Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudehko ystävä alkanut mietityttää - mistä tämä voisi kertoa? Esimerkkejä:

Vierailija
16.02.2019 |

Kyseessä siis ikäiseni, 30+ nainen. Olen alkanut nyt kiinnittää huomiota näihin asioihin:
- Tutustuin Saaran*kautta hänen kaveripiiriinsä. Eräissä illanistujaisissa hiljattain tuli erimielisyyttä liittyen politiikkaan. Saara katkaisi näyttävästi välit kaikkiin, jotka olivat "väärää" mieltä. Nämä ihmiset ovat nykyisin paskoja tyyppejä hänen mielestään.
- Tämä kaverini löytää uuden miehen n. enintään puolen vuoden välein. Hän muuttaa yhteen samantien ja seuraavaksi on edessä ero. Miehet ovat hänen mukaansa aina lopulta vääränlaisia, vaikka olivat "täydellisiä" ensimmäiset kuukaudet.
- Saara haaveilee ystäväpiiristä, joka olisi kuin perhe ja tekemisissä tiiviisti. Hän ei kuitenkaan siedä ihmisiä, jotka ovat hänen kanssaan eri mieltä, ts. odotus on, että ystävät ovat aina samaa mieltä. Tästä syystä meilläkin on ollut vaikeita aikoja, vaikka olemme tunteneet vain 2 vuotta.
- Kun tapaamme, Saara haluaa huomiota aivan joka hetki. Olen huomannut, että väsyn hänen seurassaan, koska kanssakäymisen pitää olla todella intensiivistä.
- Saara vaihtaa työpaikkaa tosi tiheästi. Syynä on milloin mikäkin, mutta koskaan hän ei ole tehnyt mitään väärin. Työpaikoissa on aina jotain isoa vikaa
- Saaran perhe on aina varpaillaan hänen kanssaan ja myötäilee, mistä Saara saa vain lisää vettä myllyynsä. Hän on aina oikeassa ja kaikki muut väärässä.

Ja joo, olen paska ihminen kun kirjoittelen tätä Saaran selän takana. Mutta olen tosi ymmälläni. Näimme eilen (syömässä ja tanssimassa) ja Saara paineli kesken iltaa pois, koska en ollut huomioinut häntä riittävästi. En tiedä, haluanko edes sopia tätä riitaa, jonka Saara aloitti ja lopetti itsekseen.

En tiedä, onko Saara käynyt tällä palstalla, mutta tuskin tunnistaisi itseään tästä kuvauksesta. Hän tuntuu näkevän itsensä aivan eri tavoin kuin muut.

*nimi muutettu.

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon luonteen omaavista Saaroista ja Jaakoista kannattaa pysyä todella kaukana.luonne heillä on mikä on,eikä muuksi muutu.Mut ole vaan ap kaveri,jos haluat itsellesi hankalan ystävän.Mutta se kertoo kyllä silloin jotain myös sinun oudosta luonteesta.

Vierailija
122/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä narsisti. Samanlainen on puolisoni sukulainen. Välillä pyytelee anteeksi käytöstään. Sama meno kuitenkin jatkuu uudestaan. Kerää piiriä ympärilleen ja käyttää hyväksi mm. lainailee tavaroita, pitää mennä muuttoavuksi ym. Ja auta armias jos et suostu saat kuulla kunniasi. Haluaa olla kaiken keskipiste. Empatiakyvytön näyttelijä. Vie hirveästi energiaa. Muu ei auta kuin täydellinen ero. Rajoista on turha puhua.

Oma kokemus vahvoja narsistisia piirteitä omaavasta ystävästä oli se, etten muista hänen päin naamaa juurikaan olisi antanut "kuulla kunniaa" minulle tai kenellekään muullekaan "kaverilleen." En tiedä millainen hän sitten oli omille sukulaisilleen.  Mutta jos häntä kohtaan käyttäytyi väärin, niin tämän saattoi nähdä hänen ilmeistään tai eleistään.  Pyöritteli silmiään tai piikitteli. Tai sitten piti mykkäkoulua ja saattoi vähän ajan päästä ottaa yhteyttä, niin kuin mitään ei olisi tapahnut. Tai sitten seuraavalla kerralla saattoi epäsuorasti kostaa huonon käytöksen.  Esim. jos olet tavannut jotakin yhteistä ystäväänne "hänen selkänsä takanaan" =ilman häntä. Niin seuraavalla kerralla hän saattaa mennä tapaamaan tätä ystävää ja tehdä esim. jotakin mitä sinä olet ehdottanut. Sitten hän ottaa yhteyttä sinuun, kertoen, kuinka ihanaa tämän ystävän kanssa oli.  Muistaen vielä pahoitella, kuinka heille ei tullut mieleen kysyä minua mukaan. 

Tällainen "selän takana" toisen ystävän näkeminen ei minua tai varmasti suurimpaa osaa ihmisistä haittaa mutta käytöksellään hän osoittaa tulleensa loukatuksi, jonka haluaa kostaa. Ei ole siis juurikaan kokemusta siitä, että tällainen tyyppi ottaisi suoraan epäkohtia esille, vaan ne oli aina jotakin epäsuoraa vihjailua, piikittelyä tai kieroilua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kun tuli niin mieleen muistoja kun tapailin yhtä "Saaraa". Alkuun niin ihana ja täydellinen, mutta pian jokaisesta hänen lähipiirissään olevasta alkoi löytyä jotain vikaa ja sai kuunnella sitä jatkuvaa marmatusta vähenevän lähipiirinsä hirveistä ihmisistä jotka ovat salaliitossa häntä vastaan. Kaverit vaihtui ja uudet bestikset löytyi suhteen aikana, tälläkin hetkellä varmaan uudet on kierroksessa.

Toivottavasti ei enää ikinä näitä neitoja.

Tämä on yksi iso red flag, jonka osaan myös nähdä nyt uusista ihmisistä, jos tällaisia tilanteita tulisi vastaan. 

Jos uusi henkilö alkaa nopeassa vaiheessa avautumaan entisistä aviomiehistä, kavereista, ystävistä, joissa kaikissa on ollut jotakin vikaa. Niin tämä pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan.  

Vierailija
124/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei kestä, kun toiselle tulee mitta niin täyteen että alkaa antaa narskulle takaisin. Entinen ystävättäreni jaksaa kuulemma vieläkin vetää marttyyrin roolia minun ilkeilyni takia. Ihan vapaasti; häneltä vaan jää kertomatta, että olin sietänyt hänen nälvimistään, pompotteluaan ja kaikkitietävyyttään pitkään, ennen kuin sietokyky petti.

Vierailija
125/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei mulla oli vuosia tollanen ystävä.voi kuule kuinka kevyt olo kun vaan annoin sen mennä =) eli tuo menee koko ajan vaan pahemmaksi eli katkaise välit jo 

Vierailija
126/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jotain outoa jutussasi. 2 vuotta olette tunteneet, ja noin paljon ihmissuhteita ja työpaikanvaihtoja. Miten hän saa aina uuden työpaikan ellei ole joku extra. En oikein usko tarinaa. Sorry.

Vierailija
127/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakomielitauti l. skitsofrenia.

Vierailija
128/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti "ap" eli y.p. kopsannut tarinan joltakin ulkomaiselta palstalta lauantai-illan iloksi meille, hieman suomalaistanut sitä.

Vierailija
129/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Jotain outoa jutussasi. 2 vuotta olette tunteneet, ja noin paljon ihmissuhteita ja työpaikanvaihtoja. Miten hän saa aina uuden työpaikan ellei ole joku extra. En oikein usko tarinaa. Sorry.

Mulla oli aika vaikealuonteinen sukulainen joka päätyi pomoksi johonkin vaihdettuaan työpaikkaa muutaman kuukauden välein ihan uskomattoman monta kertaa. Tämä oli joskus 60-70-luvulla,mutta olisinpa tosiaan halunnut kuulla syyt ja selitykset työnantajalle.

Vierailija
130/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aika vaikealuonteinen sukulainen joka päätyi pomoksi johonkin vaihdettuaan työpaikkaa muutaman kuukauden välein ihan uskomattoman monta kertaa. Tämä oli joskus 60-70-luvulla,mutta olisinpa tosiaan halunnut kuulla syyt ja selitykset työnantajalle.

Potkut antaa johtaja, toki työntekijä voi lähteä vitomaan omasta aloitteesta, jos on "loukattu" tai kuullut ääniä.

Vierailija
131/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta hyvältä kaverisuhteelta. Jos olisin sinä, en ottaisi enää yhteyttä Saaraan. Jos hän itse ottaisi yhteyttä sopiakseen riidan, antaisin anteeksi mutta puhuisin vakavasti hänen käytöksestään ja siitä, että hänen kannattaisi hakea siihen apua.

Vierailija
132/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaa persoonallisuus. Kuulostaa entiseltä kaveriltani. Ihan sama meininki. Riiteli vaikka yksikseen ja väänsi mustaa valkoiseksi kunnes sai muut myöntymään kannalleen. Jos joku ei myöntynyt, tämä oli paha, ilkeä, kiusaaja jne. Tunneailahtelut saivat älyttömät mittasuhteet mitättömistä jutuista. Välimme viilenivät lopullisesti, kun hän alkoi ”uhkailla” minua välien katkaisulla jos ja kun en tehnyt kuin hän halusi enkä alkanut riitelemään hänen vihankohteiden kanssa. Annoin rauhassa katkaista välimme. Hän yritti vielä sen jälkeenkin lähestyä, mutta rajansa kaikella. Nyt olen hänen vihalistalla, mutta parempi niin. Epävakauden ohella on muitakin häiriöitä kuten jonkin asteista narsismia ja ehkä hiukan rajatilaakin. Itselläni alkoi ensimmäisen kerran hälytyskellot soida kun kaveri alkoi syyllistää minua juuri siitä, etten omistanut elämääni hänelle eli huomioinut aivan kaikessa ensin häntä. Olemme nelikymppisiä ja minä perheellinen.

Olet myös psykologian maisteri? Jotain rajaa näihin maallikon diagnooseihin.

en ole opiskellut psykologiaa pääaineena, mutta sivuaineena kylläkin. Cum laude psykologiasta siis löytyy tältä maallikolta.

Vierailija
133/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi kun tuli niin mieleen muistoja kun tapailin yhtä "Saaraa". Alkuun niin ihana ja täydellinen, mutta pian jokaisesta hänen lähipiirissään olevasta alkoi löytyä jotain vikaa ja sai kuunnella sitä jatkuvaa marmatusta vähenevän lähipiirinsä hirveistä ihmisistä jotka ovat salaliitossa häntä vastaan. Kaverit vaihtui ja uudet bestikset löytyi suhteen aikana, tälläkin hetkellä varmaan uudet on kierroksessa.

Toivottavasti ei enää ikinä näitä neitoja.

Tämä on yksi iso red flag, jonka osaan myös nähdä nyt uusista ihmisistä, jos tällaisia tilanteita tulisi vastaan. 

Jos uusi henkilö alkaa nopeassa vaiheessa avautumaan entisistä aviomiehistä, kavereista, ystävistä, joissa kaikissa on ollut jotakin vikaa. Niin tämä pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan.  

Luin juuri uutta kirjaa nimeltä Laws of Human Nature by Robert Greene. Opettaa paljon näistä toksisista keisseistä. Suosittelen, varsinkin jos historiakin kiinnostaa sillä moni esimerkki käydään historiallisten hahmojen kautta.

Loistavia "red flag" esimerkkejä täynnä.

Vierailija
134/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti. Kannattaa varoa.

Vierailija
135/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, olet saanut kaveriksi narsistin. Itse olen tuntenut "Saaran" yli 20 vuotta, eikä se siitä muuksi muutu. En ole diagnosoinut "Saaraa" itse, vaan lääkäri teki diagnoosin persoonallisuushäiriöstä jo "Saaran" ollessa nuori aikuinen, minkä hän itse usein kertoo. Diagnoosi oli tottakai "Saaran" mielestä väärä eikä hän ole yrittänyt muuttua, vaikka se olisi ollut mahdollista.

Narsistille ainoa todellinen ihminen on vain hän itse, ja muut ihmiset ovat statisteja elokuvassa nimeltä "Narsistin elämä."

Vierailija
136/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärellä on adhd, ja hän on saaran kaltaiainen käytökseltään. Tytär siis on myös jo aikuinen.

Vierailija
137/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuushäiriövoisi olla diagnoosi.

Vierailija
138/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Narsisti narsisti narsisti narsisti". Oikein odotan sitä, että julkiseen keskusteluun saadaan joku uusi muotisana ja tämä narsismi jäisi jo unholaan. Tulee jo korvista ulos narsismi, kun joka toinen tyhmä exä tai ex-kaveri on av-raadin diagnoosin mukaan narsisti.

Narsismi on psykiatrinen diagnoosi! Ihmiset voivat käyttäytyä ilkeästi, itsekkäästi, ylimielisesti olematta automaattisesti narsisteja.

Tottakai niitä oikeitakin narsisteja on olemassa. Tutkimusten valossa niitä on arviolta 2% väestöstä. Ei siis todellakaan siinä mittakaavassa kuin palstalaisten kokemukset antavat ymmärtää.

Anteeksi mutta ärsyttää vain kun täällä täysin kliinisestä psykologiasta tietämättömät "asiantuntijat" jakelevat diagnooseja ja aina se on NARSISTI.

No, kai se keskustelupalstoilla vain on tällaista.

Vierailija
139/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sinut ajattelemaan niin, vastaaja 1? En siis mitenkään sano etteikö niinkin voisi olla, mutta itse mietin että tekeekö joku tunne-elämän häikkä tuollaista. Tavallaan se ydin tuntuu olevan, että hän ei voi hyväksyä mitään (omasta mielestään) epätäydellistä tai väärää.

Saara on kyllä ihan empaattinen, jos minulla on huolia tms. Mutta viime aikoina tuntuu pahentuneen tämä dramaattinen käytös. Mieheni mielestä kannattaisi vain antaa Saaran olla ja olen itse kallistumassa siihen myös. Jotenkin on kuitenkin tarve ymmärtää, mistä voisi olla kyse.

ap

Millä lailla joku nettipalstan keittiöpsykologia auttaa sinua oikeasti ymmärtämään mistä on kyse? Ihanko oikeasti uskot, että täällä se selviää.? Tunnusta nyt vaan että haluat saada sen tyydytyksen, jonka muiden ihmisten olemuksen särpiminen sinulle selkeästi tuottaa. Et ehkä ole niin erinomainen yksilö kuin luulet.

Ihminen ja varsinkin nuori, voi olla aika yksinäinen ja jopa peloissaan kohdatessaan tuollaisen "Saaran", joka alkaa käyttäytyä ja toimia oudosti oltuaan aiemmin mukava ihminen.

On hyvä, että on tällainen palsta, missä on mahdollisuus saada vertaistukea samankaltaista kokeneilta ihmisiltä.

Jos ap olisi tyytyväinen ja varma suhteestaan "Saaraan", tuskin pohtisimme nyt täällä tätä aihetta. Lukemalla kommentteja tilanteeseensa ja muiden vastaavista kokemuksista, ap saa todella uusia näkökulmia ja sen tiedon, ettei tilanne ole ainutlaatuinen.

Kun on huono olo suhteessa, sille on tehtävä jotain. Ei kenenkään tarvitse jäädä yksin kärvistelemään ystävyyssuhteisiin jostain velvollisuudentunnosta, jos on selvää, että "ystävyydestä" on tullut rasite, jossa on esitettävä jotain muuta kuin on ja salattava todelliset mielipiteensä, koska toinen hyväksyy vain omansa.

Palsta on myös siitä hyvä, että täällä nimenomaan ei juoruilla vaan käsitellään ongelmatilannetta anonyymisti.

Kiva pikku tarina sulla, mutta nyt ei olla missään kansanopiston kirjoituskurssilla. Tämä on ihan tyypillinen tarkoitushakuinen aloitus,mutta olet niin sinisilmäinen, ettet tajua sitä. Ap ei muuta odotakaan, kuin että saa kutsua itseään "narsistin uhriksi". Missään kohtaa kirjoituksissa ei tule ilmi huoli tästä "ystävästä". Elämä on ilmeisesti turvallisempaa, kun voidaan luokitella muita yhdessä pikku laatikoihin ilman pätevyyttä.

Vierailija
140/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä siis ikäiseni, 30+ nainen. Olen alkanut nyt kiinnittää huomiota näihin asioihin:

- Tutustuin Saaran*kautta hänen kaveripiiriinsä. Eräissä illanistujaisissa hiljattain tuli erimielisyyttä liittyen politiikkaan. Saara katkaisi näyttävästi välit kaikkiin, jotka olivat "väärää" mieltä. Nämä ihmiset ovat nykyisin paskoja tyyppejä hänen mielestään.

- Tämä kaverini löytää uuden miehen n. enintään puolen vuoden välein. Hän muuttaa yhteen samantien ja seuraavaksi on edessä ero. Miehet ovat hänen mukaansa aina lopulta vääränlaisia, vaikka olivat "täydellisiä" ensimmäiset kuukaudet.

- Saara haaveilee ystäväpiiristä, joka olisi kuin perhe ja tekemisissä tiiviisti. Hän ei kuitenkaan siedä ihmisiä, jotka ovat hänen kanssaan eri mieltä, ts. odotus on, että ystävät ovat aina samaa mieltä. Tästä syystä meilläkin on ollut vaikeita aikoja, vaikka olemme tunteneet vain 2 vuotta.

- Kun tapaamme, Saara haluaa huomiota aivan joka hetki. Olen huomannut, että väsyn hänen seurassaan, koska kanssakäymisen pitää olla todella intensiivistä.

- Saara vaihtaa työpaikkaa tosi tiheästi. Syynä on milloin mikäkin, mutta koskaan hän ei ole tehnyt mitään väärin. Työpaikoissa on aina jotain isoa vikaa

- Saaran perhe on aina varpaillaan hänen kanssaan ja myötäilee, mistä Saara saa vain lisää vettä myllyynsä. Hän on aina oikeassa ja kaikki muut väärässä.

Ja joo, olen paska ihminen kun kirjoittelen tätä Saaran selän takana. Mutta olen tosi ymmälläni. Näimme eilen (syömässä ja tanssimassa) ja Saara paineli kesken iltaa pois, koska en ollut huomioinut häntä riittävästi. En tiedä, haluanko edes sopia tätä riitaa, jonka Saara aloitti ja lopetti itsekseen.

En tiedä, onko Saara käynyt tällä palstalla, mutta tuskin tunnistaisi itseään tästä kuvauksesta. Hän tuntuu näkevän itsensä aivan eri tavoin kuin muut.

*nimi muutettu.

Sinulle löytyy apua tuolta --->> https://www.mielenterveystalo.fi/