Miksi en laihdu? (nyt oikeasti)
Lähtötilanne on 173/80 ei siis mikään huomattava ylipaino ja lihastakin löytyy, mutta myös sitä ylimääräistä ja haluan pudottaa painoa siksi ettei tuo vyötärönympäryksen riskiraja ylittyisi (vyötärö 84 cm).
Minulla on nelijakoinen saliohjelma käytössä + 3xvko aerobisia harjoitteita, joista kaksi ovat sykettä nostavia. Lisäksi harrastan hyötyliikuntaa, eli tuskin kyse siitä etten liikkuisi tarpeeksi.
Ruokavaliokin on erikseen ammattilainen tehnyt jota noudatan, kalorit ovat noin 1600. Juon riippuen siitä onko treenipäivä vai lepopäivä 2-3 litraa vettä.
Ruokavalioon kuuluu pehmeät rasvat, hyvät hiilarit ja proteiinit, paljon kasviksia ja marjoja. Ei luonnollisesti herkkuja, vaaleaa leipää, ylimääräistä sokeria tai rasvaa sisältäviä ruokia.
Monet ovat saaneet tällä ruokavaliolla muutoksia aikaan tässä ajassa (4 viikkoa mennyt), mutta minä en. Paino ei putoa. Ainoa mitä huomaan erona entiseen on hyvä olo noin yleisesti ottaen, mutta harmittaa kun peilistä, mittanauhasta tai vaa’asta näy mitään positiivista. Ikään kuin olisin painonpudotuksen kannalta lisännyt liikuntaa ja muokannut ruokavaliota ihan turhaan :(
Olen kokeillut vähähiilarista ruokavaliota ja se vaikutti hirveästi jaksamiseen ja palautumiseen joten se ei minulle sovi. Sama käy myös jos lasken kaloreita alle 1600.
En nyt kaipaa mitään ”syöt liikaa” kommentteja, koska se ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa. Tiedän että kulutus on varmasti enemmän kuin 1600 kcal päivässä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
PT kirjoitti:
Odotat liian nopeasti tuloksia. Tuskin tulit läskiksikään kahdessa kuukaudessa?
No en tullut, aika lailla 2 vuotta sitten painoin 65 kg ja sen jälkeen on paino hiljalleen noussut tuon 15 kg. Tosin kävin salillakin mutta niin, rasvaa on myös kertynyt selvästi ja se on nimenomaan niistä herkuista. Liian usein tuli syötyä.
Miksi toisilla tulee 4 viikossa muutoksia ja itselle ei yhtään mitään :(
Ap
4 viikkoa on lyhyt aika. Onko siis ongelma ollut herkut?
Jos et laihdu, syöt liikaa. 1600kcal on aika paljon laihduttajalle. kokeile vaikka 1400.
Itse olen laihduttanut 1,5 vuoden aikana noin 20 kiloa (82 kg -> 60 kg, pituus 166 cm) ja minun neuvoni on, että älä nyt hätäänny vielä vaan jatka samaa hommaa ainakin kuukausi. Sinulla ei niin paljoa ole ylimääräistä, että se lähtisi saman tien nopeasti liikkeelle, vaan siihen voi mennä reilustikin aikaan, että mitään tapahtuu. Itsellä putosi tosiaan vain noin kilo kuukaudessa, mutta paino tippui kuitenkin tasaisesti joka kuukausi, ja tässä sitä nyt ollaan hoikempana kuin ikinä ennen. Joten älä odota nopeita tuloksia, vaan pyry tasaisen varmaan suorittamiseen, niin hyvin luultavasti tuloksiakin alkaa tulla. Ja itsellä ainakin hidas painonpudotus on saanut aikaan sen, että olen saanut siitä ihan elämäntavan enkä lihonut yhtään takaisin. Mitään himoliikuntaa tai kitudieettiä en missään vaiheessa harrastanut.
Minä pudotin jo valmiiksi hoikkana ja liikkuvana vielä nelisen kiloa.
Jotta tuloksia tuli, söin max n 2000 kaloria päivässä, pääosin terveellistä, kasviksia ja proteiinia sisältävää ruokaa, mutta myös karkkia, suklaata yms pari kertaa viikossa.
Niinä päivinä kun en juuri liikkunut, söin n 1500- 1600 kaloria. Tämä teki sen että oli ihan kunnolla nälkä toisinaan, kulutukseni ollee aika kova. Liikuin 6- 8 krt viikossa, ratsastin, juoksin, tein lihaskuntoa kotona, ja Ennen kaikkea, porrastreenejä rankasti pari krt viikossa.
Olen aiemminkin ajatellut tiputtaa pari kiloa, mutten liikkunut ihan yhtä paljon ja silloin ei painossa juuri tapahtunut.
Joten kyllä se liikunta vaan kannattaa, kunhan pitää huolen ettei syödä mässytä treenien päälle liikaa.