Äiti ei synnytä sektiolla, lääkäri synnyttää
Lapsi voi syntyä kahdella tapaa, lyonnonmukaisesti alateitse joka on nimeltään synnytys ja lääkärin tekemällä leikkauksella, jossa siis lääkäri on tämä synnyttäjä eikä äiti. Äiti jonka lapsi siis syntyy sektiolla ei ole synnyttäjä. Minusta tämä ei ole mielipideasia vaan fakta. Ärsyttää kun jotkut äidit puhuvat että ovat synnyttäneet sektiolla kun he eivät itse sitä suorita, ei tee äidistä tai lapsesta vähempiarvoista mutta synnytys se ei ole, vaan lapsen syntymistapa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Virallinen termihän tuo synnytys on sektiossakin.
Toki ymmärrän, että verbi "synnyttää" viittaa aktiiviseen tekemiseen. Sektiossa taas sen tekemisen (leikkaamisen, ei synnyttämisen) hoitaa lääkäri. Tämä on sinällään ristiriitainen, että suomessa ei taida olla muita verbejä, jotka viittaa tekemiseen, jota ei varsinaisesti itse aktiivisesti tarvitse tehdä. Vai tuleeko muille mieleen?
Olla-verbi on melko passiivista tekemistä, olemista vaan, mutta tekemistä silti. Tai nukkua-verbi. Aktiivisesti nukut, muttet vaikuta järin aktiiviselta.
Miksi synnyttämisessä synnyttäjän pitäisi olla hurjan aktiivinen synnyttääkseen? Voihan sitä synnyttää vähän "passiivisemminkin"? Kai alatiesynnyttäjäkin on itse tekijä ja synnyttää vaikka olisi neliraajahalvaantunut ja vain makaisi pöydällä antaen supistusten työntää vauvan ulos? Kai hän silti on se synnyttäjä, eikä kohtulihas ja supistukset?
Joten kai sektiolla synnyttäminenkin voidaan nähdä synnyttämisenä. Ero on vain se synnyttääkö sektiolla vai alateitse, leikkauksen avulla vai ei, synnyttää kuitenkin. t. alateitse synnyttänyt
😂😂 "Miten synnytys meni?"
"-en minä tiedä, lääkäri sen synnytti!" 😂😂
Lapseni syntyi sektiolla, olen nyt uudelleen raskaana ja minusta lääkärit puhuvat "uudelleen synnyttäjä" 😊 kukin saa ajatella kuten haluaa mutta kyllä itsekin saatan sanoa että synnytin keisarinleikkauksella.
Olen synnyttänyt kaikki lapseni alateitse. Kutsun kyllä sektiotakin synnytykseksi. Siitäkin on toivuttava ja toipuminen on raskaampaa kuin hyvin sujuneesta alatiesynnytyksestä. Elimistö alkaa palautumaan, kohtu supistuu, on jälkivuotoa ja sisäelimet hakeutuvat taas ennen raskautta olleille paikoilleen yms.
Esikoista yritin synnyttää alakautta 5 vuorokautta. Sitten tuli tulehdus, päädyttiin kiireelliseen sektioon ja vauva teholle. Onneks hengissä ollaan molemmat.
Kuopusta synnyttäessä ehdin olla salissa vain kolme vuorokautta, sitten kiireelliseen sektioon.
Ikinä en siis alakautta pääse synnyttämään mutta kyllä minä nämä meidän lapset olen synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Eihän imukuppisynnytyskään ole oikeasti synnytys, koska lääkäri vetää lapsen ulos.
Good point, ap!!!
Tämä!
Jatkossa joillakin lapsilla on syntymäpäivä (synnytyspäivä?), ja joillain lapsilla leikkauspäivä tai ulosvetopäivä!
Miten voi näin yksinkertaisia olla?
Totta kai se lapsi syntyy ja hänellä on syntymäpäivä. Nainen vain ei ole synnyttänyt vaan lapsi on kirurgisella operaatiolla saatettu ulos vatsanpeitteidn läpi.
Jos synnytyksessä tarvitaa apua, niin se on toinen juttu. Ei sitä vauvaa imukupilla vedetä ulos ilman äidin ponnistuksia ja sitä edeltäneitä usein vuorokauden kestäviä supistuksia.
Ja ennen sektiotako ei muka ole vuorokausia kestäneitä supistuksia?
ei ollut supistuksia ja menin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa naistenklinikalle ja olin tarkkailun alla. Ei ehtinyt tulla pahemmin supistuksia kun tultiin hakemaan naisten voimalla ja suoraan leikkaussaliin. Eipä ehtinyt jännitellä. Hyvin meni kaikkinensa ja olihan se helppoa maata siinä vaan. nk. kiireellinen sektio. Mukavat muistit jäi, oi niitä aikoja, oi niitä aikoja, ne tahtoisin niin elää uudelleen, olkaa onnellisia lapsistanne.
Yläpeukutin tätä! Lääkäri synnytti lapseni sektiolla, enkä ole katunut sitä päivääkään, ettei toosani räjähtänyt tuhanteen osaan, en kärsi alapäävaivoista ja leikkausarpikin on vaalentunut lähes olemattomaksi! Ihanaa olla synnyttämätön nainen, jolla on ihana lapsi! Eikä vastakkainen sukupuoli huomaa edes, että olen äiti-ihminen sieltä ;)
Ap voi vääntää mitä haluaa, mutta minä olen synnyttänyt 3 lasta sektiolla. Oli kaunis ja leppoisa synnytys.
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukutin tätä! Lääkäri synnytti lapseni sektiolla, enkä ole katunut sitä päivääkään, ettei toosani räjähtänyt tuhanteen osaan, en kärsi alapäävaivoista ja leikkausarpikin on vaalentunut lähes olemattomaksi! Ihanaa olla synnyttämätön nainen, jolla on ihana lapsi! Eikä vastakkainen sukupuoli huomaa edes, että olen äiti-ihminen sieltä ;)
Enemmän se sektio muokkaa kroppaa kuin tavanomainen alatiesynnytys. Arpi vatsasta ei katoa koskaan, mutta alapää yleensä palautuu täysin ennalleen alatiesynnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt kaikki lapseni alateitse. Kutsun kyllä sektiotakin synnytykseksi. Siitäkin on toivuttava ja toipuminen on raskaampaa kuin hyvin sujuneesta alatiesynnytyksestä. Elimistö alkaa palautumaan, kohtu supistuu, on jälkivuotoa ja sisäelimet hakeutuvat taas ennen raskautta olleille paikoilleen yms.
Ei ole kaikilla raskaampaa. Itse valitsin suunnitellun sektion ja kolmantena päivänä olin jo kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Toki piti ottaa iisisti haavan takia, mutta haava ei sinänsä haitannut elämääni. Ystäväni sen sijaan kävi läpi onnistuneen alatiesynnytyksen ja kun noin puolitoista viikkoa synnytystään myöhemmin menimme oman vauvani kanssa tapaamaan heitä, hän valitteli edelleen kipuja ja sanoi, että kylläpä sulla meni hyvin, kun olit kivuton jo kolmantena päivänä! Hänellä ei tosiaan ollut mennyt pieleen mikään, eikä ollut revennyt mistään, mutta kipuja oli edelleen toista viikkoa. Älkää glorifioiko alapääsynnytystä. Monet vauvat ovat vammautuneet kyseisessä operaatiossa, mutta tiedättekö yhtään vauvaa, joka olisi vaurioitunut sektiossa?
Mieskin voi siis synnyttää? Naisille intti pakolliseksi, vai mitä, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän se sektio muokkaa kroppaa kuin tavanomainen alatiesynnytys. Arpi vatsasta ei katoa koskaan, mutta alapää yleensä palautuu täysin ennalleen alatiesynnytyksen jälkeen.
Haluatko oikeasti kuvan? Minulla ei näy vatsassa minkäänlaista arpea enää sektion jälkeen! Operaatiosta 3 vuotta. Se on erikseen, jos miehenne ei vain uskalla myöntää teille, että tuntuu vähän väljemmältä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko oikeasti kuvan? Minulla ei näy vatsassa minkäänlaista arpea enää sektion jälkeen! Operaatiosta 3 vuotta. Se on erikseen, jos miehenne ei vain uskalla myöntää teille, että tuntuu vähän väljemmältä..
Trolli, mene pois.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! :)
Jes, olet samaa mieltä itsesi kanssa. Huikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuva tai sitä ei tapahtunut.
Mulla on nyt tässä hirveä identiteettikriisi. Että kuka tämän lapsen nyt synnytti ja olenko enää sittenkään synnyttäjä. Kun tajunnan rajamailla leikattiin hirveällä kiireellä eppari ja kaksi lääkäriä kiskoi vauvan imukupilla ulos supistusten lakattua. Että kenen nimiin synnytys menee, ei varmaan minun ainakaan kun ruhona siinä makasin ja en juuri hereillä ollut. Voi harmi. Eli oliko tämä nyt alapäähätäsektio kun leikattiin ja ulkopuoliset kiskoi vauvan ulos?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laser rakas ystävä, laser. Ihoa saa korjattua nykyisin aika paljon. Minulla on pienen pieni vaalea raita ihan hävyn yläpuolella. Ei ole mies valittanut, että sen vuoksi pissa karkailisi tai olisi väljyyttä havaittavissa. Oli muuten oikein hyvä synnytys, kuten tuossa jollakin toisellakin.
En jaksa lukea ketjua mutta ravasin ensin prenalla melkein puolitoista viikkoa käynnistettävänä. Sitten avautumisvaihe kesti about kuusi tuntia oksitosiinilla. Kalvojen puhkaisun jälkeen kipu oli niin kova että sain muistikatkoja. Sitten ponnistin lähemmäs kolme tuntia ja se oli helvetti. Sitten kiireellinen sektio. Mutta joo. Synnytyslääkärin piikkiin menee koko hoito.
Virallinen termihän tuo synnytys on sektiossakin.
Toki ymmärrän, että verbi "synnyttää" viittaa aktiiviseen tekemiseen. Sektiossa taas sen tekemisen (leikkaamisen, ei synnyttämisen) hoitaa lääkäri. Tämä on sinällään ristiriitainen, että suomessa ei taida olla muita verbejä, jotka viittaa tekemiseen, jota ei varsinaisesti itse aktiivisesti tarvitse tehdä. Vai tuleeko muille mieleen?