Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu? (nyt oikeasti)

Vierailija
06.02.2019 |

Lähtötilanne on 173/80 ei siis mikään huomattava ylipaino ja lihastakin löytyy, mutta myös sitä ylimääräistä ja haluan pudottaa painoa siksi ettei tuo vyötärönympäryksen riskiraja ylittyisi (vyötärö 84 cm).

Minulla on nelijakoinen saliohjelma käytössä + 3xvko aerobisia harjoitteita, joista kaksi ovat sykettä nostavia. Lisäksi harrastan hyötyliikuntaa, eli tuskin kyse siitä etten liikkuisi tarpeeksi.

Ruokavaliokin on erikseen ammattilainen tehnyt jota noudatan, kalorit ovat noin 1600. Juon riippuen siitä onko treenipäivä vai lepopäivä 2-3 litraa vettä.

Ruokavalioon kuuluu pehmeät rasvat, hyvät hiilarit ja proteiinit, paljon kasviksia ja marjoja. Ei luonnollisesti herkkuja, vaaleaa leipää, ylimääräistä sokeria tai rasvaa sisältäviä ruokia.

Monet ovat saaneet tällä ruokavaliolla muutoksia aikaan tässä ajassa (4 viikkoa mennyt), mutta minä en. Paino ei putoa. Ainoa mitä huomaan erona entiseen on hyvä olo noin yleisesti ottaen, mutta harmittaa kun peilistä, mittanauhasta tai vaa’asta näy mitään positiivista. Ikään kuin olisin painonpudotuksen kannalta lisännyt liikuntaa ja muokannut ruokavaliota ihan turhaan :(

Olen kokeillut vähähiilarista ruokavaliota ja se vaikutti hirveästi jaksamiseen ja palautumiseen joten se ei minulle sovi. Sama käy myös jos lasken kaloreita alle 1600.

En nyt kaipaa mitään ”syöt liikaa” kommentteja, koska se ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa. Tiedän että kulutus on varmasti enemmän kuin 1600 kcal päivässä.

Kommentit (166)

Vierailija
101/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuo painon tarkkailu kokonaan! Olet nuori terve ihminen, opettele nauttimaan elämästäsi.

Etsi itsellesi mieluisaa tekemistä josta nautit, lue, kehitä itseäsi ja älyäsi. Nuoruutesi valuu hukkaan tuossa

syömisen tarkkailussa ja kilojen vahtimisessa.

Vierailija
102/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis maksat tyhjästä? Tyhmäkö olet?

No ei tuo ruokavalio kyllä minusta huonolta kuulosta, perusruokaa kuitenkin eikä mitään kituuttamista ja jos monet ovat tuloksia saaneet niin kai sitä kokeilla saa jos ei ole onnistunut yksinään? Ihme haukkumista taas.

Perusruokaa, ok, mutta ap ei sillä laihdu. Ei kyllä kukaan muukaan :D

No ap sanoo muuta, jos on kerta jossain FB ryhmässä niin varmaan siellä porukka jakaa kokemuksiaan? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuitujen silpoja juttelija, luuletko että esim. kaurahiutaleiden kuidut silpoutuu blenderissä ja sitten kun juot ne smoothiena, niin siinä ei ole samaa määrää kuituja kuin kuivissa kaurahiutaleissa?

En ymmärrä kuitujen silpomis hypoteesiasi :)

Ne kuidut kun silppoutuvat, eivät enää toimi kuten alkuperäisen valmisteen ja siten eivät enää hidasta energian imeytymistä. Kokonaisen kaurajyvän sulattaminen on elimistölle aikalailla työläämpä, kuin hienon kaurajauhon, josta energia on helposti hyödynnettävissä.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2664987/

https://www.satokausikalenteri.fi/news/118/mehut-eivat-korvaa-hedelmia

Vierailija
104/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis netistä otettu jonku tekemä ruokavalio ?

ehkä kannattaa itse perehtyä asiaan tai käydä ammattilaisen juttusilla, oikean ammattilaisen.

Olen ihan maksanut tästä valmennuksesta, on liikevideot, suljettu FB-ryhmä jne.

Et kai vaan ole Fitfarmille rahojasi lahjoittanut? https://keskustelu.suomi24.fi/t/11507678/kokemuksia-fitfarmin-pt-valmen…!

Vierailija
105/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko punttisalitreeni laihdutuksen kannalta oikeasti parasta urheilua? Todella monissa laihdutustarinoissa nostellaan painavua puntteja ja tuskaillaan kun paino ei tunnu laskevan millään. Eikö kunnon hikiliikunta kuten juoksu tai hiihto olisi paljon tehokkaampaa? Itse olen aina harrastanut monipuolisesti erilaisia pallopelejä, joissa syke välillä nousee hyvin korkealle ja hoikkana olen pysynyt vaikka en ikinä edes mieti mitä suuhuni panen. Syön siis silloin kun on nälkä ja lopetan kun vatsa tuntuu täydeltä. Ihan vilpittömästi siis kyselen.

Vierailija
106/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, syöt ehkä liikaa. Tsekkaa esim instasta mssannamaria n viimeisin postaus ja katso ateriat. Lisäksi stressaat liikaa syömisestä, mentaalipuoli vaikuttaa paljon. Pidät ruokaa vihollisena, minkä takia keho tulkitsee että ruuasta on pulaa.

Vierailija
107/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisänä. Jos haluat laihtua lopullisesti nii opettele elämään kuin olisit jo hoikka. Miten haluaisit elää? Varmaan miettimättä ruokaa sen enempää. Syö kun on nälkä, jätä herkut. Kyllä keho tietää mitä kaipaa. Kuinka söit kun olit hoikka. Ala noudattaa sitä tapaa.

Vierailija
108/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 163cm/63kg, 5 kertaa salilla kovaa treeniä, kevyttä aerobista 2krt/vko. Syön paljon enemmän päivässä kuin tuo sinun 1600 kcal, treenipäivinä ehkä 2100 kcal. Siten mietin, että ei sulla ole kilokaloreita ainakaan liikaa.

Itse pudotin painoa vuosia sitten. Mulla liikunnasta ja perusterveellisestä ruokavaliosta huolimatta paino ei hievahtanut mihinkään ekaan 6 viikkoon. Kärsivällisyyttä ja liikunnan iloa, mene niillä eteenpäin! Itse ainakin ajattelen, että vahvasta ja lihaksikkaasta vartalosta on helppo iloita, vähät siitä jos olisi ylimääräistä rasvaa, kunhan on vaan tarpeeksi LIHASTA!

Vierailija
109/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

108 (se lihasten ihailija) jatkaa. Koita olla haaveilenatta hoikkuudesta, kilojen karistamisesta jne. Sen sijaan keskity treeniin ja pidä treenit nousujohteisena. Antaa hurjasti energiaa, kun voit seurata miten painot, toistomäärät ja ylipäätään voima kasvaa.

Vierailija
110/166 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 163cm/63kg, 5 kertaa salilla kovaa treeniä, kevyttä aerobista 2krt/vko. Syön paljon enemmän päivässä kuin tuo sinun 1600 kcal, treenipäivinä ehkä 2100 kcal. Siten mietin, että ei sulla ole kilokaloreita ainakaan liikaa.

Itse pudotin painoa vuosia sitten. Mulla liikunnasta ja perusterveellisestä ruokavaliosta huolimatta paino ei hievahtanut mihinkään ekaan 6 viikkoon. Kärsivällisyyttä ja liikunnan iloa, mene niillä eteenpäin! Itse ainakin ajattelen, että vahvasta ja lihaksikkaasta vartalosta on helppo iloita, vähät siitä jos olisi ylimääräistä rasvaa, kunhan on vaan tarpeeksi LIHASTA!

Miksi naiset nykyään tavoittelevat suuria lihaksia? Mihin niitä tarvitaan? Jos tavoite on laihtua ja saavuttaa urheilullisen hoikka vartalo, niin ei kai se painonnosto siihen auta?

Vierailija
111/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut sellaisen teorian, että kun ihminen alkaa laihtua ja rasvasolut pienenee, elimistöön kertyy enemmän vettä. Näyttää siis siltä ettei mitään muutosta tapahdu. Ennemmin tai myöhemmin tuo neste poistuu ja siinä vaiheessa paino humahtaa esim. kilon alaspäin. Harvemmin paino siis laskee tasaiseen tahtiin ja liian usein ei puntarilla siksi kannata käydäkään.

Vierailija
112/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli oli liikaa treeniä/liian rankkaa treeniä omaan kuntooni nähden. Kun vähensin liikuntaa alkoi painokin tippua (ruokavalio pysyi samana).

Jostain netin syövereistä löysin myös tietoa asiasta. Ja hierojani sitten sanoi myös samaa. Eli aivan liian vähän lepoa.

Kai se kroppa sai jonkinlaisen shokkitilan kun yhtäkkiä pistettiinkiin liikkeelle :D

Vierailija
113/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet juuri hyvän painoinen, jos kerran olet lihaksikas.

Lihaksen ja läskin ero on hyvin minimaalinen, joten...

Kilo läskiä painaa ihan saman kuin kilo lihasta!

Vierailija
114/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ruokavalio ei sovi kaikille. Suoliston mikrobit vaikuttavat ruuan imeytymiseen.

Olen testaillut eri ruokavalioita samalla kalorimäärällä. Paljon viljaa sisältävällä ruokavaliolla lihoin. Gluteenittomalla ja raejuustottomalla laihduin. Sekä syömällä jojoilin. Kasviksilla lihoin joten yski ruokavalio ei toimi kaikille.

Vierailija
115/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset nykyään tavoittelevat suuria lihaksia? Mihin niitä tarvitaan? Jos tavoite on laihtua ja saavuttaa urheilullisen hoikka vartalo, niin ei kai se painonnosto siihen auta?

Isot lihakset on enemmän esteettinen juttu, mutta lihaskunnolla saa kiinteytettyä kehoa ja lihakset tuo muotoja kroppaan. Pelkkä aerobinen vähentää lihasmassaa ja polttaa vain rasvaa pois. Kuntosalitreeni pitää lihaksiston kunnossa ja näin ne tukevat mm. niveliä ja parantavat ryhtiä.

Kaikenlaista liikuntaa kannattaa harrastaa, salitreeniä, lenkkeilyä, hiihtoa, joogaa, voimistelua yms.

Vierailija
116/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut sellaisen teorian, että kun ihminen alkaa laihtua ja rasvasolut pienenee, elimistöön kertyy enemmän vettä. Näyttää siis siltä ettei mitään muutosta tapahdu. Ennemmin tai myöhemmin tuo neste poistuu ja siinä vaiheessa paino humahtaa esim. kilon alaspäin. Harvemmin paino siis laskee tasaiseen tahtiin ja liian usein ei puntarilla siksi kannata käydäkään.

Minusta tämä kuulostaa erittäin järkevältä.

Vierailija
117/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet juuri hyvän painoinen, jos kerran olet lihaksikas.

Lihaksen ja läskin ero on hyvin minimaalinen, joten...

