Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 44 vuotias ja en ole ikinä ollut työttömänä kahta viikkoa pidempään

Vierailija
05.02.2019 |

Aina on ollut töitä. Pari kertaa on soitettu kotiin ja pari kertaa olen hakenut työpaikkaa ja saanut sen.
Aloitin puoli vuotta sitten nykyisessä työssä. Hakijoita oli 600, paikkoja 10 ja sain yhden, koulutustani vastaavan työn.
Mitähän teen oikein?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet sen oikein, että osaat olla ylimielinen mulccu. Sellaset pärjää valitettavasti aina. Oksetat mua alotuksines. Miten muuten oletko kokenut väkivaltaa lapsena, nuorena ja aikuisena? Jos et, se helpottaa kummasti elämää.

No huhhuh. Eihän aloituksessa ketään haukuttu, ap kertoi vain tilanteestaan, ei siitä pidä heti syyllistyä ja alkaa raivoamaan.

En ihmettele ettei sinulla tuolls asenteella töitä ole!

Ai täällä olikin aivottomien kanojen kokoontuminen. Ok, se ei todellakaan oo mun juttu. Vitsi te olette kyllä huvittavia ja säälittäviä. Niin muka tietäviä ja täydellisiä, mutta itku tulee heti kun navigaattori tilttaa tai joku vähän ärähtää. Voi jumalauta...

Vierailija
82/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut onnea rakkaudessa?

Miten liittyy asiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se täystyöllisyys nyt sitten niin tavoiteltavaa..? Matalapalkka-alalla ei ainakaan koska verojen ja muiden maksujen jälkeen käteen jää sama kuin tukina. Ja parempipalkkaisiin töihin (brutto yli 3500) ei pääse.

Työllisyydessä on paljon positiivisia etuja, kuten nyt vaikka työterveyshuolto, sosiaalinen asema, mielekkyys jne

:D:D:D:D:D Terveydenhuollon saa työttömänäkin. Jopa ilmaiseksi, jos on oikeutettu tt-tukeen. Sosiaalinen asema ei parane pätkääkään, vaikka muutut työttömästä matalapalkka-alan työntekijäksi. Eikä varsinkaan parane mielekkyys. Eli työllisyyden hyödyt tietyillä aloilla ovat jopa pienemmät kuin työttömyyden. 

Vierailija
84/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, Meghan Markle olisi halunnut häihinsä jonkun Elizabethin ison kruunun. Piti sitä kaikkein parhaimpana, ihan tietämättä, että täällä Suomessa on joku 44-vuotias työntekijä, jolla onkin se kaikkein kirkkain kruunu!

Vierailija
85/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se täystyöllisyys nyt sitten niin tavoiteltavaa..? Matalapalkka-alalla ei ainakaan koska verojen ja muiden maksujen jälkeen käteen jää sama kuin tukina. Ja parempipalkkaisiin töihin (brutto yli 3500) ei pääse.

Työllisyydessä on paljon positiivisia etuja, kuten nyt vaikka työterveyshuolto, sosiaalinen asema, mielekkyys jne

Täällä oli viimeksi eilen, että lakisääteinen työterveyshuolto minimissään on aika mitätön. Työterveyslääkäri ja -sairaanhoitajat palvelut ei ole pakollisia, ellei kyse ole ammattitaudista tai työtapaturmasta. Muussa tapauksessa niitä ei tarvitse järjestää. Minä esim. teen työtä pääasiassa yksin, vaikka olenkin palkansaaja, eikä ole asiakaspalvelua ja kaikki sairaustapaukset pitää hoitaa missä hoitaa, sairauslomatodistustakaan ei saa työterveyshuollosta. En tosin ole tarvinnut kuin kerran, tk:ssa kävin. Eli ei ole työpaikalla seuraa eikä työterveyshuoltoa. Palkkaa saan ja työ on ammattia vastaavaa, mutta aina naurattaa kuinka puhutaan, että jos saa työtä, sosiaalisoituu ihmisten seuraan ja on työterveyshuolto. Kumpikaan ei kohdallani päde. 

Vierailija
86/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on viimeeksi 10 vuotta sitten ollut työpaikka, jonka etuihin kuului työterveyshuolto. Se ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, vaikka tyhmyyksissäsi niin luuletkin. 

Vierailija
87/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka te kuinka tuntisitte yhden, joka ei halua töitä, niin muistutan - taas kerran - että työelämässä on lukua yhtään liioittelematta edes satojatuhansia, jotka ovat olleet työttömänä joskus. Jotkut päivän, jotkut kuukausia ja jotkut ovat ehtineet olla jopa pitkäaikaistyöttömiä ja silti työllistyneet. Asennevamma on suurin työttömän työllistymisen este. 

Vierailija
88/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D:D:D:D:D Terveydenhuollon saa työttömänäkin. Jopa ilmaiseksi, jos on oikeutettu tt-tukeen. Sosiaalinen asema ei parane pätkääkään, vaikka muutut työttömästä matalapalkka-alan työntekijäksi. Eikä varsinkaan parane mielekkyys. Eli työllisyyden hyödyt tietyillä aloilla ovat jopa pienemmät kuin työttömyyden. 

Usein pääset työsuhteessa päivittämään ammattitaitoasi ja työnantaja kouluttaa ja kokemusta kertyy.

Itse ajattelen että ihmisen tulisi ensisijaisesti elättää itsensä/perheensä omalla työllään. Ne jotka siihen eivät kykene, ovat tietenkin eri asia ja heistä täytyy huolehtia. Mutta näköjään meitä on moneen junaan. Oma työ on mielekästä ja koen sen lisäävän omaa elämänlaatuani.

Vierailija
89/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti en huomannut yhtäkään noista eduista työskennellessäni henkilökohtaisena avustajana. Ei ollut työterveyshuoltoa, sosiaalinen asema oli lähes orjan tasolla ja ainut mielekkyys oli se, ettei työtä tarvinut tehdä kuin 5h/pv.

Vierailija
90/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinentyötön. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen enkä ole ollut päivääkään työttömänä. 

Uskon että tietyt valintani kyllä ovat tässä edesauttaneet, kuten hyvin työllistävän teknisen alan valinta ammatiksi (eikä sitä mikä kiinnosti, mutta ei työllistä) ja sen verran paljon omaan ammattitaitoon panostaminen että olen varmasti palkkani arvoinen. Mutta kyllähän tuuriakin on tarvittu, koska 3 kertaa on ollut urani aikoina YT-neuvottelut firmoissa joissa olen ollut, ja on päteviäkin ihmisiä niissä pois laitettu, eli en voi vedota vain siihen että kun olen oikeasti osaava. Niin oli useimmat poistetutkin.

Minä kohta 50v en ole koskaan ollut töissä, enkä tuu koskaan olemaankaan. Työ yliarvostettua hommaa.

Juu hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä..

Vierailija
91/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 47 enkä ole töissä ollut päivääkään.

Vierailija
92/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet sen oikein, että osaat olla ylimielinen mulccu. Sellaset pärjää valitettavasti aina. Oksetat mua alotuksines. Miten muuten oletko kokenut väkivaltaa lapsena, nuorena ja aikuisena? Jos et, se helpottaa kummasti elämää.

No huhhuh. Eihän aloituksessa ketään haukuttu, ap kertoi vain tilanteestaan, ei siitä pidä heti syyllistyä ja alkaa raivoamaan.

En ihmettele ettei sinulla tuolls asenteella töitä ole!

Ai täällä olikin aivottomien kanojen kokoontuminen. Ok, se ei todellakaan oo mun juttu. Vitsi te olette kyllä huvittavia ja säälittäviä. Niin muka tietäviä ja täydellisiä, mutta itku tulee heti kun navigaattori tilttaa tai joku vähän ärähtää. Voi jumalauta...

Oi, oi, nyt meni hiukan paljon sinulla tunteisiin. Puhallahan vähän, ei kuule tämmöisen takia kannata raivoamaan alkaa. Toisesta silmästä sisään, toisesta ulos, aivoissa asti ei tämän palsta tekstejä kannata käyttää. Säästä kapasiteettisi tärkeämpään.

Kone kiinni nyt, ja lenkille tai leikkimään.

Vierailija
93/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein pääset työsuhteessa päivittämään ammattitaitoasi ja työnantaja kouluttaa ja kokemusta kertyy.

Itse ajattelen että ihmisen tulisi ensisijaisesti elättää itsensä/perheensä omalla työllään. Ne jotka siihen eivät kykene, ovat tietenkin eri asia ja heistä täytyy huolehtia. Mutta näköjään meitä on moneen junaan. Oma työ on mielekästä ja koen sen lisäävän omaa elämänlaatuani.

Päivittämään ammattitaitoa ja työnantaja kouluttaa. Salli mun nauraa. Täytyy olla todella pihalla jos kuvittelee näin tapahtuvan kovinkaan monessa matalapalkka-alan työpaikassa. Ja vielä typerämpi täytyy olla, jos kuvittelee kaikkien nauttivan työstään vain koska itse sattuu nauttimaan.

Vierailija
94/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus, kateelliset haukkuu ap ta kun käy töissä ja maksas näiden pummien almut. Siinä teille ihokas, tapelkaa sa*tanan vasurit!

Vierailija
95/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et kai koska nuoruudessasi oli enemmän töitä tarjolla, siitä lähti helppo nousukiito työelämään, teit paljon töitä ja siten työhistoriassasi ei ole aukkoja. Olet ehtinyt haalia paljon kokemusta tuohon ikään mennessä. Me nuoret nyt taas joudutaan kärsimään koska ei olla saatu töitä helposti kun eletään tätä surkeaa aikaa, pitää kokoajan taistella että pääsisi eteenpäin. Olen paljon opiskellut, ollut ulkomailla työoppimassa, tehnyt yrityshommia mutta yrittäjyys ei ollut heiniäni loppujenlopuksi, siksi en sitä enään tee. en saa töitä. harmi vaan. Olen sitten kotona ja elän tukirahoilla

25n

Vierailija
96/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus, kateelliset haukkuu ap ta kun käy töissä ja maksas näiden pummien almut. Siinä teille ihokas, tapelkaa sa*tanan vasurit!

Ei häntä haukuta siksi, että hän käy töissä. Häntä haukutaan (aiheesta) siksi, että hän tuo asiansa noin ylimielisesti esiin. "Mitä minä olen tehnyt oikein?" Voiko v'ttumaisempaa kysymystä ollakaan.

Vierailija
97/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni työelämässä paremmin kuin ap:lla 52 vuotiaaksi. Päivääkään en ollut työttömänä sitä ennen. Soittelivat entisiin työpaikkoihin ja tarjosivat uutta, paremmin palkattus duunia.

Sitten iso kansainvälinen firma lopetti toimintansa Suomessa ja kaikki saivat kenkää. 12 päivää olin työtön ja soittivat yhdestä firmasta, että tuutko töihin. No miehän menin. 5 vuotta olin siellä ja sitten sen firman ostivat intialaiset ja antoivat kenkää suomalaisille.

Nyt meni jo puoli vuotta työttömä, kunnes taas soittivat, mutta nyt vuokrafirmasta, josta kertoivat, että asiakasfirma haluaisi juuri minut määräaikaiseen projektiin. Olin hakenut asialasfirmaan juuri samaan projektiin, mutta eivät halunneet minua omille kirjoilleen, vaan ainoastaan vuokrafirman kautta. Osaamiseni siis kiinnosti, mutta 57v ikä oli ilmeisesti riski. Menin töihin, kun sain määrittää itse palkkani. Vuokrafirmassa nikottelivat, että ei heillä ole kyllä yhtään noin suurella palkalla, mutta nikottelu loppui sen jalkeen kun asiakas hyväksyi palkkani ja pari muuta ehtoa.

Näin meni sitten vuoden puolentoista pätkissä töissä ja väliin muutama kuukausi työttömänä 65 vuotiaaksi, jolloin jäin eläkkeelle. Neljä vuokrafirmaa ja kaksi asiakasta tuli tutukdi. Aina niin, että vuokrafirma soitteli asiakkaalta saadun nimen perusteella. Soittelee ne edelleen, mutta enpä viitsi enää tällä iällä ja eläkkeellä ellei tarjota dopivas pätkää ihan kotinurkilla. Muutamia hakemuksia lähettelin työttömänä, mutta yksikään ei johtanut edes haastatteluun.

Ehkäpä tämä tulee vielä tutuksi ap:llekin, kunhan ikää kertyy yli viidenkympin. Ilmeisesti hän on jo saanut kokemusta potkuista kun on joutunut pieniksi hetkiksi työttömäksi. Ennustan, että hetket pitenevät iän myötä ja että ennen pitkää ap tekee avauksen, "mitä teen väärin kun en kelpaa töihin".

Kerrottakoon vielä, että kaikki yhtä aikaa kenkää saaneet ikäiseni kollegat eivät työllistyneet edes lyhyisiin työsuhteisiin, vsikka heillä oli jopa parempi osaaminen kuin minulla. Minä työllistyin arvioni mukaan siksi, että maineeni oli sellainen, että tulen juttuun kaikkien kanssa, olivat he sitten äkkivääriä työkavereita tai hankalia asiakkaita. Muuta selitystä en keksi.

Odottele rauhassa ap. Ennen pitkää tämä mysteeri avautuu sinullekin aivan oman kokemuksen kautta.

Vierailija
98/107 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 38-vuotias enkä ole ikinä ollut yli kahta viikkoa yhteen putkeen työsuhteessa. Pisin työsuhteeni on ollut nimenomaan tuo kaksi viikkoa. Lyhyempiä on ollut jonkin verran myös. Aikuisiästäni olen ollut työttömänä noin 95% ajasta. Meitä on moneksi.

Vierailija
99/107 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häntä haukuta siksi, että hän käy töissä. Häntä haukutaan (aiheesta) siksi, että hän tuo asiansa noin ylimielisesti esiin. "Mitä minä olen tehnyt oikein?" Voiko v'ttumaisempaa kysymystä ollakaan.

Olisiko ollut parempi kysyä, mitä te teette väärin kun ette pääse töihin?

Vierailija
100/107 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni työelämässä paremmin kuin ap:lla 52 vuotiaaksi. Päivääkään en ollut työttömänä sitä ennen. Soittelivat entisiin työpaikkoihin ja tarjosivat uutta, paremmin palkattus duunia.

Sitten iso kansainvälinen firma lopetti toimintansa Suomessa ja kaikki saivat kenkää. 12 päivää olin työtön ja soittivat yhdestä firmasta, että tuutko töihin. No miehän menin. 5 vuotta olin siellä ja sitten sen firman ostivat intialaiset ja antoivat kenkää suomalaisille.

Nyt meni jo puoli vuotta työttömä, kunnes taas soittivat, mutta nyt vuokrafirmasta, josta kertoivat, että asiakasfirma haluaisi juuri minut määräaikaiseen projektiin. Olin hakenut asialasfirmaan juuri samaan projektiin, mutta eivät halunneet minua omille kirjoilleen, vaan ainoastaan vuokrafirman kautta. Osaamiseni siis kiinnosti, mutta 57v ikä oli ilmeisesti riski. Menin töihin, kun sain määrittää itse palkkani. Vuokrafirmassa nikottelivat, että ei heillä ole kyllä yhtään noin suurella palkalla, mutta nikottelu loppui sen jalkeen kun asiakas hyväksyi palkkani ja pari muuta ehtoa.

Näin meni sitten vuoden puolentoista pätkissä töissä ja väliin muutama kuukausi työttömänä 65 vuotiaaksi, jolloin jäin eläkkeelle. Neljä vuokrafirmaa ja kaksi asiakasta tuli tutukdi. Aina niin, että vuokrafirma soitteli asiakkaalta saadun nimen perusteella. Soittelee ne edelleen, mutta enpä viitsi enää tällä iällä ja eläkkeellä ellei tarjota dopivas pätkää ihan kotinurkilla. Muutamia hakemuksia lähettelin työttömänä, mutta yksikään ei johtanut edes haastatteluun.

Ehkäpä tämä tulee vielä tutuksi ap:llekin, kunhan ikää kertyy yli viidenkympin. Ilmeisesti hän on jo saanut kokemusta potkuista kun on joutunut pieniksi hetkiksi työttömäksi. Ennustan, että hetket pitenevät iän myötä ja että ennen pitkää ap tekee avauksen, "mitä teen väärin kun en kelpaa töihin".

Kerrottakoon vielä, että kaikki yhtä aikaa kenkää saaneet ikäiseni kollegat eivät työllistyneet edes lyhyisiin työsuhteisiin, vsikka heillä oli jopa parempi osaaminen kuin minulla. Minä työllistyin arvioni mukaan siksi, että maineeni oli sellainen, että tulen juttuun kaikkien kanssa, olivat he sitten äkkivääriä työkavereita tai hankalia asiakkaita. Muuta selitystä en keksi.

Odottele rauhassa ap. Ennen pitkää tämä mysteeri avautuu sinullekin aivan oman kokemuksen kautta.

Kunnalla vakipaikka aineopettajana. Vaikea nähdä että yyteetä olisi näköpiirissä. Tuo ala on hyvin varma, ei myydä firmaa alta eikä ulkoisteta, ikävä tuottaa pettymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme