Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai kamala näitä kotikokkien "kehuttuja" reseptejä

Vierailija
03.02.2019 |

Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.

Näitä reseptejä lukiessa tuntee itsensä innovatiiviseksi gourmet-kokiksi.

Kommentit (544)

Vierailija
321/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli pakastesipulia. En ole koskaan käyttänyt sitä, mutta ymmärrän kyllä. Itse ostan yleensä yhden sipulin ja käytän siitä puolet. Joskus se toinen puolikas ehtii jo pilaantua ennen seuraavaa käyttökertaa. Lisäksi inhoan sipulin kuorimista ja pilkkomista ja minulla kestääkin siinä pitempään kuin 10 sekuntia, niin kuin joku täällä väitti että siihen menisi vain 10 sekuntia.

Minä olen se joka kuorii ja silppuaa sipulin 10 sekunnissa. Käytän sipulia ruokaan kuin ruokaan, koska se on halpaa, hyvää ja todella terveellistä. Miksi ihmeessä käytät sipulista ruokaan vain puolet? Suurimmassa osassa ruoka-ohjeitakin neuvotaan laittamaan 1-2 sipulia eikä mitään puolikasta.

Mä käytän valmiiksi silputtua pakaste sipulia.

Johtuu siitä että mun käsien toiminassa on ongelmia. Sipulin kuoriminen ja pilkkominen on aikamoinen haaste, samoin minkä tahansa kuoriminen ja pilkkominen.

Mun isovanhemmat myös ostaa tuota, helpompi reumaattisilla ja nivelrikkoisilla käsillä 😊

Ylipäätään vanhuksilla voi olla hyvinkin haastavaa tuo pilkkominen ja kuoriminen.

Eli ei kannata oikeasti ihmetellä, kannattaa AJATELLA.

Voit itse olla samassa jamassa käsien toimivuuden kanssa 😉

Ja vaikka olisikin kädet kunnossa, ei pitäisi olla maailman suurin synti, jos ostaa sipulit valmiiksi pilkottuna. Se on herran jumala vain pilkkomista. Tylsää, aikaa vievää eikä mitään erityisen jaloa toimintaa.

10 sekuntia pilkkomista tylsää ja aikaa vievää? Kuinka jännittävää elämäsi oikein täytyy olla? Pakastesipuli maistuu pahalta.

Vierailija
322/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt tuosta kermasta jauhaminen. Makuasia. 

Aivan, hyvän maun arvostajat käyttävät kermaa, eivät jotain kerman korvikkeita.

Noh, Arlan Lempi ruokakermassa on kermaa ja tapiokatärkkelystä. Ei mitään muuta. 

Ja kermassa on kermaa, ei mitään muuta.

Miten se on paha jos ruokakermassa on se suuruste jo valmiina?

Ei kai mitään, jos ei arvosta aitoa ruokaa.

Millä itse suurustat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli pakastesipulia. En ole koskaan käyttänyt sitä, mutta ymmärrän kyllä. Itse ostan yleensä yhden sipulin ja käytän siitä puolet. Joskus se toinen puolikas ehtii jo pilaantua ennen seuraavaa käyttökertaa. Lisäksi inhoan sipulin kuorimista ja pilkkomista ja minulla kestääkin siinä pitempään kuin 10 sekuntia, niin kuin joku täällä väitti että siihen menisi vain 10 sekuntia.

Minä olen se joka kuorii ja silppuaa sipulin 10 sekunnissa. Käytän sipulia ruokaan kuin ruokaan, koska se on halpaa, hyvää ja todella terveellistä. Miksi ihmeessä käytät sipulista ruokaan vain puolet? Suurimmassa osassa ruoka-ohjeitakin neuvotaan laittamaan 1-2 sipulia eikä mitään puolikasta.

Johtuu siitä että mun käsien toiminassa on ongelmia. Sipulin kuoriminen ja pilkkominen on aikamoinen haaste, samoin minkä tahansa kuoriminen ja pilkkominen.

Mun isovanhemmat myös ostaa tuota, helpompi reumaattisilla ja nivelrikkoisilla käsillä 😊

Ylipäätään vanhuksilla voi olla hyvinkin haastavaa tuo pilkkominen ja kuoriminen.

Ja vaikka olisikin kädet kunnossa, ei pitäisi olla maailman suurin synti, jos ostaa sipulit valmiiksi pilkottuna. Se on herran jumala vain pilkkomista. Tylsää, aikaa vievää eikä mitään erityisen jaloa toimintaa.

10 sekuntia pilkkomista tylsää ja aikaa vievää? Kuinka jännittävää elämäsi oikein täytyy olla? Pakastesipuli maistuu pahalta.

Kyllä minulla menee siihen enemmän aikaa kuin 10 sekuntia. Ja jos pilkottavaa on muutakin kuin se sipuli, kyllä valmiiksi pilkotut ainekset säästävät enemmän aikaa, sano mitä sanot.

Luulisi elämän olevan hankalaa tuolla asenteella, että ihan normaali raaka-aine on pahaa, kun se käy pakastimessa. Sinä et ilmeisesti leivo tai tee ruokiakaan pakastimeen, kun kaikki on yäk. Ja kylässä tai lounasravintolassakin nyrpistelet ruoille.

Vierailija
324/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, millaisia ruokia te syötte arkena. Pelkkiä salaatteja ja lantun palojako te rouskutatte? Miten syötte esim töissä, eikö kukaan käy lounasruokaloissa syömässä?

No mä syön laatikoita, keittoja, nuudelia, riisiä, kasviksia, jotain proteiinia. Hyvin harvoin makkaraa ja perunaa perunana, kun lapsi ei tykkää. Itse joskus herkuttelen kylmällä jauhomakkaralla. En osta mitään valmiiksi marinoitua, puolivalmisteita käytän, mutta ennemmin pilkon itse kasvikset sinne keittoonkin, koska tykkään isommasta koosta, kuin valmiissa keittorehuissa on. Olen työtön, en siis syö ulkona.

Okei. Kuulostaa normaalilta. Haluaisin kuulla vastauksia näiltä, joiden mielestä puolivalmisteet ovat kauhistus.

No siis pyrin välttämään puolivalmisteita ruuanlaitossani. Suurin aikani kokkailussa menee kuorimiseen ja pilkkomiseen. Eikä kyse ole isommasta kuin pakasteiden väärästä muodosta. Mutta en tietenkään ala itse kuivattelemaan tomaatteja uunissa saadakseni aurinkokuivattuja tomaatteja, vaan ostan ne valmiiksi. Hedelmiä en osta säilykkeenä ollenkaan, en tarvitse niitä mihinkään.

Mutta pidätkö sinä laiskoina ja huonoina ihmisiä, jotka eivät jaksa kuoria ja pilkkoa ja joille kelpaa se pakasteperunasuikale? On hieman eri asia, jos itse jaksaa pipertää ja kokee näin saavansa parempaa, mutta tässä ketjussa halveksitaan puolivalmisteiden käyttäjiä ja väitetään, että pakasteet ja muut puolivalmisteet ovat kelvotonta ravintoa. 

Jaa, en tietenkään. Tää ketju on hyvin viihdyttävää luettavaa, vaikka en kamalasti puolivalmisteita käytäkkään. Ymmärrän aloituksen periaatteen kuitenkin. Itse joskus selailen kotikokkia, eikä sieltä saa mitään inspiraatiota, paitsi jos inspiroituu valmiiksi maustetuista ruokakermoista.

Vierailija
325/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä jännä miten itse ruoanlaittokin voi toisilla kivuta päähän.

Vierailija
326/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, millaisia ruokia te syötte arkena. Pelkkiä salaatteja ja lantun palojako te rouskutatte? Miten syötte esim töissä, eikö kukaan käy lounasruokaloissa syömässä?

No mä syön laatikoita, keittoja, nuudelia, riisiä, kasviksia, jotain proteiinia. Hyvin harvoin makkaraa ja perunaa perunana, kun lapsi ei tykkää. Itse joskus herkuttelen kylmällä jauhomakkaralla. En osta mitään valmiiksi marinoitua, puolivalmisteita käytän, mutta ennemmin pilkon itse kasvikset sinne keittoonkin, koska tykkään isommasta koosta, kuin valmiissa keittorehuissa on. Olen työtön, en siis syö ulkona.

Okei. Kuulostaa normaalilta. Haluaisin kuulla vastauksia näiltä, joiden mielestä puolivalmisteet ovat kauhistus.

No siis pyrin välttämään puolivalmisteita ruuanlaitossani. Suurin aikani kokkailussa menee kuorimiseen ja pilkkomiseen. Eikä kyse ole isommasta kuin pakasteiden väärästä muodosta. Mutta en tietenkään ala itse kuivattelemaan tomaatteja uunissa saadakseni aurinkokuivattuja tomaatteja, vaan ostan ne valmiiksi. Hedelmiä en osta säilykkeenä ollenkaan, en tarvitse niitä mihinkään.

Mutta pidätkö sinä laiskoina ja huonoina ihmisiä, jotka eivät jaksa kuoria ja pilkkoa ja joille kelpaa se pakasteperunasuikale? On hieman eri asia, jos itse jaksaa pipertää ja kokee näin saavansa parempaa, mutta tässä ketjussa halveksitaan puolivalmisteiden käyttäjiä ja väitetään, että pakasteet ja muut puolivalmisteet ovat kelvotonta ravintoa. 

Jaa, en tietenkään. Tää ketju on hyvin viihdyttävää luettavaa, vaikka en kamalasti puolivalmisteita käytäkkään. Ymmärrän aloituksen periaatteen kuitenkin. Itse joskus selailen kotikokkia, eikä sieltä saa mitään inspiraatiota, paitsi jos inspiroituu valmiiksi maustetuista ruokakermoista.

Oletpas yksinkertainen. Kyllä minä ainakin inspiroidun, jos tulee vastaan kokonaan uusi ruoka. Ei se ruokakerma minua siinä mitenkään sokaise, jos siinä on muuten jotain hyvää. Jos joku on keksinyt vaikka tuunata makaronilaatikon jollain eri tavalla, mutta ohjeessa on käytetty ruokakermaa, kyllä minä sitä tuunausideaa voin käyttää. Tai jos jollakulla on mielenkiintoinen piirakkatäyte, mutta pohjana on käytetty valmistaikinaa, osaan tehdä sen pohjan itse ja käyttää ohjeesta vain sen täytteen. Ehkä tämä ei kaikille sitten olekaan niin itsestäänselvää, vaan ohjetta pitää noudattaa alusta loppuun asti.

Vierailija
327/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
328/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa loistavaa henkistä pääomaa kodissa, jossa syödään monipuolisesti ja tehdään ruuat raaka-aineista eikä mistään Oolannin pussista (ainakaan pääsääntöisesti). Masentavia sellaiset aikuiset, jotka eivät pidä sipulista tai tomaatista, koska eivät ole sitä oppineet syömään. Tai joiden lempimauste on aromisuola, grillimauste tai ketsuppi. Tämän "ruokakasvatuksen" merkitystä voisi melkeinpä verrata lapselle lukemiseen, sillä se todellakin erottelee jyvät akanoista aikuisiässä. 

Vierailija
329/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pieniruokainen, eli kahden päivän lounaaseen laitan esim. 200 g jauhelihaa ja sen puolikkaan sipulin. Miksi laittaisin 200 g jauhelihan kaveriksi kokonaisen sipulin? Toki pienen voisi laittaa, mutta yleensä ne ovat kaupassa aika isoja. En muutenkaan ole sipulin fani, ja sitä tuleekin laitettua oikeastaan vain makaronilaatikkoon ja jauhelihakastikkeeseen. Punaista lihaa syön 2 krt/vko, kanaa 2 krt/vko, kalaa vähintään kerran ja sitten viikonloppuisin syön mitä nyt sattuu olemaan kaapissa/tekemään mieli.

Vierailija
330/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonakin päivänä kaikki muuttuu silmissäsi

Myös keittokirja.

Et katsele sitä enää samalla tavalla kuin ennen.

Näet siellä vain tuhottua elämää.

Miten sokeita me olemme olleet.

Kirjoitti Eeva Kilpi jo kauan sitten.

Vierailija
331/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä muuten kertoo paljon ihmisten ruuanlaittotaidosta. Joissain ohjeissa saattaa todellakin olla älyttömyyksiä kuten ½ avokado. Ja ruuanlaitosta ymmärtämättömät sitten laittavat ½ avokadon ja jättävät toisen puolen jääkaappiin pilaantumaan. Ruokiin voi laittaa aineksia hyvin pitkälle oman mielen mukaan ja niin, ettei jää sitä ruokahävikkiä. Leivonta on erikseen: sämpylätaikinaan ei niin vaan voi kipata jauhopussin loppuja ilman, että laittaa lisää myös muita aineksia.

Toki aineksia voi hyvin pitkälle laittaa oman mielen mukaan mutta aineiden suhteiden muuttaminen muuttaa myös makua. Yleensä jos halutaan hyvää ruokaa tehdä niin makujen pitäisi olla keskenään balanssissa eikä yksittäisen aineosan tuplaaminen tule kyseeseen ellei sitten tuplaa koko reseptiä. Tietysti jos se on ok että ruoka maistuu pelkälle sipulille niin ole hyvä vaan, mutta ei sinulla kyllä noilla eväillä ole paljon varaa arvostella muiden ruuuanlaittotaitoja tai ymmärrystä :-)

Vierailija
332/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä jännä miten itse ruoanlaittokin voi toisilla kivuta päähän.

Aika jännää kun ei tavallisten ihmisten normaali ruoka kelpaa vaan yritetään olla jotain erikoista ja syödä muuta kuin eineksiä!

Vierailija
333/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä nykyään on aikaa keittää tuntikausia tomaattikastiketta? Vai teettekö te puolivalmisteiden paheksujat koskaan tomaattikastiketta?

Vierailija
334/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pilkkoa kymmenessä sekunnissa? Jo kuoriminen vie minuutteja (prkl ne kuoret on välillä niin tiukassa että ihan vtuttaa). Ja aika karkeaa silppua teet, jos edes keskikokosenkin pilkot tuossa ajassa, saati ison. Ja se saatanallinen silmien kirvelys ja itketys siihen päälle.

Olen sitä mieltä että valmis sipulisilppupakaste on paras keksintö sitten pyörän. Kyllä mä kuorin, pilkon, silppuan, paloittelen ja suikaloin ihan mielelläni kaikenlaista, mutta sipuli - ei helvetissä.

Vierailija
335/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mulla tuttuja jotka eivät syö makkaraa, koska se on eines. Omaan suoleen tuutattu itseteurastettu liha varmaan kelpaisi.

Ei meilläkään syödä makkaraa juuri koskaan. Ei siksi, että se on eines vaan siksi, että se on useimmiten epäterveellistä ja aivan helvetin pahaa. Liikaa suolaa ja huonolaatuista rasvaa, ja halvemmissa liikaa jauhojakin. Liha lihana ja pulla erikseen.

Kerrotko missä makkarassa on jauhoja?

Edit: perunajauhoja. Monessa on.

Vierailija
336/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pilkkoa kymmenessä sekunnissa? Jo kuoriminen vie minuutteja (prkl ne kuoret on välillä niin tiukassa että ihan vtuttaa). Ja aika karkeaa silppua teet, jos edes keskikokosenkin pilkot tuossa ajassa, saati ison. Ja se saatanallinen silmien kirvelys ja itketys siihen päälle.

Olen sitä mieltä että valmis sipulisilppupakaste on paras keksintö sitten pyörän. Kyllä mä kuorin, pilkon, silppuan, paloittelen ja suikaloin ihan mielelläni kaikenlaista, mutta sipuli - ei helvetissä.

Meilläkin käytetään pakastesipulia, vaikka tuorettakin on yleensä aina varalla. Esim. lihapullataikinaan on niin paljon helpompi kipata pussillinen sopivan hienoksi silputtua sipulia pakkasesta kuin alkaa itse kuoria ja hienontaa kokonaisia sipuleita. Viime aikoina olen löytänyt myös pakastekukka- ja parsakaalin sekä annospaloina pakastetun pinaatin: paljon laadukkampaa tähän aikaan kuin ne nahistuneet "tuore"vihannekset. Lantut, porkkanat ja nauriit sitten juureslaarista, vaikka hieman nahkeita välillä ovatkin.

Vierailija
337/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mulla tuttuja jotka eivät syö makkaraa, koska se on eines. Omaan suoleen tuutattu itseteurastettu liha varmaan kelpaisi.

Ei meilläkään syödä makkaraa juuri koskaan. Ei siksi, että se on eines vaan siksi, että se on useimmiten epäterveellistä ja aivan helvetin pahaa. Liikaa suolaa ja huonolaatuista rasvaa, ja halvemmissa liikaa jauhojakin. Liha lihana ja pulla erikseen.

Minulle maistuu lihapulla

Minun lihapullissani ei ole yhtään jauhoja, ei edes korppujauhoja.

Vierailija
338/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta! Kerran kun teki mieli kinkkukiusausta niin oikein etsimällä sai etsiä netistä reseptiä, johion EI TULE pakasteita. Suomalaiset ovat niin tottuneita käyttämään puolieineksiä ettei edes osata ajatella tuoretta...

Jos kypsentää ruuan, ei ole välttämättä järkeä käyttää tuoreita vihanneksia. Jonkun kinkkukiusauksen kohdalle aivan sama, kun kyseessä ei muutenkaan ole mikään terveysihme. Salaateissa tietysti eri juttu.

No pakastetuista vihannesekoituksista nyt saa nopeasti monipuolisen annoksen erilaisia kasviksia, etenkin jos heittää muutamasta eri pussista tavaraa. Aikaa ja rahaa palaa tuhottomasti, jos meinaat saada samat vitamiinit ja hivenaineet tuoreista vihanneksista. Lisäksi osa tuoreista usein homehtuu jääkaappiin, ja menee hukkaan, mikä ei ympäristönkään kannalta ole hyvä asia.

Lisäksi osa säilykkeistä on mielestäni paremman makuisia tai muuten vain järkeviä ostoksia. Esim. tuoreet herkkusienet haisevat ja maistuvat kukkamullalle ja tuoreet tomaatit ovat usein mauttomia ja raakoja satokauden ulkopuolella. Esim papuja saa liottaa päivän ja keitellä tuntikausia. Silti tulos on usein kökkö suutuntuma ja pieruiset kalsarit. Säilyke on aivan ehdoton valinta.

Vierailija
339/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on ok käyttää pakastesipulia jos niin haluaa ja se tuntuu helpommalta, mutta jäin silti miettimään, että mitä vaikeaa sipulin kuorimisessa ja pilkkomisessa voi olla. Sitten ehkä keksin ja annan nyt vinkin:

Jos sipulista kuorii vain sen paperimaisen uloimman kuoren, on se varmasti hidasta, hankalaa ja kamalaa. Heittäkää suosiolla se koko uloin kerros sitä itse sipulia, jossa se keltainen kuori on kiinni, menemään. Näin kuoriminen tapahtuu sekunnissa eikä tarvitse näprätä. Hävikkiä tulee himppusen enemmän, mutta sipulin kilohinta on jotain 80 senttiä, joten ei ole mikään iso menetys.

Sipulin pilkkominen on myöskin nopeaa, eikä paloja tarvitse tehdä edes pieniksi, jos paistaa sipulin huolellisesti matalalla lämmöllä. Näin sipuli pehmenee ja makeutuu ja tekee ruuasta herkullisen.

Tämä oli siis ystävällinen vinkki, ei snobbailua, eikä puolivalmisteet ole mielestäni suuri synti, jos kokee niiden käytön helpottavan elämäänsä. 

Vierailija
340/544 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on ok käyttää pakastesipulia jos niin haluaa ja se tuntuu helpommalta, mutta jäin silti miettimään, että mitä vaikeaa sipulin kuorimisessa ja pilkkomisessa voi olla. Sitten ehkä keksin ja annan nyt vinkin:

Jos sipulista kuorii vain sen paperimaisen uloimman kuoren, on se varmasti hidasta, hankalaa ja kamalaa. Heittäkää suosiolla se koko uloin kerros sitä itse sipulia, jossa se keltainen kuori on kiinni, menemään. Näin kuoriminen tapahtuu sekunnissa eikä tarvitse näprätä. Hävikkiä tulee himppusen enemmän, mutta sipulin kilohinta on jotain 80 senttiä, joten ei ole mikään iso menetys.

Sipulin pilkkominen on myöskin nopeaa, eikä paloja tarvitse tehdä edes pieniksi, jos paistaa sipulin huolellisesti matalalla lämmöllä. Näin sipuli pehmenee ja makeutuu ja tekee ruuasta herkullisen.

Tämä oli siis ystävällinen vinkki, ei snobbailua, eikä puolivalmisteet ole mielestäni suuri synti, jos kokee niiden käytön helpottavan elämäänsä. 

Noin minäkin olen kuorinut, silti se sipulin käsittely on kärsimystä. Nyt on helpottunut paljon kun ostin sipulihaarukan.

Silti meillä on yleensä myös pakastesipulia, meidän kaupoista ollut haaste löytää sipuleita jotka eivät ole mätiä, ja välillä kun ei ihan joka päivä käytä, niin ehtii ne hyvätkin pilaantua.

Voisihan sitä pilkkoa toki itsekin pakkaseen, joskus jos en ole kaikkea tarvinnut niin olen heittänyt sinne.