Nyt se sit tapahtui. Autot jumissa keskellä tietä.
Tietä ei ole aurattu varmaan pariin viikkoon. Nyt autot jumissa. Osa ei pääse edes pois kotipihalta kun lumikasoja tien molemmin puolin ja estää autojen kääntymisen.
Kiitos Helsingin Kaupunki!
Palautetta laitettu netissä useampaan kertaan. On soiteltu useampaan kertaan.
Jalkakäytävät ummessa ja ajoradalla kahlattava hangessa. Nyt aamulla jo kaksi autoo jääneet jumiin.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä ärsyttää, kun maksat autopaikasta joka kuukausi ja silti omaa paikkaa ei ole kertaakaan aurattu tänä talvena. Olen jo kaksi kertaa ollut auton kanssa ongelmissa siinä, vaikka olen huhkinut tse lumia parhaani mukaan. Kerran oli aura-auto parkkiksella "töissä" ja näki, että peruutin pois ja lähdin ruudusta, niin ei ollut saanut paskiainen aurattua ruutua poissa ollessani.
Oliko viereisessä ruudussa auto? Mulla oli entisessä asunnossa autopaikka kahden auton välissä, joita ei käytetty kuin joskus ja jouluna, niin eipä mun paikkaa koskaan päässyt auraamaan.
Oli, ja ajattelin, että sehän se syy on. Mutta sitten nyt yksi päivä oli käynyt aura-auto ottamassa yksittäisiä parkkiruutuja, joiden vieressä molemmilla puolin oli autot. Yhtäkaikki, tämä asia voitaisiin hoitaa vaikkapa niin, että ilmoitettaisiin, minä päivänä ja suurin piirtein millä aikavälillä käydään auraamassa. Ihmisillä olisi edes teoriassa mahdollisuus siirtää koslansa pois tieltä. Tiedon kulku on nykyään niin kehittynyttä, että luulisin tämän olevan mahdollista, jos vain tahtoa löytyy?
Eikö ap olisi nyt aika mennä autokaupoille, tai äänestää jaloillaan? En todellakaan ymmärrä miksi valittaa tästä mammapalstalla, kun asialle voi tehdä itse montaa eri asiaa. Autoihin on myös lumiauroja jotka sopivat autoon kuin autoon miksi ei vaikka osta naapureiden kesken tälläista, ja auraa itse jos auraa ei näy? Hinta ei ainakaan ole este, vaan varmaankin se että pitää itse jotakin tehdä.
Minä asun Turussa ja just äsken jännitin, pääsenkä bensa-asemalta pois, kun väylä oli niin lumessa. Just ja just pääsin.
Eilen aamulla auton pohja raapi maata, kun tien ajourat olivat niin syvät ja keskellä paljon lunta. Kiva. Eikä mulla ole edes se matalin auto.
Turussa ei ole saatu edes pääväyliä aurattua. Ihan uskomatonta. En muista, että koskaan ennen olisi ollut tällaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap olisi nyt aika mennä autokaupoille, tai äänestää jaloillaan? En todellakaan ymmärrä miksi valittaa tästä mammapalstalla, kun asialle voi tehdä itse montaa eri asiaa. Autoihin on myös lumiauroja jotka sopivat autoon kuin autoon miksi ei vaikka osta naapureiden kesken tälläista, ja auraa itse jos auraa ei näy? Hinta ei ainakaan ole este, vaan varmaankin se että pitää itse jotakin tehdä.
Muistutatko vielä miksi niitä veroja maksettiinkaan? Verokertymä on suurempi kuin koskaan, velkarahaa on enemmän kuin koskaan, mihin ne rahat menevät, jos ei edes perusinfran ylläpitoon riitä?
Vierailija kirjoitti:
Painu nyt h*lvettiin ruikuttamasta siitä mistä ihmiset keskustelevat. Sinunkaltaisesi ihmiset ovat sitä pahinta syöpää, siksi sulla ei varmaan ole oikeita kavereita ollenkaan ja roikut täällä vänisemässä siitä miten jotkut puhuu aisoista joista sinun mielestäsi ei pitäisi.
Täällä Tuomarilassa on tiet sohjossa ja jalkakäytävänpätkiä päiväkausia auraamatta. Kiva yrittää kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tavan auto jaksaisi kulkea auran kanssa jos ei ilmankaan onnistu? Ei täällä, meillä päin kaupungissa maastureita löydy.
Lumi on sellaista puuroa ja tie pitkä ettei sitä ole mitään mahdollisuutta kolata.
Naapureiden välistä yhteisöllisyytä on paljon helpompi kuvitella tielle jossa on muutama omakotitalo. Täällä on rivi kerrostaloja ja anonyymejä ihmisiä.
Johan se joku totesi että auroja ei ole sitä määrää mikä ennen oli, ihan turha tylyttää ihmisiä jostain, jonka pitäisi olla itdestäänselvyys.
Täällä on katollakin lunta yli metri ja lipareet roikkuu kahden rapun oven uläpuolella. Lunta tulee koko ajan lisää. Pitääkö sen pudota lapsen päälle, ennen kun jotain tapahtuu. Kiinteistönhoidon pitäisi olla automaatio ja ylläpitävää. Eikä niin että tehdään kun pyydetään.
Sama kadun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutatko vielä miksi niitä veroja maksettiinkaan? Verokertymä on suurempi kuin koskaan, velkarahaa on enemmän kuin koskaan, mihin ne rahat menevät, jos ei edes perusinfran ylläpitoon riitä?
Eikö sitten kannata äänestää jaloillaan ja muuttaa paikkaan missä riittää? Vaaditaan ja vaaditaan ja kaikki on aina muiden syy. Tehkää asioille edes se minkä pystytte, valitus ei ole kaikki kaikessa, toivottavasti.
Tää on muuten sikäli hauskaa, että näin huoltoyhtiöiden aikaan esim. kerrostalojen pihat on aurattu viimeisen päälle ja rappujen edustat kolattu, esim. meilä Länsi-Helsingissä ei tällä viikolla ollut pihalla mitään ongelmaa, torstaina oli jo ennen seitsemää piha putsattu.
Mutta jalkakäytäviä ei koko lähiössä ole viime viikon aikana aurattu kertaakaan. Meidän lähellä on päiväkoti ja ihmiset on rattaiden kanssa aivan pulassa. Juttelin hetken yhden äidin kanssa, joka oli viemässä esikoista eskariin ja vaiva oli vaunuissa, hyvä ettei itkenyt niiden rattaiden kanssa. Auttelin pahimman kinoksen yli. Isommat lapset menee pulkassa, mutta vauvoja on melkeen pakko kuljettaa rattaissa - ainakaan itse en uskaltais tuolla pöperössä mennä edes kantoliinan kanssa kun kaatuminen on lähellä ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap voi kulkea julkisilla silloin kun ei ole aurattu?
No jos on kelin puolesta tarvetta auraukselle, niin eivätpä kulje julkisetkaan. Eilen taas oli illalla ja yöllä pääradalla liikenne seis ja puolen tunnin viiveitä ihan ilman lunta ja pakkastakin.
Joukkoliikennekadut aurataan Helsingissä aina ensimmäisenä. Jos kotikatusi lähellä ei ole kulje bussit tai ratikat, niin niitä katuja ei ehditä aurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kyllä ihmettelee. Ei riitä rahat myöskään koulutukseen, poliisiin, hoitotyöhön jne. Mihin ne oikeasti todella katoaa.
Tavallaan hullua, että on oltava neliveto korkealla maavaralla jos haluaa hesassa likkua autolla talvella. Ei noilla ainakaan päästöarvoja tiputeta kaupungin sisällä.
Lumiongelma on ihan aito siellä, en vähättele yhtään.
Luulisi tilanteen olevan päinvastoin pohjoisessa asuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun Turussa ja just äsken jännitin, pääsenkä bensa-asemalta pois, kun väylä oli niin lumessa. Just ja just pääsin.
Eilen aamulla auton pohja raapi maata, kun tien ajourat olivat niin syvät ja keskellä paljon lunta. Kiva. Eikä mulla ole edes se matalin auto.
Turussa ei ole saatu edes pääväyliä aurattua. Ihan uskomatonta. En muista, että koskaan ennen olisi ollut tällaisia ongelmia.
Ei ollut, sillä silloin siellä oli vielä kalustoa lumen poistoon. Kalusto myytiin pois, kun se oli useana lumettomana talvena peräkkäin seissyt varastossa käyttämättä. Teidän itse valitsemat päättäjät ovat päättäneet säästää teidän verorahoja parempaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap voi kulkea julkisilla silloin kun ei ole aurattu?
No jos on kelin puolesta tarvetta auraukselle, niin eivätpä kulje julkisetkaan. Eilen taas oli illalla ja yöllä pääradalla liikenne seis ja puolen tunnin viiveitä ihan ilman lunta ja pakkastakin.
Joukkoliikennekadut aurataan Helsingissä aina ensimmäisenä. Jos kotikatusi lähellä ei ole kulje bussit tai ratikat, niin niitä katuja ei ehditä aurata.
Kuulostaa helpolta. Enää vaan täytyisi tietää, miten päästä auraamattomien kinosten keskeltä sinne missä liikenne kulkee.
Seisot siellä pihassa tumput suorina kun auto ei etene lumessa? Lapio käteen ja kaivamaan!
Lakukisu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tavan auto jaksaisi kulkea auran kanssa jos ei ilmankaan onnistu? Ei täällä, meillä päin kaupungissa maastureita löydy.
Lumi on sellaista puuroa ja tie pitkä ettei sitä ole mitään mahdollisuutta kolata.
Naapureiden välistä yhteisöllisyytä on paljon helpompi kuvitella tielle jossa on muutama omakotitalo. Täällä on rivi kerrostaloja ja anonyymejä ihmisiä.Johan se joku totesi että auroja ei ole sitä määrää mikä ennen oli, ihan turha tylyttää ihmisiä jostain, jonka pitäisi olla itdestäänselvyys.
Täällä on katollakin lunta yli metri ja lipareet roikkuu kahden rapun oven uläpuolella. Lunta tulee koko ajan lisää. Pitääkö sen pudota lapsen päälle, ennen kun jotain tapahtuu. Kiinteistönhoidon pitäisi olla automaatio ja ylläpitävää. Eikä niin että tehdään kun pyydetään.
Sama kadun kanssa.
Niin, kuka typerä on keksinyt autoon kiinnitettävän auran? Muuta tai tee asialle jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Lakukisu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapureiden välistä yhteisöllisyytä on paljon helpompi kuvitella tielle jossa on muutama omakotitalo. Täällä on rivi kerrostaloja ja anonyymejä ihmisiä.Johan se joku totesi että auroja ei ole sitä määrää mikä ennen oli, ihan turha tylyttää ihmisiä jostain, jonka pitäisi olla itdestäänselvyys.
Sama kadun kanssa.
Niin, kuka typerä on keksinyt autoon kiinnitettävän auran? Muuta tai tee asialle jotakin.
Auralla varustettu etuvetoinen kauppakassi tai perheauto olisikin hauska näky. Osaatko kertoa miksei niitä näy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakukisu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kadun kanssa.
Auralla varustettu etuvetoinen kauppakassi tai perheauto olisikin hauska näky. Osaatko kertoa miksei niitä näy?
Koska auraus toimii niin hyvin, että niitä ei tarvita. Minä auraan pihani ja tienpätkän kauppakassilla ja hyvin toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä isommat lumisateet on kyllä myös niissä ilmastonmuutosennustuksissa esitetty.
Ilmaston lämmetessä lumettomat talvet kyllä lisääntyy, mutta kun kosteus ilmakehässä kasvaa,niin sitten kun sateet tulee lumena, lunta tuleekin paljon.
Kun talvella sataa lunta, se johtuu ilmastonmuutoksesta.
Kun talvella ei sada lunta, se johtuu ilmastonmuutoksesta.
Kun talvella on kylmä, se johtuu ilmastonmuutoksesta.
Kun talvella ei ole kylmä, se johtuu ilmastonmuutoksesta.
Onkohan enää mitään olosuhdetta mikä johtuisi vuodenajasta tai säästä, kun kaikki onkin vaan ilmastonmuutosta.
Joka kerta raivostuttaa tämä, että ihmiset eivät ymmärrä eroa sään ja ilmaston välillä, ja syyttävät huonoista keleistä ilmastonmuutosta.
Ilmasto on alueen tyypillinen sääprofiili pidemmällä aikavälillä. Sää on vain se satunnainen sadekuuro milloinkin. Sää voi vaihdella rajustikin, mutta niin kauan kuin se on tyypillisen sääprofiilin sisällä, se on normaalia. Kun taas heittelyitä tapahtuu paljon ja/tai lyhyellä aikavälillä (kuten nykyisin) ja/tai ne eivät ole enää tyypillisen ilmastoprofiilin sisällä, puhutaan jo ihan oikeasti ilmastonmuutoksen aiheuttamista muutoksista. Muutoksia aiheuttaa esim. Saastuttaminen, otsonikerroksen hupeneminen yms. mutta osa muutoksista on luonnollisia.
Mä ostin nelivetomaasturin jo talvella 2011-12 kun huomasi, ettei auraus enää onnistu pääkaupunkiseudulla. Voin sanoa, että satsaus on kannattanut. En jää mihinkään kiinni ihmettelemään.