Miksi en laihdu? (nyt oikeasti)
Lähtötilanne on 173/80 ei siis mikään huomattava ylipaino ja lihastakin löytyy, mutta myös sitä ylimääräistä ja haluan pudottaa painoa siksi ettei tuo vyötärönympäryksen riskiraja ylittyisi (vyötärö 84 cm).
Minulla on nelijakoinen saliohjelma käytössä + 3xvko aerobisia harjoitteita, joista kaksi ovat sykettä nostavia. Lisäksi harrastan hyötyliikuntaa, eli tuskin kyse siitä etten liikkuisi tarpeeksi.
Ruokavaliokin on erikseen ammattilainen tehnyt jota noudatan, kalorit ovat noin 1600. Juon riippuen siitä onko treenipäivä vai lepopäivä 2-3 litraa vettä.
Ruokavalioon kuuluu pehmeät rasvat, hyvät hiilarit ja proteiinit, paljon kasviksia ja marjoja. Ei luonnollisesti herkkuja, vaaleaa leipää, ylimääräistä sokeria tai rasvaa sisältäviä ruokia.
Monet ovat saaneet tällä ruokavaliolla muutoksia aikaan tässä ajassa (4 viikkoa mennyt), mutta minä en. Paino ei putoa. Ainoa mitä huomaan erona entiseen on hyvä olo noin yleisesti ottaen, mutta harmittaa kun peilistä, mittanauhasta tai vaa’asta näy mitään positiivista. Ikään kuin olisin painonpudotuksen kannalta lisännyt liikuntaa ja muokannut ruokavaliota ihan turhaan :(
Olen kokeillut vähähiilarista ruokavaliota ja se vaikutti hirveästi jaksamiseen ja palautumiseen joten se ei minulle sovi. Sama käy myös jos lasken kaloreita alle 1600.
En nyt kaipaa mitään ”syöt liikaa” kommentteja, koska se ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa. Tiedän että kulutus on varmasti enemmän kuin 1600 kcal päivässä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
En usko että avain olisi nostaa kaloreita ainakaan hirveästi. Korkeintaan rasvan määrää voisin nostaa (rasvaa tulee noin 40g/pv). Päivän aikana minulle ei tule nälkä pahemmin koska syön viisi kertaa päivässä. Tänään olen syönyt marjoja kahdella aterialla, puuroa aamupalaksi, smoothien välipalana, kaksi lämmintä ateriaa ja pian syön iltapalan.
Ap
Miksi en laidu?
Ehkä siksi, että...
En usko
Joka viestiin löytyy joku selitys. Kysyminen on yhtä tyhjän kanssa, jos et ole avoin ehdotuksille.
Et kerro ikääsi, mutta nainen kun tulee sinne keski-iän paikkeille hänen pitää oppia hyväksymään, että hän on ns ominaispainossaan.
No ongelma näissä on, ettei oikeasti tiedetä pajon syöt vai syötkö juuri sen 1600 kaloria. Ja myös millainen on kroppasi. Jos on paljon lihaksia niin tottakai painaa vähän enemmän. Katso vaikka miehiä jotka tekevät paljon lihasliikkeitä, eivät he mitään vähäpainoisia ole.
Tee kuukauden lista tästä päivästä lähtien ja kirjaa tarkkaan mitä syöt, milloin ja mitä juot ja milloin.
Entä lepo? Jos lihakset ei saa riitävästi lepoa ne on jatkuvassa tulehdustilassa ja se kerryttää nesteitä.
Mitä on esim rasvat ja hiilarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että avain olisi nostaa kaloreita ainakaan hirveästi. Korkeintaan rasvan määrää voisin nostaa (rasvaa tulee noin 40g/pv). Päivän aikana minulle ei tule nälkä pahemmin koska syön viisi kertaa päivässä. Tänään olen syönyt marjoja kahdella aterialla, puuroa aamupalaksi, smoothien välipalana, kaksi lämmintä ateriaa ja pian syön iltapalan.
Ap
Miksi en laidu?
Ehkä siksi, että...
En usko
Joka viestiin löytyy joku selitys. Kysyminen on yhtä tyhjän kanssa, jos et ole avoin ehdotuksille.
Et kerro ikääsi, mutta nainen kun tulee sinne keski-iän paikkeille hänen pitää oppia hyväksymään, että hän on ns ominaispainossaan.
19 on ikää. Siksi löytyy selitys koska olen ottanut selvää asioista ja kokeillut jo joitakin ehdotettuja kohtia. Olen avoin kyllä ehdotuksille, varsinkin sellaisille joita en ole tullut ajatelleeksi. Joku mainitsi noista kasviksista ja marjoista pointin jota en ole ajatellut ollenkaan ja voisin hyvin kokeilla sitä.
Ap
Syöt enemmän mitä kulutat, tän jo varmaan tiesitkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain ruoka-aineessa itsessään ei ole rasvaa, käytän oliiviöljyä 5 grammaa.
Esim. jauhelihassa on ennestään rasvaa, en ateriaan lisää rasvaa ollenkaan mikäli syön jauhelihaa.
Hiilarina ovat riisi, riisikakut, kaurahiutaleet, makaroni, peruna, bataatti yms.
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän mitä kulutat, tän jo varmaan tiesitkin.
Et lukenut loppuun ollenkaan APn aloitusta. Nimeomaan noin asia ei ole, muutenhan AP lihoisi ja noilla kaloreilla ei liho kukaan, etenkään jos vielä liikuntaakin harrastaa noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi en laidu?
Ehkä siksi, että...
En usko
Et kerro ikääsi, mutta nainen kun tulee sinne keski-iän paikkeille hänen pitää oppia hyväksymään, että hän on ns ominaispainossaan.19 on ikää. Siksi löytyy selitys koska olen ottanut selvää asioista ja kokeillut jo joitakin ehdotettuja kohtia. Olen avoin kyllä ehdotuksille, varsinkin sellaisille joita en ole tullut ajatelleeksi. Joku mainitsi noista kasviksista ja marjoista pointin jota en ole ajatellut ollenkaan ja voisin hyvin kokeilla sitä.
Ap
Eli sinulla on vielä lapsen pyöreyttä ja hormoonitoiminta hakee vielä uominaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä lepo? Jos lihakset ei saa riitävästi lepoa ne on jatkuvassa tulehdustilassa ja se kerryttää nesteitä.
Pidän 2 lepopäivää viikossa, lisäksi en tee aerobisia ikinä jalkapäivinä. En siis rasita samana päivänä kahdesti samoja lihasryhmiä.
Nukun vuorokaudessa vähintään 8 tuntia ja lepopäivänä pyrin olemaan oikeasti levossa ettei sitten juosta pitkin poikin muuten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain ruoka-aineessa itsessään ei ole rasvaa, käytän oliiviöljyä 5 grammaa.
Esim. jauhelihassa on ennestään rasvaa, en ateriaan lisää rasvaa ollenkaan mikäli syön jauhelihaa.Hiilarina ovat riisi, riisikakut, kaurahiutaleet, makaroni, peruna, bataatti yms.
Et ole tosissasi? :D Ja ihmettelet miksi et laihdu.
Vierailija kirjoitti:
No ongelma näissä on, ettei oikeasti tiedetä pajon syöt vai syötkö juuri sen 1600 kaloria. Ja myös millainen on kroppasi. Jos on paljon lihaksia niin tottakai painaa vähän enemmän. Katso vaikka miehiä jotka tekevät paljon lihasliikkeitä, eivät he mitään vähäpainoisia ole.
Tee kuukauden lista tästä päivästä lähtien ja kirjaa tarkkaan mitä syöt, milloin ja mitä juot ja milloin.
Minulla on paperilla grammalleen mitä syödään tietyllä aterialla. Kokoan aterian aina valitsemalla hiilarit, proteiinit ja rasvat vaihtoehdoista ja punnitsen määrät. En syö muuta joten kyse ei ole ainakaan siitä että luulen syöväni tietyn verran ja todellisuudessa muuta. Kalorit on laskettu etukäteen.
Ap
Minulle kävi niin, että paino ei pudonnut grammaakaan, mutta vaatekoko pieneni pari kokoa. Punttitreeniä säännöllisesti, aerobista satunnaisesti. Järkevä ruokavalio, tarpeeksi kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jauhelihassa on ennestään rasvaa, en ateriaan lisää rasvaa ollenkaan mikäli syön jauhelihaa.Hiilarina ovat riisi, riisikakut, kaurahiutaleet, makaroni, peruna, bataatti yms.
Et ole tosissasi? :D Ja ihmettelet miksi et laihdu.
No monet ovat laihtuneet tällä ruokavaliolla joten mikä on ongelma? En saisi syödä hiilareita ollenkaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt punaista lihaa? Entä riisi ja makaroni? Täysjyvää? Entä aamu-, ilta- ja välipalat?
Mulla lähti paino laskuun kun aloin noudattaa 16:8 ja vähensin hiilareita ja lisäsin rasvaa.
Ei välttämättä se kuinka paljon syöt vaan mitä syöt ja tosiaan lihakset painavat. Ihmiset ovat myös eri rakenteisia, jotkut ovat hintelöitä ja jotkut raskasrakenteisimpia ihan syntyjään. Kun katsot peiliin niin oletko tyytyväinen ja onko olosi hyvä, jos vastaus on molempiin kyllä älä enää huolehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi en laidu?
Ehkä siksi, että...
En usko
Et kerro ikääsi, mutta nainen kun tulee sinne keski-iän paikkeille hänen pitää oppia hyväksymään, että hän on ns ominaispainossaan.19 on ikää. Siksi löytyy selitys koska olen ottanut selvää asioista ja kokeillut jo joitakin ehdotettuja kohtia. Olen avoin kyllä ehdotuksille, varsinkin sellaisille joita en ole tullut ajatelleeksi. Joku mainitsi noista kasviksista ja marjoista pointin jota en ole ajatellut ollenkaan ja voisin hyvin kokeilla sitä.
Ap
Eli sinulla on vielä lapsen pyöreyttä ja hormoonitoiminta hakee vielä uominaan.
Jaa että en olekaan lihonut kahden vuoden (17-19 v) aikana vaan sen on lapsen pyöreyttä? :D ei kai sentään.
Bambaloo kirjoitti:
Ei välttämättä se kuinka paljon syöt vaan mitä syöt ja tosiaan lihakset painavat. Ihmiset ovat myös eri rakenteisia, jotkut ovat hintelöitä ja jotkut raskasrakenteisimpia ihan syntyjään. Kun katsot peiliin niin oletko tyytyväinen ja onko olosi hyvä, jos vastaus on molempiin kyllä älä enää huolehdi.
En ole tyytyväinen peilikuvaani ollenkaan... siksi myös koitan laihduttaa vaikka toki myös terveyssyistäkin.
Ap
Veikkaan, että painosi kyllä alkaa tippua ennemmin tai myöhemmin. Katso, mikä on tilanne kuukauden päästä. Ei kannata stressata asiasta liikaa, se ei ainakaan auta painon pudottamisessa, päinvastoin. Tsemppiä, olet hyvällä tiellä!