Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Jos työstä on mahdotonta lähteä (tyyliin kirurgi ei varmaan voi lähteä kesken leikkauksen, tai lentäjä kesken lennon), niin sitten pitää vain hommata joku varajärjestelmä. Itse olen usein työpäivän aikana toisella paikkakunnalla, samoin mies, joten silloin ilmoitan aina paikkakunnalla asuvalle sukulaiselle, että osaa olla varalla, jos jotain yllättävää sattuu päivän aikana.
Mitä jos on itse töissä josta ei voi irrottautua, esimerkiksi on vastuussa itse muiden lapsista kuiten vaikkapa opettaja? Miten silloin toimitaan? Luokkaahan ei saa jättää valvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä puhelinta tartte pitää mukana. Annat päiväkodille työpaikkasi numeron.
Olen asiantuntijatyössä, ja liikun päivät asiakkaiden luona erilaisissa palavereissa ja sellaisissa. En siis ole työpaikalla fyysisesti paikalla siten, että jos sinne soittavat, niin joku voisi hakea minut puhelimeen. Pomokaan ei saa minua kiinni muuten kuin siitä kännykästäni. Ap
Hyvin outoa, että tuollaisessa työssä ei ole työpuhelinta. Miten ne tärkeet asiakkaat saa sinut kiinni? Ei mitenkään?
On työpuhelin, mutta kun olen asiakkaiden luona, niin en voi pitää sitä päällä enkä vastata muiden asiakkaiden puheluihin. Tietenkin varaan loppupäivästä aikaa siihen, että hoidan sitten päivän aikana tulleet yhteydenotot. Ap
Etkö voi pitää puhelinta esim. värinällä? Luulisi jokaisen asiakkaankin ymmärtävän, jos pahoittelet värinästä johtuvaa ääntä kertomalla, että lapsen päiväkodista yritetään tavoittaa. Nykypuhelimissa on myös ns. ei saa häiritä -tilat, joihin voit määritellä, että ainoastaan tärkeät puhelut, esim. pomo ja päiväkoti, aiheuttavat hälytyksen.
Ihmettelen myös, miksi pidät puhelinta kokonaan kiinni, vaikka on mahdollista, että pomo tai asiakkaat yrittävät tavoittaa? Minä ainakin ajattelen, että jos jonkun työpuhelin on kiinni päivän aikana, niin hän ei ole sinä päivänä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sairas lapsi on haettava kotiin, ja jos ei itse pääse, niin on järjestettävä joku hakemaan. Isovanhempi, ystävä, naapurin mummo tmv.
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.
Missä näin on määrätty? Sairas lapsi tulee mennä hakemaan heti, kun pystyy ja olen päiväkotiin aina ilmoittanut, että mummi lähtee heti hakemaan. Sitä en kerro, että mummi asuu 150 km päässä eikä ihan heti ole lasta hakemassa.
Erikseen on sitten tilanteet, joissa lapsi on viety päiväkodista sairaalaan. Silloin lähden heti jo siksikin, että tilanteista pitää joka tapauksessa tehdä rikosilmoitus.
Ap on nyt mieltä että hänen työntekonsa on tärkeämpää kuin se että lapsi pääsee kipeanä turvallisen vanhemman kanssa kotiin. Tämän on pakko olla provo. Varmasti on mukavaa kun omalle vanhemmalle on työ ja raha tärkeämpää kuin oma sairastunut lapsi.. no jokainen tekee niin mitrn parhaaksi näkee. Onneksi meillä on sentään lastensuojelu.
Kesken päivän soitetaan harvoin, tosiaan yleensä sairastuminen on tiedossa jo ed iltana/aamulla. Kaksi kertaa 8v aikana olen joutunut lähtemään kesken työpäivän.(Poissa töistä lasten sairaana olin takia olen ollut monia viikkoja yhteensä kyllä.) Silloin on peruttu päivän loput potilaat, ja joku työkaveri on hoitanut ylitöinä ne, joita ei ole millään voinut perua.
Ei mikään työ ole sellaista etteikö tuuraajaa voisi saada tai peruttua asiakkaille luvattuja töitä. Ihminen voi vaikka kuolla itsekin kesken päivän, kyllä siinä aina jotain keksitään. Naurettava ajatus ettei voisi kesken päivän lähteä mistä vaan jos se fyysisesti on mahdollista ettei tosiaan ole vaikka lentokoneen kyydissä ilmassa.
Eikö työnantaja ole ohjeistanut kuinka toimitaan, jos itse tai lapsi sairastuu kesken työpäivän? Kenelle ilmoitetaan jne.?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos on itse töissä josta ei voi irrottautua, esimerkiksi on vastuussa itse muiden lapsista kuiten vaikkapa opettaja? Miten silloin toimitaan? Luokkaahan ei saa jättää valvomatta.
Minä opettajana ilmoitan rehtorille, että joudun lähtemään töistä, koska lapseni on sairastunut. Vastuu loppupäivän järjestämisestä jää rehtorille.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei riitä mikään vastaus.
Mä olen myös asiakaspalavereissa pitkin päivää. Mulla on puhelin äänettömällä niin että päiväkodin ja koulun soitot tulee kuitenkin.
Soittoja on tullut ehkä viitisen kertaa ja silloin olen vaan sanonut, että pakko vastata, soitetaan lapsesta. Sitten olen sanonut asiakkaalle, että valitettavasti sellainen tilanne, että lapsi sairastunut, ja sitten olen lähtenyt. Ei siinä sen kummempaa draamaa ole kehkeytynyt, ei kukaan ole ikinä sanonut mitään inhottavaa, kaikki ymmärtävät tuollaisen tilanteen.
Joskus joudutaan lähtemään sekä mies että minä kauemmas, parin tunnin päähän kotoa, tälläisinä päivinä olen sanonut päiväkotiin, että soittavat mummulle jos jotain tulee. Koskaan ei ole tullut.
Mitä ihmettä? Tehdä rikosilmoitus jos lapsi on päiväkodissa kokenut tapaturman ja toimitettu asianmukaisesti sairaalaan? Minä tekisin kyllä ilmoituksen siitä jos ei olisi toimitettu. Sinulla on erittäin erikoinen ajatusmaailma..
Miten teillä töissä hoidetaan sairastapaukset? Tulaan sairaanakin töhin "kun muuten tulee huono maine"?
Vierailija kirjoitti:
Kesken päivän soitetaan harvoin, tosiaan yleensä sairastuminen on tiedossa jo ed iltana/aamulla. Kaksi kertaa 8v aikana olen joutunut lähtemään kesken työpäivän.(Poissa töistä lasten sairaana olin takia olen ollut monia viikkoja yhteensä kyllä.) Silloin on peruttu päivän loput potilaat, ja joku työkaveri on hoitanut ylitöinä ne, joita ei ole millään voinut perua.
Niinpä, kyllä vanhemmat tuntevat oman lapsensa. Jos jo aamulla epäilyttää, että onkohan lapsi tulossa kipeäksi, niin kyllä se silloin on. Ei siis kannata lääkitä ja viedä päiväkotiin toivoen, että vointi paranee, yleensä se nimittäin vain huononee heti, kun lääkkeen vaikutus lakkaa.
Mä olen opettaja ja lähden justiinsa jos lapsi sairastuu. Soitan apulaisrehtorille, se tulee luokkaan siksi aikaa, että saa järjestettyä jonkun muun tilalle.
Ap, kyllä asiakkaat ymmärtävät, kun on lapsen sairastumisesta kyse. Heillä on ehkä itselläänkin lapsia ja ovat olleet samassa tilanteessa. Jos pomosi ei ymmärrä, niin vaihda työpaikkaa.
No se haetaan.Ainahan tuonne merkataan varahakijatkin,jos ykköstä ei saa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, jos alat itse oksentaa ja ripuloida kesken töiden?
Ja entäs jos päiväkodilta yritetään soittaa, että lapsesi sai sairaskohtauksen ja ambulanssi on tulossa?
Olen kirurgi, joten kesken leikkauksen minulle ei voida tulla kertomaan sitäkään, että lapseni on kuollut, koska muuten saattaa työpäivän päätteeksi kuolla sille päivää toinenkin henkilö, nimittäin leikkauspöydälleni.
Lähdet töistä kesken päivän ja haet lapsen päiväkodista ja menette kotiin. Tai sitten joku muu hakee. Ei voi olla noin vaikeaa. Nää on sellasia asioita joihin vanhempien vaan täytyy varautua.
Nykyisiin puhelimiin voi laittaa prority-numerot, joista tulevat puhelut kuuluvat aina, vaikka puhelin olisi muuten äänettömällä.