Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Ihan helposti pärjää 100€/kk yksi ihminen ruokien suhteen.
Olen sairaseläkkeellä ja rahat on hyvinkin vähissä, joten on pakko ollut oppia elämään edullisesti.
Oma tämä viikko:
Tein maanantaina ison kaalilaatikon (iso kaali, 400g sika-nautajauhelihaa, liemenä kananmunaa ja kaalin keitinlientä + jauhelihaan mausteet). Tuo koko satsi maksoi n. 4,50€ ja riittää kolmelle päivälle. Lisäksi porkkanaraastetta. Ruokajuomana on (lähes aina) vettä.
Keskiviikkona iltasella tein ison nakkikeiton (pakkasesta peruna-keittojuurekset 2pss, nakkeja, 2 liemikuutiota, iso sipuli). Hintaa noin 6€, riittää 3 päivää ja nakeista jäi vielä osa nakkikastikkeeseen, jonka tein pakkaseen. Nakkikastikkeeseen hinnaksi tuli n. 1€ (ruokakerma, tomaattimurskaprk + nakit).
Tänään on sunnuntai ja koska olen kipeänä, päätin päästä vähällä ja tein meksikonpataa (valmis pussi) + paistoin jauhelihaa siihen. Hinnaksi tulee n. 4€ ja riittää ainakin vielä huomiselle myös.
Lisäksi: kahvia (3€, pkt riittää pari viikkoa ainakin), kahviin maitoa, pkt ruispaloja (1,75€), keittokinkkua 1 pkt (1,85€), salaatti (1,29€), 5 tomaattia (1,57€), litra jugurttia (1,29€), 1 jäätelö (1,19€). Omenoita sain tuliaisena kaverilta pari kiloa.
Viikko on ihan normaali. Kalaa en voi syödä. Lihaa jos ostan, se on jauhelihaa tai broileria.
Tulevalla viikolla ajattelin tehdä ison makaroonilaatikon, riisiä ja broilerikastiketta ja risottoa. Niiden kanssa salaattia / porkkanaraastetta / herne-maissi-paprikasekoitusta.
Alkoholia en käytä ollenkaan, enkä polta. Herkuista ainot heikkous on jätski, mutta sillä ei saa talouttaan nurin, Prismassa saa 8 jäätelötuutin pakkauksen 0,93€ 🙂
Omaan ruokabudjettiini en siis laske kuin ruuan. Wc-paperit, pesuaineet yms. + kissan tarpeet on erikseen.
Pääasiassa perunoita ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
En usko että kukaan oikeasti voi käyttää noin vähän ruokaan, johan sen nyt jo järkikin sanoo että Suomessa ruoka on suht kallista, ja 100e kuussa on kolme euroa per päivä.
Helposti riittää 3€/pv. Hernekeittoa, kaurapuuroa, makaroonia jne. Ei yhtään herkkua.
Puuroa aamu palaksi,juurespainotteinen lämmin ruoka höystettynä tarjous lihalla/kanalla/kalalla 30-50% lapulla(Pakastin on ihana keksintö) ja sitten ilta palaksi pari leipää,itse leivottua. Tämmöinen ruokavalio viimeiset 10 vuotta.
Kuukaudessa 300 - 400 euroa. Joka päivä lämmin ateria (perunoita, salaattia, kalaa, lihapullia, lehtipihviä) ja kahvia, ruisleipää, juustoa, tomaattia, hedelmiä, pähkinöitä, jyviä. Jogurttia, piimää. Ei makkaroita, ei pastaa eikä riisiä. Eläkkeellä, yksin.
On mahdollista pärjätä 100 eurolla kuussa! Olen joskus jopa kokeillut, mitä tapahtuu kun käyttää 15 euroa / 10 päivää (kansainvälinen haaste). Se meni hiukan hankalaksi, mutta 100 euroa on arkea. Olen pudonnut ns. eläkeputkeen ja saan käteen 1000 euroa kuussa. Asun yksin.
Aamulla kuppi kahvia, pala leipää ja jotain sen leivän päälle. Myöhemmin kaurapuuroa maidon ja tällä hetkellä tutun poimimien viinimarjojen kanssa. Myöhäisempi lounas on yleensä iso: viimeksi makaronilaatikkoa 1,50 / annos, mukaanlukien juustoraaste ja ketsuppi. Illemmalla jotain mitä sattuu olemaan, yleensä vihannespitoisempaa, esim. kaali-porkkanaraastesalaatti jossa on kanamuna ja mitä nyt on jäänyt tähteeksi. Illalla karjalanpiirakka ja teet.
Elävä sana seurakunta pasila huijareitten päämaja.
Tänään söin aamulla kaurapuuroa ja omenan, lounaaksi hernekeittoa, reissumiestä ja auringonkukansiemeniä, päivälliseksi linssejä, tummaa makaronia ja paistettua kaalia sipulia ja porkkanaa, iltapalaksi rasvatonta maitoa, mysliä ja banaanin.
Riisiä jauhelihaa paprikaa ja sipulia. Puuro ja tuoremehu.
Normi settiin kuuluu lihaton hernekeitto, linssimakaronivuoka, keitetyt munat yms. 60 e/kk pärjää vaikkei kävisi edes leipäjonossa. 100 e/kk saa jo enemmän valinnan varaa ja voi välillä herkutellakin.
Perusraaka-aineita omassa kaapissa on peruna, porkkana, sipuli, riisi, pasta, kikherneet, kidneypavut, pakastevihannekset, broileri, jauheliha, makkara, tomaattimurska, kerma, kananmunat, maustamaton jogurtti/viili, satokauden edulliset hedelmät ja vihannekset ja tietenkin kaurahiutaleet ja ruisleipä. Joskus ostan halpaa mozzarellaa tai salaattijuustoa ruoanlaittoon.
Aamupalaksi syön tuorepuuroa jogurttiin, ruisleipää viipaloidulla munalla tai munakasta vihreiden papujen kanssa. Ruokia teen aika monipuolisesti loppujen lopuksi, vaikka joskus onkin makkarakastike euron makkarapaketista ja 40 sentin tomaattimurskasta... Kidneypavuista teen usein pyöryköitä, joihin tulee myös porkkanaa ja sipulia. Pavut on 0,74e tölkki, vielä edullisempia kuivatavarana ostettuna. Perunasta teen esim. rosmariinilohkoperunoita uunissa. Kermaviilidippejä teen itse kasvispyöryköille ja perunalle.
Silloin kun vihersalaattiainekset on kalliita, maustan porkkanaraastetta klementiinillä/satsumalla, punasipulilla ja halvalla K-menun salaattijuustolla. On mun herkkua!
Tällä viikolla söin ainakin kaalilaatikkoa, broilerin paistileikettä (alesta), kikherne-pakastevihanneswokkia riisillä ja sweet chili-kastikkeella, vispipuuroa ja hedelmärahkaa.
Vielä on aikaa, että saan velat maksettua ulosoton kautta. Sitten aion nauttia siitä, kun palkasta jää käteen sen verran, ettei tarvitse kulkea laskimen kanssa kaupassa. Ehkä jopa unohdan, maksaako jokin 1,29e vai 1,50 :)
Tässä esimerkki ruokia halpohin ruokiin, ajankuluksi kirjoittelen... :
-Tee Kaalilaatikko/ Makaronilaatikko (ainekset todella halpoja)
- Nakkeja (sellaisenaan tai paista pannulla tai uunissa kera ranskalaispussin joka riittää useisiin annoksiin ja on noin 2-3e?)
Osta tomaatteja, perunapussi, porkkanoita, riisiä, makaronia
-Kasvata itse kasviksia kotona
-Jauhelihasoppa (jauhelihaa ja keittopussi) rittää viikoksi melkein
-Kaurahiutaleita ja mehukeittoa riittää muutamaksi viikoksi ja on halpaa
-Suolakurkkuja purkki kotiin varalta
-Hilloa
Syön mielestäni vaihtelevasti ja monipuolisesti. Tänään tuli syötyä broilerin sisäfileetä mausteisessa kermakastikkeessa, juustomakkaraa ja täysjyvämakaronia ketsupin kanssa, saaristolaisleipää luomu-Oivariinilla ja Salaneuvos-juustolla, ruusunmarja-kerrosviilin, suklaavanukkaan, ykkösmaitoa, omenoita, banaanin, päärynän, porkkanoita ja maapähkinöitä.
Käyn leipäjonossa 3 x/vko enkä taatusti käytä ruokaan edes euroa päivässä.
Syön kerran päivässä. Kerran ostin nuudeleita 24 pakettia ja 6 prk hernekeittoa, yhteensä n. 16€ ja laskin että kyllähän sillä kuukauden selviää. Toki välillä söin sitten muuta, mutta hätätilassa olisi riittänyt tuokin.
Nyt syön perunoita ja sipulia jo toista päivää. Potut 2€/5kg, ja sipuli mitä nyt onkaan. Niin joo, hävikkikaupan majoneesia ja vähän kurkkusalaattia sekaan.
Syön enimmäkseen nötköttiä, hernekeittoa, hapankorppuja, kaurapuuroa ja keksejä. Haen EU-ruokakassin joka viikko ja sillä pärjää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Syön enimmäkseen nötköttiä, hernekeittoa, hapankorppuja, kaurapuuroa ja keksejä. Haen EU-ruokakassin joka viikko ja sillä pärjää pitkälle.
Saako niitä jossain joka viikko? Täällä kun ei vissiin joka vuosikaan.
Työnantaja tarjoaa lounaan. Aamupalaksi syön puuroa. Illalla kun tulen kotiin syön leipää.
Vierailija kirjoitti:
Syön kerran päivässä. Kerran ostin nuudeleita 24 pakettia ja 6 prk hernekeittoa, yhteensä n. 16€ ja laskin että kyllähän sillä kuukauden selviää. Toki välillä söin sitten muuta, mutta hätätilassa olisi riittänyt tuokin.
Nyt syön perunoita ja sipulia jo toista päivää. Potut 2€/5kg, ja sipuli mitä nyt onkaan. Niin joo, hävikkikaupan majoneesia ja vähän kurkkusalaattia sekaan.
Miten ihmiset selviää näin vähällä. Mun pitää syödä 3000 kalorin edestä ruokaa päivässä tai paino tipahtaa heti alipainon puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt syön perunoita ja sipulia jo toista päivää. Potut 2€/5kg, ja sipuli mitä nyt onkaan. Niin joo, hävikkikaupan majoneesia ja vähän kurkkusalaattia sekaan.Miten ihmiset selviää näin vähällä. Mun pitää syödä 3000 kalorin edestä ruokaa päivässä tai paino tipahtaa heti alipainon puolelle.
Minä olin alipainoinen jotain 40 vuotta, lihotuskuurit eivät auttaneet, sitten alkoi paino nousta, ja tosiaan onnistun läskini pitämään tällä ruokavaliolla. En kyllä liikukaan enää.
En usko että kukaan oikeasti voi käyttää noin vähän ruokaan, johan sen nyt jo järkikin sanoo että Suomessa ruoka on suht kallista, ja 100e kuussa on kolme euroa per päivä.