Onko painajaisissasi toistuvia teemoja?
Itse näen harvoin painajaisia, mutta silloin kun näen liittyy siihen melkein aina jollain tapaa autolla ajo ja auton hallinnan menettäminen tai auton uppoaminen syvään veteen.
Kommentit (92)
Näen paljon unia kuolemasta. Yleensä tappamísesta, ja uhrít on vaihtelevia. Joskus se on mun mies, joskus minä, joskus sisarukseni, joskus tuntemattomia ja joskus kauhea määrä lapsia. Viime viikolla näin peräkkäisinä öinä tappounia ensin itsestäni ja sitten mun miehestä.
Toinen mikä toistuu paljon on että äitini yrittää seurata minua ja tunkea lähelle ja minä huudan hänelle että jättäisi mut rauhaan ja että en koskaan halua nähdä sitä. Yhdessä unessa piti esittää kuollutta että hän jätti mut rauhaan.
Nään tosi paljon painajaisia ja suurin osa mun unista on tosi ahdistavia. Ai että on mukavaa kun ei saa edes nukkuessa levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen useamman kerran nähnyt unta että mun on pitänyt yhtäkkiä hoitaa vauvaa, joka on ihan luonnottoman pieni, siis tyyliin 10cm mittainen. Sitten se on yhtäkkiä jotenkin hävinnyt jonnekin peitteiden uumeniin tai vahingossa olen jotenkin lytännyt sen ja minulla on ihan mieletön hätä siitä lapsesta ja että mitä ne sen vanhemmat nyt sanoo ja joudun varmaan vankilaan😂
Apua, sama!! Kerran laitoin sen pyöräntarakalle josta se sitten putos ajon aikana ja hävis jonnekin. :´DDD
Herranjestas muitakin joilla tämä sama uni😀 mistäköhän se oikein juontaa juurensa.
Ei nyt varsinaisesti ole painajainen, mutta usein on toistunut uni jossa olen menossa ostamaan kaupasta olutta mutta kello ehtii mennä jo yli iltayhdeksän.
Mökillä olo ja talon ulkopuolella väijyvät epämääräiset "tunkeilijat". Johtunee siitä, että maalla ei ole katuvaloja joten ulkona täysi pimeys, mikä herättää alkukantaiset alitajuiset pelot.
Yleisin kai bussista myöhästyminen. Odotan bussia, ja bussi on pysähtyvinään mutta kiihdyttääkin ja ajaa pois. Tai odottelen turhaan, eikä autoa näy.
Aika vertauskuvallista; elämä ei ota kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Myrskyt. Sellaiset apokalyptiset mitkä vie talot mukanaan, ja pistää kaiken tasaiseksi.
Joo! Mulla se alkaa niin että näen sen nousevan sinimustana pilvenä taivaanrannassa, sitten alkaa salamat iskemään ympärillä enkä ehdi minnekään suojaan. Salamat iskevät maahan ympärilläni ja kyntävät maata. Olen pienessä kippurassa maassa ja pelottaa ihan helvetisti.
Yleisin on että juoksen jotain karkuun, koitan piiloutua ja yritän puolustautua lyömällä tms mutta sillä ei ole vaikutusta. Tajusin juuri että ihan kuin jurassic parkissa. Taisin olla liian nuori katsomaan sitä.
Toinen on että jotenkin vahingossa petän miestäni. Hitto miten tässä nyt näin kävi??
Joo, takaa-ajot ja seksuaalisen väkivallan uhka tai sen tapahtuminen (raiskaus).
Jossain vaiheessa näin usein painajaisia, joissa olin myöhään liikkeellä jossain unessa ja yritin päästä kotiini, että voisin mennä nukkumaan, koska minua väsytti niin kovasti. Jostain syystä matka ei kuitenkaan edennyt, koska aina tuli joitain esteitä vastaan. Saattoi olla esimerkiksi hirveästi kauppoja siinä kotimatkan varrella ja kaikista oli käytävä ostamassa jotain turhaa, vaikka rahat olivat vähissä. Kaupat olivat kummasti kaikki auki keskellä yötä. Tai sitten menin kotiin kierrellen erilaisia katuja ja teitä pitkin, niin että en päässyt ollenkaan perille sen sijaan, että olisin mennyt suorinta tietä kotiin. Joissain unissa olin kotona, oli yö ja piti mennä nukkumaan, mutta se ei vain onnistunut, koska oli hirveästi töitä tehtävä ennen sitä ja minä suunnilleen itkin väsymyksestä, mutta töitä ei voinut jättää aamuun.
Kun minulla oli akvaariokaloja, niin näin usein unta, jossa olin unohtanut akvaarion johonkin kuukausien ajaksi, mutta kalat voivat hyvin ja olivat lisääntyneetkin hoidon puutteen vuoksi. Edes vesi ei ollut koskaan haihtunut akvaariosta. Tai sitten ostin akvaariooni joitain täysin sopimattomia kaloja, jotka sitten kuolivat siellä kärsittyään siellä jonkin aikaan. Sitten menin taas kauppaan ostamaan akvaarioon keskenään sopimattomia kaloja, esimerkiksi meriveden kaloja ja makean veden kaloja samaan akvaarioon. Näissä unissa tunsin syyllisyyttä kalojen ostosta, mutta en vain voinut lakata ostamasta niitä. Kai ne unet heijastivat syyllisyyttäni siitä, että en oikeassa elämässäni aina hoitanut kalojani niin hyvin kuin olisi pitänyt. Aika jännä juttu nämä akvaariopainajaiset, kun akvaarioharrastuksen pitäisi olla rentouttava harrastus.
En ole ajanut autoa yli 17 vuoteen mutta unissa ajan usein, usein niin että kuski hyppää vauhdissa pois ja joudun ajamaan jotenkin takapenkiltä tai muuten tosi vaikeasti.
Jostain syystä näen usein unia kissanpennuista, mutta ne on tosi pieniä, saatan vaikka ruuvata kuulakärkikynän auki ja sieltä tipahtelee satoja pieniä kissanpentuja.
Usein unissani sekoilen jossain junasemalla tai bussipysäkillä tai lentokentällä joka on jotenkin tosi sekava ja omituinen ja täynnä jotain pieniä linjoja ja liukuhihnoja. Myös kirjastoihin liittyvät unet on tosi yleisiä, mutta ne on tosi massiivisia kierreportaiden ja kirjojen labyrintteja.
Se, että kiltti mies on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanssani. Sehän on jokaisen naisen pahin painajainen hereillä ja unessa.
Joo, minua jahtaa joku ja olen aivan voimaton. Tai on jokin suuri uhka joka vaikuttaa muihin, mutta minä kykenen vain tarkkailemaan.
Viimeisessä merkittävässä unessa olin 1800-1900 luvun kuusien reunustamassa pihapiirissä, maanpinnan yläpuolella olevine ruokavarastoineen. Pihassa oli talonpoikaisnainen esiliinaan pukeutuneena, pitelemässä pyykkikoria ja pieni poikakin kurkki jossain.
He olivat molemmat jähmettyneet paikoilleen kuin patsaat, molemmat tuijottaen siihen suuntaan josta saavuin (tulevaisuudesta?) Takaani tuli kylmä viima ja pilvien varjoja ja minusta tuntui että siellä oli jotain, en kuitenkaan uskaltanut kääntyä katsomaan. Ilmapiiri oli karmiva.
Minulla oli valtaa, en ollut jähmettynyt patsaaksi, mutta minua pelotti.
Vierailija kirjoitti:
En löydä mun takkia/kenkiä/laukkua jostain isosta naulakosta jossa paljon takkeja yms. Ahdistavaa hapuilua.
Tää uni on seurannut mua vuosikaudet (ei liity vessahätään): etsin tai jonotan yleiseen vessaan, vessat on varattuja mutta ovet ei lukossa tai vessat niin iljettävässä kunnossa ettei koppiin uskalla mennä, eritteitä lattia lainehtii. Saa analysoida mitä tarkoittaa.
Siis mitä ihmettä!! Näemme samaa unta :O erityisesti toi vessauni on täysin samanlainen mulla.
Mulla on kolme vakiopainjaista.
Karhut. Jossain polun varressa tms karhu tulee vastaan. Usein tapahtumapaikka on lapsuudenkotini lähistöllä. kotiin olisi lyhyt matka, mutta ei pääse koska karhu on tiellä.
Käärmeet. kävelen hiekkatiellä, ja yhtäkkiä edessä on paaaaljon käärmeitä. Ohi pitäisi jotenkin loikkia.
Sota Venäjää vastaan. venäläiset hyökkäävät ja joudun lähtemään karkuun. Tapahtumapaikka AINA lapsuudenkoti. Unessa ei ole muita perheenjäseniä tms, olen yksin kotona kun noin 10 sotilasta saapuu.
On. Aina jumalattoman iso koulurakennus ja tunnille pitäis päästä. Se, että en koskaan löydä luokkaan ei vedä vertoja sille tunteelle, että tajuan etten ole lukenut mitään tunneilla oppimaani ja pitäis osata. Kamala uni..ihan hirveä!
Toinen toistuva uni on Pasilan asema. Siellä aina eksyn ja mietin miten pääsen määränpäähäni ja oon aina eksyksissä. Ja Pasilan asemalla olen ollut tasan kaks kertaa elämässäni, ja molemmissa osasin olla ja löysin hyvin määränpääni. En tiiä mistä nämä kaks unta kumpuaa, mutta ne on mun vakiot🙄
Tämä voi vähän naurattaa, mutta on oikeasti ollut ahdistava uni. Olen ollut esiintymässä/ juhlissa/ tapaamisissa ja en ole osannut sanoa l-kirjainta oikein. Olen nähnyt tämän saman L:n kadotusunen usein.
Tää on hirveä uni. Olen nähnyt kaksi kertaa. On kaunis kesäpäivä, olen mummolassa (jota ei enää ole), hyyppään laiturilta järveen ja sukellan. Kun yritän tulla takaisin pinnalle, on vesi jäätynyt, iskee paniikki, enkä löydä sieltä enää poistumispaikkaa. Herään tämän hikisenä ja happea hakkorn. Ihan kauhea uni. Toivottavasti en näe tätä enää koskaan.
En tiedä onko nyt varsinaisesti painajainen, mutta ahdistavaa kyllä. Eli näen monesti unta, että olen myöhässä koulusta/en ole tehnyt läksyjä/en tiedä milloin koe on ja mistä aiheesta. Ja opiskelusta on kuitenkin jo kohta 10v. Juontaa juurensa varmaan perfektionismiin kouluasioissa.
Toinen yleinen ahdistava uni on vessauni. Eli niinkuin joku toinenkin oli nähnyt unta, että täytyisi päästä vessaan, ja ei meinaa löytyä ja kun löytyy on ihan törkyinen tai muuten outo. Ei ovia tai pöntöt hassuja jne. Veikkaan, että on pissahätä, mutta aivot tietää, että nukut ja sänkyyn ei pissata niin vessat on ällöjä, ettei vaan pissaa. En ainakaan koskaan ole tähän pissausvaiheeseen unessa päässyt.
Muuten painajaisissa monesti läheisille tapahtuu jotain ikävää, ajan autolla mahdottoman huonosti tai on jotain pelottavia krokotiilejä tms. Useimmat unet, eivät vain painajaiset, sijoittuvat lapsuuden maisemiin.
Vessauni täälläkin! Etsin vessaa, löydän yleisen vessan, joka on todella outo. Pöntöt saattavat olla rivissä ilman väliseiniä tai sitten ovia ei saa kiinni, pöntöt joko keikkuvia, liian pieniä tai suuria, kannet irti, pöntöt tukossa, lattiat lainehtivat jne. Kerran löysin unessani pöntön, johon sai vedetyksi suihkuverhon eteen, mutta pelkkää ongelmaa sekin sitten oli, kun pönttö keikkui ja kansi liikkui...
Toinen on myöhästymisuni milloin mistäkin, usein myös koulusta, jossa olen ollut viimeksi 20 vuotta sitten.
Vessauneen olisi kiva saada selitys!
Apua, sama!! Kerran laitoin sen pyöräntarakalle josta se sitten putos ajon aikana ja hävis jonnekin. :´DDD