Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai kamala näitä kotikokkien "kehuttuja" reseptejä

Vierailija
03.02.2019 |

Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.

Näitä reseptejä lukiessa tuntee itsensä innovatiiviseksi gourmet-kokiksi.

Kommentit (544)

Vierailija
261/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee tietää kuinka monta perunaa tulee kinkkukiusaukseen? Laittaa sen verran mikä tuntuu itsestä hyvältä. Jos näyttää ensin että tuli liian vähän, niin ottaa sitten yhden perunan lisää vielä.

Niin mistä ottaa? Ei kaikilla ole perunamaata käden ulottuvilla.

Meillä tuolla perunamaalla on lunta yli puoli metriä, niinpä ihan Prismasta ostin jääkaappiin ja sieltähän niitä lisää löytyy

Ymmärrän että olen harvinaisuus mutta mulla on tapana ostaa sen verran ruoka-aineita mitä kulloiseenkin reseptiin tarvitsee.

Montako perunaa siis ostat kinkkukiusaukseen?

Vierailija
262/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee tietää kuinka monta perunaa tulee kinkkukiusaukseen? Laittaa sen verran mikä tuntuu itsestä hyvältä. Jos näyttää ensin että tuli liian vähän, niin ottaa sitten yhden perunan lisää vielä.

Meillä tuolla perunamaalla on lunta yli puoli metriä, niinpä ihan Prismasta ostin jääkaappiin ja sieltähän niitä lisää löytyy

Ymmärrän että olen harvinaisuus mutta mulla on tapana ostaa sen verran ruoka-aineita mitä kulloiseenkin reseptiin tarvitsee.

Siinä tapauksessa kannattaa muuttaa vähän tuota käytäntöä. Helpottaa elämää huomattavasti, jos ostaa isompia satseja sellaisia ruoka-aineita, joita voi käyttää johonkin muuhunkin ruokaan. Miten esimerkiksi ostat riisiä? Saako niitä jostain irtomyynnistä 2 dl annoksen, jos ohjeessa niin sanotaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, millaisia ruokia te syötte arkena. Pelkkiä salaatteja ja lantun palojako te rouskutatte? Miten syötte esim töissä, eikö kukaan käy lounasruokaloissa syömässä?

No mä syön laatikoita, keittoja, nuudelia, riisiä, kasviksia, jotain proteiinia. Hyvin harvoin makkaraa ja perunaa perunana, kun lapsi ei tykkää. Itse joskus herkuttelen kylmällä jauhomakkaralla. En osta mitään valmiiksi marinoitua, puolivalmisteita käytän, mutta ennemmin pilkon itse kasvikset sinne keittoonkin, koska tykkään isommasta koosta, kuin valmiissa keittorehuissa on. Olen työtön, en siis syö ulkona.

Okei. Kuulostaa normaalilta. Haluaisin kuulla vastauksia näiltä, joiden mielestä puolivalmisteet ovat kauhistus.

No siis pyrin välttämään puolivalmisteita ruuanlaitossani. Suurin aikani kokkailussa menee kuorimiseen ja pilkkomiseen. Eikä kyse ole isommasta kuin pakasteiden väärästä muodosta. Mutta en tietenkään ala itse kuivattelemaan tomaatteja uunissa saadakseni aurinkokuivattuja tomaatteja, vaan ostan ne valmiiksi. Hedelmiä en osta säilykkeenä ollenkaan, en tarvitse niitä mihinkään.

Mutta pidätkö sinä laiskoina ja huonoina ihmisiä, jotka eivät jaksa kuoria ja pilkkoa ja joille kelpaa se pakasteperunasuikale? On hieman eri asia, jos itse jaksaa pipertää ja kokee näin saavansa parempaa, mutta tässä ketjussa halveksitaan puolivalmisteiden käyttäjiä ja väitetään, että pakasteet ja muut puolivalmisteet ovat kelvotonta ravintoa. 

Vierailija
264/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mulla tuttuja jotka eivät syö makkaraa, koska se on eines. Omaan suoleen tuutattu itseteurastettu liha varmaan kelpaisi.

Ei meilläkään syödä makkaraa juuri koskaan. Ei siksi, että se on eines vaan siksi, että se on useimmiten epäterveellistä ja aivan helvetin pahaa. Liikaa suolaa ja huonolaatuista rasvaa, ja halvemmissa liikaa jauhojakin. Liha lihana ja pulla erikseen.

Kerrotko missä makkarassa on jauhoja?

Vierailija
265/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt tuosta kermasta jauhaminen. Makuasia. 

Aivan, hyvän maun arvostajat käyttävät kermaa, eivät jotain kerman korvikkeita.

Noh, Arlan Lempi ruokakermassa on kermaa ja tapiokatärkkelystä. Ei mitään muuta. 

Ja kermassa on kermaa, ei mitään muuta.

Vierailija
266/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt tuosta kermasta jauhaminen. Makuasia. 

Aivan, hyvän maun arvostajat käyttävät kermaa, eivät jotain kerman korvikkeita.

Noh, Arlan Lempi ruokakermassa on kermaa ja tapiokatärkkelystä. Ei mitään muuta. 

Ja kermassa on kermaa, ei mitään muuta.

Kermassa on myös rasvat tallella, toisin kuin noissa ruokakermoissa.

Vierailija
267/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä omaa itsetuntoa näinkin kohotella. Ehkäpä te voisittekin tähän ketjuun jakaa parempia ruokaohjeita?

Ei kun on kivempi vaan v*ttuilla muille kuin olla avuksi.

Vierailija
268/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta! Kerran kun teki mieli kinkkukiusausta niin oikein etsimällä sai etsiä netistä reseptiä, johion EI TULE pakasteita. Suomalaiset ovat niin tottuneita käyttämään puolieineksiä ettei edes osata ajatella tuoretta...

V**un uusavuton saa olla jos ei ilman reseptiä edes kinkkukiusausta saa aikaan.

Vierailija
269/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää, miten huonoja ruuanlaittaja osa on. Kun menen kauppaan, pyrin ostamaan ruokaa viikoksi etukäteen. Mielen päällä on yleensä ehkä yksi ruokalaji, johon ostan lihaa (viikoksi eteenpäin lihota ei voi ostaa, koska menee pahaksi. Asuinmaassamme ei ole valmiita pakkauksia vaan lihatiskit). Muuten sitten menen heti osastolle, ostan mitä tarjolla on ja kokkailen niistä. En käytä reseptejä, en heitä ruokaa roskiin. Ei ruoanlaittoon tarvitse mitää tiettyä määrää perunoita esimerkiksi, silmämääräisesti sen näkee, samoin muutkin asiat. Katson mitä kaapissa on, mikä menee seuraavaksi pahaksi ja mistä teen ruuaksi. Koukkaamisessa on niin helppo soveltaa muutenkin, moneen ruokaan voi laittaa jämiä juustoista tai kasviksista.

Säilykkeitä on paljon laadukkaita, kuten tomaatit, tonnikalaa, papuja jne, eikä niitä kannata ylenkatsoa. Ovat hyvä lisä ruokakaappiin päiville, kun on rajattu määrä tuoretta tavaraa. Esim. Tonnikalapihvit ovat hyviä. Suomessa myös välillä söin kokkikartanoa, se on hyvä lisä ruokakaappiin kiirepäiviin niin ei tarvitse mennä pizzalinjalle.

En ole edes mikään gourmet kokki, mutta pyrin käyttämään hyviä raaka-aineita, yrttejä ja teen ruokaa myös pakastimeen (kuten tomaattikastiketta). Leipominen onkin eri juttu, siinä todella pitää tehdä tietyillä määrillä, mutta ruuanlaitossa ei ole niin merkitystä, kun osaa perusteet.

Vierailija
270/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta! Kerran kun teki mieli kinkkukiusausta niin oikein etsimällä sai etsiä netistä reseptiä, johion EI TULE pakasteita. Suomalaiset ovat niin tottuneita käyttämään puolieineksiä ettei edes osata ajatella tuoretta...

Mitäs kummempaa reseptiä siihen nyt tarvitaan? Suikaloit perunat ja sipulit, heität kunnon palvikinkkua sekaan ja kippaat (lasagne)vuokaan kasvislientä desin ja kuohukermaa pari desiä. Niin ja suolaa.  Ei tarvinnu googlettaa.

Olkaa hyvä.

Vierailija
271/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako perunaa siis ostat kinkkukiusaukseen?

En ole edellinen kommentoija, mutta vastaan silti. Kaupan vihannesosastolla on yleensä vaaka, jolla voi punnita perunoiden määrän. Jos käytät kiusaukseen 500 g:n pussillisen valmista perunasuikaletta, niin kannattaa ostaa 600 g perunaa, koska kuorittaessa perunasta katoaa osa painosta.

Itse teen kiusauksen tuoreista perunoista, perunan rakenne on kypsymisen jälkeen paljon miellyttävämpi kuin mössöisen pakastesuikaleen. Maku on myös parempi. 

Vierailija
272/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunasipulisekoitus on ihan hyvä aines. Miksi nähdä vaivaa perunoiden ja sipulin silppuamiseen ja kenellä on siihen edes aikaa? Ja mikä vika ylipäänsä pakasteissa?

Pakasteperunasipuli menee mössöksi, jos haluaa kiusaukseen sen oikean rapsakan pinnan. Siksi suikaloin itse. Ja kannattaa muuten liottaa/huuhdella perunaa kylmässä vedessä, pitää muotonsa paremmin kun saa osan tärkkelyksestä pois. Muuten voi tehdä perunamuusia mihin laittaa kinkkua sekaan. 

Vierailija
273/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, millaisia ruokia te syötte arkena. Pelkkiä salaatteja ja lantun palojako te rouskutatte? Miten syötte esim töissä, eikö kukaan käy lounasruokaloissa syömässä?

No mä syön laatikoita, keittoja, nuudelia, riisiä, kasviksia, jotain proteiinia. Hyvin harvoin makkaraa ja perunaa perunana, kun lapsi ei tykkää. Itse joskus herkuttelen kylmällä jauhomakkaralla. En osta mitään valmiiksi marinoitua, puolivalmisteita käytän, mutta ennemmin pilkon itse kasvikset sinne keittoonkin, koska tykkään isommasta koosta, kuin valmiissa keittorehuissa on. Olen työtön, en siis syö ulkona.

Okei. Kuulostaa normaalilta. Haluaisin kuulla vastauksia näiltä, joiden mielestä puolivalmisteet ovat kauhistus.

Stroganoff, gulassi, palapaisti, merimiespihvi kokolihasta, stifado, daube, pastica jne

Possunfilettä uunijuuresten kanssa, possua rosmariinikastikkeessa, pikkupihveinä, pulledporkia, kyljyksiä jne

Broileria keitoissa, fileitä leivitettyinä pihveinä, leivittämättöminä pihveinä, kastikkeissa, grillattua/paistettua vaikka salaatin kanssa

Jauhelihaa lihapullissa, murekkeena, kastikkeena, paprikoiden täytteenä, keitossa, laatikoissa jne

Kalaa paistettuna, savustettuna, graavina, keitossa jne

Lisukkeita ja muita ruokia kasviscurryt, kaalilaatikko, risotot, erilaiset perunalisukkeet, salaatit, ratatouille, kasvissosekeitot... you name it.

Enempää en jaksa kirjoittaa, tuossa nyt muutama ruoka niistä mitä meillä tehdään ihan alusta saakka itse. LIha ei ole valmiiksi silputtua eikä ikinä marinoitua, senkin teemme itse jos tarvitsee.

Jos syön töissä pyrin ottamaan sellaisia ruokia missä olisi vähiten natriumglutamaattia, esim salaattia

Tosi helppoa!

Vierailija
274/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stroganoff, gulassi, palapaisti, merimiespihvi kokolihasta, stifado, daube, pastica jne

Possunfilettä uunijuuresten kanssa, possua rosmariinikastikkeessa, pikkupihveinä, pulledporkia, kyljyksiä jne

Broileria keitoissa, fileitä leivitettyinä pihveinä, leivittämättöminä pihveinä, kastikkeissa, grillattua/paistettua vaikka salaatin kanssa

Jauhelihaa lihapullissa, murekkeena, kastikkeena, paprikoiden täytteenä, keitossa, laatikoissa jne

Kalaa paistettuna, savustettuna, graavina, keitossa jne

Lisukkeita ja muita ruokia kasviscurryt, kaalilaatikko, risotot, erilaiset perunalisukkeet, salaatit, ratatouille, kasvissosekeitot... you name it.

Enempää en jaksa kirjoittaa, tuossa nyt muutama ruoka niistä mitä meillä tehdään ihan alusta saakka itse. LIha ei ole valmiiksi silputtua eikä ikinä marinoitua, senkin teemme itse jos tarvitsee.

Jos syön töissä pyrin ottamaan sellaisia ruokia missä olisi vähiten natriumglutamaattia, esim salaattia

Tosi helppoa!

okei, eli esim stroganoffiin käytät tuoretta kurkkua ja tomaattipohjaisiin kastikkeisiin tuoreita tomaatteja. Risottoriisikin tulee suoraan riisipellolta. Maustamiseen käytät ainoastaan tuoretta tavaraa etkä esim kuivattuja tai säilöttyjä mausteita.

Vierailija
275/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs muuten pulled porkille tehdään bbq-kastike käyttämättä mitään puolivalmisteita esim tomaattimurskaa.

Vierailija
276/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä selailin kerran kortikokkia ja ihmettelin kun vastaan tuli ohje: "Keitetty vesi". Onhan se toki hyvä, että löytyy nuokin, kun joillekin ei edes tuota opeteta kotona, mutta ihmetytti kyllä silti.

Toinen omituinen oli, kun etsin levylihapiirakan ohjetta, kun en muistanut mihin asteeseen uuni piti laittaa ja kauanko antaa olla siellä. Silmäni osuivat yhden ilmoituksen outoon kuvaan, missä oli mielestäni eineslihapiirakka ja avasin sen. Siinä oli ohjeet kuvien kera, miten lihapiirakkaan laitettiin ketsuppi ja sinappi, viereen otettiin Karjala-tölkki. Ei herranjestas ja muistaakseni vielä kirjoitusasukin oli jotenkin outo.

Vierailija
277/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs muuten pulled porkille tehdään bbq-kastike käyttämättä mitään puolivalmisteita esim tomaattimurskaa.

No vaikka itse kokonaisista tomaateista murskaamalla jos niin haluaa

Vierailija
278/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ne. Heitetään haalealle teflonpannulle rypsiöljyyn lillumaan marinoituja kanasuikaleita, säilykeananaspurkki mehuineen, kolmen juuston kermaa ja aromisuolaa. Sitten kehutaan kuinka on hyvvää ja maistuu koko perheelle tämä herkullinen maailman paras kanakastike.

Ei mut tää on oikeasti hyvä resepti!

Vierailija
279/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä selailin kerran kortikokkia ja ihmettelin kun vastaan tuli ohje: "Keitetty vesi". Onhan se toki hyvä, että löytyy nuokin, kun joillekin ei edes tuota opeteta kotona, mutta ihmetytti kyllä silti.

Toinen omituinen oli, kun etsin levylihapiirakan ohjetta, kun en muistanut mihin asteeseen uuni piti laittaa ja kauanko antaa olla siellä. Silmäni osuivat yhden ilmoituksen outoon kuvaan, missä oli mielestäni eineslihapiirakka ja avasin sen. Siinä oli ohjeet kuvien kera, miten lihapiirakkaan laitettiin ketsuppi ja sinappi, viereen otettiin Karjala-tölkki. Ei herranjestas ja muistaakseni vielä kirjoitusasukin oli jotenkin outo.

Löytyy sieltä myös paahtoleivän ja jallukolan ohje yms. Minä oon ottanut ne ihan huumorilla, kieli poskessa tehtyjä selkeästi.

Vierailija
280/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka itse kokonaisista tomaateista murskaamalla jos niin haluaa

Ai miten niin "jos niin haluaa"? Mitä jos nyt vain kertoisit, miten sinä teet? Miten kauan hauduttelet jne? Entäs ne muut ainekset, joita bbq-kastikkeessa yleensä käytetään esim sinappi? Mistä saat tuoreita sinapinsiemeniä ja miten kauan menee siihen, että saat valmiin sinapin kastikkeeseen?