Millä tuloilla lainaa hartaan jos on äitiyslomalla/hoitovapaalla?
Meillä on neljäs lapsi tulossa ja pitäisi nopeasti vaihtaa asuntoa. Olen itse perheen pääelättäjä, mutta tuetenkään silloin en tienaa kun olen äitiyslomalla/hoitovapaalla tai vastaavasti mies hoitovapaalla(puolsi pitänyt kaikista lapsista puoli vuotta hoitovapaata.). Tilannetta mutkistaa se että en hluaisi palata tuohon työhön (en nyt siitä senenempää ala kertomaan).
Haetaanko lainaa palkkatuloilla (6000e) vai äitiyspäivörahalla (jotain 3000e)? Entä jos jääkin hoitovapaalle? Miehen tulot pienet, n 2300e netto, joten jos pankki laskee vain miehen tulot niin sit ei kyllä asuntolainaa tipu.
Edellisestä kerrasta on jo kauan, ja nyt on monimutkainen tilnne päällä johon liittyi paikkakunnan vaihtoa ja minun työskentely kahdessa eri kaupungissa. Nyt siis vuokralla asuttu noin vuoden verran että päästään heti ostamaan kun sopiva löytyy.
Tää oli kyllä niin sekavasti selitetty että kukaan ei varmaan ymmärrä...
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Onko KENELLÄKÄÄN onnistunut äitiyslomalla, hoitovapaalla tai työttömänä lainansaanti? Eikö mikään pankki ole yhtään inhimillisempi? Menee kyllä oma pankki vaihtoon jos lainaa ei saada. Ollan jo pari asuntolainaa sinne maksettu takas ja oltu asiakkaita 25 vuotta.
Ap
Älä kerro. Haet 6000€ tuloilla tietenkin. Näin minä tein, tosin hain vain pieniä lainoja silloin yms.
Milläs ne sen laillisesti tarkistaa.
Haettiin lainaa kun olin raskaana. Opiskelin ja olin osa-aikaisesti töissä. Ottivat huomioon miehen tulojen lisäksi minun tuloni, vaikka olin pian jäämässä kotiin ja opintoja vielä vuosi jäljellä. Mies ei olisi yksin saanut lainaa. Meillä oli tosin jonkin verran säästöjä. Ja toki riippuu lainasummasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua jotenkin kiukuttaa että oon vuosikymmenet ohjannu hyvät palkkatuloni pankkiin ja nyt tilapäisellä äityslomalla pankki ei noteeraa palkkatulojani mitenkään. Ymmärtän toki että pankki huolehtii maksukyvystä mutta miksi se pankki ei osaa katsoa pidemmälle, eli siihen hetkeen kun taas on töissä? Ap
Etkö sä juuri sanonut ettet aio mennä samaan paikkaan töihin? Pankki tekee silloin ihan oikein. Haluatteko muka liian suuren lainan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua jotenkin kiukuttaa että oon vuosikymmenet ohjannu hyvät palkkatuloni pankkiin ja nyt tilapäisellä äityslomalla pankki ei noteeraa palkkatulojani mitenkään. Ymmärtän toki että pankki huolehtii maksukyvystä mutta miksi se pankki ei osaa katsoa pidemmälle, eli siihen hetkeen kun taas on töissä? Ap
Etkö sä juuri sanonut ettet aio mennä samaan paikkaan töihin? Pankki tekee silloin ihan oikein. Haluatteko muka liian suuren lainan?
Olen alalla, jossa erityisasiantuntijoista pulaa. Saan kyllä uuden työn mutta en ehkä päivässä, saattaa mennä jokunen kuukausi. Jos en uutta työtä saa voin palata vanhaankin mutta se edellyttää työviikon suurimman osan viettämistä helsingissä (josta on 200km kotiin). Tämä oli se kompleksinen työkuvio, työtehtäväni ehti siirtyä pk-seudulle minusta riippumattomista syistä, enkä haluaisi palata vanhasn työhön jossa joudun asumaan erillään perheestäni. Ap
Ap
Kyllä me saimme lainan vaikka toinen oli vanhempainvapaalla. Ilmoitimme tulot jotka saamme molempien ollessa töissä, ja tietysti kerromme että toinen on kotona hoitamassa lasta. En tosin tiedä vaikuttiko asiaan se, että olimme laskeneet pankille että tulot riittävät lainanmaksuun hyvin vaikka toinen vanhempi jäisi hoitovapaalle.
Me saimme lainan tilanteessa, jossa mulla oli määräaikaista työsopimusta kolme kuukautta jäljellä ja sen jälkeen äitiyaloma työttömänä edessä. Pankki luotti siihen, että saan töitä koulutuksellani myöhemmin, ja niin kävikin. Toki laina ei ollut mikään älyttömän suuri, mutta toki miehen kokonaan maksettavaksi aika riskaabeli, kun noin puolet nettotulosta olisi mennyt asumiseen.
Pankki on Pop-pankki, molemmat elinikäisiä asiakkaita.
Iainaa netistä ilman vakuuksia - https://hespac.com/crefi.htm Palvelu oli nopea ja sujuva. Rahan sain tililleni puolessa tunnissa.
Op, sieltä on meidän nykyinenkin laina.. Tehtiin nettianomus ja pankista soitettiin seuraavana päivänä ja lainalupaus tuli verkkopankkiin. Jäi edellisestä vastauksesta lause kesken eli ollaan nykyisestä maksettu lainaa 5 vuotta.