Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen avustaja. Työn hyviä ja huonoja puolia.

Vierailija
15.02.2019 |

Kokemuksia kaivataan kyseisestä työstä.

Kommentit (218)

Vierailija
201/218 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti palkattua ja vanhusta tai vammaista pitäisi omalla autolla kuskata vaikka millaisiin rientoihin ja harrastuksiin.

Meillä on niin että on ehdoton kielto avustajan ottaa avustettavaa kyytiin omaan autoon. Sen sijaan jos avustettavalla on auto niin sitä saa avustaja ajaa avustettavan puolesta.

Vierailija
202/218 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä kokemus avustajan tehtävistä. Olin opiskelun ohella noin vuoden iltoja ja viikonloppuja töissä yhdellä ja samalla avustettavalla. Sen jälkeen keikkamaisesti silloin, kun on ollut tarvetta. 

Suurin tekijä työssä viihtymisen kannalta oli varmasti se, että avustettava oli todella mukava ja miellyttävä ihminen. Hänen luokseen oli mukava mennä. Juttelimme aina paljon kaikesta työn lomassa ja koen, että se oli tosi merkityksellistä puolin ja toisin: sain kuulla häneltä eletyn elämän tuomia tarinoita ja neuvoja, ja hän sai seuraa ja apua, jota kaipasi. Oli todella merkityksellistä työtä ja tuntui tosi hyvältä lähteä kotiin, kun oli tehnyt toisen päivästä paremman ja saanut auttaa.

Mutta totta kai ajoittain oli myös raskasta, eikä aina olisi jaksanut niitä samoja työtehtäviä päivästä toiseen (aika paljon oli sellaisia toistuvia töitä), mutta se ilo, minkä toisen auttamisesta sai palkitsi aina.

Suosittelen siis! Avartaa tosi paljon omaa maailmaa, kun tajuaa ihan sellaisenkin perus jutun että hei mullahan on jalat, jotka toimii ja voin kävellä ihan minne haluan! Kiitollisuus kasvaa ja sellainen elämän arvostus. Mutta nämä oli vaan mun kokemuksia, ja ymmärrän että on monenlaisia avustettavia, jotka ei välttämättä ole helpoimmasta päästä.

Mutta vinkkinä vielä: pidä huolta oikeuksistasi, mutta ole valmis myös nielemään ylpeytesi välillä. Olet töissä toisen kotona, jossa pätee eri säännöt kuin omassa kodissasi. Jos avustettava haluaa vaikka imuroida sinun mielestäsi väärällä  tavalla niin ei ole sinun tehtäväsi alkaa sitä arvostelemaan vaan auttaa. Eli kunnioita toista ihmistä ja tämän kotia. Hyvät käytöstavat ja lempeä suhtautuminen auttavat pitkälle! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/218 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä kokemus avustajan tehtävistä. Olin opiskelun ohella noin vuoden iltoja ja viikonloppuja töissä yhdellä ja samalla avustettavalla. Sen jälkeen keikkamaisesti silloin, kun on ollut tarvetta. 

Suurin tekijä työssä viihtymisen kannalta oli varmasti se, että avustettava oli todella mukava ja miellyttävä ihminen. Hänen luokseen oli mukava mennä. Juttelimme aina paljon kaikesta työn lomassa ja koen, että se oli tosi merkityksellistä puolin ja toisin: sain kuulla häneltä eletyn elämän tuomia tarinoita ja neuvoja, ja hän sai seuraa ja apua, jota kaipasi. Oli todella merkityksellistä työtä ja tuntui tosi hyvältä lähteä kotiin, kun oli tehnyt toisen päivästä paremman ja saanut auttaa.

Mutta totta kai ajoittain oli myös raskasta, eikä aina olisi jaksanut niitä samoja työtehtäviä päivästä toiseen (aika paljon oli sellaisia toistuvia töitä), mutta se ilo, minkä toisen auttamisesta sai palkitsi aina.

Suositt

Avustettavan hyvät käytöstavat ja lempeä suhtautuminen auttavat pitkälle myös häntä itseään. Avustajat viihtyvät aidosti eikä vaihtuvuus ole ongelma. Vammainen, miten sinä kohtelet henkilökohtaista avustajaasi? Onko hän sinulle ihminen vai pelkkä komenneltava sylkykuppi? Puratko omaa pahaa oloasi avustajaan? Koska kiitit häntä viimeksi?

Vierailija
204/218 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään hyvää sanottavaa, en suosittele.

Ei mitään pahaa, suosittelen. 

Vierailija
205/218 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta totta kai ajoittain oli myös raskasta, eikä aina olisi jaksanut niitä samoja työtehtäviä päivästä toiseen (aika paljon oli sellaisia toistuvia töitä), mutta se ilo, minkä t

Osa sairaista eivät ole tietoisia ilkeilemisestään. Katkeruus pitkäaikaisesta sairaudeta voi viedä voimat hoidettavalta, Kärsii voimia ymmärtää ilkeydet ja on vaan nieltävä ... Useimmiten olen todella hyvilläni työstä. 

Vierailija
206/218 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pääasiassa vain hyviä kokemuksia. Muutama hankala on ollut, onneksi en tee enää heidän luonaan töitä. Nykyiset avustettavat ovat aivan ihania ja töihin on aina mukava mennä.

Vierailija
207/218 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta tehnyt samassa paikassa 40 tuntia viikossa. Mukavaa hommaa, lähinnä seuranpitoa ja teeveen katsomista. Kotitöinä lähinnä sängyn petaus, tiskikoneen täyttö/ tyhjennys, ruuan lämmitys ja kerran viikossa imurointi. Ei valittamista. 

Vierailija
208/218 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin nollatunti soppareihin ei ikinä kannata suostua. Suurinosa päivistä on silloin ilman töitä. Menkää töihin vain jos on olemassa vähintään esim. 20 tuntia viikossa töitä ja pitäkää huoli että vähimmäistunnit on mainittu työsopimuksessa.

Vierailija
209/218 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa sairaista eivät ole tietoisia ilkeilemisestään. Katkeruus pitkäaikaisesta sairaudeta voi viedä voimat hoidettavalta, Kärsii voimia ymmärtää ilkeydet ja on vaan nieltävä ... Useimmiten olen todella hyvilläni työstä."

Tämä taitaa olla niitä viimeisiä hommia, joissa pitää vain niellä kaikenlaista paskaa ties millä tekosyyllä. Poliiseilla ja portsareilla sentään vaihtuu asiakkaat, mutta avustaja joutuu kuuntelemaan saman ihmisen solvauksia päivästä toiseen. "kOsKa sILLä oN aIvOvAmMa" tai "kOskA sE vOi vAmMansA tAkia hEnKiSeSti NiiN hUoNosTi"

Onnittelut niille, joille on osunut mukava avustettava ja työ tuntuu antoisalta.

Vierailija
210/218 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, kiitos varoituksesta. Jatkanpa sittenkin työttömän arkea kuin pistäisin lusikkani avustajasoppaan. 

Vierailija
211/218 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava palkka , kun ei ole koulutusta 

Vierailija
212/218 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen Kingin Misery on varmaan dokumenttielokuva henkilökohtaisen avustajan työstä:

Vierailija
213/218 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin tai näin, niin aina väärin. 

Pyysi siivoamaan vessan, siivosin vessan, sain huutoa kun en ollut tajunnut pestä kylppäriä. Seuraavan kerran kun pyydettiin siivoamaan vessan, halusin varmistaa että puhutaan vessasta ja sitten olin idiootti, joka ei edes tiedä mikä on vessan. Kuuntelin kun valitti puhelimessa jollekin samalla kun siivosin.

Tiedän kyllä ettei siivoaminen kuuluisi mulle, mutta siitä vasta huutoa tuli kun yritin sitä selittää. Ei kuulemma tarvitse mua muuhun ja jos en tottele, niin kertoo työkkärille, etten tee hommiani ja hankkii karenssin. 

Tämä oli tapaturmassa vammautunut ja saanut hyvät korvaukset ja eläkkeen. Rahaa tuntui olevan vaikka kuinka paljon, olisi voinut sen siivoojankin palkata koska vain.

Vierailija
214/218 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi sanomatta, tuolla hommalla on tosi vaikea tulla toimeen, ellet löydä täysipäiväisesti avustettavaa. Jos saat vaikka vain 15 tuntia viikossa, sillä ei kukaan elä. Ja käytännössä on mahdoton tehdä samalla toista työtä, koska yllättäviä työvuoroja voi tulla koska vain.

Vierailija
215/218 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet niin tai näin, niin aina väärin. 

Pyysi siivoamaan vessan, siivosin vessan, sain huutoa kun en ollut tajunnut pestä kylppäriä. Seuraavan kerran kun pyydettiin siivoamaan vessan, halusin varmistaa että puhutaan vessasta ja sitten olin idiootti, joka ei edes tiedä mikä on vessan. Kuuntelin kun valitti puhelimessa jollekin samalla kun siivosin.

Tiedän kyllä ettei siivoaminen kuuluisi mulle, mutta siitä vasta huutoa tuli kun yritin sitä selittää. Ei kuulemma tarvitse mua muuhun ja jos en tottele, niin kertoo työkkärille, etten tee hommiani ja hankkii karenssin. 

Tämä oli tapaturmassa vammautunut ja saanut hyvät korvaukset ja eläkkeen. Rahaa tuntui olevan vaikka kuinka paljon, olisi voinut sen siivoojankin palkata koska vain.

Miksi siivoaminen ei kuuluisi sinulle? Avustajalle kuuluu ne asiat mitä vammainen tekisi itse ilman vammaa.

Vierailija
216/218 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä työ sinänsä jos saat tarpeeksi tunteja. Ite lopetin kun ei maksanut vaivaa lähteä kahden tunnin takia toiselle puolen kaupunkia. 

Vierailija
217/218 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Edunvalvonta kuulu tälläisen asiakas kuntaan . Eikä avustettava tekemiset sinulle ! Yhtälailla täällä on asiakkaita jotka pystyy hyvinkin itse hoitamaan rahaasiat . 

Kun mariset palkasta , mieti oletko kouluttautunut tähän työhön ! 

Mieti598hän tuota 

Vierailija
218/218 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samanlaista on muuallakin , jopa avustajista 

On myös epärehellistä avustajia jotka merkitsevät viikonloppuihin tunteja vaikka työt on ollut viikolla 

Hoitoalalla on paljon asiakkaita jotka marisevat . Oma avustajan suhtautuminen tälläisen on hyvän ammattitaidon perusta . 

Täällä on joutunut kuulemaan avustajalta kuinka vastenmielistä on petipuuhat miehensä kanssa, kuinka miehellä on taipumus käydä viinas päissään vieraissa. Kuinka kauheaa elämä on kun on jatkuvaa tappelua kaikkien kanssa ... Että näin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän