Äiti ei synnytä sektiolla, lääkäri synnyttää
Lapsi voi syntyä kahdella tapaa, lyonnonmukaisesti alateitse joka on nimeltään synnytys ja lääkärin tekemällä leikkauksella, jossa siis lääkäri on tämä synnyttäjä eikä äiti. Äiti jonka lapsi siis syntyy sektiolla ei ole synnyttäjä. Minusta tämä ei ole mielipideasia vaan fakta. Ärsyttää kun jotkut äidit puhuvat että ovat synnyttäneet sektiolla kun he eivät itse sitä suorita, ei tee äidistä tai lapsesta vähempiarvoista mutta synnytys se ei ole, vaan lapsen syntymistapa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeinhan tuo on sanottu.
Synnyttäminen on aktiivista toimintaa. Lapsi syntyy, mutta ei se leikkauspöydällä passiivisesti maannut ruho mitään ole tehnyt eli synnyttänyt.
Mutta sama sinänsä minulle. Jos joku katsoo juosseensa maratonin kotisohvalla löhöten olympialaisten lähetystä seuraten, niin ei se minulta pois ole.
Hmm. Eli mun 45 tuntia kestänyt "synnytys" joka päättyi hätäsektioon onkin vain passiivista ruhona makaamista. Tänks.
Kyllä sinä oletkin synnyttänyt. On tarvittu vain apua siihen. Käsittääkseni aloitus koskee suunniteltuja sektioita.
Tällöin termi "synnyttäminen" on väärä. Ei se poista tapahtuman merkittävyyttä. Kyse on vain kielillestä väärin muotoilusta. Synnyttäminen on tekemistä, ei passiivisena makaamista.
No itseasiassa ap puhuu yleisesti sektiosta eikä elektiivisestä sektiosta.. Ja ei mulla mitään ongelmia ole tän mun sektioasian suhteen, jännää vaan miten se joillakin menee ihon alle että joku tehtailee tämmöisiä aloituksia. Provohan tääkin on. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäminen on aktiivista toimintaa. Lapsi syntyy, mutta ei se leikkauspöydällä passiivisesti maannut ruho mitään ole tehnyt eli synnyttänyt.
Mutta sama sinänsä minulle. Jos joku katsoo juosseensa maratonin kotisohvalla löhöten olympialaisten lähetystä seuraten, niin ei se minulta pois ole.
Hmm. Eli mun 45 tuntia kestänyt "synnytys" joka päättyi hätäsektioon onkin vain passiivista ruhona makaamista. Tänks.
Kyllä sinä oletkin synnyttänyt. On tarvittu vain apua siihen. Käsittääkseni aloitus koskee suunniteltuja sektioita.
Tällöin termi "synnyttäminen" on väärä. Ei se poista tapahtuman merkittävyyttä. Kyse on vain kielillestä väärin muotoilusta. Synnyttäminen on tekemistä, ei passiivisena makaamista.
Ai tässä olikin kyse vain siitä kivusta. Jos et ole kärsinyt riittävästi, niin et ansaitse kutsua itseäsi synnyttäjäksi. Tämä selvä. :D
Hip hei! 3 lääkäriä on mulle jo synnyttänyt! Pitääkö heitä muistaa äitienpäivänä tms? Entä kun kirurgi oli 2 kerralla mies?
Nyt mä olen ihan pulassa, en ole muistanut heitä ollenkaan... olisko lasten kortit pitänyt ohjata heille, kun kerran ovat lapseni synnyttäneetkin.
Paskamainen juttu, kun vanhin lapsista on jo 18 eli karmea duuni korjata moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tässä olikin kyse vain siitä kivusta. Jos et ole kärsinyt riittävästi, niin et ansaitse kutsua itseäsi synnyttäjäksi. Tämä selvä. :D
Sektio on yksi isoimmista leikkauksista mitä ihmiselle voidaan tehdä. Toipuminen voi olla todella kivuliasta. Pitäisikö siis haukkua niitä jotka synnyttää alakautta ihan plop vaan haukkua siitä että pääsevät vähemmällä?
Syntymä kuin syntymä. Kaunis ihme. Ärsyttää kun jonkun täytyy yrittää pilata.
Mene ap sanomaan tuo mutsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, lääkäri meille on synnyttänyt lapsia ;D
:D
Meillekin, olenhan niin kamala äiti että annoin lapseni leikattavan sektiolla, hän kun oli perätilassa eikä magneettikuvien ja mittausten mukaan olisi mahtunut lantiostani ulos. Eikä kääntynyt, vaikka sitäkin väkisin yritettiin.
Kaikki jotka aiheesta oikeasti tietää ja on sen kokenut, varmasti myös tietää kuinka helposti niitä sektiopäätöksiä jaellaan sinne sun tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Minusta "synnyttäjä" on irstas sana enkä halua olla sellainen. Ärsytti kun neuvolakortissa luki "synnyttäjä" ja "mies". Mikä sanapari tuollainen on? Siinä kuuluisi lukea äiti ja isä tai jos halutaan käyttää tuota irstasta sanaa synnyttäjä, niin sen pari on siittäjä.
Onneksi siis en ole synnyttäjä :-)
Ikävää, että ihmisen lisääntymistoiminnot ovat mielestäsi irstaita. Voi olla, että tuolla ajattelutavalla olet varsin huono ja estynyt sängyssä, ellet peräti täysin kokematon.
No AP:n mielestä se synnyttäjä voi olla lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Eihän imukuppisynnytyskään ole oikeasti synnytys, koska lääkäri vetää lapsen ulos.
Good point, ap!!!
Tämä!
Jatkossa joillakin lapsilla on syntymäpäivä (synnytyspäivä?), ja joillain lapsilla leikkauspäivä tai ulosvetopäivä!
Pöh. Onhan se lapsen kannalta syntymä vaikkei olisikaan synnytys.
Jos vauvani, jota synnytin 24h jäi ponnistusvaiheessa jumiin ja piti leikata ulos sectiolla niin eikö sekään sitten ollut synnytys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä sektiota synnytyksenä. Eihän siinä lasta synnytytetä, se vaan otetaan mahasta ulos. Se on leikkaus.
Jaa, olen siis ollut raskaana, ja nyt minulla on lapsi, mutta en ole koskaan synnyttänyt. Onko se lapsi sitten edes syntynyt, vai pitääkö tästälähin juhlia lapsen leikkauspäivää?
Muistathan kukittaa lääkärisi kerran vuodessa, hän kun synnytti sinulle kelpo lapsen! Ihan näin ulkopuolisena.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauvani, jota synnytin 24h jäi ponnistusvaiheessa jumiin ja piti leikata ulos sectiolla niin eikö sekään sitten ollut synnytys?
Sektio on synnytys, sanoo kätilö. Älkää, äidit, hyvät ainakaan pitäkö itseänne kummenpina, jos ootte sen vauvan pakertanut uloa alakautta.
Pienille lapsilleni selitän syntymät näin, kun he asiasta kysyvät: esikoinen syntyi tulemalla pimpistä ulos, nuorempi sisarus leikattiin ulos äidin vatsasta. Eli toinen syntyi pimpistä ja toinen vatsasta, mitä konkretisoin osoittamalla kertoessa sormella vatsan ja alapään suuntaan. Tämäb jälkeen yleensä tulee lisäkysymyksiä ja halutaan nähdä sektioarpi.
Minun gynen sairaskertomuksissani lukee G2P2 eli kaksi raskautta ja kaksi synnytystä. Molemmat on leikattu. Jos ja kun gynet ja kätilöt puhuu sektiosta synnytyksenä, niin minusta termin käyttöä tällä tavalla ei voida katsoa virheelliseksi, vaikka sillä olisi alunperin suppeampi merkitys ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä sektiota synnytyksenä. Eihän siinä lasta synnytytetä, se vaan otetaan mahasta ulos. Se on leikkaus.
Sääliksi käy niitä lapsia ja äitejä, jotka ovat sektiossa. Äidit palautuvat hitaammin kuin alateitse synnyttäessä ja saavat neljä kertaa useammin komplikaatioita ja lapset jäävät vaille ensimmäistä vastustuskykyaltistusta
Ei tarvita sun sääliä kiitos, ei ollut komplikaatioita leikkauksen jälkeen, toivuin nopeasti ja lapsi on terveempi kuin muut ikäisensä keskimäärin (2 poissaolopäivää koulusta kahdessa vuodessa) Sen sijaan ilman hätäsektiota meistä ei kumpikaan olisi hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Eihän imukuppisynnytyskään ole oikeasti synnytys, koska lääkäri vetää lapsen ulos.
Good point, ap!!!
Niin, eikä synnytys, joka on ensin kestänyt normaalina alatiesynnytyksenä 2 vrk, ja sitten kahden tunnin ponnistusvaiheen lopussa päätyy hätäsektioon. Kun eihän se vauva lopulta tullut sieltä kokonaan ulos ilman sektiota.
Voihan tätäkin asiaa alkaa epäasiallisesti ruotia, kuten näemä av:lla on tapana.
Jokainen äiti synnyttää lapsensa olipa siinä mukana vain kätilö tai lääkäri veitsineen tai imukuppeineen.
Olen itse synnyttänyt viimeksi 15 vuotta sitten ja silti aloitus loukkaa...
Minusta ihmisten, jotka eivät (vielä) ole kokeneet muuta syntymän ihmettä kuin omansa, kannattaisi OLLA IHAN HILJAA.
Olen synnyttänyt vain alateitse, mutta synnytyksissä oleellista on mielestäni ollut se, että lapsi on syntynyt minusta ulos. Ja niin taitaa syntyä myös sektiossa äidistään ulos. Eli tämäkin äiti voi sanoa synnyttäneensä, jos ei alateitse niin sektiolla. Siinäpä ne vaihtoehdot, muuten lapsi jää syntymättä. En kyllä pistäisi vastaan jos lääkäri synnyttäisi puolestani vaikka en tuekaan kohdunvuokrausta... Ja hekohekoheko samanlaista saivartelua kuin aloituksessakin ja tällä tavoin voidaan jankata vaikka maailman tappiin. Olipa nerokas oivallut aloittajalta. Eikö ole riittävän tarkka ilmaus "synnyttää sektiolla" tai "synnyttää alateitse", kyllähän tuosta jo selviää syntyikö lapsi sektiolla vai alateitse.
Tää oli loistava! 100/5 ja viikon trolli-palkinto toimitetaan postitse 👏
Alatiesynnytys, ongelmaton maksaa yhteiskunnalle 2 205 euroa, kun keisarileikkaus, ei komplisoitunut maksaa 4 020 euroa.
Komplisoitunut eli ongelmallinen keisarileikkaus maksaa 5 680 euroa ja alatiesynnytys, ongelmia 3 055 euroa.
Voi miettiä paljon lapsia syntyy ja kumpaa mielummin suositaan.
Aivan turha sääliä. Ilman sektiota olisin hapenpuutteen takia joko kuollut kohdussa tai elänyt elämäni vihanneksena, ja äitini ei olisi koskaan saanut nähdä lastensa kasvavan. Sääli niitä, joille tätä hengen ja terveyden pelastuskeinoa ei ole saatavilla.