Onko painajaisissasi toistuvia teemoja?
Itse näen harvoin painajaisia, mutta silloin kun näen liittyy siihen melkein aina jollain tapaa autolla ajo ja auton hallinnan menettäminen tai auton uppoaminen syvään veteen.
Kommentit (92)
Minulla on 3-4 toistuvaa painajaisteemaa. Yhdessä avaimeni on hukkunut enkä pääse asuntooni enää sisälle. Toisessa olen koulussa (olen opettaja) enkä löydä luokkaani. Kouluteemaa toinenkin, olen hukannut lukujärjestykseni enkä tiedä milloin pitää olla missäkin. Nämä ovat todella ahdistavia. Olen nähnyt myös usein painajaista, jossa en olekaan valmistunut, vaan opinnoistani puuttuu joku suoritus. Olen aina hirveän helpottunut kun herään aamulla ja muistan, että minulla todellakin on opettajan tutkinto.
Säännöllisesti olen lapsesta saakka (nyt 35) nähnyt unta että herään yhtäkkiä jostain tyyliin Crand Canyonilta tai vastaavasta paikasta missä on samanlaisia kalliomuodostelmia. En uskalla liikkua yhtään koska tipun heti vaikka kivi olisikin leveä. En tiedä mistä syystä tätä olen jo varmaan 8-vuotiaasta (?) lähtien nähnyt mutta todella ahdistava tunnelma aina.
Lentokoneet. Ei lentäminen vaan se, että itse on maassa ja kone putoaa taivaalta.
Muumien mörkö tuli mummolaan ja kysyi asiallisesti olisiko meillä tarjota simaa. Taikuri toimi tarjoilijana.
Parikymppisenä näin unta aina näkymättömästä hahmosta, joka vaani minua ja tahtoi vahingoittaa. Sitä vastaan taistelin usein puukolla kauhuelokuvista tuttuun tapaan, eli aina kun luulin voittaneeni hän nousikin uudelleen hyökkäämään.
Alkoholin lopettamisen jälkeen useita vuosia näin unta, että olin ympäripäissäni ja ihmeissäni mitä on käynyt. Heräsin aina järjettömään ahdistukseen siitä miksi näin on taas käynyt.
Nyt kun olen äiti, unissani esikoiselleni käy aina huonosti ja herään tuskan hiessä.
En näe enää ainakaan kovin usein painajaisia mutta tyypillisiä teemoja on ollut:
En pysty juoksemaan. jalat ikäänkuin luistavat tai jokin vastustava voima mutta ei vastatuuli kuitenkaan.
Yksi pelottavimmista mutta jäi yksittäiseksi. Sukelsin vedessä mutta en enää päässyt ylös ja sitten vieläpä luovutin. Ihan helkkarin todellisen tuntuinen.
Paljon painajaiseen päättyneitä unia. Joissa on ensin ihan tavallista mutta sitten ikävä loppu. Yksi esimerkki lapsuudesta. Olin kaverilla ja uni päättyi siihen että katson ylös ja yläkerroksen parvelta on putoamassa kukkaruukku suoraan päälle.
Vakioteema yhteen aikaan oli sellaisen metsäisen tien päässä oleva iso talo johon kuljin. Ensin oli terassi ja lasikuisti ja sitten paljon erilaisia huoneita ja käytäviä. Pahaenteistä ja tiesin sitten jo että talossa asuu draculamainen hahmo jota kohti huoneita kulkiessa lähestyin. Tämä oli hirveä uni ja toisaalta hyvin jännittävä elokuvamainen. Tämä samantyyppinen talo tai interiööri oli myös joissakin muissa unissa ei välttämättä painajaisissa.
Raamatun kertomus velallisesta joka sai anteeksi 160 vuoden palkan verran, sitten näin painajaista ent työkaverista jota kuristin kurkusta, hän alkoi itkeä.
Tarkoittaako tämä etten ole leppynyt? Ei hän minulle tehnyt oikein mitään.
Yleisimpiä painajaisteemojani ovat olleet
- eksyminen ja se ettei pääse kotiin
- on jokin hätä, mutta puhelin ei toimi tai esim. ei saa millään näppäiltyä numeroa
- kodin ovi ei mene kiinni / lukkoon
- lentokoneen putoaminen niin, että itse katson maasta; näen lentokoneen lentävän melko matalalla ja kuulen sen jylinän, sitten katson muualle ja silloin jylinä lakkaa, ja kun katson taivaalle, lentokone on ääneti putoamassa keula edellä maahan, eli ilmeisesti moottorit lakkaavat toimimasta
- megatsunami yhdistettynä vedenpaisumukseen; näissä painajaisissa on selvää, että maailma on loppumassa, tuho on niin suurta; en ole nähnyt tsunamiunia useaan vuoteen, mutta yhdessä vaiheessa näin niitä monta kertaa vuodessa
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
On. Exä. Se psyko sai paljon tuhoa aikaan ja vielä 10 vuoden jälkeenkin kiusaa unissa.
Onneksi näen painajaisia harvoin, mutta silloin kun näen ne on oksettavan verisiä ja pimeitä. Kirjaimellisesti, yleensä olen jossain lähes pilkkopimeässä vanhassa talossa ja sitten jossain vaiheessa huomaan että lattia lähes lainehtii veressä tai että katon rajasta alkaa seiniä pitkin valua verta. Ja on myös tunne että joku murhaaja tulee jostain pimeän talon monista huoneista ja käy kimppuuni.
Joskus lapsena näin unia, joissa tipun korkealta.
Ne on niin kauheita unia ja joskus muutaman kerran silloin lapsena olin huutanut unissani.