Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
1001/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasella kuussa pärjää jos tekee kaiken itse. Vaikka ei edes voisi syödä sitä puuroa aamulla.

Vierailija
1002/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittäähän se satanenkin, kun kaapissa oli jo valmiiksi sitä sun tätä. Nehän ei maksa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa uskomattomalta että joku selviää noin vähällä. Itse olen normaalipainoinen, mutta pelkkiin ruokiin menee vähintään parikymppiä päivä.

Sä syöt kalliita tuotteita, joissa on korkea kilohinta. Jos tekee kaiken alusta asti itse niin tulee halvemmaksi ja terveellisemmäksi. Jos samaa tuotetta on 10 eri brändiä, niin osta sitä halvinta. Ihan yhtä turvallista, terveellistä ja maistuvaa niistä saa. Euroshopper, X-tra yms. on ihan hyviä valintoja. Kallis ei aina tarkoita parasta laatua.

Tämä on kyllä höpöpuhetta. Ainakin Xtraan työnnetään ne kaikista huonoimmat tuotteet. Esimerkiksi Xtra-tonnikala on ainoa, josta minulle tulee koko illan vatsakipu. 10 senttiä kalliimmasta Rainbowista ei tule.

Vierailija
1004/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 100€/kk voi selviytyä, mutta ei siinä kauhean monipuolisesti syö. Jos tuo on budjetti, niin tuskin on varaa esim. syödä kasviksia suositusten mukaan. Itsekin elän budjetilla, meillä menee ruokaan noin 150€/kk/hlö, ja koiran ruokiin 80€/kk (iso koira, syö lihaa/kalaa eikä mitään nappulaa). Tämäkin lähinnä siksi, että mieheni elää enimmäkseen maidolla ja proteiinipirtelöllä, jos hän söisi useammin oikeaa ruokaa, menisi rahaa varmasti enemmän.

Opiskelijana olen monesti tuskaillut asian kanssa. Jos haluaa syödä ruokaympyrän mukaan, pitää päivittäinen kasviskiintiö täyttää tyyliin kaalilla, kurkulla ja porkkanoilla talvisin, ellei itse kerää _ihan sikana_ marjoja/sieniä kesän aikana ja saa niitä jonnekin säilöttyä. Haluan myös suosia kotimaisia tuotteita, joten banaaneja ei meille osteta. Toki opiskelija saa ruokalasta ruoan halvalla/ilmaiseksi, tai sai ainakin ennen koronaa, ja siellähän kannattaa vetää kunnon annos.

Budjettimme viitteenä on, että ruoka saisi maksaa korkeintaan noin 4€/kg. Välillä menee enemmänkin. Tuohon hintaan ei esim. saa lihaa kovin helposti. Onneksi olemme käytännössä kasvissyöjiä eikä miehenikään kaipaa lihaa, mitä nyt silloin tällöin maksalaatikkoa tulee ostettua.

Vierailija
1005/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, miten moni epäilee ylipainoisuutta silloin, kun ruokamenot on suuret... eihän se sokeri kallista ole, eikä rasvakaan! Ruokaan saa menemään rahaa vaikka kuinka, tarvitsee vain ostaa kalleinta mahdollista :D Ei se määrä vaan se hinta!

Vierailija
1006/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kluuffus kirjoitti:

prismasta saa aleruokaa 20.00 jälkeen -60%

ykspuolista 10kiloa perunoita 10kg riisiä, 10 kg makaroonia

kanansiipiä, 1 euron paketti makkaraa jne

ruokaa dyykataankin roskiksista toisinaan..

ja siellä syödään mistä ilmaiseksi saa.

Eli on mahdollista mutta vaativaa kerätä

oikeaan aikaan ruokatarvikkeet

Mitä suurempi perhe sen todennäköisempää, että pärjäävät alle 100€ per henkilö. Missään 5 henkisessä perheessä ei yksi ihminen syö 300g lihaa per ateria. Eikä aamiaiseksi syödä kokonaisia leipiä, voipaketteja ja leikkelepusseja ja puolikiloa juustoa yhtenä aamuna. Kyllä noissa perheissä keitetään ihan vaan puuroa.

Voivoi, jos perheessä on 4 isoa miehenkorstoa sen anorektikkoäidin lisäksi, niin kyllä sitä ruokaa menee eri tavalla kuin taaperoperheessä.

Vierailija
1007/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38096 kirjoitti:

Tämä on kyllä oikea trolliketju.

Vai että oikein "120 eurolla kuussa syödään monipuolisesti, ostetaan PAAALJON hedelmiä ja luomua ja vieläpä Kooo-Kaupasta eikä joukossa ole punahintalappujakaan"

Heh heh.

120 euroa kk  on yhtä kuin 4 euroa päivässä.

Jokainen voi miettiä mitenkä paljon sillä neljällä euroaa saa päivää kohti sitä luomua ja RUNSAAASTI hedelmää ja vihannesta sieltä Koo-kaupasta.

Käykää joku ihan oikeasti shoppailemassa vaikka viikon RUNSASSS satsi. Se tarkoittaa 4 x 7 = 28 euron ostoskassia. Sillä sitten mässäillään!

Voi elämän kevät näitä juttuja täällä.

Tämä on niin totta. Työmarkkinatuella elän että nuuka saa olla, ja 50 euroa viikossa menee ruokaan, tosin siihen lasken pesuaineetkin. Lidlissä käyn, on Martsmartit ja Fiksuruot käytössä, jos millon siellä sopivaa tavaraa on halvalla niin monenlaista että kannattaa tilata. Kaiken ruuan teen itse, mahavaivaisena en valmisruokia edes voi syödä. Lihaa en syö. Leivät teen osan itse, ruisleivät ostan punasen lapun alta, Lidlistä saa aamupäivällä hyvin halvennusleipää. Minkä pullaa tai vastaavaa syön, leivon itse. Kun syön kaksi lämmintä ruokaa päivässä niin siihen saa kokatakkin jonkun verran. Ikinä en heitä mitään pois, huonoksi menneet banaanitkin käytetään leipomiseen tai lettuihin, samoin nahistuneet omenat. Salaatteja en syö koska maha ei kestä raakoja kasviksia, kaikki pitää kypsentää. Myös sitrushedelmät on pannassa samasta syystä. 

200 euroa kuussa lihattomiin ruokiin nuukaillen ostettuna kuulostaa aika paljolta. Lihamötikät ne kuitilla useimmiten pistää silmään.

Höttö ja hömpötykset maksaa. Satanen riittää hyvään perusruokaan eikä tarvitse ottaa edes sitä halvinta mahdollista.

Vierailija
1008/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, miten moni epäilee ylipainoisuutta silloin, kun ruokamenot on suuret... eihän se sokeri kallista ole, eikä rasvakaan! Ruokaan saa menemään rahaa vaikka kuinka, tarvitsee vain ostaa kalleinta mahdollista :D Ei se määrä vaan se hinta!

Tietenkin saa menemään. Valitset kalleimman kaupan ja kalleimmat tuotteet, mutta et silloin voi väittää etteikö ruokaa voisi ostaa halvemmalla, koska kukaan ei käske ostamaan sieltä niitä kalleimpia tuotteita sieltä kalleimmasta kaupasta. Voit olla jopa alipainoinen, jos syöt 4 kuukaudessa jossain Michelin ravintolassa ja ruokamensi ovat 2000€ kuukaudessa. Kaikki ymmärtävät tämän. Mutta nyt vertaamme ruokaa joka on monipuolista ja saako sitä Suomessa kaupasta alle 100€, vai ei. Tässä ketjussa monipuoliseksi sekä terveellisiksi luetellaan esim. yrtit, mätitahnat, kahvi, vessapaperi, ketsuppi, sinappi, koiranruoka, keksit ja jäätelö ja vieraiden kestitykset. Nämä tuotteet, joko eivät ole ruokaa tai erityisen terveellisiä tai yhden ihmisen ruokia. Nyt tarkoitus oli miettiä mitä yksi ihminen 100€ eurolla saa syötyä terveellisesti ja monipuolisest. Ei kauppalaskun hintaa. Kosla kuten huomaat jostain saa varmaan 100€ eurolla ostettua pelkästään 7 kiloa porkkanoita eikä mitään muuta. Joten voimme todeta ettei kallis hinta takaa monipuolisuutta.

Mutta tee minulle lista terveellisestä monipuolisesta ruuasta nelihenkiselle perheelle, joka ei heitä lihota 1600€:lla kuukaudessa Lidlin ja Prisman valikoimasta.. Kuten joku sanoi perheensä kuluttavan kuukaudessa ruokaan. Eikä mitään koiranruokia ja 20 ihmisen juhlia sitten sisälletä siihen.

Vierailija
1009/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä mikään terveysketju ole. Kysytään mitä 100 eur kuussa ruokaan laittavat syövät.

Vierailija
1010/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kluuffus kirjoitti:

prismasta saa aleruokaa 20.00 jälkeen -60%

ykspuolista 10kiloa perunoita 10kg riisiä, 10 kg makaroonia

kanansiipiä, 1 euron paketti makkaraa jne

ruokaa dyykataankin roskiksista toisinaan..

ja siellä syödään mistä ilmaiseksi saa.

Eli on mahdollista mutta vaativaa kerätä

oikeaan aikaan ruokatarvikkeet

Mitä suurempi perhe sen todennäköisempää, että pärjäävät alle 100€ per henkilö. Missään 5 henkisessä perheessä ei yksi ihminen syö 300g lihaa per ateria. Eikä aamiaiseksi syödä kokonaisia leipiä, voipaketteja ja leikkelepusseja ja puolikiloa juustoa yhtenä aamuna. Kyllä noissa perheissä keitetään ihan vaan puuroa.

Voivoi, jos perheessä on 4 isoa miehenkorstoa sen anorektikkoäidin lisäksi, niin kyllä sitä ruokaa menee eri tavalla kuin taaperoperheessä.

Ihanko totta? Mutta Suomessa on myös paljon. Siis satoja tuhansia eläkeläisiä, toimistotöissä tai koulutuksissa olevia suht pienikokoisia vähän kaloreita kuluttavia ihmisiä, joiden kaloritarbe ei ole 4000kcal vaan alle 2000kcal.

Kyllä, ymmärrämme kyllä, että bidariperheem ruokavalio ei hoidu 100€ per henkilö.

Mutta jos otamme näitä 8 hengen perheitä, niin enpä usko, että niissä syödään 3200€ kuukaudessa ruokaa.

Vierailija
1011/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 100€/kk voi selviytyä, mutta ei siinä kauhean monipuolisesti syö. Jos tuo on budjetti, niin tuskin on varaa esim. syödä kasviksia suositusten mukaan. Itsekin elän budjetilla, meillä menee ruokaan noin 150€/kk/hlö, ja koiran ruokiin 80€/kk (iso koira, syö lihaa/kalaa eikä mitään nappulaa). Tämäkin lähinnä siksi, että mieheni elää enimmäkseen maidolla ja proteiinipirtelöllä, jos hän söisi useammin oikeaa ruokaa, menisi rahaa varmasti enemmän.

Opiskelijana olen monesti tuskaillut asian kanssa. Jos haluaa syödä ruokaympyrän mukaan, pitää päivittäinen kasviskiintiö täyttää tyyliin kaalilla, kurkulla ja porkkanoilla talvisin, ellei itse kerää _ihan sikana_ marjoja/sieniä kesän aikana ja saa niitä jonnekin säilöttyä. Haluan myös suosia kotimaisia tuotteita, joten banaaneja ei meille osteta. Toki opiskelija saa ruokalasta ruoan halvalla/ilmaiseksi, tai sai ainakin ennen koronaa, ja siellähän kannattaa vetää kunnon annos.

Budjettimme viitteenä on, että ruoka saisi maksaa korkeintaan noin 4€/kg. Välillä menee enemmänkin. Tuohon hintaan ei esim. saa lihaa kovin helposti. Onneksi olemme käytännössä kasvissyöjiä eikä miehenikään kaipaa lihaa, mitä nyt silloin tällöin maksalaatikkoa tulee ostettua.

No laita se lista mitä 300€ saa kahdelle ihmiselle, joka tekee siitä nyt niin paljon terveellisemmän.

Vierailija
1012/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakuitissa lukee (mitään suunnittelematta) aika vakio 25-30 eur, kerran viikossa käytynä tekee reilun satasen kuussa. Lihat ja kalat vie aika ison siivun, jos pelkillä rehuilla eläisi niin jäisi varmaan alle. Tarjouksilla säästää paljon eikä tarvitse metsästää vanhenevia punalappuisia.

Vierailija
1013/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kopsannut paikalliskoulun ruokalistan ja sen mukaan teen ruuat. Palermonpasta on ehdottomasti kallein ruoka mutta siinäkin maksaa vain kana ja juusto. Satasen luokkaa, sisältyy leivät ja parit herkut.

Vierailija
1014/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajansa piheydelläkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa uskomattomalta että joku selviää noin vähällä. Itse olen normaalipainoinen, mutta pelkkiin ruokiin menee vähintään parikymppiä päivä.

Sä syöt kalliita tuotteita, joissa on korkea kilohinta. Jos tekee kaiken alusta asti itse niin tulee halvemmaksi ja terveellisemmäksi. Jos samaa tuotetta on 10 eri brändiä, niin osta sitä halvinta. Ihan yhtä turvallista, terveellistä ja maistuvaa niistä saa. Euroshopper, X-tra yms. on ihan hyviä valintoja. Kallis ei aina tarkoita parasta laatua.

Tämä on kyllä höpöpuhetta. Ainakin Xtraan työnnetään ne kaikista huonoimmat tuotteet. Esimerkiksi Xtra-tonnikala on ainoa, josta minulle tulee koko illan vatsakipu. 10 senttiä kalliimmasta Rainbowista ei tule.

Vaihda tölkkimoska oikeaan kalaan, edullista eikä tule vatsakipuja.

Vierailija
1015/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä mikään terveysketju ole. Kysytään mitä 100 eur kuussa ruokaan laittavat syövät.

Sillä vähän yli kolmella eurolla /päivä ei voi pitkään pysyäkään terveenä.

Minkä tahansa laitosruuankin budjetti/asukas on  Suomessa nykyään  määritelty suuremmaks  kuin tuo.

Niin halpaa syrjäkylän sivukujan mitään ,edes  ns.' 'räkälääkään', Suomessa ei nykyään yksinkertaisesti ole, missä tuolla budjetilla enää saisi edes kahta kuppia kahvia ! 

KENENKÄÄN ei SUOMESSA oikeasti edes tarvitse tyytyä pärjäämään tuollaisella  ruokabudjetilla. 

Vierailija
1016/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia ja yli 30 vuotiaista vain joka neljäs on normaalipainoinen. Itse olen normaalipainoinen siksi etten syö liikaa, haluja kyllä olisi. Minulle kuitenkin merkitsee enemmän terveys ja ulkonäkö ja se että tunnen normaalipainoisena oloni hyvinvoivaksi.

Käytän alle 100 euroa kuukaudessa ruokaan ja syön monipuolisesti, paljon mm suomalaisia juureksia ja vihanneksia. Kaura on myös terveellistä ja halpaa, eikä gluteenittomana lihota. Teen ruokani itse, koska se on minulle myös harrastus ja osaan tehdä hyvää ruokaa. Joskus tekisi mieli ahmia, mutta en sitä usein tee koska lihon vaikkakin harrastan paljon myös liikuntaa. Pysyäkseni normaalipainossa on päivittäinen kalorikulutukseni alle keskivertokulutuksen.

Minulla on pienet tulot, mutta siitä huolimatta olen pystynyt hankkimaa kaiken tarvitsemani kuten oman asunnon ja olen tyytyväinen olooni. En saa yhteiskunnan tukia.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Jokainen voi elää mielestäni miten parhaaksi näkee tulojensa mukaan. Ja saa syödä ihan mitä ja miten paljon haluaa, olla lihava tai laiha.

Vierailija
1017/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että säästää rahaa kun itse valmistaa pääsääntöisesti ruuan. Esimerkiksi en koskaan osta leipää vaan teen sen itse.

Aina tää perusneuvo.

Paljonko säästyy rahaa, jos reissumies maksaa n. 2€/kg ja vastaavasti esim. Myllyn Paras ruisjauho n. 1,5€/kg? Uuni kun huutaa sen tunnin tai puolitoista, ni siinä on se 50-70 snt jo mennyt päälle.

Ei siinä, itte tekeminen on hyvä asia, mutta kustannusvaikutuksissa kannattaa varmaan jo herätä pois sieltä 70-luvulta.

Voi ostaa Pirkka-ruisjauhoja jotka maksavat 80 senttiä per kilo ja lopettaa teinityylisen  "varmaan maksaa ainakin" argumentoinnin ja ottaa asioista selvää. Leivän paistamiseen ei kulu edes kymmentä eurosenttiä. 

Leipomisajallahan ei ole mitään rahallista arvoa? Tai siitä saa jopa palkkaa, jos on etätöissä "palaverissa" samalla, kun kädet ovat taikinassa?

Vierailija
1018/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväruoka työpaikalla, sen ulkopuolella 1-2€ einesaterioita kun ei jaksa tehdä itse, kaapissa makaronia, tomaattimurskaa, tonnikalaa ja säilykeananasta.

En ole varma jääkö ihan satasen alle, mutta tuskin paljoa menee yli.

Vierailija
1019/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppakuitissa lukee (mitään suunnittelematta) aika vakio 25-30 eur, kerran viikossa käytynä tekee reilun satasen kuussa. Lihat ja kalat vie aika ison siivun, jos pelkillä rehuilla eläisi niin jäisi varmaan alle. Tarjouksilla säästää paljon eikä tarvitse metsästää vanhenevia punalappuisia.

Näin on, vieläpä voi käydä siinä paljon parjatussa Suomen kalleimmassa kauppaketjussa eli K-ketjussa. Tuohon summaan sisältyy myös herkkuja, pitsaa, pullaa ym aika paljon. Ostan hedelmiä, perunaa, porkkanaa, sipulia, riisiä, maitoa, oivariinia, juustoa, kananmunia, kauraryynejä, jauhelihaa, makkaraa, kinkkusuikaleita, ruokakermaa, jugurttia ym  ym. Joskus broileriakin. Syön yhden lämpimän aterian päivässä, aamupalaksi puuro marjoilla tai hedelmillä. Illalla sitten vielä jotain. Välipalaksi hedelmä tai kaksi. Ruokajuomana vesi ja tee. Leipää en osta enkä usein syö koska päälliset maksaa niin paljon. Kaalia saa nyt 0,50€/kg ja siitä coleslawta iso satsi. Muuten en kaaliruokia pysty syömään. Punalappuisia ei meidän K-kaupassa ole koskaan, ei hävikkiä myynnissä. Tarjouksia seuraan ja ostan pakastimeenkin aina kun mahtuu. Hernerokan teen itse ja sitä saakin sitten syödä pari viikkoa. Marjat saan omasta puutarhasta, joskus ostan jotain muuta. Nytkin on Superpäivät supermarketissa, ja todella edullista perusruokaa, eineksiä en osta kovin usein. K-marketissa usein hedelmätarjouksia ym. Mainoksia kannattaa lukea.

Vierailija
1020/1264 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mars sossuun! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä vähän yli kolmella eurolla /päivä ei voi pitkään pysyäkään terveenä.

Minkä tahansa laitosruuankin budjetti/asukas on  Suomessa nykyään  määritelty suuremmaks  kuin tuo.

Niin halpaa syrjäkylän sivukujan mitään ,edes  ns.' 'räkälääkään', Suomessa ei nykyään yksinkertaisesti ole, missä tuolla budjetilla enää saisi edes kahta kuppia kahvia ! 

KENENKÄÄN ei SUOMESSA oikeasti edes tarvitse tyytyä pärjäämään tuollaisella  ruokabudjetilla. 

No ei toki tarvitse tuollaisella budjetilla pärjätä, mut silloin pitää olla valmis ottamaan lainaa. Opintolainaa saa helposti mutta en tiedä miten helposti muut kuin opiskelijat saavat pankista lainaa jos palkkatuloja ei ole...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän