Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Iso halaus Portland ❤️ Hyvin kirjoitit ajatuksistasi 👍 Toivon kovasti että saatte vielä pikkuisen ❤️
Omaa napaa :kp 27/28 ja jomotuksia on, aamusta asti flunssainen olo ja illalla ilmestyi ne menkkamaiset finnit kasvoihin. Tässä vaan odottelen menkkoja alkavaksi, tosiaan viime kierto kesti 28 päivää, edellinen 24 ja sitä edellinen 26.Katsotaan meneekö yli ton 28. Toivottavasti ei veny kierto älyttömän pitkäksi 😔 Testin tekoakin miettinyt että jos menkat ei huomenna ala, niin odotanko kuinka monta päivää.
Tsemppiä kaikille kovasti, toivotaan että pian saadaan plussia ja paljon ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Lumokeiju kirjoitti:
Huomentapäivää, täällä kp 1...
On aika ontto olo. Menkat alkoi 6 päivää myöhässä ja ennen sitä oli vaikka minkälaisia oireita. Rinnat ei oo ikinä ollu niin kipeät ja arat, koko viikon oli menkkamaisia jomotuksia, alaselkäkipuja, mielialan vaihteluja jne. Eniten harmittaa, että annoin itseni ajatella, että minä ehkä olen raskaana. Ei pitäisi ajatella mitään ennen kuin on plussa ruudussa. Mutta miten ihmeessä se onnistuu??
Surkuhupaisaa on, että tänään osallistumme ristiäisiin. Olisin osallistunut paljon mieluummin naisena, jolla on menkat 6 päivää myöhässä, kuin naisena, joka yrittää tulla raskaaksi ja jolla juuri alkoi menkat. Ei voi mitään.
Kaikille tsemppiä ja erityisesti portlandille voimia ja jaksamista ❤️
Lumokeijulle iso halaus ❤️ Tsemppiä ristiäisiin ❤️ Varmasti tunteikas päivä, koska toivoisi niin kovasti omaa vauvaa ja se toive todella läsnä ❤️
Tsemppiä kaikille tasapuolisesti. Mietin että jotenkin en ole ennen tätä omaa yritystä ehkä täysin ymmärtänyt kuinka 'hankalaa' raskaaksi tulo voi olla ja kuinka yleistä on yrittää useampi kuukausi tai vuosi. Vaikka tiesin ovulaatiosta ym pintapuolisesti enpä ole koskaan tarkemmin asiasta lukenut ja ehkä näistä asioista ei tosiaan puhuta tarpeeksi. Vai enkö ole vain sitten kiinnittänyt huomiota kun ei ole ollut aikaisemmin ajankohtaista.
Mies on ottanut tämän yrittämisen rennommin mutta nyt sanoi että tuntuu että kaikki ympärillä saa lapsia ja tv-ohjelmissakin raskauksia ja lapsia. Kai sitä alitajuisesti alkaa kiinnittämään enemmän huomiota.
Minulla on dpo 5 ja olen jotenkin rauhallisempi tässä kierrossa enkä hermoile ja mieti iikaa. Ehkä johtuu siitä kun päätin lopettaa oireiden tarkkailun ja analysoinnin kun siitä seurasi vain stressiä ja mielipahaa.
Tsemppiä Portland ja lumokeiju ❤️...tuttuja ajatuksia itsellenikin erityisesti esikoisen yritys ajalta. Muistan kun tosi monille tutuille syntyi vauvoja sen vuoden aikana ja mitä pidemmälle oma yritys meni, niin sitä ahdistavammalta vauvauutiset tuntui. Ei voinut siinä vaiheessa tietää onnistutaanko me saamaan lasta ollenkaan. Hoitoihinkin hakeutumista jo mietittiin ja sovittiin että jos vuosi tulee yritystä täyteen, niin sitten tutkimuksiin hakeudutaan. Plussa tuli kuitenkin sitten hieman ennen kuin vuosi tuli täyteen.
Täällä odotellaan menkkojen alkua..pientä tiputteluvuotoa on siis ollut ja se yleensä enteilee minulla menkkojen alkua. Välillä kyllä alkavat ihan kerralla kunnolla ilman tiputtelua. Nyt on siis kp 25/28. Välillä minun kierrot on jopa 30-32 pv. Tänä keväänä ollut pääosin 26-28pv. Mutta justiin minun tuuria olisi, että nyt alkaa kierrot pitenemään ja epäsäännöllisemmäksi muuttumaan kun yritys on aloitettu. Oireet tuntuu normaali menkkojen alkamis oireilta tällä hetkellä edelleen.
Juhannus meni mukavasti tässä kotosalla. Sukulaisia oli kylässä ja lähtivät eilen illalla. Lapsillakin oli kivaa kun oli serkku leikkimässä. Saunottu on molempina iltoina ja sen pari siideriäkin uskaltauduin ottamaan. Ihanaa kun on näin lämmintä ja näyttää lämmin keli vaan jatkuvan 😊
Oonanen 36v 🙂/ mies 37v/ kolmas toiveissa / yritys aloitettu 6/20
Täällä dpo 9, ja vaikka en piinailekaan enkä odota muuta kuin menkkoja niin nuo napit pitää huolen että oloja on 🙄 ja nyt parissa päivässä iskenyt oikea kunnon kirjo
Väsyttää, pahaolo velloo, päätä särkee, hiottaa ja turvottaa; eilen oikein jäi rintaliivien kuppien yläosasta rannut rintoihin, finnejä keholla. Eli todentotta hormonimuutokset tekee oireita. Onneksi pääkoppa on pysynyt kasassa ja enää 2 nappia jäljellä tähän kiertoon 🙏
Itselle jotenkin valaisevaa tämäkin että keltarauhashormoni saa aikaan samanmoisia oireita kuin alkuraskaus, eli eipä ihme että niitä muka oloja on ollut monessa negakierrossakin 🤷♀️
Mutta ihanaa, että ainakaan vielä ei ole tiputtelu alkanut 👍
Piinailijoille 🌬️❤️
Heippa pitkästä aikaa kaikille ja onnea kaikille plussanneille!
Me päätettiin jatkaa yrittämistä ovulaatiotestien avulla ja tuli nyt vastaan pienoinen ihmetyksen aihe. Aloin testaamaan kp8 ja tällöin tuli haalea viiva. Viiva tummeni kp10 jo lähes kontrolli viivan vahvuiseksi ja positiivisen tuloksen sain kp11. Kp 12 viiva oli taas haalea. Nyt on kp22 eli olisiko dpo 9. Eilen tein huvikseni ovulaatiotestin johon tuli taas haalea viiva ja tänään aamulla tein uuden ovulaatiotestin ja viiva oli vahvistunut eiliseen verrattuna. Mitä tämä teidän mielestä tarkoittaa vai tarkoittaako mitään? Voinko ovuloida uudelleen vielä tässä kierrossa??
Onnenperhonen kirjoitti:
Heippa pitkästä aikaa kaikille ja onnea kaikille plussanneille!
Me päätettiin jatkaa yrittämistä ovulaatiotestien avulla ja tuli nyt vastaan pienoinen ihmetyksen aihe. Aloin testaamaan kp8 ja tällöin tuli haalea viiva. Viiva tummeni kp10 jo lähes kontrolli viivan vahvuiseksi ja positiivisen tuloksen sain kp11. Kp 12 viiva oli taas haalea. Nyt on kp22 eli olisiko dpo 9. Eilen tein huvikseni ovulaatiotestin johon tuli taas haalea viiva ja tänään aamulla tein uuden ovulaatiotestin ja viiva oli vahvistunut eiliseen verrattuna. Mitä tämä teidän mielestä tarkoittaa vai tarkoittaako mitään? Voinko ovuloida uudelleen vielä tässä kierrossa??
Kaipa se uusikin ovulaatio on teoriassa mahdollinen..? Ootko raskaustestiä tehnyt? Sivusta seuranneena monella ovulaatiotikut reagoi myös raskauden alkuun 🙂
N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20
Onnenperhonen, tuollaisen löysin netistä 🙂
Oletteko muuten käyttäneet tätä laskuria https://fi.clearblue.com/raskaustestit/raskauden-varhainen-testaaminen?…
Katselin itse ihan mielenkiinnosta ja kylläpä vaan on merkitystä onko ovista tikutellut ja saanut ovisplussan vai laskeeko vain menkkojen ja kierron mukaan. Esim itsellä jos lasken vain menkkojen ja kierron normipituuden mukaan voisin testata ton mukaan perjantaina.... Kun lataan ovisplussan laskuriin voisinkin testata jo tiistaina 😳🤔
No en ole testaamassa, mutta hyvä apuväline tuokin piinailupäiviin.
Onnenperhonen: Tee ihmeessä raskaustesti :).
Jaahas tänään dpo 11 ja alkoikin menkat :o. Enpä odottanut vielä pariin päivään. Lämmötkin koholla. Näköjään keskenmeno pisti hormonit sekaisin. Mutta hei! Nyt pääsee uuteen kiertoon etuajassa ;).
Voisipa tuo olla muuten kiinnittymisvuotoakin. Seuraillaan tilannetta 8).
Kiitos vastauksista ja hui voisiko ovulaatiotesti näyttää näin aikaisin raskauden. En tiedä uskallanko tehdä testiä vielä ehkä loppuviikosta juuri ennen kuin menkkojen pitäisi alkaa tai sit odotan menkkojen alkamispäivään. Jotenkinntodella levollinen olo ja epäuskoiset fiilikset että olisin raskaana. Raskaus olisi kyllä enemmän kuin toivottu.
Äitykkä-77 ja ikäneito tsemppiä teille ja toivotaan plussatuulia!
Täällä taas ja kiertokin päässyt vauhtiin kunnolla, tai no kunnolla ja kunnolla, mutta edes kp 6 meneillään :)
portland, hali <3 muistan elävästi tuon, kun teki kipeää nähdä raskaanaolevia ja vauvoja. Kun pelkäsi avata FB:n, kun sieltä saattoi lävähtää naamalle jonkun raskaus- tai vauvauutiset varoittamatta. Kun pelkäsi isompia juhlia ja tilaisuuksia, kun joku saattoi julistaa olevansa raskaana ja piti esittää iloista. Mä toivon, että teillä kevyet hoidot tuovat avun ja mahdollisimman pian <3
Pahoittelut kaikille, joilla uusi kierto on alkanut :( <3
Mulla oli kauheat menkkakivut kp1, mutta todella, todella niukat menkat. Ihan älyttömän niukat. Yleensä pari ekaa päivää vuotaa ihan reilusti ja saa olla vaihtamassa suojia koko ajan, hyytymiäkin on tullut. Nyt ei oikein mitään, ei hyytymiä ja tuskin edes kunnon vuotoa muuten kuin yhtenä päivänä hetken. Kp 5, eli eilen päästiin jo sänkypuuhiin ja minä en suostu tuollaiseen ennenkuin vuoto on loppunut ja ollut yksi täysin vuodoton päiväkin ensin :D Yleensä siis aikaisintaan kp7 on voitu hypätä vällyihin.
Mietin jo, että voisiko tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa näin radikaalisti vai oliko syy Geleessä vai jossain kuun asennossa? Olin siis 9v ajan hyvin satunnainen juhlapolttelija lopetettuani tupakoinnin vuonna 2010, mutta sen jälkeen sorruin yli vuodeksi polttamaan päivittäin ja mielestäni menkat runsastuivat aika tavalla sen vuoden aikana. Näin kertoi myös google, että saattaa tapahtua. Lopetin 2,5kk sitten kokonaan ja edellismenkat olivat jo hyytymävapaat ja nyt tosiaan noin naurettavan niukat. Noh, aika ja seuraavat menkat näyttävät varmasti, että oliko vain ohimenevä kummallisuus tämä niukkuus.
Meillä otolliset ajat sijoittuvat tosiaan ensi viikonlopun nurkille, kun on luvattu karmeita helteitä ja lisäksi lapset ovat meidän kanssamme ja surullisiakin asioita pitää hoitaa ja käydä läpi sen viikonlopun aikana, joten toiveet eivät ole kovin taivaissa tällä kertaa. Seuraavat menkat pitäisi alkaa juuri kun mun kesälomakin alkaa.
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Nopsaan noista ovistesteistä, LH-hormonia erittyy enemmän ja vähemmän ympäri kierron, joten negatiivista viivaa voi tulla missä kierron vaiheessa vain, ja se voi haaleta ja tummua. Merkittävä on siis vain positiivinen tulos! LH tukee myös keltarauhasen toimintaa, joten sitä "kuuluu" loppukierrosta ollakin.
Omaa napaa, täällä kp 5 ja uutta ovista kohti taas pienesti toiveikkaana. Tilasin uuden paketin Inocapseja.
Voimia kaikille. ❤️
Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.
Täällä on jostain syystä todella huono ja uupunut fiilis. Olen ihan varma, että ei ole taaskaan tärpännyt, vaikka eihän sitä voi vielä yhtään tietää (dpo 7, en ole todellakaan testannut enkä testaa ennen kuin menkkojen pitäisi alkaa). Itkettää ja ahdistaa ja pelottaa, millainen matka meillä on vielä edessä -- ja jaksanko/jaksammeko sitä ylipäätään?
Kunhan ne menkat nyt taas alkavat, niin aion yrittää ehdottaa miehelle, että pidettäisiin yksi kierto taukoa testaamisesta, niin saisin ehkä vähän hengähdystaukoa tästä jatkuvasta stressaamisesta ja pelosta.
Tämä oli nyt tämmöinen pieni avautuminen. Mies ei oikein osaa samaistua täysin näihin mun fiiliksiin vaan on huomattavasti rauhallisemmalla mielellä, mikä on tietty siis hyvä asia mutta tarkoittaa myös sitä että en oikein saa hänen kanssaan puhuttua näistä kunnolla. Kavereistakaan ei oikein löydy ketään, joka jaksaisi kuunnella antamatta jotain neuvoja (en kaipaa neuvoja esim. liikunnan lisäämisestä tai "stressaamisen lopettamisesta"). Niin kirjoitan nyt sitten tänne.
Magnolia kirjoitti:
Kunhan ne menkat nyt taas alkavat, niin aion yrittää ehdottaa miehelle, että pidettäisiin yksi kierto taukoa testaamisesta, niin saisin ehkä vähän hengähdystaukoa tästä jatkuvasta stressaamisesta ja pelosta.
Äh, piti siis sanoa että pidettäisiin tauko yrittämisestä.
Tsempit kaikille tasapuolisesti ❤️
Täällä kp28/28 ja edelleen ilman vuotoa. Kaikenlaista jomotusta löytyy ja eilen oli todella turvonnut ja kipeä vatsa. Tää jännitys alkaa olla sietämätöntä 😔
Mukavaa uutta viikkoa kaikille ☀️
🖐 pitkästä aikaa hoidot meillä jatkuvat, että nyt on juostu spermapurkki Klinikalle....kovassa kiireessä tuli perseen alla....auton ilmastointi täysillä tässä helteen kuumuudessa, ettei siipat kärsi....toivotaan niin😘
Inseminaatio on nyt edessä (kp16), ovulaatio testi eilen (su) positiivinen😘
Inositol ei aikaistanut ovista tässä kierrossa, mutta aineellahan on kai(?) munasolujen laatua parantavia ominaisuuksia👄
Olin hetken tauolla täältä ja viestejä oli näköjään tullut taas tosi paljon, että lueskelen niitä ehtiessäni😀
Kaikille kaikkea hyvää, plussaonnea ja negoista/menkoista halit❤🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Lueskelin ketjua taasen pienen tauon jälkeen, olen saanut aika hyvin pidettyä ajatukset jossain muussa muutaman viikon. Onnea plussanneille! 😊 Mulla nyt kp 33/33 meneillään ja yritän valmistaa itseäni pettymykseen. Kahdessa aiemmassa kierrossa tosin oli tiputtelua 3 pv ennen varsinaista vuotoa ja nyt ei vielä mitään ole näkynyt eli hiukan sen takia elättelen toivoa... katsotaan miten käy 😄
Nyt siis vasta yk 3 meneillään, minä 28 v. ja mies 27 v.
Taas kamala vitutus päällä. Näin n. viikko sitten unen että pissasin purkkiin (raskaustestin tehdäkseni) ja pissa oli verenpunaista. Testi tietysti nega... No eilen alkoi kirvely ja tänään sain ab-kuurin pissatulehdukseen kun yö oli pelkkää tuskaa. Piti tämäkin vielä tähän saada ja jotenkin pelottaa kun tuon unenkin näin😭. Kilpparitulokset tuli ja ovat taas huonommat, nyt ovat vajaatoiminnan puolella.
Keskiviikkona aukiolotutkimus...
Mistähän saisi voimia jaksamiseen ja näihin huonoihin uutisiin. Ei jaksa enää aina pettyä..
Tähdelle nyt kovasti plussatuulta matkaan 🌬️❤️
Huomentapäivää, täällä kp 1...
On aika ontto olo. Menkat alkoi 6 päivää myöhässä ja ennen sitä oli vaikka minkälaisia oireita. Rinnat ei oo ikinä ollu niin kipeät ja arat, koko viikon oli menkkamaisia jomotuksia, alaselkäkipuja, mielialan vaihteluja jne. Eniten harmittaa, että annoin itseni ajatella, että minä ehkä olen raskaana. Ei pitäisi ajatella mitään ennen kuin on plussa ruudussa. Mutta miten ihmeessä se onnistuu??
Surkuhupaisaa on, että tänään osallistumme ristiäisiin. Olisin osallistunut paljon mieluummin naisena, jolla on menkat 6 päivää myöhässä, kuin naisena, joka yrittää tulla raskaaksi ja jolla juuri alkoi menkat. Ei voi mitään.
Kaikille tsemppiä ja erityisesti portlandille voimia ja jaksamista ❤️
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.