Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen avustaja. Työn hyviä ja huonoja puolia.

Vierailija
15.02.2019 |

Kokemuksia kaivataan kyseisestä työstä.

Kommentit (218)

Vierailija
1/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu avustettavasta tietenkin. Ja millaisella sopimuksella tekisit.

Vierailija
2/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyvää sanottavaa, en suosittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska palkka, ei mitään kunnollisia etuja, eikä kunnon edunvalvontaa.

Vierailija
4/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on todella surkea. Ei kannata ottaa kuin helppoja asiakkaita.

Vierailija
5/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömän paljon riippuu avustettavasta. Itselle osui leppoisa tapaus. Työtehtävät oli vain ulkoilua ja muuta virkistäytymistä, ei mitään hoidollista tai vaativaa, mutta koen, että itse siinä elämäntilanteessa sain kumminkin paljon arvokasta elämänkokemusta lisää. 

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. 

Vierailija
6/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan paskaa enimmäkseen. Välillä on kivoja asiakkaita, mutta enimmäkseen saa kuunnella solvauksia jonkun elämäänsä kyllästyneen mummon suusta. 2 vuotta tein ennen kuin paloi käämit lopullisesti ja otin loparit. Palkka ei ollut niin hyvä, että sillä kuuntelis haukkumista ja herjoja

Vierailija
7/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka vaihtelee paljon. Mulla vuorotyö jossa myös viikonloppuja. 2100€ kuussa korkeimmillaan.

Vierailija
8/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan täysin avustettavasta. Jos hän on mukava ihminen eikä pura sinuun kaikkea pahaa oloaan, niin työ voi olla mukavaakin.

Sitten toisessa päässä on ne, joille avustaja on vain likasanko.

Tällä paikkakunnalla on eräs mies jolla jatkuva haku päällä henkkoht avustajalle. Hänellä on melkoinen kriteerilista työntekijälle.

Ensinnäkin avustajan pitää olla nainen. Mies ei kelpaa.

Hän hokee moneen kertaan ilmoituksessa, että hänelle pitää tehdä huolellisia alapesuja monta kertaa päivässä. Tätä hän hokee koko ajan. Se huolellisten alapesujen tärkeys, monta kertaa päivässä.

Hän avautui jopa paikallisessa FB:n puskaradioryhmässä kuinka ei löydä itselleen avustajaa. Tuossakin avautumisessa hän hoki sitä että avustajan pitää ehdottomasti olla nainen ja hänelle pitää tehdä huolellisia alapesuja monta kertaa päivässä.

En ihmettele että avustajan paikalle ei ole tunkua...

Ja aina kun näen jonkun hänen kanssaan kaupungilla, käy sääliksi. Tuo on siis se henkilö, joka nykyisin on huonopalkkaisena r*nkkaajana sillä miehellä. Aina ne ovat jotain nuorehkoja tyttöjä.

Vierailija
9/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin avustaja on ystäväpalvelun tyyppinen. Toisilla avustaja huolehtii vaipat, pesut, kodin siivoukset, lasten ja koirien hoitamiset, lääkkeiden jaon, kaupoa-asiat, kaiken. Työ on raskasta ja palkka pieni.

Vierailija
10/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään haastattelussa, henkilökohtaisen avustajan paikkaan. Avustettava vaati pientä remonttitaitoa, puutarhatöitä, ruoanlaittoa, siivousta, kynsienlaittoa ja kampaustaitoa. Palkka 10, 08/h. Työtunteja 10-15 viikossa, aamulla, illalla sekä viikonloppuisin. Oltava valmiudessa jatkuvasti. Voi pyhä jysäys. Ei ihme, että nämä samat hakevat avustajia jatkuvasti mol:in sivuilla.

Vierailija
11/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka vaihtelee paljon. Mulla vuorotyö jossa myös viikonloppuja. 2100€ kuussa korkeimmillaan.

Jos on bruttona, eipä ole kummoinen. Jos on nettona, eipä ole sittenkään kummoinen mutta sanotaanko riittävä. Kunnat ulkoistaa tätä paljon yhsityisille, mitään Tehyä tai Superia ei todellakaan kiinnosta alan palkkakehitys ja sopparit jotain nollasopimuksia usein eli kannattaa pysyä kaukana, jos on vähänkin vaihtoehtoja.

Vierailija
12/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään haastattelussa, henkilökohtaisen avustajan paikkaan. Avustettava vaati pientä remonttitaitoa, puutarhatöitä, ruoanlaittoa, siivousta, kynsienlaittoa ja kampaustaitoa. Palkka 10, 08/h. Työtunteja 10-15 viikossa, aamulla, illalla sekä viikonloppuisin. Oltava valmiudessa jatkuvasti. Voi pyhä jysäys. Ei ihme, että nämä samat hakevat avustajia jatkuvasti mol:in sivuilla.

Saako noin pientä palkkaa maksaa Suomessa vuonna 2019?

Vierailija
13/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni sanonut, riippuu paljon avustettavasta. Itsellä oli suhteellisen helppo tapaus, mutta kyllä samojen asioiden jankkaaminen kävi lopulta hermolle. Eli jos olet sopiva luonteeltasi ja avustettava mukava, se voi olla ok.

Mutta kuten kaikki on sanonut, todella todella huono palkka ilman mitään etuja ja työvuorot mitä sattuu. Jos avustettava kuuluu hetaliittoon, lisät saattaa olla paremmat. (Joillakin paikkakunnilla ei juuri niitä muuten makseta.)

Kannattaa muuten muistaa, että Hetaliiton mukaan irtisanoutumisaika on yhden kuukauden! Vaihda siinä sitten työpaikkaa. Itse en koskaan menisi töihin Hetaliittoon kuuluvalle tuon takia. Kaksi viikkoa kyllä riittäisi tuohonkin irtisanomisajaksi.

Vierailija
14/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako noin pientä palkkaa maksaa Suomessa vuonna 2019?

Viime vuonna Oulun kaupunki maksoi vielä vähimmillään henk koit avustajalle 9,40/h

Vierailija
15/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt usealla eri avustettavalla. Jokainen heistä sairastunut fyysisen sairauden seurauksena myös henkisesti. Elämä on suppeaa, ja sairautensa vankina ovat olleet erittäin katkeria elämälle. Tämä katkeruus on purkautunut minuun, avustajaan. 

Aivan jokaiselta heistä, olen saanut törkeää käytöstä osakseni, käytöstä jota ei missään työssä pitäisi joutua kokemaan. Voisin kirjoittaa kirjan kaikista kamaluuksista mitä olen nähnyt ja kuullut.

Rehellisesti voin neuvoa tämän. Pyydä avustettavalta entisten työntekijöiden numerot, jotta voit aidosti kuulla minkälainen tämä henkilö pohjimmiltaan on. Sitä et näe työhaastattelussa. 

Vierailija
16/218 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
17/218 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/218 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon asvustettavasta, niin kuin monet on täällä sanoneet. Palkka on pieni, jos etsit avustettavaa niin ehdottomasti sellainen joka kuuluu HETA-liittoon. Itsellä oli avustettava 24h/vko, työaika arkipäivinä eli ei juuri lisiä lainkaan. Nettopalkka sellanen 900-1000e/kk. En olisi pärjännyt ilman toista työtä jota painoin tuon ohella.

Olen myös ollut keikkailevana avustajana yhdessä firmassa. Asiakas oli melkein aina eri, harvoin sai samalle asiakkaalle keikkoja useammin. Huomasin myös että mukavimmilla asiakkailla oli omat vakkarinsa, hankalilla asiakkailla aina eri avustaja.

Vierailija
19/218 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on se, että jos kohdalle osuu sunnuntai-vuoro josta tuplapalkka tai iltavuoro jolloin saa 20% korotettua palkkaa kun palkka yleensä on paska. Toinen hyvä homma on, että homman aloittamisen alussa on olo että tekee jotain tärkeää, kokee jopa oppivansa jotain "ihmisyydestä" kun näkee erilaisen ihmisen, mihin on muuten tottunut.

Mutta sitten sekin muuttuu, muuttuu fiilis siksi, että olet ihmisroskis jolle voi kiukutella ja valittaa mitä ihmeellisimmistä asioista. Minulla oli täysin naurettava mielikuva tästä työstä, että eipä tässä varmaan mitään ahdistu vaikka raskasta olisikin, että mennään kokeilemaan, ihan vituttaa oma typerä naiivius että tässäpä jopa myös jalo työ... Moni on hokenut että arvokasta työtä teet,  mutta joo arvokas työ joopa joo... Ei, ei ei ei. 

Itsellä  muuttui kiva avustustyö yhtäkkiä täysin paskaksi tässä parin kuukauden aikana. Puskan takaa avustettava alkoi yhtäkkiä valittaa niin uskomattomista asioista, ettei rajaa ole, kiukuttelua ja kitinää. Kiukuttelu on ollut sitä tasoa, että koen oloni töissä koko ajan ahdistuneeksi, koen oloni jopa turvattomaksi välillä. Sitten tuli ihme kieltoja pikkuhiljaa, mitä hänen kotonaan pitää ja ei pidä tehdä. En uskalla edes kertoa mitä ovat, koska olen niin vainoharhainen että minun kirjoitus löydetään ja minut tunnistetaan, sitten saan selitellä tämän hoitajakontaktille että jauhan netissä paskaa. Tällä mulkulla on hoitajakontakti, koska asuu palvelutalossa. Sanonpa vaan että ette edes uskoisi mitä hypytystä tuo mulkku yrittää. 

Olen muiden kokemuksista lukiessa ajatellut että kun oma elämä on toisten varassa enemmän tai vähemmän, niin nämä apua tarvitsevat hakee valtaa näillä rajoituksilla ja kyttäämisillä - siitähän he iloa saavat, kun muuten eivät voi ketään pomottaa. Henkilökohtainen avustaja on oiva sylkykuppi, kun työnkuva on niin monitulkintainen, että mitä vaan voi teetättää.

Että jos voit välttää henkilökohtaisen avustajan työn, tee se. Työolosuhteet kun muuttuu paskaksi, edunvalvontasi on on paskempaa kuin itse työ. 

Vierailija
20/218 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ihmetellyt joskus tuota, että on niin tärkeä työ. Joillakin varmasti onkin, mutta sitten on ihmisiä, jotka eivät ole oikein kiinnostuneita tekemään mitään ja silti pyytävät avustajan tai joku pyytää heille. Eikä tietenkään kenenkään ole pakko haluta tehdä mitään sen saa jokainen itse valita, mutta miksi sitten pyytää avustaja jos ei kuitenkaan tarvitse apua mihinkään ? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän