Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko oikeistolainen näyttää lapsille Muumeja?

Vierailija
04.12.2025 |

Tove Janssonin Muumeissa opetetaan toisista välittämistä, resurssien jakamista, huolenpitoa heikommista sekä empatiaa. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käsittänyt että muumit sopii kaikille. Lähes kaikki tykkää muumeista jostain syystä.

Vierailija
2/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, oikeistolainen näyttää lapsilleen handmaids talea sekä nälkäpelejä - ja usuttaa lasta luomaan maailman jossa hän pääsee kiduttamaan muita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käsittänyt että muumit sopii kaikille. Lähes kaikki tykkää muumeista jostain syystä.

Purrahan sanoi ettei empatia kuulu ihmiselämään?

Vierailija
4/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti oikeistolainen haluaa altistaa lapsensa noille konservatiivisille arvoille.

Vierailija
5/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolaisperheissä lauletaan Eerikaa. Muumit ovat kommunismia näille hörhöille.

Vierailija
6/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti oikeistolainen haluaa altistaa lapsensa noille konservatiivisille arvoille.

Onko konservatiivihallitus mielestäsi edistänyt kyseisiä asioita viimeisen kolmen vuoden aikana?

Vierailija
7/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavja sanoi olevansa muumimamma. Eli ei vassaripskaa lapsille

Vierailija
8/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edustavatko Muumit mielestäsi 'vassariarvoja?

Vierailija
9/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Muumien ideologia on fundamentaalisesti ristiriidassa kokoomuslaisen maailmankatsomuksen kanssa, saatika sitten jonkun sinimustan jossa 'alempiarvoiset' pitäisi jopa ottaa hengiltä.

Vierailija
10/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimaailma sijaitsee yhdessä Suomen kokoomuslaisimmista kaupungeista.

Vierailija
11/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät käy töissä.

Vierailija
12/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät käy töissä.

Kasvattavat ja kalastavat itse ruokansa ja hankkivat polttopuut itse sekä pilkkovat ne. Rakentaneet kotinsa itse. Siinä sivussa pitää kasvattaa muutama lapsi ja vähän naapureidenkin lapsia. On siinä työtä.

Vierailija
13/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolainen ei näytä lapsilleen muumeja. Oikeistolaiset lapset opetetaan lukemaan. Heille luetaan muumikirjoja, ja sitten myöhemmin he lukevat niitä itse.

Vasurit istuttavat lapsensa ruudun ääreen katsomaan muumisarjoja, jotka ovat kalpea aavistus Janssonin luomasta hienosta maailmasta.

Vierailija
14/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumeilla ei ole koskaan rahahuolia eikä taloudellinen vastuu paina. Muumi-Pappa betalar.

Ihan kuin sosiaalidemokraateilla.

Vierailija
15/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purrahan sanoi ettei empatia kuulu ihmiselämään?

Ehei. Purra sanoi, että se ei kuulu politiikkaan.

Ja Purrahan on persu. Ei edusta koko oikeistoa.

Vierailija
16/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten oikeistolaisesta henkilöstä puhutaan. Joku Wahlroos tai Häkämies varmaan repisi pelihousunsa muumien perussanomasta.

Sauli Niinistö varmaan ihan mielellään näyttäisi lapselleen kun hän on itsekin tukenut nuorisotyötä isoilla summilla ja aikoinaan lahjoitti koko 4v kansanedustajakautensa palkkiot vähävaraisten nuorten urheilutyöhön. Viimeisiä sivistysporvareita

Vierailija
17/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän muumeissa animaationa ole mitään vikaa. Omilla dubbausraidoilla niistä saa ihan nykypäivän mukaiset. 

Vierailija
18/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen ei näytä lapsilleen muumeja. Oikeistolaiset lapset opetetaan lukemaan. Heille luetaan muumikirjoja, ja sitten myöhemmin he lukevat niitä itse.

Vasurit istuttavat lapsensa ruudun ääreen katsomaan muumisarjoja, jotka ovat kalpea aavistus Janssonin luomasta hienosta maailmasta.

Tässä ei puhuttu muumikirjoista, vaan muumisarjasta. Ainakaan sinun kohdallasi luetunymmärtäminen ei ole tehnyt tehtäväänsä.

Vierailija
19/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muumeilla ei ole koskaan rahahuolia eikä taloudellinen vastuu paina. Muumi-Pappa betalar.

Ihan kuin sosiaalidemokraateilla.

Se pappa mitään maksa, kun leijonanosan ruuanlaitosta, polttopuiden pilkkomisesta ja kotitöistä tekee Muumimamma. Pappa sarjakuvissakin lähinnä kirjoittelee muistelmiaan ja dokaa.

Vierailija
20/26 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvinaisen pihalla olet. Kirjastojen käyttöaste on erityisen korkea vasemmistolaisten ja liberaalien keskuudessa. Oikeistolaiset eivät osaa muuta kuin öyhöttää ja lapsille ostetaan mönkijät polkupyörän sijaan, ettei vain lapset joutuisi rasittamaan omaa kehoaan. Katso vaikka Etelä-Pohjanmaata, miten vastenimelisiä pullukoita lapsetkin ovat. Vertaa tätä yliopistokaupunkeihin, joissa ihmiset jopa lukevat ja kulkevat omalla lihasvoimalla. Eräskin persu kehuskeli sillä, ettei ole ikinä omistanut kirjastokorttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi