Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Laitatko työsi onnistumisen lapsen hyvinvoinnin edelle?
En tietenkään. Kysyn vain vinkkejä, miten muut ovat sitovassa työssä onnistuneet priorisoimaan lapsen haun. Ap
Se priorisoini onnistuu siten, että priorisoi sen sairaan lapsen hakemisen. On aivan selvää, että ihan millä tahansa työpaikalla se aiheuttaa hankaluuksia kun joku työntekijöistä joutuu kesken päivän lähtemään pois ja että pomo saattaa olla tästä harmistunut. Mutta se nyt vaan on niin, että siinä tilanteessa täytyy toimia lapsen etua ajatellen.
Päiväkotiin annetaan myös työnumero, josta vanhemman tavoittaa, jos kännykkää ei voi käyttää työaikana. Päiväkodilla tulisi olla myös varahakijan yhteystiedot.
Eikö sulla oo miestä joka hakisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä puhelinta tartte pitää mukana. Annat päiväkodille työpaikkasi numeron.
Olen asiantuntijatyössä, ja liikun päivät asiakkaiden luona erilaisissa palavereissa ja sellaisissa. En siis ole työpaikalla fyysisesti paikalla siten, että jos sinne soittavat, niin joku voisi hakea minut puhelimeen. Pomokaan ei saa minua kiinni muuten kuin siitä kännykästäni. Ap
No kai sinä sitä kännykkää voit niiden palavereiden välissä vilkaista? Jos pomo sinut siitä kiinni saa, niin miksei päiväkoti/koulu saisi?
Jos on sellainen työ josta ei todellakaan ole mahdollista lähteä hakemaan lasta, vaikka tosiaan se leikkaussalihoitaja, niin pitää olla mietittynä valmiiksi varahenkilö, joka tarvittaessa hakee lapsen. Meillä ainakin oli päiväkodissa aikoinaan niin, että oli pakko antaa sinne varahenkilön yhteystiedot, jos tulee tilanne että lapsi on haettava eikä vanhempiin saada yhteyttä.
Helvetti sentään!
Jos on sellainen työ, että ei pysty hakemaan, niin hoitaa etukäteen varahakijan.
Jos on sellainen työ, että ei pysty katsomaan puhelinta, antaa päiväkotiin etukäteen varahakijan numeron. Jos tämä tuntuu mahdottomalta, soittaa itse lastensuojeluun ja kertoo mikä on ongelmansa. Tässä aivan selvät ohjeet ja enää ei tarvitae jankata.
Äiti kirurgi, isä reissuhommissa. Sukulaiset satojen kilometrien päässä. Suorittaessani leikkausta, en todellakaan voi vastailla puhelimeen. Potilasturvallisuus.
Käytännössä vanhempia ei saa kiinni työpäivän aikana läheskään aina.
Lasten hoitopaikassa asia tiedossa.
Onneksi ovat ymmärtäväisiä, eivätkä joka aivastuksesta ole soittelemassakaan.
Kerran oli noussut lapselle kuume päivänaika, joten lapsi ei ollut voinut osallistua ulkoiluun.
Joku avustaja tms. oli voinut jäädä lapsen kanssa sisälle. Hyvä tuuri, että oli ylimääräistä henkilökuntaa. Aina ei näin ole.
Lapseni ovat tietenkin tärkeämpiä kuin....aioin sanoa potilaat( jotka ovat osa työtäni) mutta aina ei työtehtävän jättäminen ole niin helppoa yhtä äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, jos alat itse oksentaa ja ripuloida kesken töiden?
Ja entäs jos päiväkodilta yritetään soittaa, että lapsesi sai sairaskohtauksen ja ambulanssi on tulossa?
Jos istun tärkeässä työpalaverissa keskustelemassa vaikka asiakkaan tilaaman maton väristä, yritys kyllä kärsisi nolosta tilanteesta ja maineen tahriintumisesta jos joutuisin lähtemään sairaalaan. Eiköhän ne siellä sairaalassa osaa pitää huolta lapsesta siihen asti kunnes minun työpäivä on loppunut.
Ap
Provo.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Tehdä rikosilmoitus jos lapsi on päiväkodissa kokenut tapaturman ja toimitettu asianmukaisesti sairaalaan? Minä tekisin kyllä ilmoituksen siitä jos ei olisi toimitettu. Sinulla on erittäin erikoinen ajatusmaailma..
Jokainen päiväkodissa tapahtunut tapaturma on rikosilmoituksen arvoinen. Jos minä en sitä tee, sen tekee lääkäri, koska pahoinpitelyt jne. pitää ilmoittaa eteenpäin. Tosissasiko luulet, että päiväkodilla ei ole mitään vastuuta lapsista ja voivat vetäytyä sen taakse, että vastuu on aina vanhemmilla.
Aikoinaan lähdin hakemaan lasta kotiin, enää en. Päiväkodista tulee soitto, että ennen lounasta lapsi oksentaa, he antavat kyllä ruokaa !!!!, mutta tule heti noutamaan, ettei tauti tartu. Sain päiväkodista mukaani reippaa ja terveen lapsen, joka meni päiväunille ja minä ihmettelin, että onko sillä oikeasti oksennustauti. Seuraava soitto tuli samaan aikaan, nyt lapsella valtava yskä. Kotiin tuli taas terve lapsi. Seuraavan kerran soitto tuli jo klo 10.30, lapsella kuumetta. Menin noutamaan ulkoilusta punaposkisen terveen lapsen ja vein hänet samantien lääkäriin. Ei kuumetta, ei sairautta. Palautin lapsen takaisin päiväkotiin ja ilmoitin, että lääkärin mukaan hän on terve. Eivät suostuneet ottamaan, kun "hoitaja ehti jo lähteä vuorostaan, ei ole tarpeeksi hoitajia".
Aha - tajusin, että ei kyse ollutkaan lapsen sairastumisesta vaan hoitajavajeesta. Jostain syystä katsottiin, että työnantajani tehtävänä on maksaa (minulle palkkana) se, että päiväkodissa ei ole sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap aikoo selvitä pienen koululaisen kanssa? Lapsi on yksin kotona aamuisin ja ehkä iltapäivisin, etkö aio vastata puhelimeen jos lapsi soittaa?
Päiväkodissa hän on sentään valvovan silmän alla, yksin kotona ei ja se on ollut itselleni paljon suurempi huoli. Olen joitain kertoja vastannut lasten soittoihinkin kesken palaverin tai asiakastapaamisen eikä kukaan ole osoittanut pahastuneensa, päin vastoin.
Miksi lapsi olisi yksin aamuisin? Aika monessa koulussa on nykyisin aamukerho pienimmille.
Päiväkodin on aina voitava saada joku kiinni. Äiti, isä, mummo , vaari , kummisetä , naapuri.. joku.
Oon ollut joskus töissä niin että kesken lähteminen aiheutti paljon vaivaa muille työntekijöille ja asiakkaille mutta mulla lapsi menee kaiken edelle.
Viimeeks perjantaina oli lapselleni päiväkodissa noussut äkillisesti korkea kuume. Tasan en jäänyt töitä miettimään kun puhelu tuli vaan lähdin heti hakemaan lapseni kotiin. Pomolle soitin matkalta että näin kävi, pomo on itsekkin äiti joten ymmärsi heti ja toivotti lapselle pikaista paranemista.
Tutulle kävi niin että pomo oli huutanut hänelle kun päiväkodista oltiin soitettu kipeän lapsen takia että "me ei sitten aleta sulle palkkaa sijaista tällaisen takia että katsokin että löytyy joku joka hoitaa sitä muksua sitten" tää tuttu sitten soitti miehelle et pystyykö hakemaan että ei uskalla töistä lähtee vaikka haluais itse hoitaa lastaan.
Tuttu ei sen jälkeen siinä työpaikassa viihtynyt vaan vaihtoi kilpailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas lapsi on haettava kotiin, ja jos ei itse pääse, niin on järjestettävä joku hakemaan. Isovanhempi, ystävä, naapurin mummo tmv.
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.Helposti sanottu mutta kerropa miten lähdet kesken päivän, oli työtilanne mikä tahansa, jos työskentelet esim lentoemäntänä ja olet lennolla vaikka Helsingistä Roomaan kun lapsi sairastuu? Tai kirurgina teet elimensiirtoa kun lapsi sairastuu. Näitä ammatteja on pilvin pimein joista ei noin vaan lähdetä päiväkodille kesken työvuoron. Tukiverkkoa tarvitaan. Tyhmää vastata että töistä vaan on lähdettävä heti oli tilanne mikä tahansa, kaikille se nyt vaan ei ole mahdollista. Itse vaihdoin työpaikkaa lasten mennessä päivähoitoon, koska mies on reissutöissä ja isovanhemmat asuvat kaukana. En olisi mitenkään päässyt edellisestä työpaikastani lähtemään kesken vuoron yllättäen.
Eiköhän kirurgi tai lentoemäntä kykene järjestämään lapsen asiat niin, että sairastapauksissa lapsen hakee puoliso, isovanhempi tai muu tukiverkkoon kuuluva ihminen. Ei kukaan oleta, että kirurgi heittää hanskat tiskiin, jos lapsi sairastuu kesken päivän.
Ok, sairaasta tai jopa kuolevasta lapsesta viis, kirurgi on työssään korvaamaton. Mutta eikö sairaaloissa oikeasti ole mietittynä varasuunnitelmaa sellaista hätätilannetta varten, että kirurgi itse sairastuu kesken leikkauksen? Yksi hoitaja pitämään kaarimaljaa ja toinen alusastiaa, kun kirurgille iskee noro? Tai jos kirurgi itse saa sairauskohtauksen ja tarvitsee välitöntä sairaanhoitoa, leikattava potilasko vain jätetään pöydälle auki odottelemaan, että tämä korvaamaton kirurgi voi jatkaa työtään? Uskallan väittää, että ihan jo potilasturvallisuuden vuoksi on jokaisessa leikkaavassa yksikössä varauduttu siihen, että kirurgin työ saattaa keskeytyä yhden tai toisen hätätilanteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Huolehdit varahakijan joka pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää "pomo ei tykkää" -jutut oikein on? Kuulostaa ihan hoitoalalta, otetaan vastuuta niistä asioista, jotka esimiehen pitäisi hoitaa. Ei ole työntekijän vastuulla järjestellä sijaisia tai surkutella, että työt jää tekemättä jos on saikulla. Et sinä keuhkokuumeessakaan voisi töihin mennä, tai jos iskisi vaikka ripuli kesken päivän, niin lähdettävähän se on. Sama juttu, jos lapsi on kipeä. Sinä olet lapsen huoltaja etkä voi jättää sairasta lasta päiväkotiin.
Antakaa niille esimiehillenne se vastuu, joka heille kuuluu. Esimies hoitaa sijaisen ja muutkin käytännön järjestelyihin liittyvät ongelmat.
Olen itsekin vastuullisessa ja sillä lailla sitovassa työssä, että joskus ei yksinkertaisesti oikein voisi olla pois. Mutta mitä vaihtoehtoja on, jos vaikkapa lapsi on vatsataudissa? Ei kukaan mummi tai kummi ota oksentavaa lasta hoitoon. Sitten vaan soitetaan pomolle, että sori mutta en pääse.
Jos olet itse se esimies, niin asia on tietysti kinkkisempi. Tosin esimiesasemaan yltänyt henkilö lienee kyvykäs vaikka palkkaamaan lapsenvahdin.
Eli jos olet yksin paikalla päiväkodissa, on OK soittaa pomolle, sanoa ”sori” ja lähteä kävelemään ja jättää toisten lapset keskenään, jos oma lapsi sairastuu?
Jos hoitoalan yleinen mentaliteetti on se, että mitä vaan voi tehdä kun vastuu on pomon, ymmärrän kyllä miksi vanhusten puolelta kantautuu niin karmivia uutisia.
Itse olen ihan muulla alalla, ja kyllä mä aina pyrin miettimään, miten toiset pärjäävät, silloinkin kun sairastun tai lapsi sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Ok, sairaasta tai jopa kuolevasta lapsesta viis, kirurgi on työssään korvaamaton. Mutta eikö sairaaloissa oikeasti ole mietittynä varasuunnitelmaa sellaista hätätilannetta varten, että kirurgi itse sairastuu kesken leikkauksen? Yksi hoitaja pitämään kaarimaljaa ja toinen alusastiaa, kun kirurgille iskee noro? Tai jos kirurgi itse saa sairauskohtauksen ja tarvitsee välitöntä sairaanhoitoa, leikattava potilasko vain jätetään pöydälle auki odottelemaan, että tämä korvaamaton kirurgi voi jatkaa työtään? Uskallan väittää, että ihan jo potilasturvallisuuden vuoksi on jokaisessa leikkaavassa yksikössä varauduttu siihen, että kirurgin työ saattaa keskeytyä yhden tai toisen hätätilanteen vuoksi.
Ohis. Minä kyllä henkilökohtaisesti toivon, että kirurgi tekee hommansa kiirehtimättä loppuun ja menee sen jälkeen hakemaan lapsensa hoidosta, jos tämä ei suorastaan hengenvaarassa ole.
Ihan siksi, että joskus siellä veitsen alla saattaa olla vaikka oma lapseni.
Onneksi ei ole eikä tule lapsia niin ei ole tuota ongelmaa :P yksi työkaveri kanssa jatkuvasti pois kun muksu on kipeenä, alkaa häntäkin selvästi ottamaan päähän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Minä kyllä henkilökohtaisesti toivon, että kirurgi tekee hommansa kiirehtimättä loppuun ja menee sen jälkeen hakemaan lapsensa hoidosta, jos tämä ei suorastaan hengenvaarassa ole.
Ihan siksi, että joskus siellä veitsen alla saattaa olla vaikka oma lapseni.
Minä taas toivon, että lastani leikkaava kirurgi ei ole työpaikalla ainoa laatuaan ja kärvistele vatsataudin tai sydänkohtauksen kourissa, vaan hänelle on järjestettävissä sijainen vaikka kesken leikkauksen.
Kun kerran kokee sen, että lapselle on käynyt tapaturma ja sinua ei saada heti kiinni, koska "puhelinta ei voi pitää mukana / päällä", niin voin kertoa, että sen jälkeen sitä puhelinta pitää mukanaan ja auki, oli työtehtävä mikä tahansa.
Ymmärrän, ettei kirurgi voi poistua kesken leikkauksen, mutta harvassa muussa ammatissa on vastaava tilanne. Jos ihmisellä on sellainen työ, ettei hän voi lähteä kesken päivän sairaan lapsen takia, hoitaa hän itselleen varahenkilön, tavalla tai toisella. Jos tämä ei onnistu, niin ehkä on parempi jättää lapset tekemättä.
Miten ap aikoo selvitä pienen koululaisen kanssa? Lapsi on yksin kotona aamuisin ja ehkä iltapäivisin, etkö aio vastata puhelimeen jos lapsi soittaa?
Päiväkodissa hän on sentään valvovan silmän alla, yksin kotona ei ja se on ollut itselleni paljon suurempi huoli. Olen joitain kertoja vastannut lasten soittoihinkin kesken palaverin tai asiakastapaamisen eikä kukaan ole osoittanut pahastuneensa, päin vastoin.