No en nyt sanois niinkään..

https://goo.gl/images/DPSTfn

Vierailija
118/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

melkein jokainen laihduttaja arvioi syödyt määrät alakanttiin.

eli syöt liikaa,ei se sen kummempaa

Tämä on kyllä totta. Otin pitkästä aikaa käyttöön Painonvartijoitten ikivanhan pistetaulukon, ja kyllä se ruuan määrä, mitä oikeasti tarvitsee, on todella pieni. Mä oon 158 cm pitkä ja yritän pudottaa noin 5 kg, jotka on salakavalasti vuoden aikana tarttunu muhun jostain. Syön vain 18 "pistettä" päivässä ja onhan se ollut musertavaa huomata, että kaksi juustoviipalettakin on jo 2 pistettä.  Toisaalta porkkanoita ja lähes kaikkia muitakin kasviksia saa rouskuttaa huoletta vaikka kuinka paljon. (Hedelmistä taas tulee jonkin verran pisteitä. )

Mutta joo, mun aamiainen oli veteen keitetty kaurapuuro marjoilla, rasvattomalla raejuustolla ja vähäkalorisella mehukeitolla sekä näkkäri kahdella juustoviipaleella. Nyt oonkin syönyt jo 4,5 pistettä päivän 18 pisteestä :-D. Toki liikunnalla voin kerätä ja keräänkin miinuspisteitä, jolloin saan syödä enemmän. 

Vierailija
119/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

melkein jokainen laihduttaja arvioi syödyt määrät alakanttiin.

eli syöt liikaa,ei se sen kummempaa

Tämä on kyllä totta. Otin pitkästä aikaa käyttöön Painonvartijoitten ikivanhan pistetaulukon, ja kyllä se ruuan määrä, mitä oikeasti tarvitsee, on todella pieni. Mä oon 158 cm pitkä ja yritän pudottaa noin 5 kg, jotka on salakavalasti vuoden aikana tarttunu muhun jostain. Syön vain 18 "pistettä" päivässä ja onhan se ollut musertavaa huomata, että kaksi juustoviipalettakin on jo 2 pistettä.  Toisaalta porkkanoita ja lähes kaikkia muitakin kasviksia saa rouskuttaa huoletta vaikka kuinka paljon. (Hedelmistä taas tulee jonkin verran pisteitä. )

Mutta joo, mun aamiainen oli veteen keitetty kaurapuuro marjoilla, rasvattomalla raejuustolla ja vähäkalorisella mehukeitolla sekä näkkäri kahdella juustoviipaleella. Nyt oonkin syönyt jo 4,5 pistettä päivän 18 pisteestä :-D. Toki liikunnalla voin kerätä ja keräänkin miinuspisteitä, jolloin saan syödä enemmän. 

Ehdotan, että seuraavaksi opettelet syömään terveellisesti niin ei tarvitsisi olla huolissaan ruoan riittävyydestä. Oliko hesarissa hiljan mainio juttu Janni Hussista ja ruoasta. Sain hyviä ideoita minulle uusista kasviksista ja tsemppiä tekemässäni elämänmuutoksessa.

Vierailija
120/166 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko punttisalitreeni laihdutuksen kannalta oikeasti parasta urheilua? Todella monissa laihdutustarinoissa nostellaan painavua puntteja ja tuskaillaan kun paino ei tunnu laskevan millään. Eikö kunnon hikiliikunta kuten juoksu tai hiihto olisi paljon tehokkaampaa? Itse olen aina harrastanut monipuolisesti erilaisia pallopelejä, joissa syke välillä nousee hyvin korkealle ja hoikkana olen pysynyt vaikka en ikinä edes mieti mitä suuhuni panen. Syön siis silloin kun on nälkä ja lopetan kun vatsa tuntuu täydeltä. Ihan vilpittömästi siis kyselen.

Lihastreeni ei ole tehokkain tapa laihtua, vaan se on tehokkain tapa varmistaa, että lähtevä paino on rasvaa, ei lihaksia. Eli siis tarkoitus ei oikeastaan ole edes kasvattaa lihaksia (vaikka sekin voi onnistua, jos ei ole ennen juuri treenannut), vaan kertoa kropalle, että lihakset pitää säästää vaikka kalorit on miinuksella.

Näin laihduttajasta tulee sitten hyväkuntoinen, kaunis ja kiinteä eikä "laiha läski".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi