Äiti ei synnytä sektiolla, lääkäri synnyttää
Lapsi voi syntyä kahdella tapaa, lyonnonmukaisesti alateitse joka on nimeltään synnytys ja lääkärin tekemällä leikkauksella, jossa siis lääkäri on tämä synnyttäjä eikä äiti. Äiti jonka lapsi siis syntyy sektiolla ei ole synnyttäjä. Minusta tämä ei ole mielipideasia vaan fakta. Ärsyttää kun jotkut äidit puhuvat että ovat synnyttäneet sektiolla kun he eivät itse sitä suorita, ei tee äidistä tai lapsesta vähempiarvoista mutta synnytys se ei ole, vaan lapsen syntymistapa.
Kommentit (105)
Vai lääkäri synnyttää vaikka ei ole se synnyttäjä 🤣 kiitos päivän naurusta, meinasin kahvit tulla kurkusta ylös
En pidä sektiota synnytyksenä. Eihän siinä lasta synnytytetä, se vaan otetaan mahasta ulos. Se on leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
En pidä sektiota synnytyksenä. Eihän siinä lasta synnytytetä, se vaan otetaan mahasta ulos. Se on leikkaus.
Jaa, olen siis ollut raskaana, ja nyt minulla on lapsi, mutta en ole koskaan synnyttänyt. Onko se lapsi sitten edes syntynyt, vai pitääkö tästälähin juhlia lapsen leikkauspäivää?
Totta. Eihän imukuppisynnytyskään ole oikeasti synnytys, koska lääkäri vetää lapsen ulos.
Good point, ap!!!
No hyvä. Minusta "synnyttäjä" on irstas sana enkä halua olla sellainen. Ärsytti kun neuvolakortissa luki "synnyttäjä" ja "mies". Mikä sanapari tuollainen on? Siinä kuuluisi lukea äiti ja isä tai jos halutaan käyttää tuota irstasta sanaa synnyttäjä, niin sen pari on siittäjä.
Onneksi siis en ole synnyttäjä :-)
Miten lääkäri voi synnyttää, jollei hän kanna lasta kohdussaan? Jotain logiikkaa nyt näihin provoihin.
Kaikenlaiset asiat ne toisia ärsyttää. Koetko että sektiosta puhuminen synnytysmuotona jotenkin vähättelee sinun synnytyskokemustasi?
Vanha homeinen provo 1/5, yksi piste retromeiningistä.
Jos leikataan väliliha onko leikkaus? Entä jos äiti käyttää kipulääkkeitä eikä synnytä luomuna?
Vierailija kirjoitti:
Totta. Eihän imukuppisynnytyskään ole oikeasti synnytys, koska lääkäri vetää lapsen ulos.
Good point, ap!!!
Tämä!
Jatkossa joillakin lapsilla on syntymäpäivä (synnytyspäivä?), ja joillain lapsilla leikkauspäivä tai ulosvetopäivä!
Ihan oikeinhan tuo on sanottu.
Synnyttäminen on aktiivista toimintaa. Lapsi syntyy, mutta ei se leikkauspöydällä passiivisesti maannut ruho mitään ole tehnyt eli synnyttänyt.
Mutta sama sinänsä minulle. Jos joku katsoo juosseensa maratonin kotisohvalla löhöten olympialaisten lähetystä seuraten, niin ei se minulta pois ole.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Minusta "synnyttäjä" on irstas sana enkä halua olla sellainen. Ärsytti kun neuvolakortissa luki "synnyttäjä" ja "mies". Mikä sanapari tuollainen on? Siinä kuuluisi lukea äiti ja isä tai jos halutaan käyttää tuota irstasta sanaa synnyttäjä, niin sen pari on siittäjä.
Onneksi siis en ole synnyttäjä :-)
Jos sillä synnyttäjällä tarkoitettiinkin lääkäriä?
Siis synnyttäjä (=lääkäri) ja mies (oletettavasti lapsen siittänyt henkilö)
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset asiat ne toisia ärsyttää. Koetko että sektiosta puhuminen synnytysmuotona jotenkin vähättelee sinun synnytyskokemustasi?
Eikö se ole niin päin, että sektiosta leikkauksena puhuminen vähättelee sektioäitien synnytyskokemusta? Sehän se näyttää se ongelma olevan. Ja jottei leikatuille tulisi paha mieli, on päätetty puhua sektiosta synnytyksenä. Lapsi tosiaan syntyy sektiolla, mutta äiti ei siinä synnytä vaan äiti leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good point, ap!!!
Tämä!
Jatkossa joillakin lapsilla on syntymäpäivä (synnytyspäivä?), ja joillain lapsilla leikkauspäivä tai ulosvetopäivä!
Kyllähän se lapsi silti syntyy vaikka syntyisi leikkauksella. Lapsi voi syntyä joko äitinsä synnyttämänä tai sektiolla. Lääkäri nyt ei missään tilanteessa ole mikään synnyttäjä, hän on kirurgi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good point, ap!!!
Tämä!
Lapsi syntyy sektiolla, mutta äiti ei synnytä sektiolla. Etkö ymmärrä vai esitätkö tyhmää?
Olen sektio-äiti, olosuhteiden pakosta. Ja minulle on herttaisen yhdentekevää, miten aloittaja molastoi pilkkua tässä asiassa käsitteiden suhteen. Mutta se on varmaa, ettei lääkäri synnyttänyt lastani. Hän suoritti operaation.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy niitä lapsia ja äitejä, jotka ovat sektiossa. Äidit palautuvat hitaammin kuin alateitse synnyttäessä ja saavat neljä kertaa useammin komplikaatioita ja lapset jäävät vaille ensimmäistä vastustuskykyaltistusta
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäminen on aktiivista toimintaa. Lapsi syntyy, mutta ei se leikkauspöydällä passiivisesti maannut ruho mitään ole tehnyt eli synnyttänyt.
Mutta sama sinänsä minulle. Jos joku katsoo juosseensa maratonin kotisohvalla löhöten olympialaisten lähetystä seuraten, niin ei se minulta pois ole.
Hmm. Eli mun 45 tuntia kestänyt "synnytys" joka päättyi hätäsektioon onkin vain passiivista ruhona makaamista. Tänks.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinuakin vaivaa? Miksi pitää puhua noin rumasti sektioäideistä jonain makoilevana ruhoina? Ei suurin osa ole sitä itse valinnut, moni synnyttäisi ilomielin alakautta jos se olisi turvallista.
Kyllä se nyt on ärsyttävää kun joku puhuu omista asioistaan jotka ovat erilaisia kuin ap:n asiat. Siis kehtaavat sanoa että ovat synnyttäneen sektiolla, mihin tämäkin maailma on menossa??1?
Olisiko se vaan omista asioista huolehtiminen mitään, jookosta?