Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamalin vaatemuisto lapsuudesta

Ei mikään prinsessa
18.02.2019 |

Pakottiko vanhempasi pukemaan jotain, jota et olisi halunnut päälle laittaa? Oletko aikuisena esim. valokuvista huomannut, että päällesi oli lapsena laitettu jotain järkyttävää? Oma 1-vuotisvalokuvani köllöttelee vanhempieni seinällä. Ylläni kuvassa on järkyttävä röyhelöprinsessahirvitys, jossa on rusettia, paljettia, puhvia ja ties mitä härpäkettä.

Kommentit (494)

Vierailija
1/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka luokalla paksut seeprasukkahousut.

Näyttivät kivoilta paksuissa, lyhyissä töppöjaloissa;(

Vierailija
2/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 6-vuotias, mummoni pakotti minut pukemaan talvihaalarin päälle, kun menimme kävelylle toukokuussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa piti aina olla mekko ja en tykännyt käyttää mekkoja. Yhden kerran alle kouluikäisenä muistan pyytäneeni juhlien emännältä college-housuja ja -paitaa lainaksi :D

Vierailija
4/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pontso

Vierailija
5/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poolopaidat. Tuntui kun olisi kuristunut.

Yksi talvitakki oli niin painava että tuntui ettei jaksa liikkua.

Vierailija
6/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mintunvihreät kurahousut. Inhosin niitä syvästi.

Vierailija
7/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan pelkästään rumia vaatteita, paitsi että farkut oli aina jalassa mutta eihän kaupoissa edes ollut mitään kivaa 70-luvulla. Mietin myös, miksei useammin käytetty hameita. Kai se oli jotain vanhempien angstia, kun tytöiltä oli kielletty housut heidän aikanaan.

Vierailija
8/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan pienestä asti ollut varsin tarkka mitä päälleni puen, ja myös varsin päättäväinen sen suhteen. Onnekseni meillä oli äiti joka halusi aina pukea meidät kauniisti, ja siitä saatiin kuullakin naapureilta ja koulussakin. Äiti on taitava ompelukoneen kanssa sekä neulepuikkojen.

Yksi kerta kuitenkin on jäänyt mieleen. Äiti pakotti pukemaan kamalat kurahousut kun ulkona oli satanut kaatamalla ja halusin ulos. Piha oli sateen jäljiltä isoilla vesilätäköillä. Muistan miten seisoin keittiön ikkunan alla enkä suostunut liikahtamaankaan, niin paljon vihasin niitä housuja! Olin alta kouluikäinen. 

Vierailija
9/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea verkkaripuku esiteininä. En käytä sitä väriä ikinä enää.

Vierailija
10/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini puki minua aina yhden tietyn merkin vaatteisiin, mm. yksissä juhlissa minulla oli housuhame vekeillä ja olkatopattu kauluspaita. Kääk. Olin noin kahdeksanvuotias, ja yleensä puettu kuin pieni aikuinen. Kadehdin serkkuni röyhelömekkoja ja minua harmitti, että äiti ei ottanut vastaan käytettyjä vaatteita.

Sen merkin tehtaanmyymälä oli lähellä meitä, eikä varsinainen kauppakaan kaukana ollut. On pystyssä edelleen, enkä katsokaan sinne päin nyt kun itse olen äiti 😂

Vierailija
11/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ommellut vaatteet. Perheemme oli aikanaan todella köyhä ja se oli melkoista juhlaa, kun joskus viimein yläasteelle mennessä sai oikean kaupasta ostetun (Levis) paidan.

M 44

Vierailija
12/494 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa mulle laitettiin aina tirorilaistyylinen mekko, johon kuului essu ja valkoinen röyhelöhihainen paita. Vanhempieni mielestä hirmu söpö. Ostettiin aina uusi dirndl kun kasvoin edellisestä yli. En tiedä eikö 80-luvulla ollut lapsille "normaaleja" juhlamekkoja muka saatavilla vai oliko tämä vanhempieni oma tyylipakkomielle. Inhoan kaikkia perinnetyylin vaatteita tästä syystä. Omalla 5-vuotiaalla on kaunis juhlamekko eikä mikään Octoberfest-roolipuku.

Vierailija
13/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mintunvihreät kurahousut. Inhosin niitä syvästi.

Ja minulla keltaiset, paksut ja tönköt. Niitä piti käyttää melkein aina alkusyksystä pitkälle kevääseen kun oli vähänkin kosteaa. Olivat isot, ylettyvät aivan leuan alle ja keväällä kun aurinko jo paistoi niin olivat hiostavat ja haisivat pahalle.

Vierailija
14/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummanvihreä kurahousut, joissa oli reikä. Vihasin niitä.

Vierailija
15/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laamapaita. Tuntui, että aina oli jotenkin kierossa tai kinnasi päällyspaidan alla. Ihan hirveä kapistus.

Vierailija
16/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutittavat ja ahtaat ribbisukkahousut. 80-luvun alku

Vierailija
17/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pakotettiin käyttämään suoria kangashousuja ja paidan kanssa pitsikaulusta, kunnes olin tokalla luokalla. Silloinkin sain vakuutella ihan urakalla että tyttöjenkin on nykyään normaalia käyttää farkkuja, eikä kukaan pitäisi mua huligaanina vaikka en käyttäisikään enää pitsikaulusta. Tämä 90-luvun puolivälissä.

Vierailija
18/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laamapaita. Tuntui, että aina oli jotenkin kierossa tai kinnasi päällyspaidan alla. Ihan hirveä kapistus.

Laamapaita!! Ou jes :D Tämä menee nyt aiheen vierestä, mutta tuli muistoja mieleen. Mullakin oli pienenä laamapaita ja laamapitkikset. Rakastin niitä yli kaiken, kun ne oli mummon ostamat ja ihanan pehmoiset

Vierailija
19/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ala-asteella kun äitini osti mulle kalliin JA PAINAVAN ulkoilutakin. Siis en tajua mikä siinä pystyikin painaa niin paljon! Lisäksi se oli ruma kuin mikä. Ja toki siihen oli ostettu kasvunvaraa. Se oli myös todella kömpelö ja siinä oli vaikea liikkua. Sitä jouduin sitten käyttämään muistaakseni 3-6-luokalla. Yyh vieläkin menee kylmiä väreitä.

Vierailija
20/494 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pakotettiin mummin neulomiin poolopaitoihin, jotka olivat aivan liian pieniä. Käytäntö oli, että isäpuolen lapset käyttivät niitä ensin ja minä sain ne käytettyinä (jouduin käyttämään) Ikäeroa meillä 3-4v. Paidat olivat aivan liian lyhyitä ja puristivat kaulasta. Lisäksi minulla selässä palovamma jota piilottelin jatkuvasti kiskomalla paitaa alaspäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi