Miksi en laihdu? (nyt oikeasti)
Lähtötilanne on 173/80 ei siis mikään huomattava ylipaino ja lihastakin löytyy, mutta myös sitä ylimääräistä ja haluan pudottaa painoa siksi ettei tuo vyötärönympäryksen riskiraja ylittyisi (vyötärö 84 cm).
Minulla on nelijakoinen saliohjelma käytössä + 3xvko aerobisia harjoitteita, joista kaksi ovat sykettä nostavia. Lisäksi harrastan hyötyliikuntaa, eli tuskin kyse siitä etten liikkuisi tarpeeksi.
Ruokavaliokin on erikseen ammattilainen tehnyt jota noudatan, kalorit ovat noin 1600. Juon riippuen siitä onko treenipäivä vai lepopäivä 2-3 litraa vettä.
Ruokavalioon kuuluu pehmeät rasvat, hyvät hiilarit ja proteiinit, paljon kasviksia ja marjoja. Ei luonnollisesti herkkuja, vaaleaa leipää, ylimääräistä sokeria tai rasvaa sisältäviä ruokia.
Monet ovat saaneet tällä ruokavaliolla muutoksia aikaan tässä ajassa (4 viikkoa mennyt), mutta minä en. Paino ei putoa. Ainoa mitä huomaan erona entiseen on hyvä olo noin yleisesti ottaen, mutta harmittaa kun peilistä, mittanauhasta tai vaa’asta näy mitään positiivista. Ikään kuin olisin painonpudotuksen kannalta lisännyt liikuntaa ja muokannut ruokavaliota ihan turhaan :(
Olen kokeillut vähähiilarista ruokavaliota ja se vaikutti hirveästi jaksamiseen ja palautumiseen joten se ei minulle sovi. Sama käy myös jos lasken kaloreita alle 1600.
En nyt kaipaa mitään ”syöt liikaa” kommentteja, koska se ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa. Tiedän että kulutus on varmasti enemmän kuin 1600 kcal päivässä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ongelma näissä on, ettei oikeasti tiedetä pajon syöt vai syötkö juuri sen 1600 kaloria. Ja myös millainen on kroppasi. Jos on paljon lihaksia niin tottakai painaa vähän enemmän. Katso vaikka miehiä jotka tekevät paljon lihasliikkeitä, eivät he mitään vähäpainoisia ole.
Tee kuukauden lista tästä päivästä lähtien ja kirjaa tarkkaan mitä syöt, milloin ja mitä juot ja milloin.
Minulla on paperilla grammalleen mitä syödään tietyllä aterialla. Kokoan aterian aina valitsemalla hiilarit, proteiinit ja rasvat vaihtoehdoista ja punnitsen määrät. En syö muuta joten kyse ei ole ainakaan siitä että luulen syöväni tietyn verran ja todellisuudessa muuta. Kalorit on laskettu etukäteen.
Ap
No, paljonko esim syöt perunaa yhdellä aterialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on esim rasvat ja hiilarit?
Jos jossain ruoka-aineessa itsessään ei ole rasvaa, käytän oliiviöljyä 5 grammaa.
Esim. jauhelihassa on ennestään rasvaa, en ateriaan lisää rasvaa ollenkaan mikäli syön jauhelihaa.Hiilarina ovat riisi, riisikakut, kaurahiutaleet, makaroni, peruna, bataatti yms.
Syöt punaista lihaa? Entä riisi ja makaroni? Täysjyvää? Entä aamu-, ilta- ja välipalat?
Syön kyllä punaista lihaa, en tosin päivittäin. Broileria enemmän. Täysjyvätuotteita, syön aamulla puuroa, välipalalla yleensä smoothien ja illalla puuroa, smoothie tai riisikakkuja.
Ap
Lisään myös että syön myös kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain ruoka-aineessa itsessään ei ole rasvaa, käytän oliiviöljyä 5 grammaa.
Esim. jauhelihassa on ennestään rasvaa, en ateriaan lisää rasvaa ollenkaan mikäli syön jauhelihaa.Hiilarina ovat riisi, riisikakut, kaurahiutaleet, makaroni, peruna, bataatti yms.
Syöt punaista lihaa? Entä riisi ja makaroni? Täysjyvää? Entä aamu-, ilta- ja välipalat?
Syön kyllä punaista lihaa, en tosin päivittäin. Broileria enemmän. Täysjyvätuotteita, syön aamulla puuroa, välipalalla yleensä smoothien ja illalla puuroa, smoothie tai riisikakkuja.
Ap
Smoothien? Tiedätkö yhtään paljonko niissä on sokeria?
Mä sanon usein ihmisille jotka kyselee näitä, että syö vähemmän. Sulla on kuitenkin jo oikeasti sellaiset kalorimäärät käytössä, että väkidinkin alat liikuntaan yhdistettynä laihtua.
Ihmisiä on kuitenkin hirveän erilaisia, toisilla koko ajan joku ruumiinosa vipattaa ja pakko liikahdella, he kuluttavat enemmän. Itselläni esim. 2000 kcal/päivä on selkeästi liikaa, ylläpitomäärä ehkä joku 1800 kcal/päivä.
Jos olet alkanut syödä hirveästi kuitupitoisia asioita + käydä salilla, niin suolistossa hengaavan kuitumassan ja treenistä johtuvan lihasten nesteturvotuksen yhteusvaikutus riittää hyvin peittämään sen määrän, mitä olet ehtinyt kuukaudessa laihtua.
Suosittelisin, että jatkat täsmälleen samalla linjalla vielä toisen kuukauden ja katsot sitten uudestaan, onko paino vihdoin alkanut tippua.
Muista myös, että jos kalorivajetta ei tule kauhean paljon päivää kohden, niin useamman päivän edistys on helppo tuhota jopa yhdellä runsaskalorisella aterialla.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ongelma näissä on, ettei oikeasti tiedetä pajon syöt vai syötkö juuri sen 1600 kaloria. Ja myös millainen on kroppasi. Jos on paljon lihaksia niin tottakai painaa vähän enemmän. Katso vaikka miehiä jotka tekevät paljon lihasliikkeitä, eivät he mitään vähäpainoisia ole.
Tee kuukauden lista tästä päivästä lähtien ja kirjaa tarkkaan mitä syöt, milloin ja mitä juot ja milloin.
Minulla on paperilla grammalleen mitä syödään tietyllä aterialla. Kokoan aterian aina valitsemalla hiilarit, proteiinit ja rasvat vaihtoehdoista ja punnitsen määrät. En syö muuta joten kyse ei ole ainakaan siitä että luulen syöväni tietyn verran ja todellisuudessa muuta. Kalorit on laskettu etukäteen.
Ap
150 tai 220 g
Riisiä ja makaronia 30g tai 50g
Jälkimmäinen aina treenin jälkeen, silloin on aterialla isompi hiilarimäärä. Pienempi määrä syödään toisella aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti paino laskuun kun aloin noudattaa 16:8 ja vähensin hiilareita ja lisäsin rasvaa.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Siis tuo 16:8?
Ap
Aineenvaihduntaa ei mitata suolentoiminnalla. Aineenvaihdunta, metabolia, se miten energia kehossa palaa, saattaa olla hidastunut liian rankalla dieetti + liikunta -ohjelmalla. Kakka saattaa silti kuljea ihan hyvin, jos kuituja on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syy alkaa löytyä noista hiilareista, jotka ylläpitää tulehdustilaa. Koska niitä löytyy joka aterialta. Kokonaan ei niistä pidä toki luopua vaan kohtuullistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos lukisit kaikki vastaukset tietäisit ettei näissä minun smoothieissa ole lisättyä sokeria ollenkaan enkä käytä niissä mitään sokeroituja tuotteita. Smoothiessa on yleensä banaani, marjoja, heraa/maustamatonta rahkaa, pähkinöitä tai avokadoa jotta saa ateriaan rasvaa, puurohiutaleita tms ja nesteenä vettä. Marjoja ei ole sokeroitu, ainoa sokeri on noiden kasvisten luontainen oma sokeri + hiilarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
150 tai 220 g
Jälkimmäinen aina treenin jälkeen, silloin on aterialla isompi hiilarimäärä. Pienempi määrä syödään toisella aterialla.
Eli esim perunaa syöt noin 50 - 150g liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syy alkaa löytyä noista hiilareista, jotka ylläpitää tulehdustilaa. Koska niitä löytyy joka aterialta. Kokonaan ei niistä pidä toki luopua vaan kohtuullistaa.
Onko siis esim 140 g hiilihydraattia liikaa päivän aikana? Itse huomasin kyllä että hiilarien vähentäminen vaikutti lihasten palautumiseen.
Ap
Ihan turhaa tuo hiilarisekoilu. Jatka kärsivällisesti toinen kuukausi samaan malliin, kyllä se paino lähtee alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
150 tai 220 g
Eli esim perunaa syöt noin 50 - 150g liikaa.
Meinaat että yksi keskikokoinen peruna on aterialla jo liikaa? En ole AP mutta nyt kyllä kuulostaa aika erikoiselta. AP sanoi että vähähiilihydraattinen ruokavalio ei hänellä toiminut. Sanoi sen vaikuttaneen mm. lihasten palautumiseen. Tuossa ei ole kyllä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti paino laskuun kun aloin noudattaa 16:8 ja vähensin hiilareita ja lisäsin rasvaa.
Ap
16:8 on pätkäpaastoilua, eli kaikki päivän kalorit syödään 8 tunnin aikana ja sitten ollaan 16 pelkällä vedellä (musta kahvi tai tee ok). Mulla tämä on auttanut vähentämään kaloreita, mutta väitetään myös että tuo 16 paasto pistää elimistön vararasvoihin vipinää. Ja joka tapauksessa paino on pudonnut, jopa kilon viikossa nyt. Henkkoht syönti-ikkunani on klo 11-19, mutta se voi olla ihan mikä tahansa aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos lukisit kaikki vastaukset tietäisit ettei näissä minun smoothieissa ole lisättyä sokeria ollenkaan enkä käytä niissä mitään sokeroituja tuotteita. Smoothiessa on yleensä banaani, marjoja, heraa/maustamatonta rahkaa, pähkinöitä tai avokadoa jotta saa ateriaan rasvaa, puurohiutaleita tms ja nesteenä vettä. Marjoja ei ole sokeroitu, ainoa sokeri on noiden kasvisten luontainen oma sokeri + hiilarit.
Ihan mielenkiinnosta, meneekö tuo siis ihan noin vaan alas? Olen aika laittanut sokeria smoothieen koska se on ilman maistunut jotenkin kitkerältä, mehukeittoa tms. käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten elimistö erottaa sen tuleeko sokeri pussista vain onko se marjojen omaa sokeria?
Oletko koskaan syöttänyt mihinkään laskureihin paljonko oikeasti syöt hiilareita? Niitä kun pitää syödä melko maltillisesti ja sinulle niitä on joka aterialla. Ihan maksimin sinun kohdalla on 170g/pvä
Syitähän voi olla lukemattomia. Itsekin suosittelen kyllä seuraamaan tuota ruokavaliota vielä 2-3kk, jos ei edelleenkään yhtään mitään muutosta ole tullut, sitten joku erikoisempi ruokavalio olisi varmaan sopivampi. Vaikka sama dieetti on toiminut sadalle muulle, sadan muun kropalle se voi olla huono. Kaikista parhaiten se selviää yleiskuntoa seurailemalla. Jos tuo dieetti on aiheuttanut sulle kovaa väsymystä tai uupumusta, niin todennäköisesti dieetti ei ole sinulle sopiva. Sitten voisi olla ehkä järkevää kokeilla vähähiilarista, lihatonta+maidotonta, kokonaan kasvisruokaa, vähärasvaista tms.
Tietenkin treenikin vaikuttaa paljon, millaista teet. Todennäköisesti jos ammattilaisella tehty treeniohjelma, niin ei pitäisi olla ongelmaa, mutta vaikka painoa yritätkin pudottaa niin muista tehdä riittävän suurilla painoilla, eli älä sorru vain pienien painojen heilutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
16:8 on pätkäpaastoilua, eli kaikki päivän kalorit syödään 8 tunnin aikana ja sitten ollaan 16 pelkällä vedellä (musta kahvi tai tee ok). Mulla tämä on auttanut vähentämään kaloreita, mutta väitetään myös että tuo 16 paasto pistää elimistön vararasvoihin vipinää. Ja joka tapauksessa paino on pudonnut, jopa kilon viikossa nyt. Henkkoht syönti-ikkunani on klo 11-19, mutta se voi olla ihan mikä tahansa aika.
Mitä kaikkea ruokavalioon kuului? Nyt kun avasit tuota niin olen tuosta aikaisemmin kuullut ja aika paljon on siitäkin puhuttu ettei enää illasta kannata edes syödä mitään. Tuota voisin kokeilla, jos tämä nyt ei kuukauden päästäkään tuota tulosta (aion siis toki jatkaa tällä vielä ja yrittää).
Ap
melkein jokainen laihduttaja arvioi syödyt määrät alakanttiin.
eli syöt liikaa,ei se sen kummempaa
Ap