Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin henkilökunta keksinyt lapselleni lempinimem, jolla nyt lasta kutsuvat

Vierailija
14.02.2019 |

En tykkää yhtään.

Tyyliin Pentti=Pena, Markus=Make.. nimi siis tosi ruma. Voinko sanoa asiasta?

Ja lapsi oikeasti vasta 3v.

Kommentit (287)

Vierailija
21/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalle myös keksittiin päiväkodissa lempinimi, joka oli mun mielestä ihan kamala, mutta mua se lähinnä huvitti. En nyt siihen jaksanut puuttua, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Itsekin kutsun lapsia milloin milläkin hellittelynimellä. Ja kukaan ei kutsu poikaani enää sillä kamalalla nimellä.

Vierailija
22/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suussa kaikkien ryhmäläisteni nimi muodostui jollekin lempinimelle.

Sanoin lapsille, että, jos nimi ärsyttää niin sanokaa heti, koska jokainen saa itse päättää asiasta.

Varmaan se, että kaikilla muillakin oli lempinimi, oli syy ettei kukaan kieltänyt. Vanhemmille nimet tulivat tietoon kyllä myös

Helpoitti myös viestittelyä, koska pystyi käyttämään lapsen lempinimeä, ilman, että kukaan ulkopuolinen voisi tietää kenestä on kyse.

Toki päiväkodissa kaikki lapsia koskeva tieto kuuluu säilyttää lukituissa tiloissa. Mutta esim. viestivihkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen juttu ja minä ryhdyin kutsumaan hoitajia tätsyiksi. Siihen puututtiin aika lailla pian ja minä ilmoitin, että jos meidän Veera on teille Vellu, niin tee olette minulle tätsyjä. Hilkka voi olla Hilu ja Minna voi olla Mimmuli, mutta lempinimillä mennään tästä eteenpäin.

Niin Veerasta tuli Veera.

Vierailija
24/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ala-asteella hienostoperheen lapsi, Luciana, jota kutsuttiin koulussa aina Lusseksi. Sen äiti sai aivan jäätävän raivokohtauksen, kun sai tietää. Et kai ole sellainen vanhempi?

Tuo Lusse on kyllä ihan kamala.

Vierailija
25/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Leo jota suku kutsuu kiusallaankin Leksaksi kun tietää tuon nimen minua ärsyttävän. Ehkä ajan kuluessa tuo into laantuu, tai sitten ei. Minä kutsun lastani ristimänimellä ja se riittää. 

Veljeni nimi oli Leo, kaikki sanoivat häntä Leksaksi. Serkkuni Arto on Artsi, työkaverini Arto oli Arska, Kari oli Kartsa jne. Markku on Make, Martti on Mara, Matti on Masa jne. Eli lyhyt nimi pitenee ja pitempi nimi lyhenee. Näin se vaan on. 

Vierailija
26/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lempinimi voi johtua monesta syystä. Vaikka esim siitä että siellä on toinen samanniminen.

No voivoi. Silti henkilökunnan on kutsuttava lasta omalla nimellään.

Vierailija
27/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mitä haittaa rumastakaan lempinimestä on?

Vierailija
28/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lempinimi voi johtua monesta syystä. Vaikka esim siitä että siellä on toinen samanniminen.

No voivoi. Silti henkilökunnan on kutsuttava lasta omalla nimellään.

On kyllä, jos vanhempi tai lapsi sitä vaatii.

Asiakkaan itsemäärämisoikeus. Toki kannattaa miettiä myös sitä, miten lapsi itse asian kokee. 

Ja en tuolla nyt siis mitenkään tarkoittanut, että olisi väärin kieltää lempinimi.

Vierailija
29/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän sama tilanne. Siskokset ovat nimiltään Eleonoora ja Josefiina. Tarhan tädit olivat keksineet alkaa kutsua heitä nimillä Ellu ja Jossu. Olen tyttärilleni antanut kauniit nimet, niin joku kehtaa keksiä heille noinrumat lempinimet. Olen antanut tarhaan palautetta, että tyttöjä pitää kutsua oikeilla nimillä, mutta niin ne tädit vaan jatkaa tuota nimittelyä. Ei mikään ihme, että lapset oppivat kiusaamaan toisiaan.

Vierailija
30/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen itse töissä päiväkodissa ja vuosia sitten kävi niin, että aloimme kutsua yhtä lasta hellyttely mielessä ajattelematta aina yhdellä lempinimellä. Isän kuulleensa kerran sitten sanottiin lasta lempinimellä, niin isä sanoi huvittuneena ja vähän kauhuissaan, että hyi kauhea minä lempinimi. Se riitti meille tajuamaan, että kutsumme lasta omalla nimellä. Ei ne päikyn tädit sitä pahallaan tee, tykkäävät vain sinun lapsestasi.

Vierailija
31/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antaa lapselle pitkän nimen, viimeistään kaverit keksii lyhentää sen. Yksittäinen nimi pidennetään kahteen tavuun tyyliin Kai = Kaitsu.

Vierailija
32/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mielummin Otto Vee, Otto Koo ja Otto Är. Kun Otto, Ode ja Otsu?

Vierailija
33/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko kieltää lapsen kavereitakin käyttämästä lempinimeä? Enkä kapiaista armeijassa?

Onko sulla hallintaongelmia? Mies kutsuu nipottajaksi ja ei viitsi siivota kun tekee aina kuitenkin väärin?

Vierailija
34/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikyn tätsä kirjoitti:

Ap, olen itse töissä päiväkodissa ja vuosia sitten kävi niin, että aloimme kutsua yhtä lasta hellyttely mielessä ajattelematta aina yhdellä lempinimellä. Isän kuulleensa kerran sitten sanottiin lasta lempinimellä, niin isä sanoi huvittuneena ja vähän kauhuissaan, että hyi kauhea minä lempinimi. Se riitti meille tajuamaan, että kutsumme lasta omalla nimellä. Ei ne päikyn tädit sitä pahallaan tee, tykkäävät vain sinun lapsestasi.

No meiän päikyssä tekevät kyllä juurikin tahallaan. Tuntuvat vihaavan koko perhettä ja kohtelevat lastani hyvinkin epätasa-arvoisesti.

Vierailija
35/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poikaa alettiin opettajan toimesta kutsumaannimen ekalla kirjaimela, tyyliin timo, t.

opettajan kanssa keskystellessa, kun hän puhui t:stä puhuttelin häntä k:si. pojastani tuli taas timo.

Vierailija
36/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutu heti asiaan!!!!

Itse tein heti selväksi molempiin päiväkoteihin, mihin lapseni aikanaan vein, että ei sitten mitään lempinimiä, kiitos.  Lapsellani on mielestäni kaunis nimi, vaikkakin pitkähkö. 

Sitä on myös yksi jos toinen sukulainen ja tuttu yrittänyt vääntää pienestä pitäen joksikin muuksi. Aina olen puuttunut asiaan ja kieltänyt. Nyt on kaikki tottuneet käyttämään lapsen oikeaa nimeä. 

Ärsyttää tuommoinen, että päiväkotitädit luulevat olevansa oikeutettuja vääntelemään kaikenlaisia rumia nimiä toisten lapsille. Sitä kun sitten käyttävät päivät pitkät ja lapsen tarhakaveritkin käyttävät, niin johan siinä lapsen identiteettikin muuttuu. 

Miksi?

Ainoa perustelusi on että lapsen identiteetti muuttuu lempinimestä. Oikeesti!

Vierailija
37/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo.

Vierailija
38/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lempinimissä ole mitään vikaa, mutta kun oikea nimi olisi kaunis ja se lempinimi on aivan järkyttävän ruma.

Vierailija
39/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodin tädit sanoo mun lasta pörröpylliäiseksi :D mun mielestä se on vain söpöä.

Vierailija
40/287 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit voi keksiä - tosin kolmivuotiaat tuskin tekevät sellaista.

Päiväkodin henkilökunta ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän