Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tuloilla lainaa hartaan jos on äitiyslomalla/hoitovapaalla?

Vierailija
13.02.2019 |

Meillä on neljäs lapsi tulossa ja pitäisi nopeasti vaihtaa asuntoa. Olen itse perheen pääelättäjä, mutta tuetenkään silloin en tienaa kun olen äitiyslomalla/hoitovapaalla tai vastaavasti mies hoitovapaalla(puolsi pitänyt kaikista lapsista puoli vuotta hoitovapaata.). Tilannetta mutkistaa se että en hluaisi palata tuohon työhön (en nyt siitä senenempää ala kertomaan).

Haetaanko lainaa palkkatuloilla (6000e) vai äitiyspäivörahalla (jotain 3000e)? Entä jos jääkin hoitovapaalle? Miehen tulot pienet, n 2300e netto, joten jos pankki laskee vain miehen tulot niin sit ei kyllä asuntolainaa tipu.

Edellisestä kerrasta on jo kauan, ja nyt on monimutkainen tilnne päällä johon liittyi paikkakunnan vaihtoa ja minun työskentely kahdessa eri kaupungissa. Nyt siis vuokralla asuttu noin vuoden verran että päästään heti ostamaan kun sopiva löytyy.

Tää oli kyllä niin sekavasti selitetty että kukaan ei varmaan ymmärrä...

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä pankille raskaudestani kertonut kun lainaneuvottelussa istuin. Toki pystyn sitä lyhentämään samalla tavalla myös äitiys ja hoitovapaallakin. Toukokuussa siis aloitan vasta äitiysvapaan.

No mutta näkeehän pankki tilitapahtumat! Olisin siis ajatellut hakea lainaa siten että kuukausituloksi ilmoitan äitiyspäivärahan määrän koska sehän on se totuus. Mutta sit pankki ei noteeraa sitä ollenkaan tulona. Raskaus on jo näkyvä eikä enää pitkä aika äitiysloman alkuun.

Ap

Vierailija
22/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa lainaa normaalien tulojen perusteella, tarvittaessa lyhennysvapaata hoitovapaan ajalle.

Teillä on varmaan edellisen asunnon myynnistä hyvä alkupääomakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis ymmärrä sitä että miksei pankki tajua että äitiysloma on TILAPÄINEN tilanne. Laina maksetaan 10-20 vuotta joten vuoden äitiyslomaei merkka mitään siinä kokonaisuudessa.

Kuka haluaa vapaaehtoisesti olla pankin orjana noin kauan tai kauemminkin?

No minä haluan koska haluan asua ok-talossa. En kestä tätä vuokrarivaria jossa tilapäisesti joudun asumaan. Tätä ennen aina asunut omassa talossa. Ap

Minäkin asun omakotitalossa ja maksoin lainaa 10-vuotta. En missään nimessä haluaisi maksaa lainaa loppuelämääni, vain siksi että "haluan asua omakotitalossa,".

Vierailija
24/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa lainaa normaalien tulojen perusteella, tarvittaessa lyhennysvapaata hoitovapaan ajalle.

Teillä on varmaan edellisen asunnon myynnistä hyvä alkupääomakin?

On noin 1/3 talon hinnasta omasta takaa, mutta sitten taas ei muita vakuuksia (esim takaajia). En tiedä silti muuttaako tää tilannetta. Jos pankki katsoo että olen esim 1,5v kokonaan tuloton (kun se äippäraha/hoitovapaa kerta ei ole tuloa pankin silmissä).

Ap

Vierailija
25/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko KENELLÄKÄÄN onnistunut äitiyslomalla, hoitovapaalla tai työttömänä lainansaanti? Eikö mikään pankki ole yhtään inhimillisempi? Menee kyllä oma pankki vaihtoon jos lainaa ei saada. Ollan jo pari asuntolainaa sinne maksettu takas ja oltu asiakkaita 25 vuotta.

Ap

Ei saa. Ei töitä, ei maksukykyä.

Vierailija
26/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot pääelättäjä ja nyt lomilla ja et halua palata takaisin siihen työhön niin unohda vaan lainat!!!

Vierailija
27/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis ymmärrä sitä että miksei pankki tajua että äitiysloma on TILAPÄINEN tilanne. Laina maksetaan 10-20 vuotta joten vuoden äitiyslomaei merkka mitään siinä kokonaisuudessa.

Kuka haluaa vapaaehtoisesti olla pankin orjana noin kauan tai kauemminkin?

No minä haluan koska haluan asua ok-talossa. En kestä tätä vuokrarivaria jossa tilapäisesti joudun asumaan. Tätä ennen aina asunut omassa talossa. Ap

Minäkin asun omakotitalossa ja maksoin lainaa 10-vuotta. En missään nimessä haluaisi maksaa lainaa loppuelämääni, vain siksi että "haluan asua omakotitalossa,".

No minä olen mielelläni vaikka 40v pankin orja. Kunhan pääsen taloon tästä hirveästä vuokrarivrista. Mulle hiljaisuus ja rauha on yärkeintä maailmassa ja maksan siitä vaikka ylihintaa.

Ap

Vierailija
28/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot pääelättäjä ja nyt lomilla ja et halua palata takaisin siihen työhön niin unohda vaan lainat!!!

Niin, en halua palata siihen työhön, haluan palata johonkin toiseen työhön. Olen akateeminen, en ajatellut olla työtön lopun elämääni.

Ap

Vierailija
29/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkee sitä ihmiset kirjoittelee ja kyselee ,ennemmin vaikutti trollilta koko aloitus...taitaa sama olla toisen ketjunaloittaja mutta lapsia vähemmän!!

Vierailija
30/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko KENELLÄKÄÄN onnistunut äitiyslomalla, hoitovapaalla tai työttömänä lainansaanti? Eikö mikään pankki ole yhtään inhimillisempi? Menee kyllä oma pankki vaihtoon jos lainaa ei saada. Ollan jo pari asuntolainaa sinne maksettu takas ja oltu asiakkaita 25 vuotta.

Ap

Miten niinei töitä? ON TYÖ mutta se on tilapäisesti katkolla. Rinnastaako pankki äitiyslomalaisen täysin työttömään?

Oon varmaan tyhmä kun en tajua miten tää on näin. ap

Vierailija
31/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole oikeasti ketään rahoitusalan ihmistä? Saan niin sekopäisiä vastauksia että ei mitään rajaa. Kerkesin soittaa pieneen paikallispankkiin tässä välissä ja sain sovittua ”live-tapaamisen” lainaneuvottelua varten. Koska tilanteeni on kompleksinen ei netissä täytettävä laina-anomus toimi kohdallani laisinkaan. Siihen mun pitäisi laittaa että tulot 0 euroa.

Ap

Vierailija
32/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten niinei töitä? ON TYÖ mutta se on tilapäisesti katkolla. Rinnastaako pankki äitiyslomalaisen täysin työttömään?

Oon varmaan tyhmä kun en tajua miten tää on näin. ap

Niin pitäiskö sun kysyä sieltä pankista? Nämäkin voi hyvin olla tapauskohtaisia asioita kuka myöntää ja mitä.

Vierailija
33/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne laskee vaan työssäkäyvän tulot eli ette saa lainaa. Äitiysvapaa on syy evätä lainahakemus.

Onko tää oikeesti TOTTA? Kaikissa pankeissa?

Kyllä on. Ainoastaan palkkatulot otetaan nykyään huomioon. 

Vierailija
34/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin keskusteluhaulla useamman ketjun jossa työtön+työssäkäyvä ovat saaneet lainan, vaikkei työssäkäyvä ole ollut edes loistopalkkainen.

Ongelma on se että en pääse keskustelemaan pankkiin lainasta koska keskustelun edellytys on netissä täytettävä lainahakemus. Kun lainahakemukseen laittaa tulot nolla euroa, mitään keskustelun mahdollisuutta ei edes synny.

Tuo paikallispankki on ainoa minne pääsee ilman etukäteisseulaa eli nettianomusta.

Ap

Vierailija
35/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelusta löytyi muös”porsaanreikä” (en tiedä toimiiko tämä enää): hoitovapaalla olevaa ei ole laitettu hakijaksi ollenkaan vaan työsdäkäyvä on hakenut ja saanut lainan yksin. Sitten kun kotona oleva on palannut tuöhön, om laina muutettu yhteislainaksi.

Ap

Vierailija
36/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelusta löytyi muös”porsaanreikä” (en tiedä toimiiko tämä enää): hoitovapaalla olevaa ei ole laitettu hakijaksi ollenkaan vaan työsdäkäyvä on hakenut ja saanut lainan yksin. Sitten kun kotona oleva on palannut tuöhön, om laina muutettu yhteislainaksi.

Ap

Mikä porsaanreikä tämä nyt on? Sama tilannehan teillä on muutenkin. Vain miehen tulot huomioidaan. Ja lapsilisät. 

Vierailija
37/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap saa äitiyspäivärahaa n.3000 e kk ja miehen palkka on n.2300 e kk, ja lisäksi vielä säästöjä ja hyvin hoidetut entiset lainat, niin kyllä pitäisi saada lainaa. Varsinkin kun tulot vielä nousevat ap:n mennessä töihin. Nyt vaan otat omaan pankkiin yhteyttä ja kysyt.

Vierailija
38/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en halua palata siihen työhön, haluan palata johonkin toiseen työhön. Olen akateeminen, en ajatellut olla työtön lopun elämääni.

Ap

Ottiko gradun tarkastaja mitään kantaa noihin jatkuviin kirjoitusvirheisiin?

Vierailija
39/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä porsaanreikä tämä nyt on? Sama tilannehan teillä on muutenkin. Vain miehen tulot huomioidaan. Ja lapsilisät. 

Ei ole sama asia, yhteisvastuullisen lainan kriteerit on erit. Miehen pienet tulot riittää omaan lainaan mutta ei koko perheen lainaan.

Tää oli siis keskustelusta poimittua.

Minun logiikkaan ei nyt vieläkään mene se, että pankki ei anna mitään arvoa sille että tuloENNUSTE tuleville vuosille olisi se 6000e/kk brutto. Nyt pankki leimaa minut äitiyslomani takia tulottomaksi luuseriksi jolla ei tule lemaan tuloja koskaan.

Ap

Vierailija
40/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ottiko gradun tarkastaja mitään kantaa noihin jatkuviin kirjoitusvirheisiin?

Ei, koska en kirjoittanut gradua kännykällä niinkuin nyt teen. Tässä nyt vaan sormi osuu välillä harhaan, sori siitä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä