Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Itsellä ei tainnut olla kertaakaan tilannetta, että olisi kesken päivän pitänyt hakea, mutta en koskaan vienyt puolikuntoista lasta, joten sellaista tilannetta ei siksi päässyt syntymään. Mutta jos ajattelen silloista tilannettamme: Meilläkin ne ystävät olivat töissä ja isovanhemmat kaukana, eikä muita sukulaisia paikkakunnalla. Mies oli paljon työreissussa tuohon aikaan, yli puolet työajasta ja ainoa auto hänellä. Sain vietyä ja haettua lapset bussilla, koska päiväkotiin oli jonkin verran matkaa. Mutta jos olisi kesken päivän pitänyt lähteä, olisi pitänyt lapsiakin kuljettaa bussissa ja busseja ei kulkenut jatkuvasti. Vaikka minut olisi saanut kiinni heti, olisi parhaimmassakin tapauksessa kestänyt vähintään tunnin, että pääsen paikalle.
Tästä vois tehdä jopa mustaa huumoria. Kirurgille soitetaan kesken aivoleikkauksen, että lapsella on kuumetta, heti hakemaan ja kirurgi sitten sanoo hoitajille, että hoitakaa homma loppuun. Tai palomies jättää hommat muille, kun pitää lähteä. Tai bussikuski kääntää bussin suunnan ja vie koko porukan lapsen päiväkodin pihalle, koska pitää saada lapsi sieltä pois heti.
Oikeasti, todella, todella harvoin lapsi sairastuu kesken päivän niin ettei mitään oireita ole aamulla ollut. Yleensä muksut ja muutkin sairastuu pääasiassa iltaisin tai yön aikaan. On poikkeuksia, mutta yleensä se menee näin.
Harvempi vanhempi pääsee kesken työpäivän alle tunnissa sairastuneen lapsensa hakemaan. Sairas lapsi laitetaan sisällä vaikka patjalle pötköttelemään ja odottamaan.
Iltapäivällä sairas lapsi joutuu toki tulemaan ulos muiden lasten kanssa, joten on toivottavaa, ettei hakuun ihan monia tunteja mene. Lapsi siitä kärsii.
Henkilökuntaa ei päiväkodissa ole mitoitettu niin, että sairastuneelle riittäisi oma hoitaja.
Suurin osa hakee lapsensa muutaman tunnin sisällä saatuaan tiedon, osa ehtii tyyliin puolessa tunnissa. Joitakin kertoja on sattunut, että puolilta päivin oksentamaan alkanut lapsi on haettu vähän ennen viittä. Kurjaahan se on lapselle ulkoilla vatsataudissa pelkän aamupalan voimin, kun ei lounas eikä välipala taudissa maittanut. Kuotettu vesikin tuli heti ulos. Mutta harvempi vanhempi tuollaista lapselleen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas lapsi on haettava kotiin, ja jos ei itse pääse, niin on järjestettävä joku hakemaan. Isovanhempi, ystävä, naapurin mummo tmv.
Minä olen lähtenyt kesken päivän jos on soitto tullut, oli työtilanne mikä tahansa, ja niin tekevät kaikki muutkin.Eli letäjää kääntäisit koneen ilmassa, ja lähtisit samantien 200km päähän hakemaan lastasi, laskeutuen koneella tarhan pihalle?
Tässä on nyt jo useamman kerran vastattu, että lapsella pitää olla VARAHAKIJA, jos vanhempi ei pääse. Jos ei ole sukulaisia tai ystäviä, niin sitten palkkaat varahakijan.
Mun varahenkilö ei ollut koko aikaa päivystämässä, että jos satun tarvitsemaan apua. Kuka suostuu koko ajan olemaan YHDEN käytettävissä vain kaiken varalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perkaan työssäni lastensuojeluilmoituksia. Välillä on lasuja, joissa yhtenä huolenaiheena päiväkodilla on, että vanhempia ei saada kiinni, mikäli päiväkodilla lapselle tulisi joku hätä. Ei sieltä päiväkodilta kukaan lähde käyttämään lasta lääkärissä ellei ole ambulanssiasia suurin piirtein. Mistä siellä tiedettäisiin, jos on joku vaikka vakuutuslääkäripaikka tai vanhempi ei itse veisi päänsä lyönyttä lasta näytille ja joutuu sitten maksamaan lääkärikäynnit. Yleisin syy näihin vanhempien kiinnisaamattomuuksiin on elämänhallinnan puute. Toinen ryhmä ovat nämä korvaamattomat uraihmiset, joilla ei ole mahdollisuuksia hoitaa sairasta lastaan vaikka lapsi tekisi kuolemaa. Valitettavasti se huoltaja on lapsestaan vastuussa ja jos ei töitten takia kykene hoitamaan, niin silloin sosiaalitoimen tulee asiaa hoitaa. Väkisinkin herää huoli ovatko nämä korvaamattomat uraihmiset muutenkaan läsnä lapselleen. Itse jätän kyllä hommani, jos lapsellani on hätä ja haen lapsen kotiin. Kenen muun tehtävä se muka olisi?
Entä jos on vastuussa muista ihmisistä, esim opettaja uimahallissa luokan kanss. Jätetäänkö kaikki kesken? Onko ihan mahdoton ajatus, että se lapsi olisi sen pari tuntia jossain lepäämässä päiväkodin tiloissa?
Eli se sinun lapsesi itkee ja huutaa päiväkodissa kun tippui ulkoillessa kiipeilytelineestä ja ehkä sai aivotärähdyksen ja sinä tyynesti venttaat muutaman tunnin?
En ole opettaja, mutta sen tiedän, että jos ope jättää vaikka kolmasluokkalaiset keskenään uimahallille ja häipyy oman lapsensa luo, niin syytteen siitä saa. Eikä sinne mitään sijaista kesken päivän saa.
Sitten open on hodettava joku hakemaan! Hän on vastuussa, etkö ymmärrä, vai etkö tahdo ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perkaan työssäni lastensuojeluilmoituksia. Välillä on lasuja, joissa yhtenä huolenaiheena päiväkodilla on, että vanhempia ei saada kiinni, mikäli päiväkodilla lapselle tulisi joku hätä. Ei sieltä päiväkodilta kukaan lähde käyttämään lasta lääkärissä ellei ole ambulanssiasia suurin piirtein. Mistä siellä tiedettäisiin, jos on joku vaikka vakuutuslääkäripaikka tai vanhempi ei itse veisi päänsä lyönyttä lasta näytille ja joutuu sitten maksamaan lääkärikäynnit. Yleisin syy näihin vanhempien kiinnisaamattomuuksiin on elämänhallinnan puute. Toinen ryhmä ovat nämä korvaamattomat uraihmiset, joilla ei ole mahdollisuuksia hoitaa sairasta lastaan vaikka lapsi tekisi kuolemaa. Valitettavasti se huoltaja on lapsestaan vastuussa ja jos ei töitten takia kykene hoitamaan, niin silloin sosiaalitoimen tulee asiaa hoitaa. Väkisinkin herää huoli ovatko nämä korvaamattomat uraihmiset muutenkaan läsnä lapselleen. Itse jätän kyllä hommani, jos lapsellani on hätä ja haen lapsen kotiin. Kenen muun tehtävä se muka olisi?
Entä jos on vastuussa muista ihmisistä, esim opettaja uimahallissa luokan kanss. Jätetäänkö kaikki kesken? Onko ihan mahdoton ajatus, että se lapsi olisi sen pari tuntia jossain lepäämässä päiväkodin tiloissa?
Eli se sinun lapsesi itkee ja huutaa päiväkodissa kun tippui ulkoillessa kiipeilytelineestä ja ehkä sai aivotärähdyksen ja sinä tyynesti venttaat muutaman tunnin?
En ole opettaja, mutta sen tiedän, että jos ope jättää vaikka kolmasluokkalaiset keskenään uimahallille ja häipyy oman lapsensa luo, niin syytteen siitä saa. Eikä sinne mitään sijaista kesken päivän saa.
Se opettaja soittaa rehtorille, joka järjestää sinne jonkun tilalle vetää tunnin loppuun tai opettaja sanoo, että tunti loppui, vaatteet päälle ja takas koululle, jossa viimeistään rehtori itse ottaa luokan valvontaansa ja sitten lähdetään hakemaan sairasta lasta.
Älkää nyt jaksako vääntään tästä niin vaikeaa, loppujen lopuksi niin yksinkertaisesta asiasta kyse. Sairasta lasta lähdetään hakemaan heti kun päästään, ei sitten vasta kun työpäivä on ohi. Luonnollisesti ketään ei jätetä heitteille ja kaikki nämä lentokapteenit ja kirurgit toivo mukaan ovat tarpeeksi älykkäitä järjestämään sijaishakijan kun itse ovat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi tämä tuntuu olevan monelle niin vaikeaa, mutta itse ainakin ennakoin tuollaisina päivinä/viikkoina, kun tiedän, että en ole niin nopeasti tavoitettavissa kuin yleensä. Silloin sovin miehen tai varahakijan kanssa, että he tarvittaessa ottavat hoitovastuun, jos jotain tulee. Ilmoitan myös päiväkodille, että tällä viikolla poikkeuksellisesti en voi olla puhelimen ääressä, eli yhteys ensisijaisesti isään. Me tosin muutenkin miehen kanssa käymme aina tulevan viikon menot ja kalenterit läpi ja sovimme lasten kuskaamiset yms. kuviot.
Ehkä näiden ihmisten, jotka eivät ole tavoitettavissa työpäivänsä aikana, eikä ole ketään varahakijoitakaan, pitäisi suoraan laittaa varahakijaksi sosiaalipäivystys? Jonkunhan lapsesta on vastuu otettava, jos vanhemmat eivät siihen itse kykene.
Olen sairaanhoitaja teho-osastolla ja kyllä sieltäkin vain lähdetään jos päiväkodista soitetaan. Se on työnantajan ongelma sitten järjestellä loppupäivä jotenkin. Toki ihan samalla sekunnilla kun puhelu tulee, ei pysty lähtemään. Tai pystyy mutta harvoin se lapsen hakeminen siitä 10 minuutista on kiinni ettei ehtisi työkaverille kertoa potilaasta tärkeimpiä asioita ja samalla kirjaamaan oleelliset jutut ellei sitä ole jo tehnyt.
Meillä päiväkotiuraa on takana 5 vuotta ja kaksi kertaa on esikoisesta soitettu ja toisesta lapsesta kerran. Niitä poissaoloja kun itse tai jompi kumpi lapsista on kipeänä ja olen ollut kokonaisia päiviä pois, onkin sitten huimasti enemmän.
Puhelut päiväkodista olen ohjannut osaston kansliaan ja sieltä sihteeri tavoittaa minut välittömästi. Jos tuota mahdollisuutta ei olisi, pitäisin oman puhelimen päällä ja taskussa.
Jos ap rupeaa paskomaan alleen ja yrjöämään päälleen, niin toivottavasti pysyy sitkeästi töissä. Voi muuten vaikka pomo suuttua, hui kauhistus.
Tässä on oettämätön ohje uudestaan. Jos et pääse lastasi hakemaan, sinulla tulee olla etukäteen ilmoitettuna varahakija. Jos et voi vastata puhelimeen, päiväkodilla tulee olla etukäteen tämän varahakijan puhelinnumero. Varakijoita voi olla myös useampi. Jos ei kukaan pääse, sinä olet vanhempana vastuussa pyytää lastensuojelulta apua tai haastaa vaikka työnantajasi laillisten oikeuksiesi rajoittamisesta oikeuteen. Sinä vastaat lapsestasi ja jos et siihen pysty, niin yhteiskunta sijoittaa lapsen paikkaan, missä hänen oikeuksistaan pidetään huolta.
En yhtään ihmettele että parisuhteet eivät kestä jos itsekkyys menee jo sairaiden lapsien edelle. Jos lapsi on toistuvasti haettaessa terve, niin lääkärintodistus ja sitten keskustelemaan päiväkotiin ja sen jälkeen tapauskohtaisesti tarvittavat toimenpiteet. Miksi teette lapsia jos ette edes heistä sairaana huolehdi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se opettaja soittaa rehtorille, joka järjestää sinne jonkun tilalle vetää tunnin loppuun tai opettaja sanoo, että tunti loppui, vaatteet päälle ja takas koululle, jossa viimeistään rehtori itse ottaa luokan valvontaansa ja sitten lähdetään hakemaan sairasta lasta.
Älkää nyt jaksako vääntään tästä niin vaikeaa, loppujen lopuksi niin yksinkertaisesta asiasta kyse. Sairasta lasta lähdetään hakemaan heti kun päästään, ei sitten vasta kun työpäivä on ohi. Luonnollisesti ketään ei jätetä heitteille ja kaikki nämä lentokapteenit ja kirurgit toivo mukaan ovat tarpeeksi älykkäitä järjestämään sijaishakijan kun itse ovat kiinni.
Kyllähän sinne hallille joku järjestyy aina myös silloin, jos se opettaja vaikka kaatuu ja lyö päänsä ja joudutaan ambulanssia tilaamaan. Vai meinaatteko, että ne hukkuu sitten sinne altaisiin kun se korvaamaton ope ei ole vahtimassa?
Vierailija kirjoitti:
Mites jos on töissä päiväkodissa? Ja siellä on jo minimimiehitys? Joo, varmaan on joku sijais-hälysysteemi, mutta ei ne siihen nyt ihan hetkessä pääse. Eli on kyllä työpaikkoja, joista ei voi irtautua ihan heti, eihän niitä muksuja voi jättää. Ja niin ne varajärjestelyt, mummit mökillä, kummit matkoilla jne.. Kaikeinlaisia tilanteita on elämässä.
Päiväkodintäti ei nyt varsinaisesti kai "luo uraa", on ihan vaan töissä, joten tärkeetä työtä tekee, vaikka ei uraohjus olekkaan.
Päiväkodin työntekijänä vastaan tähän. Et ehkä pääse lähtemään ihan siltä seisomalta, mutta suht ajoissa kuitenkin, alle 30min ollut aika. Pomo sumplii, jos on ihan tiukat miehitykset, jaetaan lapsia muihin ryhmiin. Ei kertaakaan ole minun 10 työvuoteni aikana ole tarvinnut turvautua, useimmiten muista ryhmistä tullaan avuksi jos tarve, myös johtaja itse hypännyt ryhmään töihin jos siihen menee.
Jos sinulla ap on lapsi päiväkodissa, niin sinun tehtäväsi on järjestellä asiasi niin, että sinut saadaan kiinni ja voit lähteä. Käytännössä se voi tarkoittaa , että katsot puhelintasi säännöllisesti tai pidät siinä äänet päällä. Sitten kun soitto tulee, ilmoitat esimiehellesi ja pyrit lähtemään heti kun mahdollista. Sanot tarvittaessa asiakkaille asiasta ja pahoittelet peruuntumista tai poistumistasi.
Näin se homma toimii. Ei vanhemmuudesta saa vapautusta työn perusteella. Olet vastuussa lapsesi hyvinvoinnista myös ollessasi töissä.
En ole koskaan ajatellutkaan, että tämä voisi olla näin vaikea asia joillekin. Olen totaaliyksinhuoltaja eikä lähellä ole tukiverkkoja, jotka voisivat toimia varahakijana. Minulle on itsestäänselvyys että en voi olla työssä, josta minua ei tavoiteta tai josta en pääse puolen tunnin sisälle soitosta lähtemään pois.
Samoin kahden vanhemman perheissä pitäisi olla itsestäänselvyys, että molemmat vanhemmat eivät voi olla reissutyössä tai muuten tavoittamattomissa, jos varahakijoita tai tukiverkkoja ei ole. Melkolailla kyseenalainen työpaikka kyllä ap:lla jos pitää pelätä potkuja lapsen sairastumisen takia. Melko harvinaisia ne tilanteet kuitenkin kun lapsi pitää kesken päivän hakea.
Vierailija kirjoitti:
Älä ap välitä, valtaosalla näistä kommentoijista ei ole minkään valtakunnan käsitystä vastuullisesta työntekemisestä.
On eri asia sumplia työpaikalla asiat siihen kuosiin että voi lähteä kesken päivän, kuin näiden mammojen könytä ylös sohvalta ja kiskaista toppahousut pyjaman päälle.
Konkreettista neuvoa en pysty antamaan, mutta samankaltaisessa tilanteessa olevana kokemukseni on, että päiväkoti kyllä joustaa, samoin työnantaja. Tällaisia tilanteita tulee vastaan onneksi ääriharvoin.
Kerrot vain päiväkodille, että työsi luonteen vuoksi et välttämättä pysty vastaamaan välittömästi, mutta otat yhteyttä heti kun voit. Työnantajalle kerrot, että pienen lapsen vanhempana sinun täytyy olla aina tavoitettavissa hätätilanteiden varalta, varmasti sopii että tarkistat välillä puhelimesi. Sen ei pitäisi häiritä ketään ja lapsesta kyllä pidetään saapumiseesi asti huolta. Päiväkotikin ymmärtää, että vastuullisesta työstä irtautumiseen ja välimatkoihin kuluu aikaa.
