt ehkä kp25/29 menossa ja ihan hirveän huono olo.🤢 Ja tuntuu, että menkat alkaa just nyt kohta. En jaksa uskoa, että raskaana olisin ja toivon vaan, että menkat alkais. Toki toivon, että olis tärpännyt, mutta tuntuu liian paljon pms-oireilta tää olotila. Pms-oireetkin näyttää vaihtelevan paljon eri kierrossa. Viimeksi ei ollut oikeastaan mitään ja nyt ihan hirveät..
Mulla oli kanssa toissakierrossa ihan kunnon PMS-oireet, pahoinvointia, heikotusta, mies kommentoi että näytän kalpealta, lieviä menkkakipuja viikon ajan ym... Olen siis itsekin huomannut, että joskus PMS-oireet vaan tärähtää kovempana paikalle, ja voivat jopa muistuttaa alkuraskauden oireita. Toivottavasti sulla kuitenkin merkitsisi raskauden alkua <3 Ei montaa päivää enää että pääsee testaamaan!
Tryout, kiva kuulla että aukiolotutkimus meni hyvin ja siellä ei häikkää ole. Toivottavasti, tuo sinun kilppari vielä asettuu lääkkeillä 🙏
Piipari, minulla ei tästä nyt ole faktatietoa mutta olettaisin ettei tiputtelu vaikuta luteaalivaiheeseen. Toisillahan tulee kiinnittymistiputtelua, toisilla valemenkat ja alkuraskauden vuotoja muutenkin. Mutta tosiaan tämä vain minun mutu 🙂
Onnenperhonen onnittelut plussasta ❤️
Täällä olot sen kun jatkuu, ärsyttävintä että yöllä herään moneen kertaan joko kun olen kääntynyt vatsalleen ja ahdistaa kun tisseihin ja mahaan tulee painetta tai muuten kouristelee vatsaa. Ei yhtään tekisi mieli enää uutta kuuria aloittaa, mutta onhan nuo syötävä ja katsottava että varmasti kierto tasaantuu ja jää ylimääräiset tiputtelut pois.
Tänään dpo9 ja kp23.
Eilen illalla alkoi yhtäkkiä huono olo,vatsaa nipistellyt oikealta alhaalta. Tänään huono olo jatkunut. Syöminen hankalaa tein munakasta ja sen syöminen oli hankalaa teki niin pahaa syödä. Eipä oo pitkään aikaan tehnyt niin pahaa kun syö. Viimeksi seitsemän vuotta sitten kun odotin kaksosia niin teki niin pahaa pyttipannu etten vieläkään sitä pysty syömään. Tissien sivut välillä kipeet. Alavatsan nipistellyt jatkuneet. 🥵🥵
Oon vaan laittanut kaikki oireet tän kuuman ilman piikkiin. Ettei sitten tule pettymystä kun menkat alkaa.
Toivon toki kovasti plussaa ja sitä meidän perheen viimeistä pikkuista 😍
Onnen perhe❤
Ihanaa ONNEA👄💋👍❤❤❤
ONNEA ONNEA ONNEA🎂🎶🎂🎶🎂🎶
Tähtitaivas☆
Sussiunakkoon! Jos ei mitään muuta ilonaihetta tähän päivään, niin on jumaleissön pilkun tarkka kierto vielä näin 43-vuotispäivän kynnyksellä😅😂. Kp 28/28 ja kauppareissun kruunasi komea menkkavuoto.
Ei auta kuin nauttia tästä ja nöyränä pöhöttää kohti uutta kiertoa.
T: ÄitiKoo ja kp1🙌
Pipa93 niin ne näyttää vaihtelevan... Jospa tää olis jotain muuta kuin lähestyvät menkat.. Täytyy nyt malttaa testin teon kanssa, etten liian aikaisin ainakaan tee. Mä oon ollu tässä vuosiem aikana monesti sitä mieltä, että olen raskaana (puolivahingossa) mutta lopulta on aina menkat alkanu. Pelottaa vaan, että nytkin niin, vaikka olis lupa tulla. 10v sitten sitten odotin ensimmäistä ja muistelen, että silloin uskalsin tehdä raskaustestin, vasta sitten kun menkat oli kaks viikkoa myöhässä. Pelkösin että joudun pettymään enkä olekaan raskaana😅 Nyt toinen toiveessa ja mieskin tässä matkan varrella vaihtunut. Ei tää ainakaan niin helposti käy kuin silloin nuorempana..
Tsemppiä uuteen kiertoon Oonanen, Lumokeiju ja ÄitiKoo❤️😊👍 Tsempit myös muille jotka unohdin mainita ❤️😊👍
Onnea Onnenperhonen plussasta ❤️
Onnea hyviä tutkimustuloksia saaneille ❤️
Omaa napaa: kp4/28 ja elämä alkaa taas voittaa 😊 Vuotokin loppunut oikeastaan kokonaan. Kp2 oli aivan mahdoton tulva 😔 Toisaalta on jälleen toiveikas olo tämän kierron suhteen ja toisaalta ei jaksais enää yhtään pettymystä 🤔 Kai se vaan niin vaihtelee nää tunteet laidasta laitaan ❤️ Tässä jokunen viikko meille sanottiin että tehän voisitte vielä iän puolesta saada lapsen, miten oikeaan tää ihminen osui ❤️ Oli vähän vaivautunut tilanne kun ihminen on meille läheinen ja projekti jo meneillään eikä voitu kertoa että niinhän me yritetäänkin 😁
Paljon plussatuulia kaikille ❤️😊👍
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Kesäheinä, mekin saatiin kuulla läheiseltä ihmiseltä (anoppi), että taidan olla pieniin päin🤪
Nähtiin siis anoppi nyt koronakevään jälkeen ja hän oli heti todennut miehelle, että meille on tulossa perheenlisäystä🤪 Mä vähän sekavin tuntein hämmästelin, kun mies asiaa puhui, ja mietin, että onko anopilla ihan oikeita ennustajan kykyjä(?)😘 vai oisko nyt vaan kyse muistisairaudesta johtuvasta....
Vatsa on pieni pömppö, mutta kiloja on lähtenyt -7kg kevään aikana...ylipainoa vain jokunen kilo.
Toivon teille plussan tähän kiertoon!❤🎶🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Onnea Onnenperhonen <3!!
Piipari: Muistelen lukeneeni, että tiputtelu ennen kunnon vuotoa on edellisten kuukautisten jämiä.
Tähdelle plussatuulia <3!!
Täällä mennään kp 5 ja oireet samat kuin viime kierrossa samaan aikaan, eli lämmöt koholla ja kivulias kohdunsuu. Enpä jaksa uskoa kahteen peräkkäiseen kemialliseen raskauteen. Liittynee varmaan viimeisimpään keskenmenoon. Toivottavasti tällä kertaa ei tiputtele kahta viikkoa...
Onnea onnenperhonen ❤️
Täällä kp 3. Uuteen kiertoon minäkin lähden toiveikkain mielin.Mieskin nyt muutaman viikon lomalla 😊...me ollaan normaalisti joka toinen viikko eri vuoroissa töissä ja se hankaloittaa yritystä jos ovis sattuu juuri sille viikolle. Kesäaikaan ei sitä ongelmaa ole, kun silloin mieskin saa tehdä pelkkää aamuvuoroa.
Oonanen 36v 🙂/ mies 37v/ kolmas toiveissa / yritys aloitettu 6/20
Magnolia kirjoitti:
Kovasti tsemppiä Tähdelle! :) Toivotaan, että tämä olisi nyt sitten onnekas kierto teille!
Hyvä kuulla Tryoutilta rohkaisevat tulokset aukkarista. :) Saas nähdä, kutsuuko minuakin tuo tutkimus aikoinaan, jos sinne asti päästään!
Tsemppiä kaikille piinailijoille ja ovulaation odottelijoille!
Täällä dpo 9, kp 21/26. Ihan kaikki samat oireet (=oireettomuudet) kuin viime negakierrossa, joten odotukset ihan nollissa.
Edelleen olen sitä mieltä, että ensi kierrossa pidetään taukoa, jo siksikin että ovulaatio tapahtunee sellaisena viikonloppuna kun ollaan eri osoitteissa miehen menon takia. Niin huonot mahdollisuudet olisi joka tapauksessa -- sama siis yrittää nauttia lomasta ilman stressiä, ja kerrankin vaikka juoda ruuan kanssa pari lasia viiniä!
Magnolia, koska aiot testata? Täällä niin jännätään❤
Jospa ois tällä kertaa plussa!💋👍
Mulla nyt pientä paineentunnetta alavatsalla, lienee inssistä johtuvaa.
Ja nyt mennään dpIUI 3, sekä DpIUI 2.. lasken munasoluille yhden päivän ikäeron, koska toinen oli jo irronnut ja toinen irtoamassa... jospa edes jompi kumpi munasoluista onnistuisi hedelmöittymään❤
Tähtitaivas☆
Tsemppiä Oonanen, jospa pääsette pian kylvöhommiin😀❤👍
Pikaista plussaa!❤🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Täällä tekee menkat tuloaan ja vahvasti näyttää siltä että vuoto alkaa kuten kuuluukin ilman turhaa tiputtelua ja tuhruttelua 👍 Niin helpottunut olo!! Vaikkakin iltaan mennessähän sen vasta näkee että onko jo tänään kp 1 vai putoanko taas korkealta ja kovaa alas, luotto on nyt kuitenkin kova omaan kehoon ja teroihin.
Olo on edelleen ihan järkyttävä, mutta ehkäpä tämäkin tästä tasaantuu 🙏
Auringon lämmittämää viikonloppua kaikille, meillä juhlitaan 18v synttäreitä...samalla niin haikeaa mutta ylpeänä katselen poikaa, kuinka kiltti ja kohtelias nuorimies hänestä onkaan kasvanut. Tiedän onnistuneeni tässäkin kasvatustyössä ❤️
Mukavia synttärijuhlia teille Äitykkä77 😊🌹
Oliko täällä joitain jotka seuraa kohdun napukkaa kierron aikana? Minähän ekaa kertaa elämässä seurailin viime kierron ja oletetun ovulaation jälkeen oli kova ja kaukana ja sitten kp27/28 jo selvästi pehmeämpi ja kp 28 sitten alkoikin vuoto.
Varasin ensi viikolle verikokeet, ihan vain hb ja ferritiini, piti mennä jo keväällä mutta kun iski tämä korona koko Suomeen niin jäi käymättä. Aattelin että hyvä saada nekin arvot kuntoon, mikäli niissä jotain häikkää, vois helpottaa raskaaksi tuloa 😊
Kivaa päivää kaikille ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Tähti☆ kirjoitti:
Magnolia kirjoitti:
Kovasti tsemppiä Tähdelle! :) Toivotaan, että tämä olisi nyt sitten onnekas kierto teille!
Hyvä kuulla Tryoutilta rohkaisevat tulokset aukkarista. :) Saas nähdä, kutsuuko minuakin tuo tutkimus aikoinaan, jos sinne asti päästään!
Täällä dpo 9, kp 21/26. Ihan kaikki samat oireet (=oireettomuudet) kuin viime negakierrossa, joten odotukset ihan nollissa.
Edelleen olen sitä mieltä, että ensi kierrossa pidetään taukoa, jo siksikin että ovulaatio tapahtunee sellaisena viikonloppuna kun ollaan eri osoitteissa miehen menon takia. Niin huonot mahdollisuudet olisi joka tapauksessa -- sama siis yrittää nauttia lomasta ilman stressiä, ja kerrankin vaikka juoda ruuan kanssa pari lasia viiniä!
Magnolia, koska aiot testata? Täällä niin jännätään❤
Jospa ois tällä kertaa plussa!💋👍
Mulla nyt pientä paineentunnetta alavatsalla, lienee inssistä johtuvaa.
Ja nyt mennään dpIUI 3, sekä DpIUI 2.. lasken munasoluille yhden päivän ikäeron, koska toinen oli jo irronnut ja toinen irtoamassa... jospa edes jompi kumpi munasoluista onnistuisi hedelmöittymään❤
Toivotaan Tähti todella kovasti, että nyt toinen ainakin noista munasoluista hedelmöittyisi! Kaikki sormet ja varpaat täällä ristissä teille! :)
En mä kyllä ajatellut testata ennen tiistaita (jolloin pitäisi menkat alkaa, dpo 15). On jotenkin edelleen niin oireeton olo. Ei edelleenkään mitään tuntemuksia, esim ei yhtään arkuutta rinnoissa. Nyt dpo 11 -- viime kierrossa rinnat kipeytyivät PMS-tyylisesti dpo 10. Eilen yöllä nukkumaan mennessä oli alavatsassa jotain vähän kummaa "poreilun" tunnetta ja muutamia suht kipeitä pistoja, mutta voi todellakin olla että kuvittelen taas vaihteeksi nämäkin. Enemmän pistän huonojen syömisten piikkiin, ei oikein ruoka maistu normaalisti näillä helteillä.
Neiti Kesäheinä, eilen juuri lueskelin tuosta ferritiinistä ja ylipäätään raudanpuutteesta ja sen heikentävästä vaikutuksesta raskautumiseen.
Myös tipitteluvuodon taustalla voi olla alhaiset rautavarastot.
Tämä asia kovasti kiinnostaa itseänikin. Jos saat käynnillä kiinnostavaa tietoa niin jaa ihmeessä tännekin.
Yritän itsekin aktivoida itseni kattavaan terveystarkastukseen verikokeiden osalta, kunhan kiireiltäni taas ehdin
Tryout kirjoitti:
No nyt on käyty aukkarissa. Kyllä se aika kipeää teki. Sellaista polttavaa paineen tunnetta. Onkohan supistukset ton tuntuisia?
Auki oli putket onneks 👍👍.
Vasemmalla puolella 14mm johtofolli ja nyt siis kp10. Ei nyt mitään jatkotoimenpiteitä koska ainoa vika on edelleen huonot kilppariarvot. Tsh oli viimeksi 5, kun se pitäisi saada alle 2,5. Jotenkin toivoton olo kilpparin suhteen. 10kk taisteltu eikä se ole kertaakaan ollut viitteissä 😭. Sinänsä helpottunut olo kyllä kun muuta vikaa ei kuitenkaan ole ollut.Portland tuu sit kertomaan mitä sulle sanottiin!
Noniin, nyt ehdin kirjoittamaan. Hyvä, että sinulla oli kaikki ok putkien osalta! 😊
Minulla oli tosiaan eilen se aukkari ja oli ohi parissa sekunnissa, molemmat auki ja vauhdilla tuli heti nesteet läpi. Ei kumma kyllä sattunut yhtään (!), epämiellyttävintä oli kun lääkäri väänsi ultrapäätä toiseen asentoon. Vedin kyllä ennen klinikalle menoa 1g panadolin ja vielä 400mg buranankin, että ehkä lääkitys oli vaan niin kohdillaan. Illalla mentiin miehen kanssa pyöräilemään ja silloin tuntui epämukavalle alavatsalla, jokainen töyssy teki melkein kipeää. Tuli lyhyt lenkki kun alavatsa oli selvästi vähän ärtynyt. Nyt kun heräsin niin edelleen kerääntyy vähän paineen tunnetta. Mut eiköhän se tästä rauhoitu.
Nyt on meillä kaikki tutkimukset tehty ja diagnoosi "selittämätön" sai sinetin. Kysyin muista verikokeista, mm. LH ja se FHS?... jotain, mutta lääkärin mielestä ne olisivat turhia minulle. Hänen mukaan niitä katsotaan mikäli AMH on laskusuunnassa tai on selviä indikaatioita ovulaatio-ongelmista. Minulla AMH normaali ja kierto suht säännöllinen, joten ei tarvetta noille tutkimuksille. Munasarjat ovat kuulemma hyvännäköiset ja paljon rakkuloita 🙌. Johtofollikkelia ei vielä näkynyt, kp10. Mulla ovulaatio kp14-19 välillä, joten ilmeisestä pidempi kierto nyt tulossa lyhyen jälkeen.
Otin puheeksi kilpparinkin, kun sitä on aina minulla epäilty oireiden perusteella ja TSH ollut aina yläkantissa tai vähän yli rajan, Tv4:n ollessa aina alikantissa, mutta koska TSH oli viimeksi minulle matala 3.1 niin siihen ei nyt heti puututa (vuosi sitten se oli 5, tv4 11, tv4 nyt 12.5). Lääkäri mainitsi, et mikäli ryhdytään hoitoihin niin sit voisi olla järkeä pienellä lääkkeellä yrittää saada arvo alle 2.5, mut pyrkivät aina välttämään yli- ja turhaa lääkitystä. Vasta-aineita minulla ei kuitenkaan ole.
Lopputulema nyt se, että laitettiin lähete julkiselle, johon voidaan tarvittaessa päästä n 8kk:n päästä (kovat jonot tällä hetkellä) ja sillä välin, ellei mitään ole tapahtunut kahden kuukauden aikana niin ryhdytään ekaan inssiin. Heinä-elokuu siis tuomion aikaa meille ✌️.
Lisäksi päätin mennä omatoimisesti Synlabille ottamaan ferritiinin. Sitä ei minulta koskaan ole otettu niin kiinnostaa melkoisesti millä tasolla on, varsinkin kun olen nyt lukenut, et pieni häikkä kilppariarvoissa voi johtua rautaongelmista. Prolaktiini on minulla myös vähän koholla, joten hormonipuolen pientä reustailua on selvästi havaittavissa, vaikkakin vain lievää.
Pitkä sepustus 😄. Mut nyt tuntuu hyvältä, tie on selkeytynyt eivätkä hoidotkaan tunnu enää uhalta, vaan mahdollisuudelta. Mieskin, joka ollut vahvasti "tulee jos on tullakseen"-linjalla pystyi jo laskemaan leikkiä asiasta kun mietti hormoneja ja että jos minulle tulee niitä niin saisikohan hän diapameja, 😁.
Mukavaa viikonloppuja kaikille!
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.