Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat ap sinne päiväkotiin, että asia selvä, lähden heti hakemaan, kun saan koneen kiinni/ilmoitettua pomolle/tämän asiakkaan asiat hoidettua tms. jotain riittävän epämääräistä. Harva meistä on töissä päiväkodin vieressä, joten joka tapauksessa menee tunti tai toinenkin, että pääsee paikalle.
Sitten sovit pomon kanssa, koska voit lähteä ja teet työsi siihen malliin, että lähtö onnistuu.
jos soitto tulee lounaan jälkeen, haet lapsen päiväkodista suunnilleen siihen aikaan kuin hakisit muutenkin ja valittelet sitä, kun bussivuorot ei osu yksiin jne. Jos päiväkodissa ollaan tuohtuneita, kun et päässyt heti, syytä liikennettä, esimiestä tai mitä tahansa muuta seikkaa kuin itseäsi. Sinä lähdit heti kun pääsit, tätä kannattaa korostaa.
Lapsesi tuskin on kovin sairas, yleensä eivät päiväkodista noudettaessa ole, mutta muista siellä korostaa sitä,miten kamalaa on, kun lapsi on niin kipeä. Et ole jaksanut leikkiä tms. jolloin lapsi kyllä kertoo, että on leikkinyt ja ulkoillut eikä edes huomannut olevansa sairas. Sinä korostat hoitajille, miten kurjaa on, kun lapsi on ollut koko päivän näin kipeä!
Syvällä sisimmässäsi kiroat koko nykysysteemin, mutta esität reipasta. Ja sitten menet sen aika lailla terveen lapsen kanssa kotiin ja mietit, että mikä on se sairaus, joka oireilee vain päivähoidossa.Itse pääsin aikoinani valtion virassa päällikkölääkärinä lähtemään itse pois helposti töistä melkein koska vain, kerran soittivat päiväkodista kun lapsi oli ulkona vähän liukastunut ja loukannut alaetuhampaiden ikenet johonkin pihaporttiin tms. Soittivat sieltä jä suorastaan määräsivät viemään lapsen hammaslääkäriin. No veinhän minä, ihme että saikin ajan heti kunnalliseen päivystykseen mutta onhan siellä toki päivystävä hammaslääkäri näitä akuutteja hätätapauksia varten. Vähän siinä hammaslääkärin kanssa naureskeltiin tilanteelle että tuodaan nyt sitten näytille vaikka olisin minä itsekin sinne suuhun osannut vilkaista kyllä. Jonkun verran on joutunut ikeniä ja suuta aikoinaan yleislääkärinäkin päivystyksissä katsomaan ja ompelemaankin, joskin selvät hammasvammat toki hammaslääkärille kuuluvat. Mutta onpa niinkin tyhmiä potilaita terveyskeskuksissa tullut vastaan että ovat luulleet että hammaslääkärillekin tarvitaan jokin lähete terveyskeskuslääkäriltä. Toki lastenhoitajakin asiassa silloin noudatti vain työpaikan ohjeistusta ja oli ottanut valmiiksi esiin johtavan hammaslääkärin numeronkin
Jännä, ettet lääkärinä tiedä, että hammaslääkärissä käydään päiväkodissa tulleiden haavereiden takia vakuutusten vuoksi. Jos lapselle tulee myöhemmin jotain vaurioita hammaskalustoon tuon päiväkodissa sattuneen kolauksen takia, hammashoito korvataan päiväkodin vakuutuksesta.
Meillä oli vuosi sitten hammastapaturma mutta kaupunkimme päiväkodissa ei kuulemma sellaista vakuutusta ole! Kertokaapa lisää. Onko se kaupunkikohtaista?
Ei ole.
No pitääpä ottaa yhteyttä varhaiskasvatukseen. Oma vakuutuksemme korvasi ensiavun, mutta ei korvaa, jos ilmenee
jatkossa jotakin. Päiväkodista kerrottiin, ettei ryhmätapaturmavakuutusta ole.
Täällä yksi kirurgi myös.
Ei se haittaa jos leikkaus kesken.
Siitä paikasta kun päikyntäti soittaa, nakkaan veitset menemään ja ryntään autolle.
Haen pikku iinekseni kotiin ja aletaan katsoa lastenohjelmia.
Yleensä iines kuitenkin toipuu jo matkalla kotiin, joten menemme ensin jätskille ja senjälkeen hoploppiin.
Harmittavan usein iines vain sairastuu kesken päivän. Ainakin pari kertaa viikossa.
Niin toki matkalla päikkyyn soitan aina koleegalle, että menee tekemään työni loppuun.
T.Kirurgi isä
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi kirurgi myös.
Ei se haittaa jos leikkaus kesken.
Siitä paikasta kun päikyntäti soittaa, nakkaan veitset menemään ja ryntään autolle.
Haen pikku iinekseni kotiin ja aletaan katsoa lastenohjelmia.
Yleensä iines kuitenkin toipuu jo matkalla kotiin, joten menemme ensin jätskille ja senjälkeen hoploppiin.
Harmittavan usein iines vain sairastuu kesken päivän. Ainakin pari kertaa viikossa.
Niin toki matkalla päikkyyn soitan aina koleegalle, että menee tekemään työni loppuun.
T.Kirurgi isä
😂😂😂😂😂😂😂😂😂🤣
Perkaan työssäni lastensuojeluilmoituksia. Välillä on lasuja, joissa yhtenä huolenaiheena päiväkodilla on, että vanhempia ei saada kiinni, mikäli päiväkodilla lapselle tulisi joku hätä. Ei sieltä päiväkodilta kukaan lähde käyttämään lasta lääkärissä ellei ole ambulanssiasia suurin piirtein. Mistä siellä tiedettäisiin, jos on joku vaikka vakuutuslääkäripaikka tai vanhempi ei itse veisi päänsä lyönyttä lasta näytille ja joutuu sitten maksamaan lääkärikäynnit. Yleisin syy näihin vanhempien kiinnisaamattomuuksiin on elämänhallinnan puute. Toinen ryhmä ovat nämä korvaamattomat uraihmiset, joilla ei ole mahdollisuuksia hoitaa sairasta lastaan vaikka lapsi tekisi kuolemaa. Valitettavasti se huoltaja on lapsestaan vastuussa ja jos ei töitten takia kykene hoitamaan, niin silloin sosiaalitoimen tulee asiaa hoitaa. Väkisinkin herää huoli ovatko nämä korvaamattomat uraihmiset muutenkaan läsnä lapselleen. Itse jätän kyllä hommani, jos lapsellani on hätä ja haen lapsen kotiin. Kenen muun tehtävä se muka olisi?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää miksi olen saanut niin paljon kuraa niskaani tässä ketjussa? Yritän kysellä neuvoja työn ja perhe-elämän yhdistämiseen ja minut teilataan joksikin hirviöäidiksi, joka ei välitä lapsestaan ollenkaan.
Ap
Minä olen ainakin ihmetellyt pelkoasi työpaikan menetyksestä. Kuulostaa nimittäin siltä, että työsi on sellaista, josta yleensä lähdetään hakemaan lasta. Pahoitellaan asiakkaalle, että näin kävi ja jatketaan, kun olet taas töissä. Tai pyydetään kollegaa tuuraamaan. Tai haetaan lapsi ja jatketaan töitä kotona. Niin lähes kaikki minun tuntemani ihmiset toimivat.
Tänä päivänä on aika vähän sellaisia töitä, joista ei oikeasti voi lähteä. Ja sellaisissa töissä kollegat ja esimiehet kertovat, mikä on kätevin tapa järjestää lapsen hoito.
Olen päiväkodissa töissä. Jos lapsi on kipeänä, soitetaan vanhemmalle. Jos ensimmäinen ei vastaa, soitetaan toiselle. Usein vanhemmat itse soittavat toisilleen ja sopivat keskenään, kumpi tulee. Jos lapsi oksentelee, on kiire. Jos on kuumetta ja ollaan jo menossa puolenpäivän kieppeillä, voidaan ihan hyvin laittaa lapsi päiväkodissa unille ja vanhempi tulee sitten hakemaan unien jälkeen.
Epäselvissä tilanteissa laitetaan tekstari, että lapsi on sen ja sen oloinen, että tiedoksi vaan. Vanhempi voi siihen sitten reagoida sen mukaan, mitä itse ajattelee, onko lapsi kipeä vai ei.
Meillä suurin osa perheistä on ydinperheitä. Yksinhuoltajillakin on aina joku varahakija, yleensä se on isovanhempi, mutta voi myös olla joku muu. Meiltä voi sopimuksen mukaan hakea myös joku muu lasta, kunhan tästä on vanhemman suoraan meille antama tieto, esim. soitto tai tekstiviesti.
Aina on joku päässyt lasta hakemaan.
Hommaat jonkun jolle maksat siitä, että voi hakea lapsen.
Hommaa puhelin ja siihen numero joka on vain päiväkodilla ja vain hätätapauksia varten. Sitten voit huoletta olla kun tiedät että jos se puhelin soi/värisee/piippaa niin päiväkodista yritetään tavoittaa
Mites jos on töissä päiväkodissa? Ja siellä on jo minimimiehitys? Joo, varmaan on joku sijais-hälysysteemi, mutta ei ne siihen nyt ihan hetkessä pääse. Eli on kyllä työpaikkoja, joista ei voi irtautua ihan heti, eihän niitä muksuja voi jättää. Ja niin ne varajärjestelyt, mummit mökillä, kummit matkoilla jne.. Kaikeinlaisia tilanteita on elämässä.
Päiväkodintäti ei nyt varsinaisesti kai "luo uraa", on ihan vaan töissä, joten tärkeetä työtä tekee, vaikka ei uraohjus olekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Perkaan työssäni lastensuojeluilmoituksia. Välillä on lasuja, joissa yhtenä huolenaiheena päiväkodilla on, että vanhempia ei saada kiinni, mikäli päiväkodilla lapselle tulisi joku hätä. Ei sieltä päiväkodilta kukaan lähde käyttämään lasta lääkärissä ellei ole ambulanssiasia suurin piirtein. Mistä siellä tiedettäisiin, jos on joku vaikka vakuutuslääkäripaikka tai vanhempi ei itse veisi päänsä lyönyttä lasta näytille ja joutuu sitten maksamaan lääkärikäynnit. Yleisin syy näihin vanhempien kiinnisaamattomuuksiin on elämänhallinnan puute. Toinen ryhmä ovat nämä korvaamattomat uraihmiset, joilla ei ole mahdollisuuksia hoitaa sairasta lastaan vaikka lapsi tekisi kuolemaa. Valitettavasti se huoltaja on lapsestaan vastuussa ja jos ei töitten takia kykene hoitamaan, niin silloin sosiaalitoimen tulee asiaa hoitaa. Väkisinkin herää huoli ovatko nämä korvaamattomat uraihmiset muutenkaan läsnä lapselleen. Itse jätän kyllä hommani, jos lapsellani on hätä ja haen lapsen kotiin. Kenen muun tehtävä se muka olisi?
Entä jos on vastuussa muista ihmisistä, esim opettaja uimahallissa luokan kanss. Jätetäänkö kaikki kesken? Onko ihan mahdoton ajatus, että se lapsi olisi sen pari tuntia jossain lepäämässä päiväkodin tiloissa?
En jaksa lukea läpi, mutta meillä onneksi pystyttiin lähtemään kesken päivän hakemaan. Mutta meillä ei ollut ketään varahakijaa. Isovanhemmat ja sukulaiset asuivat 600-850km päässä. Meillä oli vähän ystäviä ja hekin asuivat naapurikaupungeissa ja olivat työssäkäyviä. Onneksi pärjättiin. Muutaman kerran soitettiin (kolme lasta). Kerran soitettiin klo 14, että lapsi on huonovointinen ja pitää hakea pois. päästiin paikalle klo 15 ja kappas - siellähän se tenava kirmasi pihalla. Olikin parantunut.
Ei enää näitä ongelmia - kuopus täyttää huomenna 19v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on vastuussa muista ihmisistä, esim opettaja uimahallissa luokan kanss. Jätetäänkö kaikki kesken? Onko ihan mahdoton ajatus, että se lapsi olisi sen pari tuntia jossain lepäämässä päiväkodin tiloissa?
Eli se sinun lapsesi itkee ja huutaa päiväkodissa kun tippui ulkoillessa kiipeilytelineestä ja ehkä sai aivotärähdyksen ja sinä tyynesti venttaat muutaman tunnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se sinun lapsesi itkee ja huutaa päiväkodissa kun tippui ulkoillessa kiipeilytelineestä ja ehkä sai aivotärähdyksen ja sinä tyynesti venttaat muutaman tunnin?
En ole opettaja, mutta sen tiedän, että jos ope jättää vaikka kolmasluokkalaiset keskenään uimahallille ja häipyy oman lapsensa luo, niin syytteen siitä saa. Eikä sinne mitään sijaista kesken päivän saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun lapsesi saa rauhassa hukkua tai jäädä auton alle ja kuolla, kun kukaan ei ollut vahtimassa, mutta sinulle se on ihan ok ja ymmärrät kyllä, koska lapsestasi vastuussa olleen lapsi aivasti päiväkodissa ja hänellä ehkä oli 37,0 lämpöä korvamittarilla, joten lapsestasi vastuussa ollut joutui tiputtamaan työnsä siihen ja ryntäämään päiväkotiin.
Sinulle on siis ihan ok, jos lapsesi jätetään päiväkodin retkellä yksin 10 kaverinsa kanssa keskelle kaupunkia selviämään takaisin päiväkodille ilman aikuista, jos kerran päiväkotiryhmän hoitajan lapsi on oksentanut omassa päiväkodissaan?
Päiväkodin työntekijöillä on äärimmäiset keinonsa jos ei kukaan pysty hakemaan lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kesken leikkauksen lähteä hakemaan sairasta lasta? Potilas voi kuolla.
Jos ei kertakaikkiaan pääse töistänsä irrottautumaan niin se on järkättävä joku joka hakee. Eikö näitäkin kannattaisi miettiä aiemmin ennen kuin osuu kohdalleen.
Aina ei ole saatavilla sitä ’jotain’. Aina ei onnistu. Päiväkoti järjestää lastenhoitopalvelua. Päiväkoti joustaa. Palveluammatti on sellainen.
Ei vaan se lapsi joustaa . Odottaa vaikka 2 ja puoli tuntia talvella ulkona, että vanhemmat tulevat hakemaan. Ei päiväkodissa ole mitään varareserviä sairaiden lasten hoitoon. Sairaat osallistuvat siihen mihin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun lapsesi saa rauhassa hukkua tai jäädä auton alle ja kuolla, kun kukaan ei ollut vahtimassa, mutta sinulle se on ihan ok ja ymmärrät kyllä, koska lapsestasi vastuussa olleen lapsi aivasti päiväkodissa ja hänellä ehkä oli 37,0 lämpöä korvamittarilla, joten lapsestasi vastuussa ollut joutui tiputtamaan työnsä siihen ja ryntäämään päiväkotiin.
Sinulle on siis ihan ok, jos lapsesi jätetään päiväkodin retkellä yksin 10 kaverinsa kanssa keskelle kaupunkia selviämään takaisin päiväkodille ilman aikuista, jos kerran päiväkotiryhmän hoitajan lapsi on oksentanut omassa päiväkodissaan?
Meillä päiväkodin retkellä on mukana 3-4 aikuista. On aika harmi, jos jokaisen lapsi samaan aikaan teloo pahasti itsensä päiväkodissa/koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin työntekijöillä on äärimmäiset keinonsa jos ei kukaan pysty hakemaan lasta
Voidaan me sossutkin ne lapset lääkärissä käyttää, jos vanhempien työt on niin korvaamattomia, että ei ehdi eikä pysty.
No eihän siinä auta kun hakea heti kun voi. Itsellä onneksi semmoinen työ että pääsen heti lähtemään ja samalla sanon että pari päivää olen poissa.
Auttaisiko asiaa älykello, joka värisee vain saapuvan soiton ollessa valitsemistasi (pomo/ päiväkoti) numeroista? Ei tarvitse seurata puhelinta, mutta huomaat oikeasti tärkeät soitot.