Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamalin vaatemuisto lapsuudesta

Ei mikään prinsessa
18.02.2019 |

Pakottiko vanhempasi pukemaan jotain, jota et olisi halunnut päälle laittaa? Oletko aikuisena esim. valokuvista huomannut, että päällesi oli lapsena laitettu jotain järkyttävää? Oma 1-vuotisvalokuvani köllöttelee vanhempieni seinällä. Ylläni kuvassa on järkyttävä röyhelöprinsessahirvitys, jossa on rusettia, paljettia, puhvia ja ties mitä härpäkettä.

Kommentit (494)

Vierailija
221/494 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva kuulla enemmän siitä, miten nämä vaatetraumat vaikuttavat nyt omaan pukeutumiseenne tai siihen, miten puette omat lapsenne.

Vierailija
222/494 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo lapsi kirjoitti:

Muistan, kuinka muut oudoksuivat mun vaatteita ala-asteella. Muilla oli niitä siihen aikaan normaaleja toppatakkeja, toppahaalareita, trumpettihousuja, raitaverkkareita, hiippapipoja yms. 

Mulla oli talvella jalassa tasapohjaiset bootsit, jalassa mustat farkut ja kevät/syksytakkina punainen nahkatakki. Näin muutamana esimerkkinä...

Sä oot Michael Monroe!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/494 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkääpä se, miksi lapsena villalapaset kutitti ja pisteli inhottavasti, mutta ei nyt aikuisena? Tällainen muisto minulla.

Vierailija
224/494 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti oli enemmän kuin tarkka, että vaatteita ei pilata pesemällä. Ja vaate oli pilalla, jos painatus oli kuorittu pesukoneessa. Sellasessa jos meille ilmestyi, sai mukaansa terveiset, että vaatteita ei keitetä, vaan pestään pesuaineella. Ja toisinaan seuraavalla kerralla, että ei niitä silti uiteta siinä aineessa. Aika monta hämmentynyttä lapsiparkaa joutui sellaista kuuntelemaan, eikä toki yhtään nolottanut kutsua kavereita käymään.

Meillä ei todellakaan oltu tarkkoja vaan tuhoja sattui.  Pesussa pilalle menneistä jutuista sanottiin vain,  että ei voi mitään - pyykkikone pesee liat pois ja sille ei kuulemma mahda mitään jos samalla haalistuu värit tai lähtee painatukset. Kaiken huippu oli se, kun kumiset painatukset oli uusi juttu niin eiköhan yhden yli vedetty kuumalla silitysraudallakin. Nykymittarilla mahdoton ymmärtää, miten sellainen voi olla mahdollista.

Vierailija
225/494 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla tai tokalla pakotettiin käyttämään henkseleitä housuissa. Vyötä en saanut. En halunnut henskeleita, mutta äiti sanoi, että laitetaan paidan alle niin ketään ei näe. Ihan hyvä juttu muuten, mutta koulussa sattui olemaan joku terveydenhoitajan tarkastus tai vastaava, jossa piti ottaa päällä oleva villapaita pois.

Vierailija
226/494 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤭 Up

Vierailija
227/494 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kiva kuulla enemmän siitä, miten nämä vaatetraumat vaikuttavat nyt omaan pukeutumiseenne tai siihen, miten puette omat lapsenne.

Kuuntelen lasten mielipiteitä pukeutumisessa.

Vierailija
228/494 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkääpä se, miksi lapsena villalapaset kutitti ja pisteli inhottavasti, mutta ei nyt aikuisena? Tällainen muisto minulla.

Tuntoaisti herkempi kuin aikuisella? En siis tiedä, veikkaan vaan

Vierailija
229/494 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
230/494 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen polvimittainen villakankainen talvitakki, joka oli jumalattoman painava. Lisäksi siinä oli todella kireät hihat ja ne hiersivät kainaloista. Epäkäytännöllinen vaate, mutta hieno mukamas.

Vierailija
231/494 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkuilta perityt kakanruskeat kumisaappaat alle kouluikäisenä. Muistan ikuisesti sen tunteen kun seisoin pihalla kumisaappaat upotettuna vartta myöten loskaan, jotta väri ei näkyisi. Nykyisin laitan helposti ~200 e kenkäpariin, kunhan ovat kauniit. Rumia kenkiä en ole suostunut aikuistuttuani pitämään. 

Toinen oli ikuiset college-housut. 90-luvun puolessa välissä kaikilla muilla yläastelaisilla oli tietenkin Levikset, mutta äitini osti aina pinkkejä college-housuja + muita lastenvaatteita. Muutenkin hän vain naureskeli ulkonäölleni ja pakotti leikkaamaan tukan aina lyhyeksi, koska pitkänä se oli niin ruma. Nykyään peppuun saakka yltävä punainen tukkani kerää kaikkein eniten kehuja, mitä ulkonäkööni tulee. 

Mekin saimme joltain naapurilta kamalat ruskeat kumitossut ja saman väriset pitkät kumisaappaat. Olivat minulle vähän isot mutta kun ilmaiseksi saatiin niin olihan niitä sitten käytettävä. Muilla lapsilla oli kaiken värisiä saappaita ja minä jouduin käyttämään noita kamalia ruskeita, olivat aivan uudenveroiset ja kestävät että eivät edes hajonneet.

Vierailija
232/494 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punainen polvimittainen villakankainen talvitakki, joka oli jumalattoman painava. Lisäksi siinä oli todella kireät hihat ja ne hiersivät kainaloista. Epäkäytännöllinen vaate, mutta hieno mukamas.

Mulla myös, tosin ei punainen, mutta sitäkin epäkäytännöllisempi. Tai niitä oli kaksi. Kun yhdestä pääsi eroon niin toinen oli sisarukselta pieneksi jääneenä odottamassa

Vierailija
233/494 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laamapaita

Vierailija
234/494 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutittavat sukkahousut

Vierailija
235/494 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti osti meille siskoksille hautajaisiin pyhävaatteiden alle uudet aluskerrastot , jotain vähän liukasta kangasta. Muuten hyvä, mutta housut olivat sellaista vanhempaa tyyliä joissa oli sauma keskellä. Ai että mä inhosin niitä kun sauma tietysti hankasi ja asettautui persvakoon. Muutenkaan en pönötyshautajaisista perustanut ja vielä nuo kiduttimet. Käytin tasan yhden kerran ja piilotin pesun jälkeen visusti.

Vierailija
236/494 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan se ettei ehjiä tai edes puhtaita vaatteita oikein ollut.

Pahin muisto varmaan kun ehjät sukat loppuivat ja ne ehjimmät oli jo tosi reikäiset. Koulussa opettaja huomasi kun kuljin samoissa sukissa melkein koko viikon ja kysyi että eikö mun jalkoihin tule kylmä? joo, oltiin köyhiä ja sen lisäksi äitiä ei vaan kiinnostanut.

Vierailija
237/494 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti oli enemmän kuin tarkka, että vaatteita ei pilata pesemällä. Ja vaate oli pilalla, jos painatus oli kuorittu pesukoneessa. Sellasessa jos meille ilmestyi, sai mukaansa terveiset, että vaatteita ei keitetä, vaan pestään pesuaineella. Ja toisinaan seuraavalla kerralla, että ei niitä silti uiteta siinä aineessa. Aika monta hämmentynyttä lapsiparkaa joutui sellaista kuuntelemaan, eikä toki yhtään nolottanut kutsua kavereita käymään.

Meillä ei todellakaan oltu tarkkoja vaan tuhoja sattui.  Pesussa pilalle menneistä jutuista sanottiin vain,  että ei voi mitään - pyykkikone pesee liat pois ja sille ei kuulemma mahda mitään jos samalla haalistuu värit tai lähtee painatukset. Kaiken huippu oli se, kun kumiset painatukset oli uusi juttu niin eiköhan yhden yli vedetty kuumalla silitysraudallakin. Nykymittarilla mahdoton ymmärtää, miten sellainen voi olla mahdollista.

Samoin ennen vaatteet päästi väriä hurjasti pesussa. Valkoisesta tuli herkästi vaaleansininen tai pinkki. Ja vaatteet oli ihan hyviä kuulemma siitä huolimatta

Vierailija
238/494 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lapsi 1980-luvulla ja muistan inhonneeni rumia vaatteitani.

Vierailija
239/494 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty kutittava paksuvillapaita ja turkiskarvahattureuhka, jossa oli häntä. Molemmat tukahduttavan kuumia ja rumia.

Vierailija
240/494 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistaakseni vihannut mitään muuta, kuin kurahaalareita ja se, kun päiväkodissa hanskat tungettiin hihojen sisään ja se kangas oli ihoa vasten mykkyrällä. Inhoan edelleen ahdistavia, kiristäviä ja hiostavia vaatteita ja noita perinteisiä kuravaatteita, joiden alla muut vaatteet ei pääse liikkumaan, kun tarravat kiinni siihen kumimateriaaliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi