Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikähän siinä oli että kun hiukseni vähänkin kasvoivat ulos poikatukasta niin äidilleni

Vierailija
02.02.2019 |

iski hirveä hätä että ne pitää käydä lyhentämässä tai yrittää laittaa ponnarille? Hiukset ei saaneet olla yhtään vapaana vaikka ponnarin sai juuri ja juuri tehtyä.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä olikin joskus hyvä pitkä keskustelu 50-luvulla syntyneistä äideistä. En usko, että äitini halusi pitää hiukseni lyhyinä kateussyistä vaan taustalla oli joku seksikielteisyys. Oma äitini ei nyt sentään ole ollut tuollainen, mutta olen ollut tekemisissä muiden rajattomien naisten kanssa, joiden mielestä varsinkin paksu, luonnonkihara ja kyllä, joskus sotkuinenkin tukka on ”seksitukka”, jolla yritetään säälittävästi vietellä miehiä. Mahdollinen seksuaalinen ahdistelukin on omaa vikaa ja yli 30-vuotiaan on noloa ja epätoivoista pitää hiuksia auki. Äidille ja naimisissaolevalle ne ovat täysin sopimattomat.

Useissa kulttuureissa naisten hiuksia ja niiden näkymistä kontrolloidaan tarkasti. Kontrolloijia ovat usein vanhemmat naiset. Olen jopa miettinyt fanaattisimpien kohdalla ympärileikkauskulttuuria, naisen on vain pakko leikata hiuksensa vähintään tietyn ikäisenä.

50-luvulla syntyneet on juuri niitä jotka ovat nuoruutensa viettäneet seksuaalisesti vapautuneessa ajassa, 60-70-luvuilla. Olisiko niin että nämä naiset ovat nähneet ja kokeneet itse sen "vapautumisen", joka välttämättä sitten ei loppupeleissä olekaan ollut se järkevin tie, ja yrittivät säästää omat lapsensa huumeilta ja vapaalta seksiltä, koska tietävät itse mitä sen jälkeen kävikään. 

Täm on siis ihan ajatelmaa vain, että älkää nyt suuttuko. Joku syyhän siihen täytyy olla, miksi itse vapaat ajat huidellut ihminen päättää loppupeleissä kuitenkin jämähtää sinne 50-luvulle. Että mitä sellaiselle naiselle sitten tapahtui.

Vierailija
62/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä olikin joskus hyvä pitkä keskustelu 50-luvulla syntyneistä äideistä. En usko, että äitini halusi pitää hiukseni lyhyinä kateussyistä vaan taustalla oli joku seksikielteisyys. Oma äitini ei nyt sentään ole ollut tuollainen, mutta olen ollut tekemisissä muiden rajattomien naisten kanssa, joiden mielestä varsinkin paksu, luonnonkihara ja kyllä, joskus sotkuinenkin tukka on ”seksitukka”, jolla yritetään säälittävästi vietellä miehiä. Mahdollinen seksuaalinen ahdistelukin on omaa vikaa ja yli 30-vuotiaan on noloa ja epätoivoista pitää hiuksia auki. Äidille ja naimisissaolevalle ne ovat täysin sopimattomat.

Useissa kulttuureissa naisten hiuksia ja niiden näkymistä kontrolloidaan tarkasti. Kontrolloijia ovat usein vanhemmat naiset. Olen jopa miettinyt fanaattisimpien kohdalla ympärileikkauskulttuuria, naisen on vain pakko leikata hiuksensa vähintään tietyn ikäisenä.

50-luvulla syntyneet on juuri niitä jotka ovat nuoruutensa viettäneet seksuaalisesti vapautuneessa ajassa, 60-70-luvuilla. Olisiko niin että nämä naiset ovat nähneet ja kokeneet itse sen "vapautumisen", joka välttämättä sitten ei loppupeleissä olekaan ollut se järkevin tie, ja yrittivät säästää omat lapsensa huumeilta ja vapaalta seksiltä, koska tietävät itse mitä sen jälkeen kävikään. 

Täm on siis ihan ajatelmaa vain, että älkää nyt suuttuko. Joku syyhän siihen täytyy olla, miksi itse vapaat ajat huidellut ihminen päättää loppupeleissä kuitenkin jämähtää sinne 50-luvulle. Että mitä sellaiselle naiselle sitten tapahtui.

Eipä kaikki mitään seksuaalisen vapautumisen riemua ole kokeneet silloinkaan. 50-luvulla syntynyt äitini tuli ensimmäiselle seksikummpanilleen raskaaksi 18-vuotiaana. Uskonnollinen kasvatus ja seksikielteisyys ovat olleet tosi vahvoja silloin. Abortti on ollut jo laillinen, mutta ei ole juolahtanut mieleenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä elokuvien upeaa ja vapaata hippiaatetta missään Suomen tuppukylissä eletty. Minunkin vanhemmat on 50-luvulla syntyneet pikkukyliin (eri kylät) eikä siellä tunnettu mitään seksuaalista vapautumista ja rintaliivien polttamista. Sen takia varmaan ovatkin niin konservatiivisia, vihaavat sisimmässään naisia (koska siihen heidät on kasvatettu), pelkäävät seksuaalisuutta (varsinkin naisten) ja pyrkivät kontrolloimaan naisia. Ihan jatkuva pelko on jokin käsittämätön hu 0raksi leimautuminen, jolla ei ole mitään järkiperustetta. Kukaan normaalijärkinen ja tunne-elämältään tasapainoinen ihminen ei kuvittele, että pitkähiuksista pikkutyttöä kukaan luulisi maksulliseksi. Vaan silti näitä mielipiteitä on 50-luvun ihmisillä ja monilla heidän lapsillaan nykyäänkin ja itsekin niistä sain osani. Ihan täysiin pöyristyttävää ja käsittämätöntä. 

Vierailija
64/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä elokuvien upeaa ja vapaata hippiaatetta missään Suomen tuppukylissä eletty. Minunkin vanhemmat on 50-luvulla syntyneet pikkukyliin (eri kylät) eikä siellä tunnettu mitään seksuaalista vapautumista ja rintaliivien polttamista. Sen takia varmaan ovatkin niin konservatiivisia, vihaavat sisimmässään naisia (koska siihen heidät on kasvatettu), pelkäävät seksuaalisuutta (varsinkin naisten) ja pyrkivät kontrolloimaan naisia. Ihan jatkuva pelko on jokin käsittämätön hu 0raksi leimautuminen, jolla ei ole mitään järkiperustetta. Kukaan normaalijärkinen ja tunne-elämältään tasapainoinen ihminen ei kuvittele, että pitkähiuksista pikkutyttöä kukaan luulisi maksulliseksi. Vaan silti näitä mielipiteitä on 50-luvun ihmisillä ja monilla heidän lapsillaan nykyäänkin ja itsekin niistä sain osani. Ihan täysiin pöyristyttävää ja käsittämätöntä. 

Tuo nyt on ihan höpöhöpöä. Suurimmalla osalla mun ikäluokasta (1974) oli pitkät hiukset läpi 80-luvun, osa tykkäsi leikata lyhyet niin leikkasi, kellään ei vanhemmat määränneet minkälaiset hiukset oli. Ala-asteella oli lähes kaikilla pitkät ja niitä pidettiin vanhanaikaisesti letillä tai ponnarilla ettei tule silmille, sitten oli sellaisia kuin minä joka ei voinut ponnarilla pitää mutta oli niitä hyviä hiussolkia joita nykyään ei saa enää mistään. Ja minä asuin pienessä kaupungissa.

Vierailija
65/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on ihan höpöhöpöä. Suurimmalla osalla mun ikäluokasta (1974) oli pitkät hiukset läpi 80-luvun, osa tykkäsi leikata lyhyet niin leikkasi, kellään ei vanhemmat määränneet minkälaiset hiukset oli. Ala-asteella oli lähes kaikilla pitkät ja niitä pidettiin vanhanaikaisesti letillä tai ponnarilla ettei tule silmille, sitten oli sellaisia kuin minä joka ei voinut ponnarilla pitää mutta oli niitä hyviä hiussolkia joita nykyään ei saa enää mistään. Ja minä asuin pienessä kaupungissa.

Tämä ketjuhan on täynnä valitusta siitä kuinka äiti pakotti leikkauttamaan lyhyet hiukset. 

Vierailija
66/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri vanhoja kuvia lapsuudestani 70-luvulla ja silloin näytti pojillakin olevan aika pitkät hiukset, sellainen pottamalli. Kuvissa jotka oli 70-luvun alkuvuosilta kun minua ei vielä ollut, oli isällänikin jossain pitkät hiukset, armeijaan oli joutunut leikkaamaan lyhyet. Yhdessä kuvassa äitini, ystävättärensä ja kaksi nuorta miestä poseeraavat leveälahkeisissa housuissa ja kittanoissa poolopaidoissa ja molemmilla naisilla on pitkät kiharretut hiukset (ovat oikein laittautuneet) ja toisella miehelläkin on pitkät hiukset, toisella miehelläkään ei mikään lyhyt malli ole. Ja mun vanhemmat on molemmat pieneltä paikkakunnalta joka ei ollut edes kaupunki, tosin muuttivat nuorena pääkaupunkiseudulle.

Nämä lyhyitä hiuksia ihannoivat 50-luvun lapset on ihan yksittäistapauksia.

Vierailija
67/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketjuhan on täynnä valitusta siitä kuinka äiti pakotti leikkauttamaan lyhyet hiukset. 

Niin, eiköhän ketju käsittele näitä jostain syistä konservatiivisia naisia, jotka eivät silloin 80-luvulla antaneet tytärtensä pitää pitkiä hiuksia. Voidaan olla vaikka samasta pikkukaupungista. Äiti vaati lyhyet hiukset, koska pitkät olisivat olleet naurettavaa koreilua näin rumalla. En mainostanut syytä kampaukseen koulussa.

Vierailija
68/68 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki ne enemmistö joilla äiti ei pakottanut hiuksia leikkaamaan eivät ole tähän keskusteluun eksyneet. Kuitenkin 70-luvulla suurella osalla naisia oli pitkät hiukset ja aika monilla miehilläkin.