Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Mitä teet, jos alat itse oksentaa ja ripuloida kesken töiden?
Ja entäs jos päiväkodilta yritetään soittaa, että lapsesi sai sairaskohtauksen ja ambulanssi on tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä puhelinta tartte pitää mukana. Annat päiväkodille työpaikkasi numeron.
Olen asiantuntijatyössä, ja liikun päivät asiakkaiden luona erilaisissa palavereissa ja sellaisissa. En siis ole työpaikalla fyysisesti paikalla siten, että jos sinne soittavat, niin joku voisi hakea minut puhelimeen. Pomokaan ei saa minua kiinni muuten kuin siitä kännykästäni. Ap
Hyvin outoa, että tuollaisessa työssä ei ole työpuhelinta. Miten ne tärkeet asiakkaat saa sinut kiinni? Ei mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on joskus pitänyt soittaa sukulainen hakemaan, kun en ole pystynyt irtautumaan osastolta ennen seuraavan vuoron saapumista ( olen sh), ja miehellä on pitkä työmatka sekä vähän vastaavanlainen työ. Onni ja etu on ollut laaja ja läheinen suku.
Minulla onneksi on sukulaisia samassa kaupungissa, mutta he ovat kaikki työelämässä kiinni ja vaativissa töissä, aamusta iltapäivään kiinni. En tunne ketään, joka voisi hakea lapsen kesken päivän, joten itse on pakko hakea. Ap
Mikä tässä sitten on ongelma, jos kerran sinun on haettava? Kun lapsi on kipeä, menetkö silloin töihin? Jos sinä alat oksentamaan, niin pysytkö töissä? Selvennätkö hieman ajatusmaailmaasi? Yhisä
Ongelma ei ole se, että jos lapsi sairastuu esim. illalla tai yöllä (tai itse sairastun), silloin olen tietenkin koko päivän pois työstä. Ongelma on vain ne tilanteet, jolloin lapsi sairastuu kesken päivän. Niihin kysyn vinkkejä, että miten muut ovat hoitaneet, jos työ on sitovaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Laitatko työsi onnistumisen lapsen hyvinvoinnin edelle?
En tietenkään. Kysyn vain vinkkejä, miten muut ovat sitovassa työssä onnistuneet priorisoimaan lapsen haun. Ap
Lähtemällä hakemaan lasta töistä. Etkö ymmärrä ettei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä itse tai saada joku luottohenkilö hoitamaan lasta? Elikkä niinku ei sitä lasta voi jättää hakematta sanomalla että kuulkaa sovitaanko että tulen vasta töiden jälkeen hakemaan.
Minulla on kaksi lasta ja vaativa työ. Tämän 8 vuoden päiväkoti aikana niin minulle on ainoastaa soitettu 3 kertaa. Yleensä sen sairastumisen huomaa jo aamusta tai jo edellisenä päivänä, niin jäu jo heti aamusta kotiin. Ei sitä niin usein joutunut lähtemään kesken päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asiantuntijatyössä, ja liikun päivät asiakkaiden luona erilaisissa palavereissa ja sellaisissa. En siis ole työpaikalla fyysisesti paikalla siten, että jos sinne soittavat, niin joku voisi hakea minut puhelimeen. Pomokaan ei saa minua kiinni muuten kuin siitä kännykästäni. Ap
Hyvin outoa, että tuollaisessa työssä ei ole työpuhelinta. Miten ne tärkeet asiakkaat saa sinut kiinni? Ei mitenkään?
On työpuhelin, mutta kun olen asiakkaiden luona, niin en voi pitää sitä päällä enkä vastata muiden asiakkaiden puheluihin. Tietenkin varaan loppupäivästä aikaa siihen, että hoidan sitten päivän aikana tulleet yhteydenotot. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sairas lapsi on haettava kotiin, ja jos ei itse pääse, niin on järjestettävä joku hakemaan. Isovanhempi, ystävä, naapurin mummo tmv.
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.
Eli letäjää kääntäisit koneen ilmassa, ja lähtisit samantien 200km päähän hakemaan lastasi, laskeutuen koneella tarhan pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko työsi onnistumisen lapsen hyvinvoinnin edelle?
En tietenkään. Kysyn vain vinkkejä, miten muut ovat sitovassa työssä onnistuneet priorisoimaan lapsen haun. Ap
Lähtemällä hakemaan lasta töistä. Etkö ymmärrä ettei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä itse tai saada joku luottohenkilö hoitamaan lasta? Elikkä niinku ei sitä lasta voi jättää hakematta sanomalla että kuulkaa sovitaanko että tulen vasta töiden jälkeen hakemaan.
Tietenkin ymmärrän, että lapsi on haettava enkä sitä asiaa mitenkään kyseenalaista. Tottakai hänet haen ja haluan hakea, lapsi on tärkein. Tein tämän aloituksen kysyäkseni vinkkejä, että miten välttää ne potkut (eli asiakkaiden tai työnantajan suututtaminen), jos noita hakutilanteita tulee paljon ja kun joutuu pitämään sitä kännykkää sitten päällä, vaikka asiakaslupaus on se, että kännykkää ei seurata. Ap
Mikä asiantuntijatyö on sellainen, josta saisi potkut lapsen sairastamisen takia? Ei puhelinta tietysti voi pitää koko ajan nenän edessä, mutta jos yhden tapaamisen jälkeen huomaat, että päiväkodista on soitettu, niin soitat seuraaville ja pahoittelet, että et pääse tulemaan. Minä olen lähtenyt kerran kesken neuvottelun, ja silti tuli myöhemmin kaupat.
Kyllä ihmiset yleensä ymmärtävät, että pieni sairas lapsi tarvitsee äitiä. Suurimmalla osalla on itsellään lapsia.
Pikkulapsivaihe kestää vain hetken. Jos olet muuten hyvä työntekijä, työnantajalla luulisi riittävän ymmärrystä. Joka tapauksessa ei ole laillinen syy irtisanoa lapsen sairastamisen takia. En oikein ymmärrä mitä pelkäät.
Vierailija kirjoitti:
Ja entäs jos päiväkodilta yritetään soittaa, että lapsesi sai sairaskohtauksen ja ambulanssi on tulossa?
Jos istun tärkeässä työpalaverissa keskustelemassa vaikka asiakkaan tilaaman maton väristä, yritys kyllä kärsisi nolosta tilanteesta ja maineen tahriintumisesta jos joutuisin lähtemään sairaalaan. Eiköhän ne siellä sairaalassa osaa pitää huolta lapsesta siihen asti kunnes minun työpäivä on loppunut.
Ap
Leikkaussalihenkilökunnasta en tiedä, mutta kyllä pienten lasten vanhemmat mielestäni pitävät puhelinta päällä palavereissa, esim niin että vain pk:n numero soi. Sitten lähdet hakemaan kun saat tiedon, ellei varahakijoita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työpuhelin, mutta kun olen asiakkaiden luona, niin en voi pitää sitä päällä enkä vastata muiden asiakkaiden puheluihin. Tietenkin varaan loppupäivästä aikaa siihen, että hoidan sitten päivän aikana tulleet yhteydenotot. Ap
Minäkin teen kotikäyntejä, mutta pidän kyllä kännykän päällä. Kotikäynnin jälkeen katson tilanteen, käynnit kestävät tunnin. Ja lähden kyllä kesken päivän, jos pakko on. t: Lastensuojelun sossu, p.s. aiemmassa työpaikassani pörssifirmassa toimitusjohtajakin lähti kesken päivän, jos päiväkodista soitettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos istun tärkeässä työpalaverissa keskustelemassa vaikka asiakkaan tilaaman maton väristä, yritys kyllä kärsisi nolosta tilanteesta ja maineen tahriintumisesta jos joutuisin lähtemään sairaalaan. Eiköhän ne siellä sairaalassa osaa pitää huolta lapsesta siihen asti kunnes minun työpäivä on loppunut.
Ap
Tämä ei ollut minun kirjoittama kommentti. Sinä joka esiinnyt minuna, ole ystävällinen ja lopeta se.
Oikea ap.
Vierailija kirjoitti:
Minulla onneksi on sukulaisia samassa kaupungissa, mutta he ovat kaikki työelämässä kiinni ja vaativissa töissä, aamusta iltapäivään kiinni. En tunne ketään, joka voisi hakea lapsen kesken päivän, joten itse on pakko hakea. Ap
Eikö sinulla ole naapureita? Tarvitset vain luotettavan henkilön, joka on vähintään 18-vuotias. Eikö naapurustossa ole työttömiä tai hyväkuntoisia eläkeläisiä? Luulisi että muutaman kympin kertakorvausta vastaan löytyisi halukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin teen kotikäyntejä, mutta pidän kyllä kännykän päällä. Kotikäynnin jälkeen katson tilanteen, käynnit kestävät tunnin. Ja lähden kyllä kesken päivän, jos pakko on. t: Lastensuojelun sossu, p.s. aiemmassa työpaikassani pörssifirmassa toimitusjohtajakin lähti kesken päivän, jos päiväkodista soitettiin
Eli sinua ei aina saa työstä tuntiin kiinni? Ap
Otat kännykän laukkuun piiloon. Jos soitto tulee, niin kerrot asiakkaalle, että lapsesta soitetaan. Kyllä muut ymmärtävät tilanteen, ja jos eivät, niin onpas töykeää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas lapsi on haettava kotiin, ja jos ei itse pääse, niin on järjestettävä joku hakemaan. Isovanhempi, ystävä, naapurin mummo tmv.
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.Eli letäjää kääntäisit koneen ilmassa, ja lähtisit samantien 200km päähän hakemaan lastasi, laskeutuen koneella tarhan pihalle?
Lentäjä on varmaankin järjestänyt asiansa niin että vaikka puoliso tai isovanhempi hoitaa lasta silloin kun lentäjä on työmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole naapureita? Tarvitset vain luotettavan henkilön, joka on vähintään 18-vuotias. Eikö naapurustossa ole työttömiä tai hyväkuntoisia eläkeläisiä? Luulisi että muutaman kympin kertakorvausta vastaan löytyisi halukkaita.
On tietenkin naapureita. Työssä käyviä ihmisiä, lapsia, lukiolaisia jne, ei sellaisia, jotka olisivat päivät kotosalla (yksi eläkeläinen on, mutta hän on kotihoidon asiakas eikä liiku itsenäisesti ulkona). Ja päiväkoti ei ole naapurustossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.Eli letäjää kääntäisit koneen ilmassa, ja lähtisit samantien 200km päähän hakemaan lastasi, laskeutuen koneella tarhan pihalle?
Sinä olet hoitanut jonkun muun hakemaan lapsen. Lopeta tuo typerä venkoilu.
Päiväkotiin olisi hyvä antaa myös muiden mahdollisten hakijoiden tietoja. Onko teillä sukulaisia tai ystäviä, jotka voisivat tarvittaessa hakea nopeasti lapsen?
Kyllä päiväkodissa huolehditaan lapsesta siihen asti kunnes joku pääsee paikalle. Pääkaupunkiseudulla on ihan normaalitilanne, että vanhemmalta kestää tunti tai pidenpään päästä päiväkodille.