Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Meidän perheellä menee alle 100 e kk. 2 aikuista, 2 lasta ja lisäksi kerran kk on talotäynnä sukua syömässä.
Olen töissä lounasravintolassa ja otan myymättömät ruuat mukaan.
Lämpimät ruuat, perunat, riisit, salaatit.
Ostamme maitoa, margariiniä, leipää ja joskus hedelmiä. Salaatteja tulee kuitenkin joka päivä, ei siksi hedelmiä ostella.
Käytännössä joka päivä menee jotain pakkaseen.
Työpaikka on kiinni joulun välipäivät. Meillä on työpaikka aina kiinni silloin sekä juhannuksesta, aukeaa vasta elokuussa.
Meillä tulee usein vähän ylitöitä ja 6 vkon kesälomalla kuitataan nämä.
Viime kesänä pakkasen ruuat riittivät koko loman.
Riisiä taisin keittää, muuten pakkasen sisältö riitti.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia pakastimia on teillä, joilla ympäri vuoden riittää usealle aterialle päivittäin itse kerättyjä marjoja ja varsinkin sieniä? Ja mistä löydätte ne?
Sieniä löydän metsästä, mutta viime kesän kuivuuden vuoksi ei tälle talvelle sieniä löytynyt. Ne vähät mitä löysin, söin heti.
Minulla on kaksi sukulaispaikkaa, jossa on paljon mustia- ja punaisiaviinimarjoja. Heiltä olen saanut ne ilmaiseksi. Tosin olen kyllä kahvipaketin kiitokseksi vienyt, vaikka eivät kyllä sitäkään haluaisi. Sanovat, että ovat iloisia, etteivät marjat jää pensaisiin / pelkästään lintujen syötäväksi.
Asun myöskin sellaisessa paikassa, jossa joka puolella on ympärillä metsiä ja mustikkaa löytyy yleensä hyvin. Viime kesänä ei kyllä löytynyt sitäkään, joten tänä talvena on sitte puuron päällä ollut lähinnä noita herukoita.
Minulla on myös ihana kummi, joka useana vuonna on syksyllä muistanut minua ämpärillisellä puolukoita.
Ja arkkupakastin on
Vierailija kirjoitti:
-halpoja kananmunia 0,10e kpl tai joskus voi löytää vieläkin edullisemmin
Lidlissä on halvimmat markettihinnat munille, 10kpl munia 1,39e
Mistä löydät edullisempia vai ihanko jostain farmilta käyt? Mutta marketissa vain tarjouksissa on joskus 0,99 10 kpl. Joten vähän alakanttiin on tuo munahintasi normi ihmisille. Näin sitä budjettia hilataan alemmaksi valheellisesti.
#fakenews niin sanotusti.
Pärjään satasella kuukaudessa, ilman mitään työpaikkalounaita tai proteiinijauheita. Avustusruokaa haen joskus jos kerkeän jonottamaan.
Edullisia ruokia mitä teen ovat varmaan nämä sama mitkä joka muussakin taloudessa:
Makaronilaatikko
Kasvissosekeitto
Kaalilaatikko
Hernekeitto
Kanakeitto (broileri)
Muusi ja makkarakastike
Uunijuurekset ja kanankoivet
Aamu- ja iltapalat ovat sitten puuroa (kaura ja riisi) ja kiisseliä
Välipaloina on leipää (itse leivottu) ja hedelmiä.
Ei nää nyt mitään kalliita ole.
Puuroa itse poimituilla mustikoilla ja auringonkukan siemenillä aamuisin, lounaaksi ja koulun jälkeen linssikeittoa/hernekeittoa/itse kalastettuja kaloja ja juureksia/jotain papumössöä pastalla tai riisillä, jos reeni tai muuten tavallista kovempi nälkä niin välipalaksi kauden hedelmä ja kourallinen pähkinöitä, illalla viimeisenä juustoleipä tai munakas, jossa ehkä tomaattia ja sipulia.
Satanen menee. T. Opiskelija.
Ottakaa opiksenne elintasoonne sokeutuneet leveilijät.
(N27, 165 ja 63kg.)
Me kaksi pärjätään 200 e/ kk. Eikä tingitä mistään. Pidän siis budjettia kirjallisesti. Aikaisemmin veimme opiskelevan kuopuksen kotiin 2 kassia ruokaa viikossa. Joskus menee yli tuon, jos on ollut paljon vieraita esim.kesäviikonloppuisin, tai mökillä perheitä yövieraina. Ostokset teemme läheltä Lidlistä tai Alepasta tai S-marketista. Riisi-säkin ostan joskus etnisestä kaupasta. Syömme varmaan monen mieletä vanhanaikaisia ruokia. Marjoja saa jonkun verran pihasta ja omenoita, merestä kalaa. Yleensä kuitenkin ihan kaupantiskiltä. Ei meillä ole pakko missään säästää, olemme oikeasti melko varakkaita, eikä mitään velkoja. Hanna Partanen sanoo ettei joka päivä pidä herkutella, siitä lihoo. On joskus niin kiire etten muista syödä. En ole työssä vaan kotona.
Mulla menee 100 euroa parissa päivässä...vaikka yksin asun :(
Puuroa aamulla. Laihaa juuressosekeittoa muuten. Illalla taas vellimäistä puuroa.
Ei gourmet - kokemus ja vitamiinit?
Hengissä toki.
En ota osaa riitelyyn. Kerroin vain oman subjektiivisen mielipiteeni kroonisessa likviditedtikriisissä.
Poikaoletettu 44v. 183/59
Vierailija kirjoitti:
Ostoslistaa ei edes tarvitse kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään työpaikkalounaisiin menee jo pari sataa euroa kuussa.
Juu ei ole pakko maksaa 13€ yhdestä ateriasta.
Nimenomaan. Kun on syömättä niin rahaa säästyy.
Uusavuttomuus huipussaan...halvemmat eväät mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-halpoja kananmunia 0,10e kpl tai joskus voi löytää vieläkin edullisemmin
Lidlissä on halvimmat markettihinnat munille, 10kpl munia 1,39e
Mistä löydät edullisempia vai ihanko jostain farmilta käyt? Mutta marketissa vain tarjouksissa on joskus 0,99 10 kpl. Joten vähän alakanttiin on tuo munahintasi normi ihmisille. Näin sitä budjettia hilataan alemmaksi valheellisesti.
#fakenews niin sanotusti.
Tokmannilta ostan, jatkuvasti tarjouksessa 0,99e/10kpl, jos on päiväys menossa vanhaksi niin myyvät esim. -50%. Silloin ostan monta kennoa koska säilyvät muutaman viikon parasta ennen päiväyksen jälkeen. Minulle ihan normihinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostoslistaa ei edes tarvitse kysyä.
KK. Kokaiinia ja kuohuviiniä.
Perus mallin dieetti.
Kaurahietaleet (yleensä alle euron€ ja täyttää aamulla mukavasti), mehukeitto, helpoja omenia, makaroneja tai spagettia Lidlistä (alle 70senttiä pussi), Lidlissä halvimmat ruuat, voirasia (maksaa alle 4e ja riittää kuukaudeksi), perunapussi, porkkana pussi, leipäsusia myös Lidlissä alle euron, maito alle 2e,
Ainut mikä maksaa on kahvi mutta niitäkin löytää halvalla,
Myös halvat täyjyväriisipussit ja suolakurkut,,
s-marketissa myös halpoja tuotteita ja halvemmat pudding ja vanukas tuotteet..
Jos karkkia haluaa kannattaa ostaa karkkitorilta tai irtokarkeista citymarketissa halvimmat tarjoukset aina!
Vierailija kirjoitti:
Sanoinvaanentulepostaamaankuittia kirjoitti:
Ootte kyllä sellasia mussukoita :D. Minulla menee juurikin tuo 100e/kk ruokaan opiskelijana. Olen vielä varma, että syön monipuolisemmin ja paremmin kuin suurin osa näistä epäuskoisista kommentoijista. Vertailkaa niitä kilohintoja ja hyödyntäkää tarjouksia. Kasviksiakin tulee syötyä monipuolisesti ja ehkä jopa liikaakiin. Marjat pakastimesta. Ainut ruoka minulla pysyy suhteellisen vakiona on aamupalan kaurapuuro+marjat. Aamupalalla tulee toki syötyä muutakin, mutta se vaihtelee päivittäin. Ruoat vaihtuu päivittäin ja proteiiniakin syön varmasti enemmän kuin useimmat tällä palstalla. Jos urheileva nuori mies pystyy tähän, niin luulisi että jokainen lihava mammakin siihen pystyy.
Niin ja lisätään vielä, että se opiskelijaruoka on halpaa, mutta halvemmaksi tulee tehdä ruoka itse, jos hyödyntää tarjouksia.
Let me guess, olet halpojen proteiinijauheiden suurkuluttaja?
Monessa kommentoijassa näkee proteiinijauheet, joita ei tietenkään lasketa budjettiin kun ne tilataan netistä erikseen.
LISÄTKÄÄ NE PROTEIINIJAUHEET KUUKAUSI BUDJETTIIN JOTENKIN.
Väärässä olet :). Kyllä kaapista löytyy myös heraproteiinijauhoa, mutta sitä käytän lähinnä joskus aamupuuron kanssa ja joskus urheilun jälkeen jos ei kerkeä syömään heti suorituksen jälkeen. Ne lisätään kyllä budjettiin, ei kai kukaan ole niin tyhmä ettei lisäisi. Kyllähän rahkakin lasketaan ruoaksi. Noi jauhot eivät paljoa maksa, jos ne ostaa netistä kampanjan aikaan. Ja sanotaan nyt vielä kerran, että varmasti ymmärrät: En käytä noita päivittäin, koska pidän enemmän kunnon ruoasta :)
Mmsm kirjoitti:
Kaurahietaleet (yleensä alle euron€ ja täyttää aamulla mukavasti), mehukeitto, helpoja omenia, makaroneja tai spagettia Lidlistä (alle 70senttiä pussi), Lidlissä halvimmat ruuat, voirasia (maksaa alle 4e ja riittää kuukaudeksi), perunapussi, porkkana pussi, leipäsusia myös Lidlissä alle euron, maito alle 2e,
Myös halvat täyjyväriisipussit ja suolakurkut,,s-marketissa myös halpoja tuotteita ja halvemmat pudding ja vanukas tuotteet..
Jos karkkia haluaa kannattaa ostaa karkkitorilta tai irtokarkeista citymarketissa halvimmat tarjoukset aina!
Lidlissä on 1kg paketti spagettia 0.39e.
Haha100ruoka kirjoitti:
Edes opiskelija ei varmasti syö 50€/kk. Älä valehtele xD
Minä syön. Ei se mihinkään muutu vaikka kuinka jankkaat eitä. Kun ei ole rahaa, ymmärrätkö? Opintotukien jälkeen käteen jää n. 70€. Pari kymppiä menee puhelinlaskuun ja vastaaviin. Ruokaan jää se noin 10€ viikko.
Huomaa, miten elämästä vierautuneita jotkut täällä palstalla on. Vängätä siitä pystyykö 100€ ruokkimaan itsensä kuukauden ajan. Ei helvetti, joissain maissa tuolla elätetään iso perhe koko kuukausi. Ei muuten osteta sipsua tai siideriä eikä mitään kahvia, mutta kyllähän tuolla helposti elää. Tuhannet ihmiset tässäkin maassa kitkuttaa tuolla summalla menemään pakon edestä ja joillain on täällä otsaa haukkua valehtelijoiksi ja ties miksi. Ai saakeli että ottaa hattuun. Olkaa onnellisia että teidän ei tarvitse.
Ihmettelen alapeukkuja tässä ketjussa. Ihmiset kertovat selkein esimerkein omasta arjestaan, ja silti vängätään vastaan. Moni elää niukkaa arkea, mutta monet ovat myös kekseliäitä ja nauttivat ruoanlaitosta ja hintojen seuraamisesta.
Uusavutonta porukkaa ihmettelemässä ja kiistämässä.
Ylipäätään ketjussa on kyse siitä, miten pärjää kuukaudesta toiseen 100eurolla ruokia varten. Monella se ruoka on silloinkin hyvää ja monipuolista, joillakin yksipuolista, MUTTA suurikaan rahamäärä sinällään ei tee kenenkään ruokavaliosta monipuolista.
Mmsm kirjoitti:
Myös halvat täyjyväriisipussit ja suolakurkut,,s-marketissa myös halpoja tuotteita ja halvemmat pudding ja vanukas tuotteet..
Muuten samoilla linjoilla, mutta kahvihan on tosi halpaa pakettina, kun ajattelee kuppihintaa.
Tuota ei kukaan usko. Luomu on vielä kallistakin. Kyllä jää hedelmät ja leivät ostamatta. Kahvipaketti ei kuukautta kestä se jo on pelkästään ainakin 7 euroa. No banaanit ovat halpoja mutta luomu maksaa 2e kilo. Mutta neljä tavallista luokkaa olevaa saa eurolla neljä, viisikin. Et millään tule toimeen 100 eurolla kuussa jos ja kun kunnolla syöt. Mitä mahdoit laittaa sämpylän väliin? Liha on kallista, nakkipaketin saa kolmella eurolla ja siitä syö kaksi ketaa. No broilerin jauheliha kun on tarjouksessa saa 300 grammaa 3e- Jos siitä tekee pihviä niin ei maksa paljon hyvä ruoka. Tsemppiä vaan jos meinaat noin vähällä ruualla selvitä ja voida vielä hyvin ja jaksaa opiskellakin.