Voi ei mitä itsekorostusta. Puhut asian vierestä kaiken lisäksi, kunhan piti vain tulla leuhkimaan kuinka uskomattoman tärkeässä työssä olet muihin verrattuna 😂😂😂 Et ole kirurgi etkä lentäjä jotka joutunevat odottamaa työvuoron loppumista ja hankkimaan varahakijan, mutta olet jotain muuta paljon vipimpää, joka ei hanki varahakijaa mutta joka ei tod pääse lähtemään töistä noin vain. Olet varmasti todella uniikki ja ehdottomasti paljon korkeammalla tasolla kuin kukaan muu vastaaja. Ehkä peräti selvänäkijä joka ei pääse kristallipallonsa takaa lähtemään kun edessä istuu maksava asiakas. Ei meillä muilla ole aavistustakaan mitä se on kun on velvoitteita ja vastuita!
Eiköhän jokainen tervejärkinen tiedä jo ennen tätä kaunista selvennystäsikin että töistä tullaan heti kun pystytään eikä lasta monikaan pysty hakemaan teleporttaamalla. Silti tervejärkinen hakee lapsensa heti kun pystyy irtautumaan tilanteesta ja tekee sen ilman hammasten kiristelyä ja huolissaan omasta lapsestaan priorisoiden sairaan lapsensa tarpeet ja uudelleenorganisoiden työvelvoitteensa. Ja hankkii varajärjestelmän jos on niin VIP että ei pysty töistään koskaan lähtemään.
Tässä sen näkee kuinka nykyään ei ole suomalaisilla yhteisöllisyyttä. Kaikki, siis ihan kaikki, pitää vanhemmilla hoitaa eikä monillakaan ole ketään kehen turvautua. Toki äidin ja isän täytyy omista lapsistaan huolehtia ja hakea sieltä hoidosta, MUTTA, jos töissä on hankala paikka ja pitäisi pyytää jotain sukulaista/tuttua, eipä onnistu kovin monella. Sama asia jos itse sairastuu, ei ole ketään kuka tulisi auttamaan. Yhteisöllisyys puuttuu ja yhteen hiileen puhaltaminen. Enpä ihmettele jos suomalaiset perheet eivät lisäänny, ehkä se 1 lapsi korkeintaan 2, työelämä on vaativaa nykyään.pitäisi pystyä monen henkilön työmäärä tekemään monella alalla ja työnantajat K otsassa jos äiti joutuu poistumaan työpaikalta lapsen sairastuminen vuoksi.
No ei meillä hammaslääkäreistä kukaan lähde kesken päivän, eikä pidetä omia kännyköitä esillä kesken asiakastyön. Se vasta olisikin, kun vastailisi puhelimeen kesken paikkauksen ja jättäisi homman kesken. Aikoja ei myöskään peruta kesken päivän muuta kuin äärimmäisessä hädässä (esim. jos iskee noro).
Tuo on hyvä idea, että varahakijan puuttuessa, sen tilalle laitetaan sosiaalipäivystys. Tämän tulis olla automaatio.
Olen lääkäri ja jos lapseni sairastui, potilaiden ajat peruttiin ja siirrettiin. Minä olen lapseni ainoa äiti, mutta lääkäreitä on muutakin. On laitonta antaa potkut oman tai lapsen äkillisen sairauden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä hammaslääkäreistä kukaan lähde kesken päivän, eikä pidetä omia kännyköitä esillä kesken asiakastyön. Se vasta olisikin, kun vastailisi puhelimeen kesken paikkauksen ja jättäisi homman kesken. Aikoja ei myöskään peruta kesken päivän muuta kuin äärimmäisessä hädässä (esim. jos iskee noro).
Teillä varmasti on varahakijat kunnossa. Hyvä että tiedät käytännön ja kannat lapsestasi sinulle kuuluvan vastuun.
Tässä on nyt jo useamman kerran vastattu, että lapsella pitää olla VARAHAKIJA, jos vanhempi ei pääse. Jos ei ole sukulaisia tai ystäviä, niin sitten palkkaat varahakijan.