Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu? (nyt oikeasti)

Vierailija
06.02.2019 |

Lähtötilanne on 173/80 ei siis mikään huomattava ylipaino ja lihastakin löytyy, mutta myös sitä ylimääräistä ja haluan pudottaa painoa siksi ettei tuo vyötärönympäryksen riskiraja ylittyisi (vyötärö 84 cm).

Minulla on nelijakoinen saliohjelma käytössä + 3xvko aerobisia harjoitteita, joista kaksi ovat sykettä nostavia. Lisäksi harrastan hyötyliikuntaa, eli tuskin kyse siitä etten liikkuisi tarpeeksi.

Ruokavaliokin on erikseen ammattilainen tehnyt jota noudatan, kalorit ovat noin 1600. Juon riippuen siitä onko treenipäivä vai lepopäivä 2-3 litraa vettä.

Ruokavalioon kuuluu pehmeät rasvat, hyvät hiilarit ja proteiinit, paljon kasviksia ja marjoja. Ei luonnollisesti herkkuja, vaaleaa leipää, ylimääräistä sokeria tai rasvaa sisältäviä ruokia.

Monet ovat saaneet tällä ruokavaliolla muutoksia aikaan tässä ajassa (4 viikkoa mennyt), mutta minä en. Paino ei putoa. Ainoa mitä huomaan erona entiseen on hyvä olo noin yleisesti ottaen, mutta harmittaa kun peilistä, mittanauhasta tai vaa’asta näy mitään positiivista. Ikään kuin olisin painonpudotuksen kannalta lisännyt liikuntaa ja muokannut ruokavaliota ihan turhaan :(

Olen kokeillut vähähiilarista ruokavaliota ja se vaikutti hirveästi jaksamiseen ja palautumiseen joten se ei minulle sovi. Sama käy myös jos lasken kaloreita alle 1600.

En nyt kaipaa mitään ”syöt liikaa” kommentteja, koska se ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa. Tiedän että kulutus on varmasti enemmän kuin 1600 kcal päivässä.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on sulle tehnyt ton ruokavalion ja liikuntaohjelman niin oletko puhunut hänen kanssaan?

Mä söisin reippaasti enemmän, jos liikkuisin noin paljon. Ennen muinoin laskin arvioidun kulutuksen eli perus+liikunta ja sitten ravintoa sen verran, että pysyy haluttu kalorivaje tasaisena. Tämä toimii mutta pidemmällä tähtäimellä ajoin itseni lahduttamisella ja ruokavalioilla jojoilukierteeseen.

Nyt 20 vuotta myöhemmin opettelen kiltisti lautasmallin mukaan syömistä ja tekemään muodikaaksi tullutta (onneksi) puhdasta ruokaa. En siis mittaile, laske tai tee muitakaan kikkoja kuin silmämääräinen annoskoko. Sinuna siis panostaisin hyvinvointiin ensin ja sitten laihtumiseen, jos aivan välttämätöntä.

Silloin tällöin olen huvikseni laskenut normipäivä kalorit ja ne on vaihdellut 1200-1800 kcal välillä ja syön määrällisesti "valtavasti". Ainakin ravinteita pitäisi tulla riittävästi kaikesta kasviksesta. Liikunta on satunnaista kotijumppaa ja koirien kanssa liikkumista sekä arkiliikuntaa. Painoa tippunut puolessa vuodessa 10 kg ja sitä ennen vanhanaikaisella kitudieetillä 5 kg 8 kuukaudessa. Nyt 75/159 ja paino tippuu koko ajan.

Ps. Käyn kakalla 2-3x päivässä, ennen 0-1x. Kuitua kasviksista!

Vierailija
62/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitähän voi olla lukemattomia. Itsekin suosittelen kyllä seuraamaan tuota ruokavaliota vielä 2-3kk, jos ei edelleenkään yhtään mitään muutosta ole tullut, sitten joku erikoisempi ruokavalio olisi varmaan sopivampi. Vaikka sama dieetti on toiminut sadalle muulle, sadan muun kropalle se voi olla huono. Kaikista parhaiten se selviää yleiskuntoa seurailemalla. Jos tuo dieetti on aiheuttanut sulle kovaa väsymystä tai uupumusta, niin todennäköisesti dieetti ei ole sinulle sopiva. Sitten voisi olla ehkä järkevää kokeilla vähähiilarista, lihatonta+maidotonta, kokonaan kasvisruokaa, vähärasvaista tms.

Tietenkin treenikin vaikuttaa paljon, millaista teet. Todennäköisesti jos ammattilaisella tehty treeniohjelma, niin ei pitäisi olla ongelmaa, mutta vaikka painoa yritätkin pudottaa niin muista tehdä riittävän suurilla painoilla, eli älä sorru vain pienien painojen heilutteluun. 

Kiitos neuvosta.

Salilla käynti on tuttua ja itse nautin siitä. Pyrin siihen että saan painoja lisättyä eli teen aina itselle kovilla painoilla, niin ettö viimeiset toistot tekee todella tiukkaa. Toki tekniikka pitää säilyä. Ammattilaisen tekemä on saliohjelma ja samoin ruokavalio. Ammattilaisen käsiin olen nyt koittanut luottaa, kun en omin avuin onnistunut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo useammin vihreää teetä aamiaisen jälkeen, sitä myöten tutkitusti poltat enemmän rasvaa.

Käytä kanelia usein hiilariaterioilla, vaikka sen vihreän teen sekaan vähän kanelia.

Muutamia hakkerointeja, jotka ei itsessään yksinään auta mutta tuo vähän enemmän tuloksia tulevan 6kk aikana kun kiristelet.

Vierailija
64/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on esim rasvat ja hiilarit?

Jos jossain ruoka-aineessa itsessään ei ole rasvaa, käytän oliiviöljyä 5 grammaa.

Esim. jauhelihassa on ennestään rasvaa, en ateriaan lisää rasvaa ollenkaan mikäli syön jauhelihaa.

Hiilarina ovat riisi, riisikakut, kaurahiutaleet, makaroni, peruna, bataatti yms.

Syöt punaista lihaa? Entä riisi ja makaroni? Täysjyvää? Entä aamu-, ilta- ja välipalat?

Syön kyllä punaista lihaa, en tosin päivittäin. Broileria enemmän. Täysjyvätuotteita, syön aamulla puuroa, välipalalla yleensä smoothien ja illalla puuroa, smoothie tai riisikakkuja.

Ap

Smoothien? Tiedätkö yhtään paljonko niissä on sokeria?

Jos lukisit kaikki vastaukset tietäisit ettei näissä minun smoothieissa ole lisättyä sokeria ollenkaan enkä käytä niissä mitään sokeroituja tuotteita. Smoothiessa on yleensä banaani, marjoja, heraa/maustamatonta rahkaa, pähkinöitä tai avokadoa jotta saa ateriaan rasvaa, puurohiutaleita tms ja nesteenä vettä. Marjoja ei ole sokeroitu, ainoa sokeri on noiden kasvisten luontainen oma sokeri + hiilarit.

Miten elimistö erottaa sen tuleeko sokeri pussista vain onko se marjojen omaa sokeria?

Oletko koskaan syöttänyt mihinkään laskureihin paljonko oikeasti syöt hiilareita? Niitä kun pitää syödä melko maltillisesti ja sinulle niitä on joka aterialla. Ihan maksimin sinun kohdalla on 170g/pvä

Edelleen on kaikki paperilla laskettu etukäteen. Hiilareita tulee tällä hetkellä 160 g. Ei elimistö niitä erottele, mutta täysin sokeriton ruokavalio tarkoittaisi kokonaan hiilaritonta ruokavaliota ja se ei ole ainakaan minun kohdallani ratkaisu. En ole koskaan kuullut ettei laihduttaessa marjoja saisi syödä kun niissä on luontaista sokeria :D tai hedelmiä.

Ap

Vierailija
65/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo useammin vihreää teetä aamiaisen jälkeen, sitä myöten tutkitusti poltat enemmän rasvaa.

Käytä kanelia usein hiilariaterioilla, vaikka sen vihreän teen sekaan vähän kanelia.

Muutamia hakkerointeja, jotka ei itsessään yksinään auta mutta tuo vähän enemmän tuloksia tulevan 6kk aikana kun kiristelet.

Tämä kaneli on uusi juttu! Kiitos vinkistä, tokihan nuo lähinnä tukevat rasvan palamista eivätkä suoraan tee sitä :)

Ap

Vierailija
66/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain ruoka-aineessa itsessään ei ole rasvaa, käytän oliiviöljyä 5 grammaa.

Esim. jauhelihassa on ennestään rasvaa, en ateriaan lisää rasvaa ollenkaan mikäli syön jauhelihaa.

Hiilarina ovat riisi, riisikakut, kaurahiutaleet, makaroni, peruna, bataatti yms.

Syöt punaista lihaa? Entä riisi ja makaroni? Täysjyvää? Entä aamu-, ilta- ja välipalat?

Syön kyllä punaista lihaa, en tosin päivittäin. Broileria enemmän. Täysjyvätuotteita, syön aamulla puuroa, välipalalla yleensä smoothien ja illalla puuroa, smoothie tai riisikakkuja.

Ap

Jos lukisit kaikki vastaukset tietäisit ettei näissä minun smoothieissa ole lisättyä sokeria ollenkaan enkä käytä niissä mitään sokeroituja tuotteita. Smoothiessa on yleensä banaani, marjoja, heraa/maustamatonta rahkaa, pähkinöitä tai avokadoa jotta saa ateriaan rasvaa, puurohiutaleita tms ja nesteenä vettä. Marjoja ei ole sokeroitu, ainoa sokeri on noiden kasvisten luontainen oma sokeri + hiilarit.

Ihan mielenkiinnosta, meneekö tuo siis ihan noin vaan alas? Olen aika laittanut sokeria smoothieen koska se on ilman maistunut jotenkin kitkerältä, mehukeittoa tms. käyttänyt.

Menee hyvin alas eikä maistu kitkerältä. Banaani makeuttaa itsessään aika hyvin ja itse ainakin tykkään tästä versiosta, sokeri tekisi siitä vain liian makean. Helppo välipala ja terveellinen.

Ap

Vierailija
67/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syitähän voi olla lukemattomia. Itsekin suosittelen kyllä seuraamaan tuota ruokavaliota vielä 2-3kk, jos ei edelleenkään yhtään mitään muutosta ole tullut, sitten joku erikoisempi ruokavalio olisi varmaan sopivampi. Vaikka sama dieetti on toiminut sadalle muulle, sadan muun kropalle se voi olla huono. Kaikista parhaiten se selviää yleiskuntoa seurailemalla. Jos tuo dieetti on aiheuttanut sulle kovaa väsymystä tai uupumusta, niin todennäköisesti dieetti ei ole sinulle sopiva. Sitten voisi olla ehkä järkevää kokeilla vähähiilarista, lihatonta+maidotonta, kokonaan kasvisruokaa, vähärasvaista tms.

Tietenkin treenikin vaikuttaa paljon, millaista teet. Todennäköisesti jos ammattilaisella tehty treeniohjelma, niin ei pitäisi olla ongelmaa, mutta vaikka painoa yritätkin pudottaa niin muista tehdä riittävän suurilla painoilla, eli älä sorru vain pienien painojen heilutteluun. 

Kiitos neuvosta.

Salilla käynti on tuttua ja itse nautin siitä. Pyrin siihen että saan painoja lisättyä eli teen aina itselle kovilla painoilla, niin ettö viimeiset toistot tekee todella tiukkaa. Toki tekniikka pitää säilyä. Ammattilaisen tekemä on saliohjelma ja samoin ruokavalio. Ammattilaisen käsiin olen nyt koittanut luottaa, kun en omin avuin onnistunut.

Ap

Ammattilainen valmistunut 70-luvulla? Noin nuorille ei ole enää vuosiin suositeltu rankaa salitreeniä.

Vierailija
68/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta.

Ap

Ammattilainen valmistunut 70-luvulla? Noin nuorille ei ole enää vuosiin suositeltu rankaa salitreeniä.

Höpö höpö :D Painoilla treenaamista ei suositella niin kauan kun nuorella on pituuskasvu kesken. Siksi monille salille on ikäraja 15 vuotta. Parikymppinen ja siitä ylöspäin ei enää kasva, ainakaan merkittävästi, kuin korkeintaan leveyssuunnassa.

Ap

Vierailija
69/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on sulle tehnyt ton ruokavalion ja liikuntaohjelman niin oletko puhunut hänen kanssaan?

Mä söisin reippaasti enemmän, jos liikkuisin noin paljon. Ennen muinoin laskin arvioidun kulutuksen eli perus+liikunta ja sitten ravintoa sen verran, että pysyy haluttu kalorivaje tasaisena. Tämä toimii mutta pidemmällä tähtäimellä ajoin itseni lahduttamisella ja ruokavalioilla jojoilukierteeseen.

Nyt 20 vuotta myöhemmin opettelen kiltisti lautasmallin mukaan syömistä ja tekemään muodikaaksi tullutta (onneksi) puhdasta ruokaa. En siis mittaile, laske tai tee muitakaan kikkoja kuin silmämääräinen annoskoko. Sinuna siis panostaisin hyvinvointiin ensin ja sitten laihtumiseen, jos aivan välttämätöntä.

Silloin tällöin olen huvikseni laskenut normipäivä kalorit ja ne on vaihdellut 1200-1800 kcal välillä ja syön määrällisesti "valtavasti". Ainakin ravinteita pitäisi tulla riittävästi kaikesta kasviksesta. Liikunta on satunnaista kotijumppaa ja koirien kanssa liikkumista sekä arkiliikuntaa. Painoa tippunut puolessa vuodessa 10 kg ja sitä ennen vanhanaikaisella kitudieetillä 5 kg 8 kuukaudessa. Nyt 75/159 ja paino tippuu koko ajan.

Ps. Käyn kakalla 2-3x päivässä, ennen 0-1x. Kuitua kasviksista!

Kyseessä ”nettivalmennus” eli ei ole minulle yksilöllisesti suunniteltu. Toki valmentajaan voin olla yhteydessä ja olenkin jos ei nyt rupea oikeasti putoamaan. Yritän nyt vielä ainakin kuukauden ja jos tuloksia ei kuulu niin sitten täytyy miettiä mitä seuraavaksi.

Ap

Vierailija
70/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten elimistö erottaa sen tuleeko sokeri pussista vain onko se marjojen omaa sokeria?

Oletko koskaan syöttänyt mihinkään laskureihin paljonko oikeasti syöt hiilareita? Niitä kun pitää syödä melko maltillisesti ja sinulle niitä on joka aterialla. Ihan maksimin sinun kohdalla on 170g/pvä

Edelleen on kaikki paperilla laskettu etukäteen. Hiilareita tulee tällä hetkellä 160 g. Ei elimistö niitä erottele, mutta täysin sokeriton ruokavalio tarkoittaisi kokonaan hiilaritonta ruokavaliota ja se ei ole ainakaan minun kohdallani ratkaisu. En ole koskaan kuullut ettei laihduttaessa marjoja saisi syödä kun niissä on luontaista sokeria :D tai hedelmiä.

Ap

Sitten sinun pitää ottaa vähän lisää selvää asioista, että paljonko eri hedelmissä ja marjoissa on fruktoosia. Juurikin hedelmäsokeri saa vararavinnon kertymään vatsanseutuun.

Vierailija
71/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaatko painon pudottamisesta? 

Sinuna kokeilisin vaihtaa ensin noilta lämpimiltä aterioilta hiilarit (peruna, riisi tms) muihin kasviksiin. Pudottaisin myös smoothiesta kaurahiutaleet pois. Liikuntaohjelmaan ehkä enemmän pitkäkestoista aerobista ja vähemmän lihaskuntoa? Pieniä muutoksia painossa pitäisi kyllä nähdä jo ihan viikon-kahden sisään kunhan se "oikeanlainen" ruoka-liikuntayhdistelmä löytyy.

Ehkä kannattaa myös osittaista paastoa harkita, tai ainakin vähentää syömistä iltaa kohti.

Vierailija
72/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaneli on uusi juttu! Kiitos vinkistä, tokihan nuo lähinnä tukevat rasvan palamista eivätkä suoraan tee sitä :)

Ap

Tuosta kanelista tällanen kolmen minuutin info miten se auttaa polttamaan rasvaa (englanniksi):

Mutta älä liikoja vedä kanelia, kun siinä on kumariinia joka on siis myrkyllistä jos saat sitä liikaa.

Vierailija
73/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta.

Ap

Höpö höpö :D Painoilla treenaamista ei suositella niin kauan kun nuorella on pituuskasvu kesken. Siksi monille salille on ikäraja 15 vuotta. Parikymppinen ja siitä ylöspäin ei enää kasva, ainakaan merkittävästi, kuin korkeintaan leveyssuunnassa.

Ap

Kyse onkin lihaskiinnikkeiden kasvusta, eikä pituuskasvusta. Kiinnikeet ei kehity samaan tahtiin lihasten kanssa ja tästä syystä i-soil-la painoilla ei alle 20 vuotialle suositella. Eli ei ollut puhe edelleenkään kaiken kieltämisestä vaan kohtuudesta.

Vierailija
74/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sitten sinun pitää ottaa vähän lisää selvää asioista, että paljonko eri hedelmissä ja marjoissa on fruktoosia. Juurikin hedelmäsokeri saa vararavinnon kertymään vatsanseutuun.

Näin ohiksena en usko että laihtuminen stoppaa siihen että syö marjoja ja hedelmiä. Ihminen tarvitsee myös sitä sokeria, toki liika on liikaa.

Kyllä tässä APn tilanteessa taitaa olla kyse vain siitä että hän stressaa painon putoamisesta liikaa ja kun sitä pudotettavaa ei ihan mahdottomasti ole niin se ei neljässä viikossa rytinällä putoa mihinkään. Liikunta ja ruokavalio ovat kyllä kunnossa, ei syö liikaa eikä liian vähän ja hän kokee yleisen olon kuitenkin hyväksi ja väsymyskin helpottanut. Pitkäjänteisyyttä vain ja muutos varmasti tulee ajan kanssa! Tsemppiä!

Vierailija
75/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta.

Ap

Ap

Kyse onkin lihaskiinnikkeiden kasvusta, eikä pituuskasvusta. Kiinnikeet ei kehity samaan tahtiin lihasten kanssa ja tästä syystä i-soil-la painoilla ei alle 20 vuotialle suositella. Eli ei ollut puhe edelleenkään kaiken kieltämisestä vaan kohtuudesta.

No kuka sen määrittää missä menee isojen painojen raja?

Vierailija
76/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis netistä otettu jonku tekemä ruokavalio ?

ehkä kannattaa itse perehtyä asiaan tai käydä ammattilaisen juttusilla, oikean ammattilaisen.

Vierailija
77/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kanelia rupea ehdottomasti lisäämään noihin smoothieisiin, se myös itsessään lisää makeuden tunnetta aromillaan huomattavasti. Tällainen pikkujuttu voi tehdä kuukausien aikana suurenkin eron.

Kaikki pienet asiat yhteen kun kulminoituu ajan kanssa, niin saat varmasti tuloksia kesään mennessä. Pitkäjänteisesti niitä tuloksia saa, aivan kuten sen rasvan saamisessakin kesti kauan aikaa. Kuten joku täällä sanoi, et ole saanut 15kg painoa parissa kuukaudessa... joten et ikävä kyllä voi menettääkään niitä ihan niin nopeasti.

Mutta tästä kesään on pitkä aika ja jos pysyt kartalla niin ties vaikka voit olla 65kg kesällä.

Vierailija
78/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothie on laihduttajalle kökköä. On eri asia syödä hedelmät, marjat ja vihannekset kokonaisina, jolloin niiden sisältämä kuitu osittain "estää" kehoa hyödyntämästä kaikkia hiilihydraatteja, kuin soseeksi sössättynä, jolloin kuidut ovat silpoutuneet ja elimistö pystyykin hyödyntämään huomattavasti suuremman määrän tarjolla olevasta energiasta. Eli eri muodossa samat raaka-aineet, samoissa määrissä toimivat kehossa täysin eri tavalla.

Vierailija
79/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis netistä otettu jonku tekemä ruokavalio ?

ehkä kannattaa itse perehtyä asiaan tai käydä ammattilaisen juttusilla, oikean ammattilaisen.

Olen ihan maksanut tästä valmennuksesta, on liikevideot, suljettu FB-ryhmä jne.

Vierailija
80/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta.

Ap

Ap

No kuka sen määrittää missä menee isojen painojen raja?

Kotiäiti, joka on päättänyt tienata nettivalmennuksella. :D Miten olisi ihan koulutettu fyssäri, pt, yms liikunta-alan ammattilainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän