Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.
Itse opiskelijana käytän alle 100 euroa kuussa ruokaan. Syön kyllä oikein hyvin ja ostan paljon luomua.
-Yleensä ruokalistaan kuuluu kanaa, riisiä ja kasviksia. Pinaattilettuja, lasagnea, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, kalaa yms. Aika tavallisia arkiruokia siis. Einesruokia ei tule juuri ostettua. Ainoastaan tuo purkkihernekeitto laiskoille päiville. Ja toki sitten muut hedelmät ja leivät yms.
Mutta jos yksi päivä otetaan esimerkiksi: Niin aamulla kahvi, banaani ja leipää. Nyt punajuurikeitto smetanalla ja illemmalla kotitekoisia hampurilaisia. Ruokien välillä syön jotain pientä (leipää, hedelmiä tms.) En kyllä syö suositeltua pientä viittä annosta päivässä, vaan syön kerralla aika paljon..
Laske tosiaan paljonko tekee kuukaudessa pelkät luomukanat :D
haha100ruoka kirjoitti:
Ei ihme että ihmiset päästään sekaisin kun eivät syö muutakuin juureksia, ihminen on sekasyöjä, tarkoittaa että myös lihaa pitää saada. Nämä jotka elävät pelkillä juureksilla varmasti ymmärtävät että keho ei saa tarpeeksi ravinteita, etenkin jos tätä juures dieettiä jatkuu kuukaudesta toiseen.
Miten se on niin vaikee ymmärtää että sitä lihaa voi syödä myös kohtuudella. Ei ole maailmanloppu jos et saa sitä joka aterialla
haha100ruoka kirjoitti:
Ei ihme että ihmiset päästään sekaisin kun eivät syö muutakuin juureksia, ihminen on sekasyöjä, tarkoittaa että myös lihaa pitää saada. Nämä jotka elävät pelkillä juureksilla varmasti ymmärtävät että keho ei saa tarpeeksi ravinteita, etenkin jos tätä juures dieettiä jatkuu kuukaudesta toiseen.
Luet kyllä todella valikoivasti. Monet tämän ketjun juuresten syöjistä syövät mm paljon kanaa ja papuja sekä juustoa ja hyivä öljyjä. Lihana vaikkapa koipireidet . Sen kanssa uunijuurekset tai riisi - maukasta, ravitsevaa ja halpaa. Lisäksi lohta tarjouksesta, se on riittoisaa ainakin normaalikokoiselle ja -ruokaiselle
Ongelmasi lienee, että et miellä lihaksi kuin rasvaisen sianlihapihvin. Et kerta kaikkiaan ymmärrä, että kanakin on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
haha100ruoka kirjoitti:
Luet kyllä todella valikoivasti. Monet tämän ketjun juuresten syöjistä syövät mm paljon kanaa ja papuja sekä juustoa ja hyivä öljyjä. Lihana vaikkapa koipireidet . Sen kanssa uunijuurekset tai riisi - maukasta, ravitsevaa ja halpaa. Lisäksi lohta tarjouksesta, se on riittoisaa ainakin normaalikokoiselle ja -ruokaiselle
Ongelmasi lienee, että et miellä lihaksi kuin rasvaisen sianlihapihvin. Et kerta kaikkiaan ymmärrä, että kanakin on lihaa.
Ja kananmuniakin moni sanoo syövänsä. paljonkin.
Palstalla nyt kuka tahansa voi heitellä mitä lukuja tykkää, osa trollaa ihan tarkoituksella ja osalla on täysin epärealistiset kuvitelmat siitä paljon ruokaan menee rahaa (huom, tämä on eri asia kuin kauppalasku, varsinkin opiskelijoilla kaappi täydentyy mystisesti vanhempien vierailujen aikaan ja kotona käydään syömässä säännöllisesti).
Jos vaikka joku poliitikko esittäisi, että yhden henkilön ruokamenoihin riittää satanen kuussa, niin nämä samat kommentoijat todistelisivat täällä, että ei riitä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla nyt kuka tahansa voi heitellä mitä lukuja tykkää, osa trollaa ihan tarkoituksella ja osalla on täysin epärealistiset kuvitelmat siitä paljon ruokaan menee rahaa (huom, tämä on eri asia kuin kauppalasku, varsinkin opiskelijoilla kaappi täydentyy mystisesti vanhempien vierailujen aikaan ja kotona käydään syömässä säännöllisesti).
Jos vaikka joku poliitikko esittäisi, että yhden henkilön ruokamenoihin riittää satanen kuussa, niin nämä samat kommentoijat todistelisivat täällä, että ei riitä mitenkään.
Se onkin eri asia, ja toki ymmärrät sen itsekin, että kun poliitikot selvittävät, on heillä ajatuksena karsia avustukset ja kulut mahdollisimman pieniksi.
Saa nähdä, riittääkö heidän aktiivisuutensa tutkia tätä ketjua. Joka tapauksessa 100e on mahdollinen ja täysin ok summa itselleni.
t. Köyhä vanhempi täti
Ymmärrän kyllä että koipireidet ovat edullisia kuten kananmunat myös, itsekin näitä kulutan. Ongelmani silti on tässä 100€/kk ajattelussa, se jatkuvuus, ei se etteikö se budjetti olisi exceliin laittamalla mahdollista saavuttaa, vaan se että todellakin joutuisit syömään käytönnössä riisiä/juureksia/perunoita joka päivä joka aterialla, ja lihaa olisi silloin tällöin mahdollista laittaa vain harvoin lautaselle ja silloinkin vähän. Joku listasi kuukautensa ruoat ja siinä oli 2kpl sika nauta jauhelihaa. Eli tällöin yt 800g lihaa kuukaudessa (tästä paino määrästä on nestettä vielä osa) tarkoittaa 25g lihaa per päivä, jos aterioita 3 päivässä on lihaa ateriaa kohti n 8,3grammaa. Tämä on naurettava määrä.
Vielä lisäksi täällä ihmiset väittävät selviänsä koko kuukauden 100eurolla ja monia kuukausia putkeen, ehkä vuosiakin. En tätä usko sori.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aiemmin kirjoitin jo siitä, että ruokalaskuni oli ehkä sen 100 euroa, kun olin sinkku. Elettiin kyllä markka-aikaa, joten en nyt muista hintoja. Mutta yritän listata muistista, mitä ostin. Vanhemmat ei tuoneet ruokakasseja minulle, vaan ihan töissä olin ja maksoin itse elämiseni
-kaalia
-porkkanaa
-pari pakettia linssejä
-papuja pari pakettia
-ruisleipää jokunen kappale
-voita paketti
-riisiä paketti
-papuja tomaattikastikkeessa pari, kolme purkkia
-makaroonia pari pussia
-pakastevihanneksia joku pussi
-kahvia pari pakettia
-tonnikalaa pari purkkia
-tomaattimurskaa
-jauhoja
-hiivaa
-herneitä
En usko, että nykyrahallakaan tuosta kovin isoa summaa saisi. Hyvin söin ja evääksikin riitti. Maanantaina kun keitti hyvän kaali-linssikeiton, sitä söi kolme päivää. Sitten hernekeitto ilman lihaa ja taas söi kolme päivää jne...
Aamulla join kahvin ja söin ruisleipää voilla. Erillisiä välipaljoja en syönyt silloin, enkä syö nytkään. Ruokaa oli riittävästi ja maha pysyi täynnä. Joskus idätin sinimailasen siemeniä lisäksi, kun halusin jotain tuoretta. Mihin sitä ihminen tarvitsee sen kymmeniä erilaisia välipaloja ja jogurtteja yms. Marjat toki sain äidiltä, kun hän marjasti. Mutta olisin ihan samalla tavalla voinut ne käydä itsekkin poimimassa. Niitä tuli syötyä paljon, kun niitä oli pakaste puolillaan
Vierailija kirjoitti:
Tämänkaltaisia laskelmilla voi todistella itselleen, että velkaa pystyy ottamaan enemmän kuin on oikeasti maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aiemmin kirjoitin jo siitä, että ruokalaskuni oli ehkä sen 100 euroa, kun olin sinkku. Elettiin kyllä markka-aikaa, joten en nyt muista hintoja. Mutta yritän listata muistista, mitä ostin. Vanhemmat ei tuoneet ruokakasseja minulle, vaan ihan töissä olin ja maksoin itse elämiseni
-kaalia
-porkkanaa
-pari pakettia linssejä
-papuja pari pakettia
-voita paketti
-riisiä paketti
-makaroonia pari pussia
-kahvia pari pakettia
-tonnikalaa pari purkkia
-tomaattimurskaa
-jauhoja
-hiivaa
-herneitä
En usko, että nykyrahallakaan tuosta kovin isoa summaa saisi. Hyvin söin ja evääksikin riitti. Maanantaina kun keitti hyvän kaali-linssikeiton, sitä söi kolme päivää. Sitten hernekeitto ilman lihaa ja taas söi kolme päivää jne...
Aamulla join kahvin ja söin ruisleipää voilla. Erillisiä välipaljoja en syönyt silloin, enkä syö nytkään. Ruokaa oli riittävästi ja maha pysyi täynnä. Joskus idätin sinimailasen siemeniä lisäksi, kun halusin jotain tuoretta. Mihin sitä ihminen tarvitsee sen kymmeniä erilaisia välipaloja ja jogurtteja yms. Marjat toki sain äidiltä, kun hän marjasti. Mutta olisin ihan samalla tavalla voinut ne käydä itsekkin poimimassa. Niitä tuli syötyä paljon, kun niitä oli pakaste puolillaan
Pelkkää mutua ja arvelua koko viesti, esimerkit ovat jostain markka-ajalta, hintoja ei muisteta, ruokalista on "muistin mukaan", marjoja _olisi_ poimittu, ellei äiti olisi niitä tuonut...
Eli kuten arvelin, ketjun vastaajien arviot eivät perustu mihinkään todellisiin laskelmiin.
Mulla harmittaa ku meillä ei tuo 100e/kk syömisiin riitä.
Mies syö kolme kertaa enemmän kuin minä ja 2kiloa lasagneakaan ei kestä kuin 1-2päivää.
Meillä makaroonimössökin menee päivässä.
(Eli kattilallinen).
haha100ruoka kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että koipireidet ovat edullisia kuten kananmunat myös, itsekin näitä kulutan. Ongelmani silti on tässä 100€/kk ajattelussa, se jatkuvuus, ei se etteikö se budjetti olisi exceliin laittamalla mahdollista saavuttaa, vaan se että todellakin joutuisit syömään käytönnössä riisiä/juureksia/perunoita joka päivä joka aterialla, ja lihaa olisi silloin tällöin mahdollista laittaa vain harvoin lautaselle ja silloinkin vähän. Joku listasi kuukautensa ruoat ja siinä oli 2kpl sika nauta jauhelihaa. Eli tällöin yt 800g lihaa kuukaudessa (tästä paino määrästä on nestettä vielä osa) tarkoittaa 25g lihaa per päivä, jos aterioita 3 päivässä on lihaa ateriaa kohti n 8,3grammaa. Tämä on naurettava määrä.
Vielä lisäksi täällä ihmiset väittävät selviänsä koko kuukauden 100eurolla ja monia kuukausia putkeen, ehkä vuosiakin. En tätä usko sori.
Voi hyvänen aika. Miksi ihmiset valehtelisivat? En syö paljon höttöhiilareita, joskus perunoita kyllä ja leipää ja puuroa, mutta ennen kaikkea kanaa, kalaa, munia ja kasviksia ja juureksia. SESONGIN mukaan ja edullista. Syös myös monina päivinä kasvisruokaa, herneitä, linssejä, papuja, hyvää oliiviöljyä.
On kyllä suuri onni, että ei syö valtavia määriä ja toisaalta se, että osaa katsoa, mihin rahansa laittaa eikä maksa tyhjästä.
Olen 55v, paljon liikkuva normipainoinen nainen, ja nuukaillut koko ikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kaalia
-porkkanaa
-pari pakettia linssejä
-papuja pari pakettia
-voita paketti
-riisiä paketti
-makaroonia pari pussia
-kahvia pari pakettia
-tonnikalaa pari purkkia
-tomaattimurskaa
-jauhoja
-hiivaa
-herneitä
Pelkkää mutua ja arvelua koko viesti, esimerkit ovat jostain markka-ajalta, hintoja ei muisteta, ruokalista on "muistin mukaan", marjoja _olisi_ poimittu, ellei äiti olisi niitä tuonut...
Eli kuten arvelin, ketjun vastaajien arviot eivät perustu mihinkään todellisiin laskelmiin.
Äläpäs nyt. Täällä on aivan tarkkoja hintoja monissa vastauksissa. Lisäksi tärkeä sana: LIDL. Sieltä voi huvikseen tarkastella hintoja ja miettiä itse, miten saa ruokalaskun 100euroon kk.ssa. EI kovin vaikeaa, ainakaan käytännölliselle ihmiselle.
Olennaista toki, että oma energiankulutus pysyy normaalin puitteissa.
Siis kkssa 100 euroa. Ei riitä mulla menee n 300 euroa ja erikseen nk ulkona syöminen. Joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla harmittaa ku meillä ei tuo 100e/kk syömisiin riitä.
Mies syö kolme kertaa enemmän kuin minä ja 2kiloa lasagneakaan ei kestä kuin 1-2päivää.
Meillä makaroonimössökin menee päivässä.
(Eli kattilallinen).
Tuo sinun esimerkkisi makaronimössö on kyllä todella halpaa, toki riippuen siitä, mistä ostat tekotarpeet. Makaronipussin 400g saa 20 sentillä. Niitä voi laittaa vaikka kolme eli yli kilon makaroneja ja lisäksi edullisinta sulatejuustoa ison klöntin ja papuja purkin tai kaksi niin lihaa ei mene niin paljon. Ja ne lihat kannattaa ostaa tarjouksesta, eli menee sen mukaan. Ja joskus lihatonta mössöä pavuilla tms..
Ap.han ei väittänyt, että kaikki voisivatkaan syödä satasella, vaan kyseli, mitä sellainen ihminen syö, jolla menee se satanen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kaalia
-porkkanaa
-pari pakettia linssejä
-papuja pari pakettia
-voita paketti
-riisiä paketti
-makaroonia pari pussia
-kahvia pari pakettia
-tonnikalaa pari purkkia
-tomaattimurskaa
-jauhoja
-hiivaa
-herneitä
No linssit ja kuivatut pavut nyt tuskin kalliimpia oli silloin, kuin on nytkään. Joten ei ruokaan paljoa mennyt, kun hyvin sain säästettyä asunnon pohjarahan aika lyhyessä ajassa.
Mutta minulle ihan se ja sama, uskotko vai et. Jokainen panee rahansa mihin haluaa. Minä panin asuntosäästötilille mieluummin, kuin jogurtteihin ja eksoottisiin hedelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta tosiaan tietenkin se, että ihmisillä on hyvinkin erilaiset energiantarpeet.
On pakko nauraa, että tällaistakin viestiä on alapeukutettu. Jollain tekee tiukkaa, kun toiset pärjäävät vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Ap.han ei väittänyt, että kaikki voisivatkaan syödä satasella, vaan kyseli, mitä sellainen ihminen syö, jolla menee se satanen kuussa.
Niinpä. Mä voin kirjoittaa joskus ylös ja jakaa sitten täällä, kun on pihistelykuukaus. Eikä tiedossa mitään ylimääräistä minkä vuoksi noita pihistelykuukausia pienituloisena joudun pitämään.
Lihaa ei tarvitse ravintoaineina yhtään mihinkään.