Päiväkodin henkilökunta keksinyt lapselleni lempinimem, jolla nyt lasta kutsuvat
En tykkää yhtään.
Tyyliin Pentti=Pena, Markus=Make.. nimi siis tosi ruma. Voinko sanoa asiasta?
Ja lapsi oikeasti vasta 3v.
Kommentit (287)
Kannattaa sanoa asiasta päiväkodin henkilökunnalle, koska se sinua häiritsee.
Ihan varmasti alkavat kutsua lastasi sinun haluamallasi nimellä.
t: varhaiskasvattaja, joka usein käyttää lempinimiä lapsista. Rakkailla lapsilla kun sattuu monta nimeä olemaan.
Imo hoitajat , opettajat ym. vastaavat käyttävät sitä virallista annettua nimeå. Kaverit, perhe ja muut sitten sitä lempinimeä, joka sille muodostuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miten lapsen mielipide? Haittaako lempinimi lasta? Se, että SINÄ et tykkää lempinimestä ja se on itsestäsi ruma, ei tarkoita sitä, että lapsi ei tykkäisi. Lapsi on oma yksilönsä. Kyllä, olette itse nimenneet omat mukulanne, mutta antakaa heidän myös itse tehdä päätöksiä siitä, mistä pitävät ja lopettakaa se nipottaminen.
Eikö sinun mielestäsi siis lapsen vanhemmilla ole oikeus nimetä lastaan?
Minulla ei edes ole omia lapsia, mutta minusta tämä on ihan päivänselvää. Päiväkodissa voi lempinimi vakiintua, jos lapsi siihen tottuu ja lapsen kaverit alkavat myös kutsua tätä Elluksi/Ompuksi/Lempuksi/Matukaksi/Pertsaksi kun hoitotäditkin tekevät niin. Vanhemmat kuitenkin ovat päättäneet lapselleen nimen. Heillä on oikeus valita lempinimikin. 3-vuotias voisi haluta nimensä olevan vaikka Barbie-Elsinella-Lumikeiju, mutta kun se ei ole lapsen päätettävissä vielä.
Jos sitten myöhemmin koulussa lapsen kaverit kutsuvat häntä Omppu-Pemppu-Lumpuksi ja lapsi itse siitä tykkää (eikä se ole kiusaamismielessä annettu nimi), niin ok. Se on siinä vaiheessa lapsen oma asia. Ja aikuisena voi sitten vaihtaa nimensä vaikka Emiliasta Barbie-Pemppuliinaksi, jos haluaa.
Mutta pikkulapsen vanhemman ei ole mikään pakko tyytyä siihen lempinimeen, jonka hoitotäti lapselle suvaitsee keksiä.
Tämä on lähestulkoon maailmanloppu!!
Meidän päiväkotiryhmässä hoitajat on keksinyt kaikille lapsille lempinimet, useimmiten pitemmät kuin se oikea nimi. Minusta söpöä ja tulee semmoinen välittävä fiilis hoitajista kun kutsuvat lapsia hellittelynimillä :) en ymmärrä mitä haittaa siitä on, se lempinimi voi jäädä sinne päikkyyn ja kotona käyttää sitten oikeaa nimeä jos ei lempinimistä tykkää. Itsekin siis halusin nimetä lapsen niin että se oikea nimi on myös kutsumanimi eikä siitä helpolla väännetä mitään lempinimeä, mutta tuommoiset hellittelynimi-väännökset on minusta ihan söpöjä ja harmittomia. Jos ei sitä lempinimeä välitä itse käyttää niin jättää sen sinne päiväkotiin, kyllä se joskus lapselta unohtuu...
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun ihan työssä joku päätti kutsua yhtä Leena nimistä, siis nuorta aikuista Nielaksi, kun hänen oma lapsi oli aikoinaan sanonut niin jostain Leena nimisestä.
Työpaikkakiusaamista.
Yksi työkaveri kutsui joskus haukkumanimellä (en sano lempinimi, koska inhoan sitä niin paljon), jota käytettiin minusta alakoulussa. Sanoin hänelle aina näissä tilanteissa, etten vastaa siihen puhutteluun. Uskoi lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Imo hoitajat , opettajat ym. vastaavat käyttävät sitä virallista annettua nimeå. Kaverit, perhe ja muut sitten sitä lempinimeä, joka sille muodostuu.
Ne lapset nyt tuppaa viettämään aikaa enemmän hoitotätien ja opettajien kanssa kuin monen ns läheisen, joten hyvä että siellä lellitellään lempinimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun ihan työssä joku päätti kutsua yhtä Leena nimistä, siis nuorta aikuista Nielaksi, kun hänen oma lapsi oli aikoinaan sanonut niin jostain Leena nimisestä.
Työpaikkakiusaamista.Yksi työkaveri kutsui joskus haukkumanimellä (en sano lempinimi, koska inhoan sitä niin paljon), jota käytettiin minusta alakoulussa. Sanoin hänelle aina näissä tilanteissa, etten vastaa siihen puhutteluun. Uskoi lopulta.
Aikuisten ilkeä kiusaaminen on ihan eri asia kuin lapsiin kohdistuva ihaileva hellittely. Unohtakaa ne omat aikuistraumanne, kun lapsista puhutaan.
Matleena on kaunis nimi. Harmikseni en tunne yhtään Matleenaa.
Sen sijaan tunnen monta ruman nimistä Matua ja Matukkaa.
Kaikki Pertsat, Kartsat, Leksat, Ellut, Emput, Hanskit ja Suskut on ihan kauheita nimiä!
Ainoa lempinimi, mikä omaan korvaani on sointunut kauniisti, on Jonna (Johanna).
Annoin sitten omalle tytölle nimeksi juurikin Jonna, valmiiksi ennakoiden, että eipä tarvi sitten nimeä kenenkään väännellä..... Eiköhän se heti päiväkodissa väännetty Jonskuksi.
2 vaihtoehtoa:
1 keksi niin hyvä lempinimi että se syrjäyttää tuon
2 muuta ja vaihda lapsi päiväkotiin jossa kukaan ei tunne teitä
Odottelen ap sitä alkuperäistä nimeä ja lempinimeä, niin voisin ottaa kantaa onko niin ruma, että ei saa käyttää.
Lempinimet jäävät käyttöön. En itsekään voi sietää lenpinimiäha siksi mietin huolella lapselleni nimen josta ei saisi mitöän Peraa tai Leksaa väännettyä. Vanhemmat miettivät kauniin nimen ja sitten lopputulos on juuri jotain Matleena—>Mallu. Yh!
Itse kärsin suuresti kun minusta yritettiin vääntää lempinimeä. Korjasin aina oikean nimeni.
Mun 3v tyttäreni on nykyään Iso-Emilia, ihan itse esittelee itsensä noin. Päiväkodissa hän oli se vanhempi ja pidempi (/isompi: vaatekoko 110/116) Emilia ja se nuorempi ja pienempi taas Pikku-Emilia.
En nyt erikoisen mieltynyt ole tuohon päikkytätien antamaan lempinimeen. En haluaisi valittaa mutta olisivat voineet kysyä onko lapsella mitään lempinimeä jo valmiiksi, olisin erittäin mielelläni kertonut. Ymmärrän siis AP:n tuohtumuksen mutta ei sen nyt mikään päivän suurin ongelma pitäisi olla. Lempinimiä tulee ja menee.
Voit sanoa. Pientä lasta kutsutaan sillä nimellä minkä hänen vanhempansa ovat hänelle antaneet.
Ystävän Elinaa kutsuttiin päiväkodissa Elluksi. Ystävä sitten sanoi että lapsen nimi on Elina ei Ellu. Ymmärsivät heti asian ja kutsuivat siitä lähtien vain Elinaksi.
Itse työskentelen vurohoidossa ja lapset on minulle tuttuja ja rakkaita.Kutsun usein heitä lempinimillä,esim.vilma=viltsu...Ne on hellittelynimiä.Enpä ole tajunnutkaan,että joku ei siitä tykkää.
Eli hyvä tietää tämäkin.En enää tee niin!
Vierailija kirjoitti:
Omassa suussa kaikkien ryhmäläisteni nimi muodostui jollekin lempinimelle.
Sanoin lapsille, että, jos nimi ärsyttää niin sanokaa heti, koska jokainen saa itse päättää asiasta.
Varmaan se, että kaikilla muillakin oli lempinimi, oli syy ettei kukaan kieltänyt. Vanhemmille nimet tulivat tietoon kyllä myös
Helpoitti myös viestittelyä, koska pystyi käyttämään lapsen lempinimeä, ilman, että kukaan ulkopuolinen voisi tietää kenestä on kyse.
Toki päiväkodissa kaikki lapsia koskeva tieto kuuluu säilyttää lukituissa tiloissa. Mutta esim. viestivihkoon.
Mikä James Bond -tarha teillä on, kun ihan pitää lempinimillä suojata henkilötietoja? 😂
Kirjoitin tähän ketjuun aiemmin ja kerroin kouluttavani lähihoitajia. Ihmettelen yhä suuresti sitä, että monille on itsestään selvää lempinimien käytön oikeutus. Ei tässä ole kyse koululaisesta vaan 3-vuotiaasta lapsesta! Ei lempinimiä voi noin vain ottaa käyttöön vanhemmista piittaamatta. Ja silloin vanhemmat voivat todellakin oikaista PK:n henkilökuntaa jos joukossa on noin tyhmiä.
Missä on ammattimainen ote työhön hoitajat??
Mulle ihan ikätoverit keksi aikoinaan epämieluisan lempinimen.
T: Jossupossu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän iltapäiväkerhon ohjaajaporukka kutsuu usein lasta tämän lempinimellä, joka hänellä on siis jo entuudestaan ollut, eli ohjaajat eivät sitä ole keksineet.
Ettekö te oikeasti vaiko tahallanne ymmärrä eroa? Hoitotäti saattaa hellyydestä ja rakkaudesta lapseen käyttää lempinimeä. Te siitä loukkaantuneena käytätte ilkeyttänne nimityksiä hoitotädistä. Ettekö oikeasti huomaa eroa?
Vähän kuin pottaan kakkaaminen. Yksivuotiasta siitä ihaillaan ja kehutaan, mutta teidän ajatusmallin mukaan varmaan pitäisi kostoksi mennä päikkytätiä 'kehumaan ilkeästi', kun hän käy vessassa.