Mistä ihmeestä olette löytäneet töitä? Joka päivä etsin mutta ei riitä koulutus, ei kokemus tai paikka on muuten sopimaton :(
Alkaa olla jo epätoivoinen olo kun tiedän että kykenisin vaikka mihin kun saisin ns. jalan oven rakoon, mahdollisuuden.
Aina kun etsin työpaikkoja niin hakeminen tyssää siihen että ei ole koulutusta, kokemusta... Tavoitteena olisi siis elättää itsensä työllä, ei tehdä huvikseen ja jatkaa samaa kituuttamista tai pahimmillaan mennä jopa miinukselle.
Opiskelemaan olen hakenut, en päässyt. Haen luultavasti uudestaan mutta en ole siitäkään varma, onko kyseinen ala pitemmän ajan ratkaisu. Enkä halua opiskella enää yhtään turhaan.
Turhauttaa niin paljon kun aika menee ja ei vain löydy ratkaisua.
Mistä sitä työtä löytää?
Kommentit (49)
Kyllä vuokrafirmoille pääsee, palkka on sitten 9 euroa tunti.
Ai viisikymppinen työtön yliopistonlehtori?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan enää ressaa. Mä en jaksa.
Ruma ja vammmanen ei oo mahkuja.
Tuurilla sain. Olin kuulemma eka, joka soitti ja eka jonka kanssa sovittiin haastattelu.
Haastattelijalla oli kiire, oli pakko saada joku ja heti, koska isommat pomot puhalsivat niskaan.
Sain paikan vaikka minulla on vain 2. asteen koulutus, ei suhteita, ei kokemusta...
Varmaan nyt saan miinuspeukkuja, mutta tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Laittelen hakemuksia kaikkiin vähänkin liippaaviin töihin vaikka koulutus ei riittäisikään. Eli massatekniikalla mennään. Jos huomaan jonkun erityisen kiinnostavan työn, teen sinne yksilöidyn hakemuksen ja CV:n.
Älä nyt sellaseen tuhlaa aikaasi ja valitsikoiden, mihin et voi tulla valituksi.
Se on niin sattuman kauppaa että löytää töitä.
Olen ollut yli 20 vuotta samalla alalla ja samalla talousalueella, silti kuulen tämän tästä oman alani yrityksistä, joista en ole aikaisemmin tiennyt mitään. Tiedän ihan vain pintaraapaisun tästä alasta. Työelämässä on valtava logistiikkaongelma, joka pitäisi järkeistää ja järjestää. On paljon työpaikkoja ja osaajia, jotka eivät tiedä toisistaan. Ihmiset voivat kulkea ristiin töissä, siten että sinulla ja jollakin toisella on pitkä työmatka, mutta kuljette töissä toistenne kotien lähellä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä suhdelöpinät on ihan pötypuhetta. Hankkikaa kunnollinen koulutus, niin töitä kyllä saa. Eikä ikä ole este, itsekin sain juuri uuden työpaikan. Olen 45.
Minulla on käytännöllinen maisterintutkinto, ylempi AMK-tutkinto ja kaksi ammattia joista minulla on 25 vuoden työkokemus ja erittäin hyvät työtodistukset, mutta minulla ei ole suhteita ihmisiin, joilla olisi minkäänlaista valtaa vaikuttaa työpaikan saamiseen. Ikää on 53 vuotta. Olen tehnyt satoja hakemuksia, mutta mitään töitä ei löydy. TE-toimistossakaan ei ymmärretä, miksi en kelpaa.
Miten on mahdollista, että et tuolla kokemuksella ole tutustunut ihmisiin alallasi, tai oikeammin aloilla? Eikö kukaan muista tai tunne sinua? Etkö sinä tiedä "kuka kukin on"?
Mä lasken verkostoksi ihan myös sen, että tiedän mitä ihmiset tekevät vaikka olisin heidät tavannut vain kerran tai kaksi, jolloin tiedän hieman kenen hihasta kannattaa nykäistä milloinkin ja millainen tämä henkilö on. Ei vain niin, että joku tuntee mut niin hyvin, että pyytää töihin.
Ohis: en minä ainakaan pätkähommissani ole tutustunut niin syvällisesti niiden firmojen työkavereihin, että kehtaisin heitä pyydellä vuosien päästä suosittelijoiksi - tai edes kysellä, onko hommaa. Ehkä olen liian ujo, mutta mua ärsyttää sellainen läpinäkyvä hyväksikäyttömentaliteetti. En edes pidä mitään lasteni kavereiden vanhempia sellaisena verkostona, että kehtaisin kysellä töihin.
No tuossa on ehkä syy, miksi teet pätkähommia. Ei tarvitse odottaa vuosia. Pyydä nykyistä työkaveria tai esimiestä suosittelijaksi siihen työpaikkaan mitä haet nyt.
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla ainakin Turussa. Ei muuten onnaa.
Liity johonkin yhdistykseen, esim SDP tai kokoomus jyllää täällä.
Sitten vähän puuhastelut siellä, tulet tutuksi, keittelee kahva ja leivot hyviä tarjottavia kokouksiin.
Sitten jonkin ajan kuluttua otat puheeksi että jotain työtä olisi kiva löytää. Varmasti järjestyy jotain!
Voit unohtaa kaupungin ja puolueet.
Riittää että verkostoidut, puhut ihmisetn kanssa ja tuot tarpeitasi esille. Ihmiset haluaa auttaa, kun vaan teitävät että joku tarvii apua.
Tästä puhutaan vähän, mutta nykyään tietokone karsii osan hakemuksista pois ennen kuin ihminen vilkaiseekaan niitä. Liian vähän kokemusta, väärällä tavalla vastattu -> roskiin heti. Tätä tapahtuu käytännössä aina silloin, kun kyse on jostakin portaalista, johon hakemuksen tiedot pitää ensin syöttää manuaalisesti ja päälle vielä hakemuskirje, jonka lukee ihminen.
Kutsutaan englanniksi nimellä ATS (applicant tracking system) ja englanniksi löytää paljon tietoa sen tekemistä karsinnoista. Kannaa netistä tutkia, miten tietokone hahmottaa/näkee oman hakemuksen. Onni voi parantua heti, kun oppii "huijaamaan" tietokonetta.