Olen 44 vuotias ja en ole ikinä ollut työttömänä kahta viikkoa pidempään
Aina on ollut töitä. Pari kertaa on soitettu kotiin ja pari kertaa olen hakenut työpaikkaa ja saanut sen.
Aloitin puoli vuotta sitten nykyisessä työssä. Hakijoita oli 600, paikkoja 10 ja sain yhden, koulutustani vastaavan työn.
Mitähän teen oikein?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vaikuttaa sekin, millä alalla olet. Osalla aloista tekijät revitään töihin jo koulunpenkiltä.
Opetusalalla
No tuo selittääkin jo paljon. Opettajaksihan pääsee melkein kuka vaan. Ei tarvitse edes olla pätevyyttä.
Hyvä kun sanoit! Nythän maan työttömysluku on sitten nolla kun kaikki menevät opettajiksi, smartti.
Se, että jollakin alalla työllistyy helposti, ei tarkoita että kaikki menevät sinne alalle. Tai kestäisivät ko. alalla kovin kauaa. Puhelinmyyjäksikin pääsee käytännössä kuka vaan, mutta eipä sillä ole työttömyysongelmaa ratkaistu.
Koetappa mennä vaikka lukion kemianmaikaksi niin katsotaan miten lykästää.
Aineenopettaja on vähän eri asia kuin perusopettaja. Ei aineenopettajaksikaan toki opetusalan koulutusta tai kokemusta tarvitse. Ihan käytännössä olen nähnyt mm. toisen vuoden fysiikan opiskelijan opettamassa lukiossa.
joo, mutta ei varmaan vakinaisena.
Olen ollut työtön muutaman kuukauden 90-luvun alkupuolella. Sitten pääsin lyhyeen työsuhteeseen, jonka jälkeen töitä ei ole tarvinnut itse hakea, vaan aina on suositeltu eteenpäin. Yhdet yyteet myös takana, mutta en joutunut pihalle. Nyt olen 48 vuotias.
Mutta täytyy sanoa, että jos nykyinen työsuhde syystä tai toisesta päättyisi, vähän hirvittäisi jatkossa oma työllistyminen. Nimenomaan iän puolesta. Onneksi ei ole velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vaikuttaa sekin, millä alalla olet. Osalla aloista tekijät revitään töihin jo koulunpenkiltä.
Opetusalalla
No tuo selittääkin jo paljon. Opettajaksihan pääsee melkein kuka vaan. Ei tarvitse edes olla pätevyyttä.
Hyvä kun sanoit! Nythän maan työttömysluku on sitten nolla kun kaikki menevät opettajiksi, smartti.
Se, että jollakin alalla työllistyy helposti, ei tarkoita että kaikki menevät sinne alalle. Tai kestäisivät ko. alalla kovin kauaa. Puhelinmyyjäksikin pääsee käytännössä kuka vaan, mutta eipä sillä ole työttömyysongelmaa ratkaistu.
Aineenopettaja on vähän eri asia kuin perusopettaja. Ei aineenopettajaksikaan toki opetusalan koulutusta tai kokemusta tarvitse. Ihan käytännössä olen nähnyt mm. toisen vuoden fysiikan opiskelijan opettamassa lukiossa.
En missään vaiheessa puhunut vakinaisesta. Puhuin vain työhön pääsemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo, ehdit vielä kokea sen tuota pidemmänkin työttömyysjakson....
Voipi olla, mutta nyt näyttää hyvältä. Olen vakinainen aineenopettaja. Toivottavasti terveys kestää.
Mielenterveys tuolla alalla suurimmassa vaarassa. Varsinkin jos opetat peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla
Mutta jos et pääse vakinaiseksi, alkaa työn säilyttäminen olevan melko hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa en tiedä, mutta itse olen 58v, aloittanut työuran 15v iässä, enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Opiskellut toki välillä, mutta silloinkin tehnyt iltatöitä.
Pistän paremmaksi, olen ihan kohta 64 v, jään piakkoin eläkkeelle, päivääkään en ole ollut työtön, kesätöitä nuorena ei tarvinnut hakea, kun aina kysyttiin. Se siitä!
Luultavasti teit 13-vuotiaana hommia johon vaaditaan nykyään 18-v ikä. Ajat muuttuvat.
Lapsia hoidin ja toimistoissa olin, mm. puhelinvaihdetta hoidin. Mitä väliä sillä on, töitä tein ja rahaa ansaitsin. Kyllä täällä pääsee kesällä hautausmaille, kaupungille jne. alle 18-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut töitä. Pari kertaa on soitettu kotiin ja pari kertaa olen hakenut työpaikkaa ja saanut sen.
Aloitin puoli vuotta sitten nykyisessä työssä. Hakijoita oli 600, paikkoja 10 ja sain yhden, koulutustani vastaavan työn.
Mitähän teen oikein?
Mullakin meni jotenkin noin yli 40 vuotta. Nyt yli viisikymppisenä on melko paljon vaikeampaa, joten sittenkin taisin tehdä jotenkin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla
Kaikki ei halua, joten tilasto ei nollaannu.
Montako työpaikka on taustalla? Toiset elää pätkätöillä silloin sitä työttömyyttäkoin on. Suomessa kyllä hyväksikäytetään kaikki mahdollisuudet sortaa tarpeessa olevaa.
Olen 35 vuotta, ilman korkeakoulututkintoa, 15 vuotiaasta asti töissä, osaksi myös koulun ohessa. Pitänyt yhden äitiysloman yli 2 vuotta.
Työttömänä olen ollut 3 viikkoa, sekin sijoittuu kesälomaan.
Työskentelin ammattitutkinnolla ekonomien kanssa ja olisin saanut siitä uran, mutta työ ei vastannut arvojani joten lähdin matalapalkkaiselle alalle.
Opintolainaa en ole ikinä nostanut.
Olen ollut KOKO ikäni töissä ja nyt 50v työttömäksi
odota vaan senkin tero petteri
kyl sunkin pallit harmaantuu ja sharmi haihtuu kuin pieru saharaan
Eli neljä kertaa on onnistanut! Työnhaun expertti näyttää olevan ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 42v ja ollut elämässäni pitkiäkin aikoja työttömänä, viimeisin työttömyysputki kesti reilut 5 vuotta. Osaamisesta tai sen puutteesta ei ole kyse, sen puolesta puhuvat jo kansainväliset tunnustuksetkin. On tämä outoa kuinka jotkut luovat tauottoman uraputken ja toisilla ei muuta olekaan kuin vastoinkäymisiä.
Ehkä tämä 40 v on hoikka seksikäs urheilullinen mies..ja sinä ruma läski harmaahiiri nainen?
ooh sexy 40v mies..tuu meille töihin!!!!
Onnea sinulle ap. Itse olen sata kertaa mieluummin työtön kuin opettaja. Hyvä jos ala on sinulle sopiva.
Onko tuossa nyt jotain ihmeellistä. Tämä maa on varmasti pullollaan ihmisiä jotka eivät ole olleet päivääkään työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla
Mutta jos et pääse vakinaiseksi, alkaa työn säilyttäminen olevan melko hankalaa.
Ei välttämättä. Siskoni on ollut yli 10 vuotta määräaikaisena työssään. Ei toki opetusalalla, mutta sillähän ei ole väliä koska keskustelu on yleisesti töistä, ei vain opetusalasta.
Isoisäni oli 16-vuotiaasta eläkeikään yhtä mittaa samalla työnantajalla, vain armeija oli välissä. Ei kärsinyt työttömyydestä hän.
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni oli 16-vuotiaasta eläkeikään yhtä mittaa samalla työnantajalla, vain armeija oli välissä. Ei kärsinyt työttömyydestä hän.
Näitä on Suomessa satoja. Samoin kun on niitä, jota eivät työllisty, vaikka tekisivät mitä. Tasan ei käy onnen lahjat tässäkään asiassa. Aina ei ole itsestä kiinni työllistyykö vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla
Ei välttämättä. Siskoni on ollut yli 10 vuotta määräaikaisena työssään. Ei toki opetusalalla, mutta sillähän ei ole väliä koska keskustelu on yleisesti töistä, ei vain opetusalasta.
Paikja on pistettävä hakuun mikäli työntekijä ei ole pätevä.
Varmaan pomo käy hakemassa ja tsekkaa päivän kunnon..