Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudehko ystävä alkanut mietityttää - mistä tämä voisi kertoa? Esimerkkejä:

Vierailija
16.02.2019 |

Kyseessä siis ikäiseni, 30+ nainen. Olen alkanut nyt kiinnittää huomiota näihin asioihin:
- Tutustuin Saaran*kautta hänen kaveripiiriinsä. Eräissä illanistujaisissa hiljattain tuli erimielisyyttä liittyen politiikkaan. Saara katkaisi näyttävästi välit kaikkiin, jotka olivat "väärää" mieltä. Nämä ihmiset ovat nykyisin paskoja tyyppejä hänen mielestään.
- Tämä kaverini löytää uuden miehen n. enintään puolen vuoden välein. Hän muuttaa yhteen samantien ja seuraavaksi on edessä ero. Miehet ovat hänen mukaansa aina lopulta vääränlaisia, vaikka olivat "täydellisiä" ensimmäiset kuukaudet.
- Saara haaveilee ystäväpiiristä, joka olisi kuin perhe ja tekemisissä tiiviisti. Hän ei kuitenkaan siedä ihmisiä, jotka ovat hänen kanssaan eri mieltä, ts. odotus on, että ystävät ovat aina samaa mieltä. Tästä syystä meilläkin on ollut vaikeita aikoja, vaikka olemme tunteneet vain 2 vuotta.
- Kun tapaamme, Saara haluaa huomiota aivan joka hetki. Olen huomannut, että väsyn hänen seurassaan, koska kanssakäymisen pitää olla todella intensiivistä.
- Saara vaihtaa työpaikkaa tosi tiheästi. Syynä on milloin mikäkin, mutta koskaan hän ei ole tehnyt mitään väärin. Työpaikoissa on aina jotain isoa vikaa
- Saaran perhe on aina varpaillaan hänen kanssaan ja myötäilee, mistä Saara saa vain lisää vettä myllyynsä. Hän on aina oikeassa ja kaikki muut väärässä.

Ja joo, olen paska ihminen kun kirjoittelen tätä Saaran selän takana. Mutta olen tosi ymmälläni. Näimme eilen (syömässä ja tanssimassa) ja Saara paineli kesken iltaa pois, koska en ollut huomioinut häntä riittävästi. En tiedä, haluanko edes sopia tätä riitaa, jonka Saara aloitti ja lopetti itsekseen.

En tiedä, onko Saara käynyt tällä palstalla, mutta tuskin tunnistaisi itseään tästä kuvauksesta. Hän tuntuu näkevän itsensä aivan eri tavoin kuin muut.

*nimi muutettu.

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ihmettelee, miksi en ole osallistunut, niin lähdin reissuun. En tietääkseni oli narsisti enkä ala Saaraakaan diagnosoimaan. Tosi paljon on ollut hyviä ja ajattelua auttavia viestejä!

ap

Vierailija
142/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihallani on elukka, joka on karvainen ja sillä on häntä, se ääntelee hau-hau, mikähän se voisi olla, pliis auttakaa mua, olen ihan ymmälläni?, anelee ap. Ja mielellään porukka ap:ta auttaa tässä visaisessa kysymyksessä. Se on  - ta daa - KOIRA. 

Voi kiiiitos, sanoo ap, ei olisi tullut itselle mieleen tuo ollenkaan, ei ollenkaan, että ihan KOIRA:  Kiitos paljon kaikista ihanista neuvoista, olette niin ihania. Nyt osaan suhatutua oikein tähän ihmetystä (jope sanoo: kateutta), ihmetystä (jope sanoo: kateutta) herättäneeseen tyyppiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa, kuin puhuisit siskostani. En tiedä mikä vaivaa, mutta hänen ainoa pysyvä ihmissuhde on muhun ja äitiimme. Muuten katkoo välejä tuon tuosta, hänessä ei ole ikinä vikaa. Rakastaa huomiota ja jos ei sitä tarpeeksi saa, aloittaa mykkäkoulun. Enää en mene mukaan ja katkoo silloin välit. On huomannut, ettei enää muhun tehoa, niin kolkuttelee taas elämään takaisin. Pisin kausi, minkä hän on ollut mulle jostain vihainen kesti 2 vuotta. Hän on siskoni, rakastan tottakai, mutta en enää anna säädellä mun elämää enkä itke tyynyyni, jos katkoo taas syystä tai toisesta välit.

Vierailija
144/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipolaarihäiriön maniavaiheessa käytös on narsistista, ja muut voi vaan odotella vaiheen ohi menemistä. Muuten bipo voi olla normaali, sydämellinenkin.

Narsisti on aina narsisti. Taaperon tunne-elämä aikuisen kehossa. Erityisen paha kun on isokokoisemman miehen kehossa. Useimmat varmaan tietää että noihin auttaa vain jos kaikki muut yhdessä laittaa hänelle rajat. Ja valitettavan harvoin niin tapahtuu.

Vierailija
145/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen ettet ole parisuhteessa tuollaisen kanssa, minä olin ja voi helvetti sentään. Suosittelen juoksemaan.

Vierailija
146/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttärellä on adhd, ja hän on saaran kaltaiainen käytökseltään. Tytär siis on myös jo aikuinen.

Ei aiheuta adhd noita oireita, tyttärelläsi lienee joku muukin diagnoosi. 

Vierailija
147/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä ap:n ja vastaavien kuvauksissa pistää silmään on kuinka yhdestä näkökulmasta ne on kirjoitettu ilman mahdollisuutta erheille.

Ihanko totta tuo on se miten asian voi nähdä ja juuri niin se sitten ihan ehdottomasti on.

Jos minin ystävälläni on epäonnea rakkaudessa niin olen hänelle lojaali ja suhtaudun asiaan juuri niin, tukien häntä. En näe ihmisinä kävelevinä diagnooseina. Sellainen todella raskasta.

Sietääkö ap että tämä kyseinen ystävä on hänen kanssaan eri mieltä? Ei siltä näytä.

Vierailija
148/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Narsisti narsisti narsisti narsisti". Oikein odotan sitä, että julkiseen keskusteluun saadaan joku uusi muotisana ja tämä narsismi jäisi jo unholaan. Tulee jo korvista ulos narsismi, kun joka toinen tyhmä exä tai ex-kaveri on av-raadin diagnoosin mukaan narsisti.

Narsismi on psykiatrinen diagnoosi! Ihmiset voivat käyttäytyä ilkeästi, itsekkäästi, ylimielisesti olematta automaattisesti narsisteja.

Tottakai niitä oikeitakin narsisteja on olemassa. Tutkimusten valossa niitä on arviolta 2% väestöstä. Ei siis todellakaan siinä mittakaavassa kuin palstalaisten kokemukset antavat ymmärtää.

Anteeksi mutta ärsyttää vain kun täällä täysin kliinisestä psykologiasta tietämättömät "asiantuntijat" jakelevat diagnooseja ja aina se on NARSISTI.

No, kai se keskustelupalstoilla vain on tällaista.

Piirteet vaan nyt  sopivat täydellisesti narsistiin. Itseäni piinasi opiskeluaikanani myös kuvatunlainen opiskelukaveri, jolle annettiin lopulta lähestymiskielto minuun.  Homma meni näet niin rajuksi, että hyvä että hengissä selvisin. Jos ap jatkaa kaveruutta tuon "ystävänsä" kanssa,  kauheudet vaan pahenee, sen voin luvata. Minulle antoivat opettajani silloin neuvon: "Juokse niin lujaa kuin pystyt!" Ehkä kulunut neuvo, mutta täysin tilanteeseen sopiva.

Vierailija
149/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsiti. Siinä sinulle diagnoosi.

Vierailija
150/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap:n kaveri näkee narsisteja joka kulmassa yhtä paljon kun tämä palsta näkee näin ollen hylkää kavereitaan ja 'juoksee' pois :D

Eiköhän ongelmille ole olemassa parempiakin käsittelytapoja kun se että kuvittelee omaavansa psykiatrin pätevyyden.

Vierailija
151/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi kun tuli niin mieleen muistoja kun tapailin yhtä "Saaraa". Alkuun niin ihana ja täydellinen, mutta pian jokaisesta hänen lähipiirissään olevasta alkoi löytyä jotain vikaa ja sai kuunnella sitä jatkuvaa marmatusta vähenevän lähipiirinsä hirveistä ihmisistä jotka ovat salaliitossa häntä vastaan. Kaverit vaihtui ja uudet bestikset löytyi suhteen aikana, tälläkin hetkellä varmaan uudet on kierroksessa.

Toivottavasti ei enää ikinä näitä neitoja.

Tämä on yksi iso red flag, jonka osaan myös nähdä nyt uusista ihmisistä, jos tällaisia tilanteita tulisi vastaan. 

Jos uusi henkilö alkaa nopeassa vaiheessa avautumaan entisistä aviomiehistä, kavereista, ystävistä, joissa kaikissa on ollut jotakin vikaa. Niin tämä pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan.  

Kyllä! Ja lisäksi suureelliset tarinat omista mielenkiinnon kohteista, elämäntapahtumista ja hienoista julkkistuttavista. Kun jää kiinni tarinoinnistaan, ei häpeä valheitaan, vaan valehtelee lisää. Ja runsas rahankäyttö - oikeasti on velkaa joka suuntaan ja tulee vielä pyytelemään sinultakin rahaa, jota ei koskaan maksa takaisin.

Vierailija
152/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on av:lla varmaan, niin se, että ap on syyllinen kaikkeen ja teksti on vain yhdestä näkökulmasta. Jälkimmäisestä vouhkaaminen on erityisen koomista siksi, että ollaan anonyymillä alustalla. 

Ajattelivatkohan yksipuolisuudesta valittajat, että kaikki pitää kirjoittaa parityönä, esim. pettämisepäilyt, ongelmat työpaikalla jne.? 

Ymmärrättekö, että tämän saitin sivu on juurikin se, että voi kysyä mieltään askarruttavista asioista anonyymisti? 

Ohis, mutta tämä ihmisten yksinkertaisuus jaksaa huvittaa. :,D

Vierailija
153/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi järkevää vain erota, jos ystävä on vääränlainen. Jos toinen on narsistityyppinen, liian vaativa tai jotain muuta, hän ei muutu. Elleivät iän myötä jotkut muutu, sitä ei pidä odotella. Hänellä on oikeus tehdä muutoksia elämässään, jos joku ei toimi, toki harkintaa voisi käyttää etukäteen /ihmistuntemusta - ei tule usealle pettymystä. Tai myös hänelle itselleen.

Vierailija
154/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua kokonaan, mutta muutamat väläyttelivät epävakaan persoonallisuushäiriön mahdollisuutta. Itse kallistuisin tämän kuvauksen perusteella myös siihen. Mm. tuo mustavalkoinen ajattelutapa (ystävät, miehet, työpaikat ovat ensin todella hyviä ja sitten syystä tai toisesta täysin huonoja) kuulostaa erityisesti epävakailla esiintyvältä tiedostamattomalta puolustuskeinolta (split). Narsismiin en usko, mutta persoonallisuushäiriöiset ovat monella tavalla jääneet tunne-elämältään lapsen tasolle, joten tietty minäkeskeisyys on yleistä. Sinulla ei ole velvollisuutta hyväksyä ystävältäsi käytöstä, joka loukkaa tai vahingoittaa sinua. Ystäväsi ei kuitenkaan toimi tahallaan kuvaamallasi tavalla. Persoonallisuushäiriöt johtuvat usein siitä, että elämän alkutaipaleen olosuhteet eivät ole mahdollistaneet tunne-elämän normaalia kehittymistä. Voit yrittää ymmärtää ystävääsi, mutta mikäli hän ei saa oikeanlaista apua, ystävyysuhteenne tulee todennäköisesti olemaan osaltasi hyvin raskas.

Huomaa kuitenkin, että tämä kommentti perustuu vain tähän lyhyeen yksipuoliseen kuvaukseesi, joten kukaan ei voi tietenkään varmaksi sanoa asian olevan juuri näin.

T. Asiasta jotain sekä ammattinsa että yksityiselämänsä kautta tietävä

Jep.

Tämä kuvaus ei ole vielä riittävä erottelemaan narsismin ja epävakaan persoonallisuuden väliltä.

Täytyisi tietää kuinka eheä identiteetti hänellä.

Epävakailla on jatkuvia identiteettiongelmia. Heidän tekee mieli vaihtaa nimeään, uskontoaan, arvojaan, poliittisia mielipiteitään, harrastuksiaan ja elämäntapojaan viikoittain, ellei päivittäin.

Narsisteilla ei ole identiteettiongelmia. He tietävät keitä ovat ja he ovat siihen erittäin tyytyväisiä.

Jos narsistin jättää. Hän sanoo: "Kuinka sinä kehtaan jättää minut?! Etkö ymmärrä kuinka mahtava minä olen? Minä kostan tämän vahingoittamalla sinua."

Epävakaa sanoo: "Kuinka sinä kehtaat jättää minut?! Etkö ymmärrä kuinka paljon tarvitsen sinua? Minä kostan tämän vahingoittamalla itseäni."

Epävakaa persoonallisuushäiriöinen on jäänyt henkiseltä kehitykseltään sylivauvan ja konttaamaan oppineen vauvan tasolle. Hän tarvitsee toisia ihmisiä emootioidensa säätelyyn. Narsisti on päässyt taaperon tasolle, eikä tarvitse toisia emootioidensa säätelyyn, mutta tarvitsee toisilta ihailua ja huomiota.

Tietoni sain tästä videosarjasta, joka käsittelee pääosin epävakaata persoonallisuushäiriötä. Siinä kuitenkin käsitellään epävakaan ja narsistisen persoonallisuushäiirön diagnostisia eroja. Hyvä pikku sarja, jossa oikea psykologi kertoo asioista.

Vierailija
155/155 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua kokonaan, mutta muutamat väläyttelivät epävakaan persoonallisuushäiriön mahdollisuutta. Itse kallistuisin tämän kuvauksen perusteella myös siihen. Mm. tuo mustavalkoinen ajattelutapa (ystävät, miehet, työpaikat ovat ensin todella hyviä ja sitten syystä tai toisesta täysin huonoja) kuulostaa erityisesti epävakailla esiintyvältä tiedostamattomalta puolustuskeinolta (split). Narsismiin en usko, mutta persoonallisuushäiriöiset ovat monella tavalla jääneet tunne-elämältään lapsen tasolle, joten tietty minäkeskeisyys on yleistä. Sinulla ei ole velvollisuutta hyväksyä ystävältäsi käytöstä, joka loukkaa tai vahingoittaa sinua. Ystäväsi ei kuitenkaan toimi tahallaan kuvaamallasi tavalla. Persoonallisuushäiriöt johtuvat usein siitä, että elämän alkutaipaleen olosuhteet eivät ole mahdollistaneet tunne-elämän normaalia kehittymistä. Voit yrittää ymmärtää ystävääsi, mutta mikäli hän ei saa oikeanlaista apua, ystävyysuhteenne tulee todennäköisesti olemaan osaltasi hyvin raskas.

Huomaa kuitenkin, että tämä kommentti perustuu vain tähän lyhyeen yksipuoliseen kuvaukseesi, joten kukaan ei voi tietenkään varmaksi sanoa asian olevan juuri näin.

T. Asiasta jotain sekä ammattinsa että yksityiselämänsä kautta tietävä

Jep.

Tämä kuvaus ei ole vielä riittävä erottelemaan narsismin ja epävakaan persoonallisuuden väliltä.

Täytyisi tietää kuinka eheä identiteetti hänellä.

Epävakailla on jatkuvia identiteettiongelmia. Heidän tekee mieli vaihtaa nimeään, uskontoaan, arvojaan, poliittisia mielipiteitään, harrastuksiaan ja elämäntapojaan viikoittain, ellei päivittäin.

Narsisteilla ei ole identiteettiongelmia. He tietävät keitä ovat ja he ovat siihen erittäin tyytyväisiä.

Jos narsistin jättää. Hän sanoo: "Kuinka sinä kehtaan jättää minut?! Etkö ymmärrä kuinka mahtava minä olen? Minä kostan tämän vahingoittamalla sinua."

Epävakaa sanoo: "Kuinka sinä kehtaat jättää minut?! Etkö ymmärrä kuinka paljon tarvitsen sinua? Minä kostan tämän vahingoittamalla itseäni."

Epävakaa persoonallisuushäiriöinen on jäänyt henkiseltä kehitykseltään sylivauvan ja konttaamaan oppineen vauvan tasolle. Hän tarvitsee toisia ihmisiä emootioidensa säätelyyn. Narsisti on päässyt taaperon tasolle, eikä tarvitse toisia emootioidensa säätelyyn, mutta tarvitsee toisilta ihailua ja huomiota.

Tietoni sain tästä videosarjasta, joka käsittelee pääosin epävakaata persoonallisuushäiriötä. Siinä kuitenkin käsitellään epävakaan ja narsistisen persoonallisuushäiirön diagnostisia eroja. Hyvä pikku sarja, jossa oikea psykologi kertoo asioista.

Mielenkiintoisia ajatuksia mutta en välttämättä usko, että asia on noinkaan musta-valkoinen.  Jostakin olen lukenut, että narsismi ja epävakaus voi esiintyä myös yhdessä tai sitten "limittäin." Ei ole todellakaan tarkoitus leimata epävakaita mutta ystävän näkökulmasta, niin en tiedä onko niillä epävakaan huonon käytöksen motiiveilla loppujen lopuksi merkitystä? Tottakai henkilölle itselleen, koska epävakaasta voi "toipua", toisin kuin narsismista. Mutta, jos ajatellaan, että ystävä käyttäytyy huonosti, niin onko sillä merkitystä, että motiivina on oma huono olo (epävakaus) kuin esim. kostaminen (narsismi.) Varsinkaan kun ystävänä on vaikea nähdä niitä perimmäisiä syitä tai motiiveja.  Ystävälle se huono käytös on huonoa käytös, olipa syynä sitten mikä tahansa.