Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tuloilla lainaa hartaan jos on äitiyslomalla/hoitovapaalla?

Vierailija
13.02.2019 |

Meillä on neljäs lapsi tulossa ja pitäisi nopeasti vaihtaa asuntoa. Olen itse perheen pääelättäjä, mutta tuetenkään silloin en tienaa kun olen äitiyslomalla/hoitovapaalla tai vastaavasti mies hoitovapaalla(puolsi pitänyt kaikista lapsista puoli vuotta hoitovapaata.). Tilannetta mutkistaa se että en hluaisi palata tuohon työhön (en nyt siitä senenempää ala kertomaan).

Haetaanko lainaa palkkatuloilla (6000e) vai äitiyspäivörahalla (jotain 3000e)? Entä jos jääkin hoitovapaalle? Miehen tulot pienet, n 2300e netto, joten jos pankki laskee vain miehen tulot niin sit ei kyllä asuntolainaa tipu.

Edellisestä kerrasta on jo kauan, ja nyt on monimutkainen tilnne päällä johon liittyi paikkakunnan vaihtoa ja minun työskentely kahdessa eri kaupungissa. Nyt siis vuokralla asuttu noin vuoden verran että päästään heti ostamaan kun sopiva löytyy.

Tää oli kyllä niin sekavasti selitetty että kukaan ei varmaan ymmärrä...

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu ei saanut lainaa äitiyslomalla koska laskettiin van miehen tulot. Samoin käy työttömänä, työttömyysrahaa ei pnkki ota huomioon tulona vaan huomioon otetaan vain työssäkäyvän tulot.

Vierailija
2/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laskee vaan miehen tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysvapaalla ei saa lainaa.

Vierailija
4/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaset säästöt on. Ja tuloiksi lasketaan sen hetkiset ja arvioiidut tulevat tulot. Kannattaa kysyä pankista.

Vierailija
5/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laskee vain miehen tulot? Miten sitten moni tuntemani perhe on saanut pankkilainan taloon tilanteessa jossa toinen on työtön? Se työssäkäyvä ollut joku perus inssi 4000e brutolla.

Vierailija
6/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laskee vaan työssäkäyvän tulot eli ette saa lainaa. Äitiysvapaa on syy evätä lainahakemus.

Vierailija
7/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ymmärrä sitä että miksei pankki tajua että äitiysloma on TILAPÄINEN tilanne. Laina maksetaan 10-20 vuotta joten vuoden äitiyslomaei merkka mitään siinä kokonaisuudessa.

Vierailija
8/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne laskee vaan työssäkäyvän tulot eli ette saa lainaa. Äitiysvapaa on syy evätä lainahakemus.

Onko tää oikeesti TOTTA? Kaikissa pankeissa?

Vierailija
9/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankeilla ei ole mielenkiintoa lainata rahaa huonojen tuottojen vuoksi korkojen ollessa niin alhaisella tasolla. Käytännössä tämä näkyy muun muassa siten, ettei asuntolainaa myönnetä esimerkiksi, jos toinen ostajista on äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla. Pankit eivät myöskään ole kiinnostuneita rahoittamaan pätkätöitä tekevien asunnon hankintaa, mikä hankaloittaa tietyillä aloilla, kuten terveydenhuollossa työskentelevien arkea

Vierailija
10/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis ymmärrä sitä että miksei pankki tajua että äitiysloma on TILAPÄINEN tilanne. Laina maksetaan 10-20 vuotta joten vuoden äitiyslomaei merkka mitään siinä kokonaisuudessa.

Kuka haluaa vapaaehtoisesti olla pankin orjana noin kauan tai kauemminkin?

Vierailija
11/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa vapaaehtoisesti olla pankin orjana noin kauan tai kauemminkin?

No minä haluan koska haluan asua ok-talossa. En kestä tätä vuokrarivaria jossa tilapäisesti joudun asumaan. Tätä ennen aina asunut omassa talossa. Ap

Vierailija
12/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko KENELLÄKÄÄN onnistunut äitiyslomalla, hoitovapaalla tai työttömänä lainansaanti? Eikö mikään pankki ole yhtään inhimillisempi? Menee kyllä oma pankki vaihtoon jos lainaa ei saada. Ollan jo pari asuntolainaa sinne maksettu takas ja oltu asiakkaita 25 vuotta.

Ap

Vierailija
13/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymällä persettä tienaat parissa kuukaudessa omakotitalon ostoon tarvittavat rahat.

Vierailija
14/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vaan miehen tuloilla haettiin lainaa, kun olin kotona. 

Vierailija
15/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin vaan miehen tuloilla haettiin lainaa, kun olin kotona. 

No miten kävi, saitteko lainan?

Ap

Vierailija
16/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua jotenkin kiukuttaa että oon vuosikymmenet ohjannu hyvät palkkatuloni pankkiin ja nyt tilapäisellä äityslomalla pankki ei noteeraa palkkatulojani mitenkään. Ymmärtän toki että pankki huolehtii maksukyvystä mutta miksi se pankki ei osaa katsoa pidemmälle, eli siihen hetkeen kun taas on töissä? Ap

Vierailija
17/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myymällä persettä tienaat parissa kuukaudessa omakotitalon ostoon tarvittavat rahat.

Ei toimi minun tapauksessani, olen rupsahtanut nelikymppinen ja raskaana :) ehkä polkuhintaan saattaisi jotkut ksupat syntyä säälistä :)

Ap

Vierailija
18/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tämän aloituksen tarkoitus oli vain kehuskella. 

Vierailija
19/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti tämän aloituksen tarkoitus oli vain kehuskella. 

Ei ollut. Vaan nyt on oikeesti hätä jos emme sa lainaa. En ymmärrä miksi äitiyslomalainen rinnastetaan työttömään.

Sitä paitsi mitä kadehdittavaa elämässäni olisi? Ei mitään. Huono työ, ahdistava asumistilanne, epävarmuus tulevasta, huonopalkkainen puoliso... jos tästä saat revittyä leuhkimista niin olet kyllä outo :)

Ap

Vierailija
20/68 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä pankille raskaudestani kertonut kun lainaneuvottelussa istuin. Toki pystyn sitä lyhentämään samalla tavalla myös äitiys ja hoitovapaallakin. Toukokuussa siis aloitan vasta äitiysvapaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi