Äiti ei synnytä sektiolla, lääkäri synnyttää
Lapsi voi syntyä kahdella tapaa, lyonnonmukaisesti alateitse joka on nimeltään synnytys ja lääkärin tekemällä leikkauksella, jossa siis lääkäri on tämä synnyttäjä eikä äiti. Äiti jonka lapsi siis syntyy sektiolla ei ole synnyttäjä. Minusta tämä ei ole mielipideasia vaan fakta. Ärsyttää kun jotkut äidit puhuvat että ovat synnyttäneet sektiolla kun he eivät itse sitä suorita, ei tee äidistä tai lapsesta vähempiarvoista mutta synnytys se ei ole, vaan lapsen syntymistapa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeinhan tuo on sanottu.
Synnyttäminen on aktiivista toimintaa. Lapsi syntyy, mutta ei se leikkauspöydällä passiivisesti maannut ruho mitään ole tehnyt eli synnyttänyt.
Mutta sama sinänsä minulle. Jos joku katsoo juosseensa maratonin kotisohvalla löhöten olympialaisten lähetystä seuraten, niin ei se minulta pois ole.
Synnytys on AINA siinä mielessä passiivinen, että vaikka nainen sidottuna ja taju kankaalla, hänen kehonsa työntää lapsen ulos.
Myös niillä, joiden mieli osallistuu aktiivisesti tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Eihän imukuppisynnytyskään ole oikeasti synnytys, koska lääkäri vetää lapsen ulos.
Good point, ap!!!
Tämä!
Jatkossa joillakin lapsilla on syntymäpäivä (synnytyspäivä?), ja joillain lapsilla leikkauspäivä tai ulosvetopäivä!
Miten voi näin yksinkertaisia olla?
Totta kai se lapsi syntyy ja hänellä on syntymäpäivä. Nainen vain ei ole synnyttänyt vaan lapsi on kirurgisella operaatiolla saatettu ulos vatsanpeitteidn läpi.
Jos synnytyksessä tarvitaa apua, niin se on toinen juttu. Ei sitä vauvaa imukupilla vedetä ulos ilman äidin ponnistuksia ja sitä edeltäneitä usein vuorokauden kestäviä supistuksia.
Jaa, ettäkö sektioita ei edellä ponnistelut...
Mutta samapa se, aloituksen tarkoitus on halventaa naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Eihän imukuppisynnytyskään ole oikeasti synnytys, koska lääkäri vetää lapsen ulos.
Good point, ap!!!
Tämä!
Jatkossa joillakin lapsilla on syntymäpäivä (synnytyspäivä?), ja joillain lapsilla leikkauspäivä tai ulosvetopäivä!
Lapsi syntyy sektiolla, mutta äiti ei synnytä sektiolla. Etkö ymmärrä vai esitätkö tyhmää?
No, ammattilaiset ainakin puhuvat, että äiti on synnyttänyt sektiolla. Jonkun AV-trollin mielipiteellä on onneksi aika paljon vähemmän painoarvoa.
Se on leikkaus. Tehtiin mulle nk kiireellinen sektio. Hyvin meni. Kiitos naistenklinikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeinhan tuo on sanottu.
Synnyttäminen on aktiivista toimintaa. Lapsi syntyy, mutta ei se leikkauspöydällä passiivisesti maannut ruho mitään ole tehnyt eli synnyttänyt.
Mutta sama sinänsä minulle. Jos joku katsoo juosseensa maratonin kotisohvalla löhöten olympialaisten lähetystä seuraten, niin ei se minulta pois ole.
Hmm. Eli mun 45 tuntia kestänyt "synnytys" joka päättyi hätäsektioon onkin vain passiivista ruhona makaamista. Tänks.
Kyllä sinä oletkin synnyttänyt. On tarvittu vain apua siihen. Käsittääkseni aloitus koskee suunniteltuja sektioita.
Tällöin termi "synnyttäminen" on väärä. Ei se poista tapahtuman merkittävyyttä. Kyse on vain kielillestä väärin muotoilusta. Synnyttäminen on tekemistä, ei passiivisena makaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good point, ap!!!
Tämä!
Totta kai se lapsi syntyy ja hänellä on syntymäpäivä. Nainen vain ei ole synnyttänyt vaan lapsi on kirurgisella operaatiolla saatettu ulos vatsanpeitteidn läpi.
Jos synnytyksessä tarvitaa apua, niin se on toinen juttu. Ei sitä vauvaa imukupilla vedetä ulos ilman äidin ponnistuksia ja sitä edeltäneitä usein vuorokauden kestäviä supistuksia.
Ja ennen sektiotako ei muka ole vuorokausia kestäneitä supistuksia?
Jos oikein pilkkua nuccitaan, niin synnytyksen ponnistusvaihe on vain aktiivinen. Avautumisvaihe on prosessi, johon itse ei voi paljon vaikuttaa. Monet sektio-äidit, ovat kyllä käyneet läpi avautusmisvaiheen, mutta syystä tai toisesta on päädytty leikkauspöydälle. Että terveiset sille ruho-kommentoijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä sektiota synnytyksenä. Eihän siinä lasta synnytytetä, se vaan otetaan mahasta ulos. Se on leikkaus.
Sääliksi käy niitä lapsia ja äitejä, jotka ovat sektiossa. Äidit palautuvat hitaammin kuin alateitse synnyttäessä ja saavat neljä kertaa useammin komplikaatioita ja lapset jäävät vaille ensimmäistä vastustuskykyaltistusta
Älä jaksa. Ilman hätäsektiota lapseni olisi kuollut. Olen iloinen sektiosta (josta toivuin muuten nopeammin kuin aiemmasta alatiesynnytyksestä ja siihen liittyvästä episiotomiasta).
Huoh. "Eikö lapsi sitten synny höhöhö eikö sillä oo sitten syntymäpäivää höhöhö".
Vedetäänpäs nyt rautalangasta:
Ap ei ole täysin väärässä, mutta ei oikeassakaan.
Lapsi kyllä syntyy tavalla tai toisella, jos ei sitten kuole äidin kanssa ennen syntymistään.
Jos lapsi syntyy normaalisti alakautta, niin äiti on hänet synnyttänyt.
Jos lääkäri poistaa lapsen kohdusta leikkauksessa, lapsi syntyy silloin näin, mutta ei häntä varsinaisesti kukaan synnytä - ei lääkäri eikä äiti.
Eikö tämä ole ihan päivänselvää kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good point, ap!!!
Tämä!
Miten ne supistukset tähän liittyy? Kyllä aika moni sektioäitikin saa niistä kärsiä. Jos et tiennyt, niin aika moni äiti päätyy sektioon vasta kesken synnytyksen. Itse olin jo täysin auki kun lapsi kiilautui virheasentoon ja piti leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä sektiota synnytyksenä. Eihän siinä lasta synnytytetä, se vaan otetaan mahasta ulos. Se on leikkaus.
Sääliksi käy niitä lapsia ja äitejä, jotka ovat sektiossa. Äidit palautuvat hitaammin kuin alateitse synnyttäessä ja saavat neljä kertaa useammin komplikaatioita ja lapset jäävät vaille ensimmäistä vastustuskykyaltistusta
Kiitos säälistä, vaikkei sitä tarvitakaan. Jäätiin nimittäin molemmat henkiin. Kuolema kun on kova komplikaatio ja tosi tuhoisa vastustuskyvylle.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. "Eikö lapsi sitten synny höhöhö eikö sillä oo sitten syntymäpäivää höhöhö".
Vedetäänpäs nyt rautalangasta:
Ap ei ole täysin väärässä, mutta ei oikeassakaan.Lapsi kyllä syntyy tavalla tai toisella, jos ei sitten kuole äidin kanssa ennen syntymistään.
Jos lapsi syntyy normaalisti alakautta, niin äiti on hänet synnyttänyt.
Jos lääkäri poistaa lapsen kohdusta leikkauksessa, lapsi syntyy silloin näin, mutta ei häntä varsinaisesti kukaan synnytä - ei lääkäri eikä äiti.
Eikö tämä ole ihan päivänselvää kaikille?
Ammattilaiset puhuu kyllä sektiosynnytyksestä ja äidistä (sektio)synnyttäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good point, ap!!!
Tämä!
Miten ne supistukset tähän liittyy? Kyllä aika moni sektioäitikin saa niistä kärsiä. Jos et tiennyt, niin aika moni äiti päätyy sektioon vasta kesken synnytyksen. Itse olin jo täysin auki kun lapsi kiilautui virheasentoon ja piti leikata.
Sama mulla! Oli niin pitkällä jo, että lääkäri nousi kiskomaan leikkauspöydän päälle. Spinaalissa itse vaan iloitsin kun se hirveä työnnytys väärään suuntaan viimein helpotti. Ja saatiin terve lapsi. Happivajaus ja siitä johtuva vammaisuus olivat jo lähellä.
Joo, lääkäri meille on synnyttänyt lapsia ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good point, ap!!!
Tämä!
Näinpä. Sain itsekin nauttia 35 tuntia avautumisvaiheen riemuista, kunnes lääkäri totesi että mukala on kyllä kiilautunut jo syvälle synnytyskanavaan, mutta virheasennosta johtuen avautuminen ei etene -> leikataan. Noin. Sainko synnin päästön vai olenko vain edelleen passiivisena makoillut ruho joka sai lapsensa kivasti ja vaivattomasti tarjoiltuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos säälistä, vaikkei sitä tarvitakaan. Jäätiin nimittäin molemmat henkiin. Kuolema kun on kova komplikaatio ja tosi tuhoisa vastustuskyvylle.
Sama homma täällä. Sektion jälkeen ilo, että oltiin lapsen kanssa hengissä. Läheltä liippasi. Tyhmä trolli, mutta katson kyllä todentotta synnyttäneeni, kun 30 tuntia hommaan meni enne sektiota..
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Minusta "synnyttäjä" on irstas sana enkä halua olla sellainen. Ärsytti kun neuvolakortissa luki "synnyttäjä" ja "mies". Mikä sanapari tuollainen on? Siinä kuuluisi lukea äiti ja isä tai jos halutaan käyttää tuota irstasta sanaa synnyttäjä, niin sen pari on siittäjä.
Onneksi siis en ole synnyttäjä :-)
Ikävää, että ihmisen lisääntymistoiminnot ovat mielestäsi irstaita. Voi olla, että tuolla ajattelutavalla olet varsin huono ja estynyt sängyssä, ellet peräti täysin kokematon.
Siis OMG kun kaveri ei käytä pyöräilykypärää, naapurin Pirjolla on uusi mies, siskolla on isompi auto, kaveri on masentunut, työkaveri on hirveä miestennielijä.
Miten ap kestää oma olemassaoloaan ilman muiden haukkumista ja arvostelua?