Minkö lapsuuden asian olet tajunnut "köyhäilyksi" aikuisena?
Mä muistelin äidilleni joskus kuinka meillä syötiin lapsena 90-luvun alussa usein sellaista liha-riisimössöä, jossa oli ihan valtavasti kaalia. Siis varmaan 3/4 koko jutusta. Se oli ihan ok, mutta muistelin vaan. Äiti sanoi sitten että No arvaappa kumpi maksaa vähemmän, kaali vai sianliha? Eli se ei ollutkaan kulinaarinen valinta vaan rahakysymys. En ollut tietenkään lapsena tajunnut.
Kommentit (1364)
Vierailija kirjoitti:
Päivällisenä makaronivelliä tai vispipuuroa. Äiti oli köyhä yh tosin siitä olen katkera että se oli myös äidin oma valinta kuten myös se että isä meillä oli mutta isän varakkuus ei näkynyt mitenkään lapsuudessani, olin luokan köyhimpiä. Soskusta saatiin minulle esim. luistimet.
Taisi olla isäsi valinta, ettei antanut varakkuuden ulottua omiin lapsiinsa... harvempi yh kieltää isää maksamasta osaansa. Että älä nyt siitäkin äitiäs syytä.
Meille lapsille ei koskaan hankittu esim. karkkia, limsaa, jäätelöä ja sellaisia herkkuja. Nehän eivät olleet välttämättömiä. Tosin vanhemmille hankittiin kahvia.
Pannukakku ja lätyt.
Ajattelin että onpa kiva kun oli usein iltapalaksi pannaria. Nyt itse aikuisena olen tajunnut että oli halvat ainesosat joita yleensä aina löytyi kaapista ja sillä sai useamman lapsen mahan täyteen helposti.
Kaikista asioista piti päästä mahdollisimman halvalla. Omalle ajalle ei laskettu mitään arvoa, vaikka joskus olisi ollut kannattavampaa käydä ylitöissä ja ostaa palvelu, kuten auton huolto, ulkoa. Niin ei koskaan tehty. Aina piti itse säätää ja lopulta asiat tulivat esimerkiksi vääränlaisten osien tai vaihtoehtoisekulujen takia kallimmaksi.