Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai kamala näitä kotikokkien "kehuttuja" reseptejä

Vierailija
03.02.2019 |

Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.

Näitä reseptejä lukiessa tuntee itsensä innovatiiviseksi gourmet-kokiksi.

Kommentit (544)

Vierailija
301/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs muuten pulled porkille tehdään bbq-kastike käyttämättä mitään puolivalmisteita esim tomaattimurskaa.

Mä laitan pullled porkiin kaikkea mahdollista mitä kaapista sattuu löytymään. Mausteita (esim. paprikajauhetta, pippuria, tuoretta chiliä, valkosipulia ja inkivääriä, juustokuminaa, tähtianista, sitrushedelmän kuorta), nesteitä (esim. olutta, puristettua appelsiinimehua, etikkaa, vettä.. Lihan oheen esim. omenaa, savustettua paprikaa. Vain mielikuvitus on rajana.

Paprikajauhe ja savustettu paprika? Mitä ihmettä? Tuoreenahan ne pitää laittaa! Eikä olutkaan kovin tuoreelta kuulosta. Mitenkäs te nyt yhtäkkiä käytättekin niitä puolivalmisteita ja säilykkeitä?

Paprikaa voi savustaa pannulla ihan itse kuules :) Ja itse en lue mausteita puolivalmisteiksi. Ja minulla ei muutenkaan ole mitään ongelmaa käyttää esim. sinappia. Sitäkin kun on myynnissä montaa sorttia ja teen sitä myös itse.

Niin, siinähän se tulikin. Et tietenkään lue puolivalmisteiksi niitä puolivalmisteita, joita itse käytät. :D

Ja kerropas lisää tuosta pannulla savustamisesta. Meillä taitaa olla vähän eri käsitys savustamisesta.

No voit ihan huviksesi lukea esim. netistä miten puolivalmiste yleisesti määritellään :) Ja minä kyllä käytän puolivalmisteita tilanteesta riippuen. Sinä kysyit reseptiä pulled porkiin ja minun pointtini oli, että pulled porkiin voi laittaa ihan mitä itse haluaa. Ei sii tarvirse orjallisesri mitään reseptiä noudattaa, jos haluaa olla käyttämättä edes niitä mausteita ;)

Savustamiseen pannulla voi käyttää esim. savustuspussia tai foliota ja savustusainetta. Savustusaineeksi käy esim. ihan perustee.

Tässä on kauhisteltu puolivalmisteita ja säilykkeitä. Jos sinun logiikallasi pilkottu ja pakastettu peruna on puolivalmiste, kyllä sitä on myös pilkottu ja kuivattu mauste tai esim tomaattimurska. Googlaamalla en löytänyt yhtään määritelmää, jonka mukaan asia olisi toisin.

No esim. wikipedia määrittelee puolivalmisteen näin: "Puolivalmiste on osittain valmis tuote, jonka valmistaja on myynyt kuluttajalle tai muulle yritykselle lopullista viimeistelyä varten." Osittain valmis tuote.. mikäköhän on sinusta esim. paprikajauheen ns. lopullinen olomuoto? Tomaattimurska/pyree/paseerattu tomaatti on usein esim. kastikepohja, pakastettu peruna lämmittämistä vaille jne.

No siinä tapauksessahan sinä ostat valmiin tuotteen. Sehän on siis käytännössä eines ja vielä pahempi kuin puolivalmiste. Ja jos tuota kirjaimellisesti luetaan, myös puolitettu meloni on puolivalmiste.

Jos ajatellaan ruoan prosessoinnin kautta, se pakastus on rinnastettavissa kuivaamiseen, joten täysin samalla viivalla ovat.

Vierailija
302/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ihmiset jaksavat viisastella. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena, mutta pakasteperunasipulisekoitus ei mössöönny, jos sen antaa sulaa ennen käyttöä. Jäisenä uunissa mössööntyy usein.

Vierailija
304/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmiset jaksavat viisastella. :D

No pakko se on viisastella, kun porukka tulee vaahtoamaan tuoreudesta ja teollisesta ruoasta ja itse käyttävät kuivattuja mausteita, riisiä, säilykekurkkuja, juustoja sun muuta.

Vierailija
305/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en tietenkään ala itse kuivattelemaan tomaatteja uunissa saadakseni aurinkokuivattuja tomaatteja, vaan ostan ne valmiiksi.

Kokeilepa joskus, maistuvat aivan erilaisilta kuin ne kaupassa myytävät mummonraadot :)

Vierailija
306/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen raikkaat voileivätkin pakasteesta ja hyvää on

Vierailija
307/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole puolivalmisteita vastaan ja puhuinkin jo täällä niiden puolesta. Käytän monia puolivalmisteita tai valmisruokia itsekin esim juuri peruna-sipulisekoitusta ja joskus kiireessä Kivi kylän valmislihapullia. Monet puolivalmisteet ja valmisruoat on ihan jees, mutta täytyy kyllä todeta, että monet eivät. Missään nimessä en haluaisi, että puolivalmisteet ja einekset muodostaisivat lähtökohdan ruoanlaitolleni. 

Esim tomaattikastike tulee parhaimman makuista, jos itse kalttaa ne tomaatit. Silti en tee niin juuri koskaan, koska ruoanlaitto veisi tuhottomasti aikaa. Käytän puolivalmisteita eli tomaattimurskaa, mutta olen aika niuho sen suhteen, mitä käytän. Useimmat tomaattimurskat ovat niin pahoja, että en pysty niitä syömään. Samoin mistään purkkitonnikalasta en koskaan tee ruokaa (paitsi köyhinä opiskeluaikoina) tai italianpatapusseista tai valmismuussista. Ruoan ei aina tarvitse olla erinomaista ja herkullista, mutta puolivalmisteiden ja einestenkin kanssa pyrin siihen, että käyttäisin niistä mahdollisimman terveellisiä ja parhaimman makuisia. 

Vierailija
308/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt kinkkukiusausta. Anteeksi jos minun pitää etsi ohje sellaiseen ruokaan minkä jokaisen pitäisi osata lonkalta.

Vierailija
309/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole koskaan tehnyt kinkkukiusausta, mutta olen sitä monesti syönyt ja osaan varmasti sen siltä pohjalta valmistaa, on meinaan varmasti yksi helpoimmista ruuista tehdä.

Ja tästä ketjusta inspiroituneena taidankin hyödyntää pakkasessa olevat joulukinkun jämät tähän ruokaan. Nam! Perunat ja sipulit pilkon itse, mutta lähinnä paremman tekstuurin ja isomman koon takia. Kyllä ne pakasteperuna-sipulitkin menis oikein hyvin, en vastusta.

Vierailija
310/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tehnyt kinkkukiusausta. Anteeksi jos minun pitää etsi ohje sellaiseen ruokaan minkä jokaisen pitäisi osata lonkalta.

No siinä tapauksessa ei kannata myöskään tulla pätemään, miten onnettomia reseptejä netissä on.

Vierailija
311/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen usein reseptejä Googlen kautta, ja käyn useamman eri ohjeen läpi. Yleensä valitsen Kotikokin, koska niissä on vähiten erilaisia raaka-aineita, joten säästän aikaa ja rahaa. Toki kuvat ovat välillä hirveitä ja ohjeet vilisevät kirjoitusvirheitä, mutta ovat ihan hyviä perusohjeita. Joskus yhdistelen vaikka Valion ja Kotikokin ohjeita.

Joku ihmetteli pakastesipulia. En ole koskaan käyttänyt sitä, mutta ymmärrän kyllä. Itse ostan yleensä yhden sipulin ja käytän siitä puolet. Joskus se toinen puolikas ehtii jo pilaantua ennen seuraavaa käyttökertaa. Lisäksi inhoan sipulin kuorimista ja pilkkomista ja minulla kestääkin siinä pitempään kuin 10 sekuntia, niin kuin joku täällä väitti että siihen menisi vain 10 sekuntia.

Olen yliherkkä tuoreelle ananakselle, eli vaikka sitä tuoreena himoitsenkin, en voi sitä syödä yhtään. Kaikkia purkkiananaksiakaan en voi syödä, mutta suurinta osaa kyllä, koska purkkiananas ei ole niin allergisoivaa.

Kanat maustan yleensä itse, koska en halua maksaa marinadista, mutta en minä ruokaan sylje jos joku minulle sitä tarjoaa.

Ihmisiä on niin erilaisia ja erilaisia elämäntilanteita, että kyllä pitäisi osata katsoa sinne oman navan ulkopuolelle.

Ostan välillä valmisruokia, kuten pakastepinaattikeittoa ja lohikeittoa, jos en jaksa miettiä ruokaa sen tarkemmin, ja nuo valmistuvat nopeasti eivätkä jää kaappiin pyörimään. Alusta asti en noita viitsisi valmistaa.

Vierailija
312/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on kuusi lasta jotka joilla kaikilla eri lempiruuat ja kova nälkä, on turha ruveta vääntämään jotain momimutkaista ja hienoa ruokaa johon menee aikaa ja jota kukaan ei lopulta syö!  Lihapullat sipulikeitto-pussiin  ja pasta purkkitomaatti-kastikkeeseen,  puolivalmis italianpata pussista tai kalapuikot ja pussimuussi toimivat aina enkä joudu seisomaan tuntitolkulla hellan edessä.

Lapsille laitetaan se ruoka, mitä perheen ruoanlaittaja päättää. Ei pelkästään voi olla lempiruokaa. Allergiat huomioidaan, eikä varmaankaan kannata mitään silakka sipattia laittaa , jos kukaan ei tykkää. Elämä on aika haastavaa, jos pitää miellyttää koko ajan kaikkia kuutta lasta. Pahimpaan nälkään voi antaa vaikka porkkanat käteen. Muuten tuo oikaisu arkiruoassa on tietenkin ihan ymmärrettävää. Mielestäni ruokatavat ja ruokakultturi voi olla osana lasten kasvatustakin ja hyödyllistä myöhemmin elämässä.

Vierailija
313/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli pakastesipulia. En ole koskaan käyttänyt sitä, mutta ymmärrän kyllä. Itse ostan yleensä yhden sipulin ja käytän siitä puolet. Joskus se toinen puolikas ehtii jo pilaantua ennen seuraavaa käyttökertaa. Lisäksi inhoan sipulin kuorimista ja pilkkomista ja minulla kestääkin siinä pitempään kuin 10 sekuntia, niin kuin joku täällä väitti että siihen menisi vain 10 sekuntia.

Minä olen se joka kuorii ja silppuaa sipulin 10 sekunnissa. Käytän sipulia ruokaan kuin ruokaan, koska se on halpaa, hyvää ja todella terveellistä. Miksi ihmeessä käytät sipulista ruokaan vain puolet? Suurimmassa osassa ruoka-ohjeitakin neuvotaan laittamaan 1-2 sipulia eikä mitään puolikasta.

Vierailija
314/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se joka kuorii ja silppuaa sipulin 10 sekunnissa. Käytän sipulia ruokaan kuin ruokaan, koska se on halpaa, hyvää ja todella terveellistä. Miksi ihmeessä käytät sipulista ruokaan vain puolet? Suurimmassa osassa ruoka-ohjeitakin neuvotaan laittamaan 1-2 sipulia eikä mitään puolikasta.

Jos tekee vaikka pienemmän annoksen tai muuten haluaa laittaa vähemmän sipulia. Voi hyvä jumala, miten yksinkertaista sakkia täällä on.

Vierailija
315/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä muuten kertoo paljon ihmisten ruuanlaittotaidosta. Joissain ohjeissa saattaa todellakin olla älyttömyyksiä kuten ½ avokado. Ja ruuanlaitosta ymmärtämättömät sitten laittavat ½ avokadon ja jättävät toisen puolen jääkaappiin pilaantumaan. Ruokiin voi laittaa aineksia hyvin pitkälle oman mielen mukaan ja niin, ettei jää sitä ruokahävikkiä. Leivonta on erikseen: sämpylätaikinaan ei niin vaan voi kipata jauhopussin loppuja ilman, että laittaa lisää myös muita aineksia.

Vierailija
316/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän valmiiksi silputtua pakaste sipulia.

Johtuu siitä että mun käsien toiminassa on ongelmia. Sipulin kuoriminen ja pilkkominen on aikamoinen haaste, samoin minkä tahansa kuoriminen ja pilkkominen.

Mun isovanhemmat myös ostaa tuota, helpompi reumaattisilla ja nivelrikkoisilla käsillä 😊

Ylipäätään vanhuksilla voi olla hyvinkin haastavaa tuo pilkkominen ja kuoriminen.

Eli ei kannata oikeasti ihmetellä, kannattaa AJATELLA.

Voit itse olla samassa jamassa käsien toimivuuden kanssa 😉

Vierailija
317/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä muuten kertoo paljon ihmisten ruuanlaittotaidosta. Joissain ohjeissa saattaa todellakin olla älyttömyyksiä kuten ½ avokado. Ja ruuanlaitosta ymmärtämättömät sitten laittavat ½ avokadon ja jättävät toisen puolen jääkaappiin pilaantumaan. Ruokiin voi laittaa aineksia hyvin pitkälle oman mielen mukaan ja niin, ettei jää sitä ruokahävikkiä. Leivonta on erikseen: sämpylätaikinaan ei niin vaan voi kipata jauhopussin loppuja ilman, että laittaa lisää myös muita aineksia.

No todellakin kertoo ymmärtämättömyydestä kun pitää ällistellä, miten joku ei käytä kokonaista sipulia ja miten monta perunaa pitää olla kinkkukiusauksessa. Hohhoijaa. .

Vierailija
318/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt tuosta kermasta jauhaminen. Makuasia. 

Aivan, hyvän maun arvostajat käyttävät kermaa, eivät jotain kerman korvikkeita.

Noh, Arlan Lempi ruokakermassa on kermaa ja tapiokatärkkelystä. Ei mitään muuta. 

Ja kermassa on kermaa, ei mitään muuta.

Miten se on paha jos ruokakermassa on se suuruste jo valmiina?

Vierailija
319/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt tuosta kermasta jauhaminen. Makuasia. 

Aivan, hyvän maun arvostajat käyttävät kermaa, eivät jotain kerman korvikkeita.

Noh, Arlan Lempi ruokakermassa on kermaa ja tapiokatärkkelystä. Ei mitään muuta. 

Ja kermassa on kermaa, ei mitään muuta.

Miten se on paha jos ruokakermassa on se suuruste jo valmiina?

Ei kai mitään, jos ei arvosta aitoa ruokaa.

Vierailija
320/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän valmiiksi silputtua pakaste sipulia.

Johtuu siitä että mun käsien toiminassa on ongelmia. Sipulin kuoriminen ja pilkkominen on aikamoinen haaste, samoin minkä tahansa kuoriminen ja pilkkominen.

Mun isovanhemmat myös ostaa tuota, helpompi reumaattisilla ja nivelrikkoisilla käsillä 😊

Ylipäätään vanhuksilla voi olla hyvinkin haastavaa tuo pilkkominen ja kuoriminen.

Eli ei kannata oikeasti ihmetellä, kannattaa AJATELLA.

Voit itse olla samassa jamassa käsien toimivuuden kanssa 😉

Ja vaikka olisikin kädet kunnossa, ei pitäisi olla maailman suurin synti, jos ostaa sipulit valmiiksi pilkottuna. Se on herran jumala vain pilkkomista. Tylsää, aikaa vievää eikä mitään erityisen jaloa toimintaa.