Päiväkodin henkilökunta keksinyt lapselleni lempinimem, jolla nyt lasta kutsuvat
En tykkää yhtään.
Tyyliin Pentti=Pena, Markus=Make.. nimi siis tosi ruma. Voinko sanoa asiasta?
Ja lapsi oikeasti vasta 3v.
Kommentit (287)
Kauhulla jo odotan, mitä lempinimiä anoppini mahtaa tulevalle lapsenlapselleen keksiä... Anoppi käyttää aikuisistakin ällöttävän kuuloisia lässytysväännöksiä ja ahdistaa, että tulee ihan varmasti käyttämään meidän lapsestakin (olen siis raskaana nyt). Olen sanonut asiasta ja miehenikin on asiasta äidilleen sanonut, mutta kun ei vaan mene perille. Saan siis esim. synttärikortin, jossa lukee: ”Onnea 30v. Emskuliinille!” Miksei voi vaan sanoa Emmiksi niin kuin normaalit ihmiset. Anopin puheessa esim. Jonna on Jontsuliini ja Tuomas Tuoppeli, jne. Ihan pimeetä :( Tuollaiset pitkien nimien lyhentämiset vielä ymmärtää tai jos ryhmässä on useampi saman niminen, niin lempinimi helpottaa. Silloinkin tosin olisi ehkä asiallista päiväkodin henkilökunnalta jutella asiasta vanhempien kanssa, mutta toi lässytysnimittely käy hermoille...
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, kun ne lempinimet yleensä ovat rumiakin vielä, esim. Aurora on Aukku tai Leo on Leksa ja Matleena on Matte.
Aino-kaisa on Aikku😆
Matleena on Matikka
Älytöntä!
Jotkut lempinimet ovat ihan oikeasti rumia, ja saa sitä ihminen itsekin vähän päättää, millä nimellä haluaa itsensä tunnettavan. Tunnen esimerkiksi yhden Susannan, jolle Susse on ok, mutta ei voi sietää muita nimiväännelmiä tyyliin Suski, Susku, Susa ja Sussu. Yksi yritti väkisin kutsua häntä "Subuksi", ja riitahan siitä tuli.
Tai Leenan, jota koulu"kaverit" alkoivat "läpällä" kutsua Lemuksi - ei siksi, että kyseinen tyttö olisi haissut, vaan heistä oli vain hauskaa, että hän vaivaantui "lempinimestään".
Ja päiväkoti-ikäinen lapsi nyt ei itse päätä juuri mistään, joten kyllä mielestäni vanhemmilla on oikeus huomauttaa, että älkää pliis käyttäkö lempinimeä X, vaan mieluummin vaikka lempinimeä Y.
Ihmisillä voi olla myös sen verran negatiivisia assosiaatioita joistain nimistä, ettei niiden halua vakiintuvan lempinimiksi lapselleen. Eleonoora-lapsen äidillä on voinut vaikka olla kiusaaja, jonka lempinimi oli Ellu. Ei se kuulu kenellekään, miksi jostain nimestä ei tykkää.
Kumpi on enemmän lapsesi kanssa arkisin sinä vai päiväkodin tädit. Piposi kiristää. Veikkaan että lapsi on päiväkodissa saamassa virikkeitä äidin vapaapäivinäkin.
Muistan kun ihan työssä joku päätti kutsua yhtä Leena nimistä, siis nuorta aikuista Nielaksi, kun hänen oma lapsi oli aikoinaan sanonut niin jostain Leena nimisestä.
Työpaikkakiusaamista.
Jotkut luulee, että lapset on niiden omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli samanlainen juttu ja minä ryhdyin kutsumaan hoitajia tätsyiksi. Siihen puututtiin aika lailla pian ja minä ilmoitin, että jos meidän Veera on teille Vellu, niin tee olette minulle tätsyjä. Hilkka voi olla Hilu ja Minna voi olla Mimmuli, mutta lempinimillä mennään tästä eteenpäin.
Niin Veerasta tuli Veera.
Tuo on kyllä tehokas veto.Jos ei normaali toive tehoa,että lasta kutsutaan äidi/isän toivomalla nimellä,minä ehdottomasti ottaisin käyttöön täteistä mitä hassuimmat nimet .
Näin tein typaikallani,kun itseäni esimies kutsui nimellä,mistä en pitänyt. Vastaavasti häntä aloin kutsua nimellä,joka ei tod näk ollut mieluisa. Jopa löytyi minulle heti oikea nimi.
Joskus pktätskyt osallistuvat liikaa lapsen elämään jopa suvun tapahtumiin ja tyyleihin , heillä on OMA näkemys ja he myös sanovat sen ja jopa toteuttavat ne asiat
Se on loukkaavaa.
Kaikenlaista tyyliä on, kun ei ole kunnon sääntöjä ja pomoja. Jokainen täti säätää oman mielensä mukaan.
Muistan kun ihan työssä joku päätti kutsua yhtä Leena nimistä, siis nuorta aikuista Nielaksi, kun hänen oma lapsi oli aikoinaan sanonut niin jostain Leena nimisestä.
Työpaikkakiusaamista.
Työpaikoillakin väännellään nimiä, katsotaan sitten ja naureskellaan, että mitä se kestää. Varsinkin uusi työntekijä.
Eihän siinä auta kun lyödä " hampaat kurkkuun". Miksi ihmiset ovat niin h...tin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta se alkaa, lapsi on oma persoona jolla on oma elämä. Et voi kontrolloida kaikkea. Anna lapsesi olla oma itsensä ja pitää lempinimensä vertaisverkostossaan.
Samalla voi ryhtyä itsekin kutsumaan samalla tavalla hellittelynimillä niitä hoitajia kuten Kylperö tai Tuhti-Teija. Jos hoitaja siitä loukkaantuu, niin ihmettelee, että jos meidän Aada on teille Aapukka, niin miksi ihmeessä meidän perheessä ei voi olla hoitajille kutsumanimiä.
Ihanko oikeasti sinusta on kamalaa, jos päiväkodin tädit tykkäävät lapsestasi ja kutsuvat häntä hellittelynimellä? Minäkin olen hoitaja ja käytän välillä lasten lempinimiä tyyliin Nelli Nappula. Lapsia tämä naurattaa, en minä niitä käytä jos lapsi ei selvästi tykkää. Ihan eri asia se, että sinä vanhempana hellittelet minua. Ethän sinä halailekaan, vaikka minä halailisin sinun lapsiasi päiväkodissa? Jotenkin alentava suhtautuminen nyt meihin hoitajiin ja opeihin.
Lapsi täytyy ottaa pois päivähoidosta, niin lempinimiä ei pääse muodostumaan.
Vierailija kirjoitti:
Puutu heti asiaan!!!!
Itse tein heti selväksi molempiin päiväkoteihin, mihin lapseni aikanaan vein, että ei sitten mitään lempinimiä, kiitos. Lapsellani on mielestäni kaunis nimi, vaikkakin pitkähkö.
Sitä on myös yksi jos toinen sukulainen ja tuttu yrittänyt vääntää pienestä pitäen joksikin muuksi. Aina olen puuttunut asiaan ja kieltänyt. Nyt on kaikki tottuneet käyttämään lapsen oikeaa nimeä.
Ärsyttää tuommoinen, että päiväkotitädit luulevat olevansa oikeutettuja vääntelemään kaikenlaisia rumia nimiä toisten lapsille. Sitä kun sitten käyttävät päivät pitkät ja lapsen tarhakaveritkin käyttävät, niin johan siinä lapsen identiteettikin muuttuu.
Pienestä on lapsesi identiteetti kiinni. Kannattaisiko sitä tukea muutenkin? Aiotko esim koulussa käydä rähjäämässä kavereille, kun lempinimiä antavat?
Voi apua! Onko aplla elämässä mitään sisältöä?!??!??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli samanlainen juttu ja minä ryhdyin kutsumaan hoitajia tätsyiksi. Siihen puututtiin aika lailla pian ja minä ilmoitin, että jos meidän Veera on teille Vellu, niin tee olette minulle tätsyjä. Hilkka voi olla Hilu ja Minna voi olla Mimmuli, mutta lempinimillä mennään tästä eteenpäin.
Niin Veerasta tuli Veera.Tuo on kyllä tehokas veto.Jos ei normaali toive tehoa,että lasta kutsutaan äidi/isän toivomalla nimellä,minä ehdottomasti ottaisin käyttöön täteistä mitä hassuimmat nimet .
Näin tein typaikallani,kun itseäni esimies kutsui nimellä,mistä en pitänyt. Vastaavasti häntä aloin kutsua nimellä,joka ei tod näk ollut mieluisa. Jopa löytyi minulle heti oikea nimi.
Tämän ajatusmallin mukaan lapsia tuskin saa helliä tai kehua, kuten pikkulapsille on tapana tehdä, koska muutenhan se loukkaisi ja tätejä pitäisi sitten samalla tavoin hempeästi kannustaa..?
Niin. Miten lapsen mielipide? Haittaako lempinimi lasta? Se, että SINÄ et tykkää lempinimestä ja se on itsestäsi ruma, ei tarkoita sitä, että lapsi ei tykkäisi. Lapsi on oma yksilönsä. Kyllä, olette itse nimenneet omat mukulanne, mutta antakaa heidän myös itse tehdä päätöksiä siitä, mistä pitävät ja lopettakaa se nipottaminen.
Toimin vapaa-ajalla lasten kanssa (urheiluharrastus). Valmentajana minulla on tapa läheisiksi muodostuneita lapsia kutsua joskus hellästi lempinimillä. He pitävät siitä. Yhden lapsen vanhempi on ap:n kaltainen. Häntä en enää hellittele lempinimellä. Lapsi on siitä surullinen - jää yhteisen hassuttelun ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Eiku Matleena olikin Matukka.
Meillä Matleena oli Mötikkä. Onko sitten hankala joillekin sanoa, en tiedä?
Veikkaan, ettei päiväkodin tätien keksimä nimi sisällä kirosanoja.