Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Laitat kännykän äänettömälle, mutta asetuksiin päiväkodin numeron ykstyiseksi jollin se hälyttää sieltä tulevat soitot. Vastakysymys; mitä tekisit, jos lapsesi olisi jäänyt vaikka auton alle, menissitkö vasta töiden jälkeen sairaalaan katsomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas lapsi on haettava kotiin, ja jos ei itse pääse, niin on järjestettävä joku hakemaan. Isovanhempi, ystävä, naapurin mummo tmv.
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.Eli letäjää kääntäisit koneen ilmassa, ja lähtisit samantien 200km päähän hakemaan lastasi, laskeutuen koneella tarhan pihalle?
Lentäjä on varmaankin järjestänyt asiansa niin että vaikka puoliso tai isovanhempi hoitaa lasta silloin kun lentäjä on työmatkalla.
Voin kertoa, kun et ihan tainnut ymmärtää, että on olemassa ammattitehtäviä, joista sitä laste ei vain voi lähteä itse hakemaan. Siksi vitsikkäästi kohdistin tekstini juuri siihen mitä lainasin, ja kun irroitat sen asiayhteydestä, niin kyse ei ole enää samasa asiasta.
Ja miten paljon tuota lasta hakemaan sännännyttä vanhempaa mahtaakaan harmittaa, jos lapsi ei oikeasti olekaan sairas... On ollut näitäkin tapauksia, jossa hoitajapulan vuoksi ryhmää pienennetään pyytämällä sairaimman oloisen lapsen vanhemmat hakemaan hänet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, jos alat itse oksentaa ja ripuloida kesken töiden?
Ja entäs jos päiväkodilta yritetään soittaa, että lapsesi sai sairaskohtauksen ja ambulanssi on tulossa?
Olen kirurgi, joten kesken leikkauksen minulle ei voida tulla kertomaan sitäkään, että lapseni on kuollut, koska muuten saattaa työpäivän päätteeksi kuolla sille päivää toinenkin henkilö, nimittäin leikkauspöydälleni.
Entä, jos mahatauti iskee kesken leikkauksen?
Tuntuu, että ap taitaa pitää molempien osapuolten vaatimuksia kohtuuttomampina kuin ne ovatkaan, sekä työnantajan että päiväkodin.
Päiväkoti ei voi vaatia, että 24/7 pitää aina päästä heti vastaamaan puhelimeen ja tarvittaessa irroittautua välittömästi. On paljon töitä, joissa se ei onnistu. Sen pitää riittää, että tarkistaa saapuneet puhelut silloin kun on sopiva hetki. Ihan jo työaikalaki taukoineen pitää huolen siitä, että kohtuutonta aikaa puhelimen tarkastusmahdollisuuksien välillä ei pääse kulumaan, ja sen frekvenssin pitää riittää. Ja vaikka puhelimen pääsisikin tarkastamaan, ei silti voi lähteä välttämättä samalla sekunnilla, ja senkin pitää riittää.
Työnantaja taas ei voi vaatia, että puhelinta ei saisi katsoa koskaan ikinä (vähintään tauoilla pitää saada, ja sen pitäisi jo riittää ihan hyvin) eikä myöskään sitä, että asiakaskäyntejä ei saisi missään tilanteessa perua tai keskeyttää. Jotkut yritykset haluavat esiintyä asiakkailleen täydellisinä koneina, mutta todellisuudessa asiakasyrityksen edustajat kyllä ymmärtävät, että ihmisistä on kysymys. Asiakaskäynnillä voi sairastua, auto voi hajota, jne. lyhyelläkin varoitusajalla ja sovittu tapaaminen peruuntua tai keskeytyä. Yritys ei saa huonoa mainetta siitä, että sen työntekijät ovat ihmisiä! Toki lapsen sairastuminen kuuluu tähän kategoriaan myös. Ei se ole samanlainen epäluotettavuuden merkki kuin vaikkapa tuplabuukkausten tekeminen epähuomiossa tai huolimattomuuttaan myöhästely ja unohtelu.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten paljon tuota lasta hakemaan sännännyttä vanhempaa mahtaakaan harmittaa, jos lapsi ei oikeasti olekaan sairas... On ollut näitäkin tapauksia, jossa hoitajapulan vuoksi ryhmää pienennetään pyytämällä sairaimman oloisen lapsen vanhemmat hakemaan hänet pois.
Onko tämä totta? Jos näin kävisi, niin tekisin valituksen päiväkodista, kun heidän valehtelun takia riskeeraan työni.
Vierailija kirjoitti:
Sairas lapsi on haettava kotiin, ja jos ei itse pääse, niin on järjestettävä joku hakemaan. Isovanhempi, ystävä, naapurin mummo tmv.
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.
Helposti sanottu mutta kerropa miten lähdet kesken päivän, oli työtilanne mikä tahansa, jos työskentelet esim lentoemäntänä ja olet lennolla vaikka Helsingistä Roomaan kun lapsi sairastuu? Tai kirurgina teet elimensiirtoa kun lapsi sairastuu. Näitä ammatteja on pilvin pimein joista ei noin vaan lähdetä päiväkodille kesken työvuoron. Tukiverkkoa tarvitaan. Tyhmää vastata että töistä vaan on lähdettävä heti oli tilanne mikä tahansa, kaikille se nyt vaan ei ole mahdollista. Itse vaihdoin työpaikkaa lasten mennessä päivähoitoon, koska mies on reissutöissä ja isovanhemmat asuvat kaukana. En olisi mitenkään päässyt edellisestä työpaikastani lähtemään kesken vuoron yllättäen.
Aikamoista selittelyn makua. Olen ollut useissa eri työpaikoissa ja on ihan normaalia että ihmisille tulee puheluita mitkä on oakko ottaa vastaan.
Talletat päiväkodin numeron puhelimeen ja kun näet että sieltä soitetaan, pahoittelet ja otat puhelun vastaan tai soitat takaisin hetken päästä.
Kukaan normaali aikuinen ei pahasta jos vastaat päiväkodin soittoon, jokainen ymmärtää että ne must do -asioita.
Lapsen sairastuminen kesken päivän ei
osu kovin usein yhden ihmisen kohdalle, jos ollenkaan, joten jos työssäsi ei ole ihmishengistä kyse, niin sitten vaan pahoittelet asiakkaalle ja lähdet hakemaan. Jos ei siis ole ketään muuta joka voisi hakea, niin eihän tuossa ole vaihtoehtoa.
Olen itse töissä päiväkodissa ja myös äiti. Tällein suosittelisin:
a) Pidät lapsi kotona vähän herkemmin, eli et ota riski ja viet päiväkotiin ja katsot et tuleeko kunnolla kipeäksi.
b) Sovitte miehesi kanssa pari hätähakijaa, jos on oikeasti kiire (lapsi loukkaantunut tai esm. oksennustauti). Päiväkoti soittaa sinun miehelle joka soittaa sopivalle hätähakijalle tai jos hänetkin on vaikee saada kiinni niin päiväkoti soittaa suoraan hätähakijalle.
c) Tarkistat puhelimisi aina kun on sopiva hetki, ja lähdet heti kun on mahdollista.
Jos kerrot tilanteen päiväkodille niin ne tietää että tarkistat säännöllisesti puhelin ja soitat takasin heti kun on tilaisuus, ja että miehelle/hätähakijalle puhelu jos on kiirettä. Monesti lapsi pärjää päiväkodissa sen tunnin tai pari ilman mitään hätää jos on kuume noussut, vaikka se ei ole optimaalista.
Ei sairaan lapsen hakemisesta firman maine mene. Pikemminkin asiakkaana pitäisin aika kyseenalaisena sellaista firmaa, joka ei salli työntekijöilleen sairaan lapsen hakemista hoidosta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.Helposti sanottu mutta kerropa miten lähdet kesken päivän, oli työtilanne mikä tahansa, jos työskentelet esim lentoemäntänä ja olet lennolla vaikka Helsingistä Roomaan kun lapsi sairastuu? Tai kirurgina teet elimensiirtoa kun lapsi sairastuu. Näitä ammatteja on pilvin pimein joista ei noin vaan lähdetä päiväkodille kesken työvuoron. Tukiverkkoa tarvitaan. Tyhmää vastata että töistä vaan on lähdettävä heti oli tilanne mikä tahansa, kaikille se nyt vaan ei ole mahdollista. Itse vaihdoin työpaikkaa lasten mennessä päivähoitoon, koska mies on reissutöissä ja isovanhemmat asuvat kaukana. En olisi mitenkään päässyt edellisestä työpaikastani lähtemään kesken vuoron yllättäen.
Tämä on ihan vanmaista jankkaamista. Jos olet lentoemäntä niin silloin hoidat jonkun muun hakemaan lapsen PISTE Ennakointi ja suunnittelu, ymmärrätkö?
Lähikaupassa oli kerran ovessa lappu, että suljettu sairaustapauksen vuoksi. Ei liity lastenhoitoon, mutta voihan sitä omankin sairastumisen takia joutua lähtemään töistä. Jouduin itsekin kerran lähtemään, kun aloin oksennella - enkä sairastele usein. Omaan työhön ei onneksi liity suoraa asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista selittelyn makua. Olen ollut useissa eri työpaikoissa ja on ihan normaalia että ihmisille tulee puheluita mitkä on oakko ottaa vastaan.
Talletat päiväkodin numeron puhelimeen ja kun näet että sieltä soitetaan, pahoittelet ja otat puhelun vastaan tai soitat takaisin hetken päästä.
Kukaan normaali aikuinen ei pahasta jos vastaat päiväkodin soittoon, jokainen ymmärtää että ne must do -asioita.
On hommia, joissa ei voi vastata puhelimeen milloin tahansa. Esimerkiksi kesken leikkauksen ei lääkäri todellakaaan voi ottaa puhelua vastaan ja jotkut leikkaukset voivat kestää monta tuntia.
Minä olen puheterapeutti ja liikun päivät pitkät asiakkaiden luona paikasta toiseen. Pidän puhelinta niin, että päiväkodista ja mieheltäni tulevat soitot pääsee läpi, muut ovat äänettömällä. Vastaan päiväkodista tukevaan puheluun aina, vaikka olisin oman asiakkaani hoitoneuvottelussa tai missä vain asiakastyössä. Sitten sanon että anteeksi, lapseni on sairastunut, ja lähden menemään. Kyllä normaalilla psyykkeellä ja empatiakyvyllä varustetut ihmiset ymmärtää. Sinunkin asiakkaista monella on varmaan omia lapsia. Ja 2,5 vuoden päiväkotitaipaleen aikana olen saanut yhden soiton kesken päivän. Ei se yleistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, jos alat itse oksentaa ja ripuloida kesken töiden?
Ja entäs jos päiväkodilta yritetään soittaa, että lapsesi sai sairaskohtauksen ja ambulanssi on tulossa?
Olen kirurgi, joten kesken leikkauksen minulle ei voida tulla kertomaan sitäkään, että lapseni on kuollut, koska muuten saattaa työpäivän päätteeksi kuolla sille päivää toinenkin henkilö, nimittäin leikkauspöydälleni.
Olet siis ainoa kirurgi teidän sairaalassa, eikä siellä ole yhtään päivystäjää tai takapäivystäjää, joka voidaan hälyttää tilallesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaali aikuinen ei pahasta jos vastaat päiväkodin soittoon, jokainen ymmärtää että ne must do -asioita.On hommia, joissa ei voi vastata puhelimeen milloin tahansa. Esimerkiksi kesken leikkauksen ei lääkäri todellakaaan voi ottaa puhelua vastaan ja jotkut leikkaukset voivat kestää monta tuntia.
Tällöin on varmaan suunniteltu kuitenkin joku henkilö, joka tarvittaessa saadaan kiinni ja hakemaan lapsi hoidosta? Esim. se toinen vanhempi... Joka tietysti tässä tapauksessa on se lentoemäntä, joka on matkalla Helsingistä Roomaan, jolloin vanhemmat ovat varmasti sopineet asiasta jonkun varahakijan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaali aikuinen ei pahasta jos vastaat päiväkodin soittoon, jokainen ymmärtää että ne must do -asioita.On hommia, joissa ei voi vastata puhelimeen milloin tahansa. Esimerkiksi kesken leikkauksen ei lääkäri todellakaaan voi ottaa puhelua vastaan ja jotkut leikkaukset voivat kestää monta tuntia.
Eikö tähänkin ole vastattu jo moneen kertaa. Tämä ymmärretään! Ap ei käsittääkseni ole kirurgi tai lentäjä vaan tekee ns. tavallista asiakaspalvelutyötä? Tässä kontekstissa ei ole mitään syytä miksei hän voisi vastata puhelimeen tai lähteä hakemaan sairasta lasta päiväkodista.
Mitä nää "pomo ei tykkää" -jutut oikein on? Kuulostaa ihan hoitoalalta, otetaan vastuuta niistä asioista, jotka esimiehen pitäisi hoitaa. Ei ole työntekijän vastuulla järjestellä sijaisia tai surkutella, että työt jää tekemättä jos on saikulla. Et sinä keuhkokuumeessakaan voisi töihin mennä, tai jos iskisi vaikka ripuli kesken päivän, niin lähdettävähän se on. Sama juttu, jos lapsi on kipeä. Sinä olet lapsen huoltaja etkä voi jättää sairasta lasta päiväkotiin.
Antakaa niille esimiehillenne se vastuu, joka heille kuuluu. Esimies hoitaa sijaisen ja muutkin käytännön järjestelyihin liittyvät ongelmat.
Olen itsekin vastuullisessa ja sillä lailla sitovassa työssä, että joskus ei yksinkertaisesti oikein voisi olla pois. Mutta mitä vaihtoehtoja on, jos vaikkapa lapsi on vatsataudissa? Ei kukaan mummi tai kummi ota oksentavaa lasta hoitoon. Sitten vaan soitetaan pomolle, että sori mutta en pääse.
Jos olet itse se esimies, niin asia on tietysti kinkkisempi. Tosin esimiesasemaan yltänyt henkilö lienee kyvykäs vaikka palkkaamaan lapsenvahdin.
Itsekin istun usein palaverissa tärkeiden asiakkaiden kanssa. Asia vain nyt on niin, että sairasta lasta pitää lähteä hakemaan kohtuullisessa ajassa: silloin yleensä mietimme, kumman työ kärsii vähemmän työpäivän keskeyttämisestä, minun vai miehen. (Aika tasan onneksi menee meillä.) Ei sitä välttämättä sillä samalla sekunnilla tarvitse lähteä, mutta esim. puolen tunnin sisään, jolloin palaverin tärkeimmät asiat saa yleensä käytyä läpi. Kyllä asiakkaat yleensä ymmärtävät, että akuuteissa sairaustilanteissa pitää joustaa. Jos asiakkaan aikataulu ei jousta, niin työnantaja hankkii sijaisen hoitamaan asian loppuun. Se on elämää ja tilapäinen hoitovapaa sairaan lapsen hoitamiseksi myös lakisääteinen oikeus.