Uskallatko paljastaa lukusi?
Mitä sait tulokseksi Sitran elämäntapatestissä (https://elamantapatesti.sitra.fi/)? Uskallatko kertoa, ja mitä olet valmis tekemään tuloksen pienentämiseksi?
Oma tulos: 5,7 tonnia co2-päästöjä.
Lupaan jatkossa: kierrättää tehokkaammin, ostaa vieläkin vähemmän ja kompensoida matkustamisesta syntyvät päästöt [työmatkoista en pääse eroon, ellen hankkiudu eroon työstä :( ]. Suosin jatkossa vielä enemmän juureksia ja kauden tuotteita. Yritän tuottaa enemmän syötävää itse.
Teen jo: en omista autoa vaan pyöräilen ja kävelen jokapaikkaan, käytän myös vain vihreitä junia. Syön vain kasvisruokaa. Mulla ei ole lapsia. En juurikaan osta vaatteita, ostan kirppikseltä, kun haluan päivittää sisustusta tai tarvitsen jotain pakollista.
Mitäs sää lupaat?
Kommentit (91)
Taisin tehdä palstan kärkituloksen, 13800. En asu Suomessa joten valehtelin asuvani Etela-Suomessa koska se on lähimpänä asuinmaani oloja. Lentoja olisi yli sata tuntia vuodessa mutta ei ollut kuin tuo vaihtoehto yli 30 mikä on pahasti alakanttiin. Autoilun kilometrikin saattoivat mennä alakanttiin koska kilometrien jakauma per viikko on hyvin epätasainen. Joinain viikkoina en koskekaan koslaan ja joinain tulee parikin tuhatta.
Mitä aion tehdä? En juuri mitään. Elämä on nyt tälläinen ja tällä mennään.
Tuotan puille ja kasveille 5500 kg edestä hengitysilmaa vuodessa.
21,8k tonnia, lupaan että en edes yritä vähentää yhtään. Ilmasto on ollut muutoksessa koko ajan ja sitä ei ihminen aiheuta.
Pitäkää ilmasto fasis tit TUNKKINE.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiilijalanjälkeni nousee tuossa testissä kun vastaan, etten osta mitään turhaa...?
Kunkin kohdan päästöt lisätään aina vastaamisen jälkeen. Se ettei osta mitään ylimääräistä tarkoittaa että ostat kuitenkin välttämättömän, jolla on oma painoarvonsa.
5700, joista reilusti yli puolet tuli pelkästään asumisesta. Ihan pöllö testi: olen köyhä, joka ei kuluta tarpeettomasti enkä matkustele tai autoile. Syntini ilmeisesti on asua 70-luvulla rakennetussa tosi halvassa asunnossa, jota lämmitetään väärällä tavalla. En aio muuttaa tottumuksiani ja tuskin jalanjälkeni pienenisi, vaikka lopettaisin päivittäisien kananmunien syönnin kokonaan :D
Vierailija kirjoitti:
5700, joista reilusti yli puolet tuli pelkästään asumisesta. Ihan pöllö testi: olen köyhä, joka ei kuluta tarpeettomasti enkä matkustele tai autoile. Syntini ilmeisesti on asua 70-luvulla rakennetussa tosi halvassa asunnossa, jota lämmitetään väärällä tavalla. En aio muuttaa tottumuksiani ja tuskin jalanjälkeni pienenisi, vaikka lopettaisin päivittäisien kananmunien syönnin kokonaan :D
Itselläni sama ja yllätyin 6000 tuloksesta kovasti!
Mitä AP muuten meinaat että miksi en uskaltaisi "paljastaa" lukuani?
T. Tuossa ylempänä numeronsa "paljastanut"
9400, joista asumisesta tulee 5600 kg CO2e. Asun yksin 50-luvun kerrostalossa, jossa on kaukolämpö ja neliöitä alle 60.
”OLET VIHREÄ HERKUTTELIJA
Tiedät, että tie sydämeen ja terveempiin verisuoniin käy vatsan kautta. Tunnet elämäntapasi vaikutukset ympäristöön.
Kotisi on linnasi ja ymmärrät miten kotisi kuluttaa energiaa. Muutamalla helpolla konstilla voit säästää jo satoja euroja vuodessa.
Meidän kaikkien olisi hyvä puolittaa hiilijalanjälkemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.”
En pysty mitenkään puolittamaan hiilijalanjälkeä, ellen muuta uuteen taloon kimpassa jonkun kanssa. Siihen ei ole mahdollisuutta.
3 900 kg CO₂e ois oma tulos mut ei mikään ihmekkään kun opiskelija olen
7 300 kg CO₂e tällä hetkellä keskiverto taso
Olen vihreä herkuttelija - päästöjä 9 400 kg/e...
M 44
Vierailija kirjoitti:
Minulla 1,9 tonnia. Olenpa ällistynyt!
Asun maalla, työmatkat 3 km suuntaansa kuljen kävellen tai pyörällä. Autolla ajan viikossa n. 80 km, julkisia en käytä. Taloudessa 5 hlöä, ei lemmikkejä, neliöitä 140, maalämpö. Olen kasvissyöjä, käytän hieman voita ja maitotuotteita. En ole vuosiin ostanut yhtään mitään turhaa, vain tarpeeseen ja mieluiten käytettynä. Ruokaa ei mene roskiin. En lentomatkaile, enkä myöskään laivamatkaile.
Koko perhe elää tähän malliin, nuorisolle on pakko tietysti ostaa vaatetta joskus, kun kasvavat entisistä ulos.
Siis ällistynyt mistä? tuohan on minimaalinen määrä.
Tokihan pelkkä elossa olo aiheuttaa päästöjä. Elämä on palamista/ aineen yhtymistä happeen ja siinä syntyy hiilidioksidia, joka poistuu pääosin keuhkojen kautta uloshengityksessä.
Vierailija kirjoitti:
6100kg. Asuminen vie selvästi keskivertoa enemmän, sille en voi oikein mitään kun ei ole varaa muuttaa mihinkään uudempaan taloon. Liikennettä en käytä lähes lainkaan ja siitä tulikin päästöjä 0 tolla testillä, ja olen kasvissyöjä mutta syön päivittäin juustoa (enkä aio vähentää :D).
En aio luvata parantaa mitään kun en sitä kuitenkaan toteuta.
6100, syynä varmaan auto ja pitkät työmatkat.
3200kg. Riittääköhän 7 miljardille minulle yksi maapallo? Luulen, ettei riittäisi.
Oho,2600 ja olen todella yllättynyt. Asun mieheni ja vauvan kanssa vanhassa hirsitalossa,jossa lämmityksenä pääsääntöisesti takat ja ilmalämpöpumppu. Asumme haja-asutusalueella, joten mahdollisuutta joukkoliikenteeseen ei oikein ole. Autolla tulee siis liikuttua, jos kauppaan tai jonnekkin kauemmas täytyy lähteä. En tosin läheskään päivittäin käy edes autolla missään. Lihaa syödään jonkun verran, olemme kyllä vähentäneet ja alkaneet suosia kasvisruokiakin.
Hoitovapaalla tulee ostettua vaatteet ja muut kirppareilta suurimmilta osin kun on rahasta hieman tiukkaa. Kierrätän aika huonosti ja siinä voisin parantaa huomattavasti. Matkustanut olen viimeksi varmaan 6 vuotta sitten yhtään minnekkään. Edes laivalla en ole käynyt. Ehkä mun elämäntyylini onkin ihan hyvä, kuvittelin olevani joku ilmastorikollinen 😁
2800
Olin hieman yllättynyt, kaiketi vaikutusta sillä että asumme tiiviisti ja lämmitys tapahtuu ekologisesti, päiväkoti ja työpaikka ovat lähellä joten autoa ei käytetä edes viikottain vaikka sellainen onkin, emme syö punaista lihaa ja muutenkin ostetaan vain sen verran kuin syödään jne...
Hiilijalanjäljestä huolimatta aion vielä hankkia isomman talon kauempaa kaupungista jolloin autollekin tulee enemmän käyttöä mutta voinpahan hetken aikaa kiillotella taas sädekähää.
2900, enkä edes ajatellut olevani kovin ekologinen, outoa että noinkin hyvä tulos. Toki tuosta testistä puuttui muovipussien, pesuaineiden käytöstä, kierrätyksestä yms..