Henkilökohtainen avustaja. Työn hyviä ja huonoja puolia.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin avustaja eräälle nuorehkolle naiselle, joka sairasti ms- tautia. Hän oli todella vaativa; ruokakaapista ei saanut ottaa väärässä järjestyksessä tavaroita, kahvipaketti täytyi avata tietyllä tavalla, tiskirätti täytyi aina laittaa tiettyyn asentoon , ruokailut olivat kärsimystä, hänen pakkomielteisyytensä vuoksi. Hänellä kädet toimivat, mutta hän halusi minun lankaavan hammasvälinsä. En kestänyt enää.
Kuulostaa todella hirveältä, miksi ihmeessä avustettavan kodissa ei saa huseerata kuten itse haluaa. Ms-tautisella vaikka kädet toimivatkin, niin hienomotoriikassa on usein ongelmia, käsiä saattaa särkeä ajoittain hne, joten hampaiden lankaamisessa avun pyytäminen ei ole lainkaan kohtuutonta. Nykyään on paljon ihmisiä, jotka eivät sovi avysrajiksi lainkaan, kuten sinäkin tämän viestisi perusteella.
t. avustajana yli 25 v
Tykkäät vissiin itse olla sitten pompoteltavana? No ei kait siinä, hupinsa kullakin :D
Avustettavia on moneen lähtöön ja niin on firmojakin. Työnantajamallilla on omalla kohdallani toiminut parhaiten, muutamasta eri yrityksestä kokemusta ja avustajat.fi niistä ainoa, jonka tulen kiertämään TODELLA KAUKAA.
Täällä nyt vaan haukutaan asiakkaita. Tässä oma kokemukseni avustajasta: Avustaja meni heti pöydän ääreen istumaan, ja alkoi näpytellä viestejä jollekin. Jäi selaamaan nettiä autoon, kun kävin kaupassa. Olisin siis tarvinnut apua, jotta saan tavaroita hyllystä. Hän tiesi tämän. Pyysin apua, kun yksi pieni ikkuna piti teipillä tiivistää, jotta sieltä ei vedä. Hän tuli taakseni seisomaan, siis vahtimaan, että teen sen? (En pysty sormien vammauduttua.) Pyysin myös apua lomakkeen täytössä. Se olikin henkistä tyyliin: " Jee! Kyllä sä pystyt!" En koskaan sanonut hänelle mitään pahaa. Ei tietenkään mihinkään epäasialliseen tule suostua. Oma kokemukseni kuitenkin on, ettei mitään viitsitä tehdä. Nykyään maksan eräälle sukulaiselleni avusta. Hyvin on mennyt.
Huono puoli on se, että vaikka tekisit työsi miten hyvin tahansa niin voit joutua irtisanotuksi hyvinkin pikaisesti- hyvinvointialue kun kilpailuttaa vuosittain palveluntuottajat. Ei motivoi.
Alkujaan olin innokas avustaja. Tein kaiken mitä pyysivät. Vuosien kuluessa huomasin avustettavien nauttivan imurin käytöstäni itse imuroin kerran viikossa omassa asunnossa se riittää. Avustettava halusi joka päivä imuroinnin.sängyn alla piti ryömiä ettei vaan ole pölypunkkeja.Avustaja saa viedä hänen punkkinsa omaan kotiin.Kietäyidin imuroimaata joka päivä. Nykyinen avustettava maksaa eläkkeestään siivoojan.
Avustettava juo ja polttaa. Karmeeta kantaa alkoholia ja tupakkaa hänelle Hän on liian väsynyt. Kädet ja jalat toimii. Kammottava päihdeongelma. Saan haistella tupakan hajua henkeä ahdistaa. Avustettava on kännissä tai krapulassa.
Vierailija kirjoitti:
Avustettava juo ja polttaa. Karmeeta kantaa alkoholia ja tupakkaa hänelle Hän on liian väsynyt. Kädet ja jalat toimii. Kammottava päihdeongelma. Saan haistella tupakan hajua henkeä ahdistaa. Avustettava on kännissä tai krapulassa.
Sisällä tupakoivan asiakkaan luo ei tarvitse mennä. Voit kieltäytyä. Ota yhteys esimieheesi, jos sellainen löytyy. Jokaisella avustajalla on oikeus savuttomaan työpaikkaan. Itse toimin näin, tupakankärystä toipumiseen meni aiemmin muutama päivä. Kuulostaa tuo tilanne muutoinkin siltä, että jätä sikseen. Avustettavia kyllä löytyy muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Alkujaan olin innokas avustaja. Tein kaiken mitä pyysivät. Vuosien kuluessa huomasin avustettavien nauttivan imurin käytöstäni itse imuroin kerran viikossa omassa asunnossa se riittää. Avustettava halusi joka päivä imuroinnin.sängyn alla piti ryömiä ettei vaan ole pölypunkkeja.Avustaja saa viedä hänen punkkinsa omaan kotiin.Kietäyidin imuroimaata joka päivä. Nykyinen avustettava maksaa eläkkeestään siivoojan.
Avustaja Ei ole siivooja. Pientä jälkien korjaamista avustaja voi tehdä, mutta jokainen hankkii itse siivoojan, jos siivoojaa tarvitsee. Kenelläkään ei ole ilmaista siivoojaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on todella surkea. Ei kannata ottaa kuin helppoja asiakkaita.
Hauska muuten, että 2019 tarjottiin sitä samaa 10-11 euroa mitä yhä tänäkin päivänä, harvoin pääsee 12-14 euroon ja silloinkin on vaativa avustettava (ja usein vaatimuksena sh tai lh).
Vuonna 2024 tarjotaan sitä samaa palkkaa edelleen mitä vuonna 1999. Eli aivan hlvetin surkea palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja Ei ole siivooja. Pientä jälkien korjaamista avustaja voi tehdä, mutta jokainen hankkii itse siivoojan, jos siivoojaa tarvitsee. Kenelläkään ei ole ilmaista siivoojaa.
Avustaja ei ole siivooja, stylisti, kokki, prostituoitu, salarakas, äiti, tyttöystävä, kaveri eikä opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2024 tarjotaan sitä samaa palkkaa edelleen mitä vuonna 1999. Eli aivan hlvetin surkea palkka.
Hyvinvointialueiden syytä. Eivät maksa riittävästi avustajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kyllä palstoilla väännetty vuosia, että kuuluuko siivous avustajan työnkuvaan. Minä vastaan, että riippuu avustettavasta. Avustajan tehtävä on kuitenkin tehdä ne työt, mihin avustettava itse ei voi vammansa takia tehdä. Jos avustettavalla on terveet kädet, hän on kykenevä tekemään itse ruokansa. Jos avustettava on sokea, voin tehdä ruuan jos niin sovitaan. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja ei ole siivooja, stylisti, kokki, prostituoitu, salarakas, äiti, tyttöystävä, kaveri eikä opettaja.
Olet oikeassa. Avustajan työ on avustaa avustettavaa toimissaan, ei tehdä valmiiksi.
hyviä puolia on työtovereiden ja -yhteisön "puute"
terveisin autisti
Tästä on kyllä palstoilla väännetty vuosia, että kuuluuko siivous avustajan työnkuvaan. Minä vastaan, että riippuu avustettavasta. Avustajan tehtävä on kuitenkin tehdä ne työt, mihin avustettava itse ei voi vammansa takia tehdä. Jos avustettavalla on terveet kädet, hän on kykenevä tekemään itse ruokansa. Jos avustettava on sokea, voin tehdä ruuan jos niin sovitaan. Jne.
Ei riipu avustettavasta siivous. Mikäli avustettava kykenee osallistumaan siivoukseen, niin avustaja avustaa häntä siivouksessa, ei siivoa yksin. Mikäli avustettava ei kykene siivoushommiin lainkaan, niin hän hankkii siivoojan.
Vierailija kirjoitti:
Ei riipu avustettavasta siivous. Mikäli avustettava kykenee osallistumaan siivoukseen, niin avustaja avustaa häntä siivouksessa, ei siivoa yksin. Mikäli avustettava ei kykene siivoushommiin lainkaan, niin hän hankkii siivoojan.
Noh, esim. Heta-liitto itse sanoo näin:
Voiko henkilökohtaiseen apuun kuulua se, että avustaja siivoaa ja desinfioi työnantajan kotona?
Jos henkilökohtaista apua on myönnetty päivittäisiin toimiin, voi kodin puhtaanapito kuulua henkilökohtaiseen apuun. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Työnantaja päättää tarkemmin ne asiat, joissa tarvitaan henkilökohtaista apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että esim Validian mukaan: Vammaispalvelulaissa on määritelty, mihin henkilökohtaista apua voi käyttää. Henkilökohtainen avustaja voi auttaa päivittäisissä toimissa (pukeutuminen, peseytyminen, ruoanlaitto, siivous, kaupassakäynti, lääkärikäynnit ja muu asiointi), töissä ja opiskelussa. Myös harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen voidaan myöntää henkilökohtaista apua, jolloin tätä usein kutsutaan vapaa-ajan avuksi.
Lisään vielä, että esim Validian mukaan: Vammaispalvelulaissa on määritelty, mihin henkilökohtaista apua voi käyttää. Henkilökohtainen avustaja voi auttaa päivittäisissä toimissa (pukeutuminen, peseytyminen, ruoanlaitto, siivous, kaupassakäynti, lääkärikäynnit ja muu asiointi), töissä ja opiskelussa. Myös harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen voidaan myöntää henkilökohtaista apua, jolloin tätä usein kutsutaan vapaa-ajan avuksi.
Joo, kyllä, mutta näissä tilanteissa avustettava osallistuu itse siivoukseen ym. askareisiin ja avustaja avustaa häntä siinä, mutta ei tee kokonaan puolesta.
Riippuu paljon asiakkaasta ja työnantajasta, kuinka mielekästä työ on. Vuoroja voidaan perua jopa tuntia ennen vuoron alkamista. Viimeinen niitti oli, kun minulle luvatut viikonloppuvuorot peruttiin ja syyksi mainittiin, että vuorot annettiin jollekin toiselle tekijälle. Siihen loppui tässä kyseisessä yrityksessä työskentely. Yritys alkaa kirjaimilla Aar. Välttäkää!