Minkö lapsuuden asian olet tajunnut "köyhäilyksi" aikuisena?
Mä muistelin äidilleni joskus kuinka meillä syötiin lapsena 90-luvun alussa usein sellaista liha-riisimössöä, jossa oli ihan valtavasti kaalia. Siis varmaan 3/4 koko jutusta. Se oli ihan ok, mutta muistelin vaan. Äiti sanoi sitten että No arvaappa kumpi maksaa vähemmän, kaali vai sianliha? Eli se ei ollutkaan kulinaarinen valinta vaan rahakysymys. En ollut tietenkään lapsena tajunnut.
Kommentit (1439)
Syntynyt vuonna 1978
- Äiti ompeli vaatteet lapsuudessa
- Nuorena oli 2-3 alushousut, muutamat sukat, yhdet rintaliivit, 2 pitkähihaista, 1 farkut
- Vaikeuksia saada koulun liikuntatunnille vaaditut välineet ostettua
- Vaikeuksia saada leirikoulua varten kasaan rahat, 10mk/vko oli liikaa viedä välillä
- Ikinä ei käyty ravintolassa, missään reissussa, ei huvipuistoissa
- Ei autoa
- Harrastaa pystyi ilmaisia
- Heti kun kelpasi hoidettiin tuttavien lapsia, että sai hieman rahaa vaatteisiin, meikkeihin, ym
Vierailija kirjoitti:
Se että leivän päälle ei saanut laittaa juustoa ja leikkelettä molempia vaan pelkästään toista.
Se että ei käyty ulkomailla koskaan eikä koskaan ravintolassa.
Ei harrastettu mitään maksullisia harrastuksia.
Oli 70-luvulta asti sama auto (yhä lapsuudenperheeni ainut auto).
Se että uunia lämmitettiin vain sunnuntaisin tai öisin, kun oli halvempi sähkö. Samasta syystä sauna lämmitettiin vain sunnuntaisin ja pyykit pestiin sunnuntaisin.
Leivän päälle vähän margariiniä. Se oli kaikki. Sen verran että paistoi läpi.
Apua mitä tarinoita, ite vm. 72 ja ajattelin ettei meilläkään rikkaita oltu, mutta jestas. Perusruokaa oli aina ja riittävästi pöydässä, mutta ravintoloissa ei käyty juuri koskaan. Lauantaisin oli kohokohta kun kauppareissulla ostettiin grillikana ja tehtiin itse pakasteranskiksia. Ulkomaanreissut (ne muutamat) tehtiin pohjoismaissa tai Suomen Lapissa kuplavolkkarilla, yövyttiin teltassa leirintäalueilla. Äiti teki aina ajomatkoille eväät, leivät ja kahvit termariin. Ei puhettakaan, että olisi johonkin huoltsikalle menty! Noh, reissuun päästiin kuitenkin :) Pitää olla siitä kiitollinen. Käytin veljen vanhoja vaatteita (ite tyttö) ja uusia ei juurikaan saanut, siitä jäi vähän traumoja. Seiskalla vaatimalla vaadin uusia tyttöjen vaatteita, sain vähän. Osan teki äiti vielä silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ompeli meidän vaatteet. Sitä piti vain äitiä käsityöihmisenä mutta vanhempana löysin laskelmat joka vaatteesta mitä olivat tulleet maksamaan ja mitä kellekkin oli tehty.
Meilläkin äiti teki lähes kaikki vaatteet. Itsekin ajattelin aina että äiti on vaan niin taitava ja tykkää tehdä itse. Aikuisena äiti paljasti että oli pakko oppia taitavaksi ompelijaksi kun ei ollut varaa ostaa uusia vaatteita.
Luoja minut opetti tekemään vanhoista vaatteista uusia Burdamallien kanssa. Kopioin koulussa Burdalehdestä kaavat ja tein upeita luomuksia.
Koko kylälle ompelin housut kun Beatles tuli muotiin ja korkeat vyötäröt oli pakko . vanhalla Singerilla tramppasin niitä housuja yötä päivää. 5 markkaa tekopalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Mä olen sikarikkaasta perheestä, mutta mun mutsi vihasi mua tosi rajusti. Ihme ettei mun käynyt, kuten pikku Vilja-Eerikan.
Niin meillä ei ollut koskaan ruokaa kotona ja vanhemmat söivät aina ulkona. Eli kouluaikoina sain kansakoulussa sapuskaa, mitä nyt sodan jälkeen oli, lähinnä vesivellejä jne.
Oppikoulussa ei ollut ruokaa. Opettajat lähettivät kotiin lappuja, että lapsi on pahasti aliravittu.
No siitähän mua hakattiin kotona, niin että veri lensi ja huudettiin, että mitäs oikein olen mennyt kantelemaan ja valehtelemaan.
En ikinä olisi tietenkään uskaltanut hiiskahtaakaan tällaisista.Sitten yks maikka sääli ja alkoi ostaa mulle ruokatunniksi puoli litraa maitoa. Se oli tosi tosi noloa ja kaikki luulivat, että olen joku open lellikki.
Tämä nyt ei liittynyt aiheeseen, muuten kuin tykkäämisen köyhäilymielessä ehkä.
Olen miettinyt useaampaankin kertaan jos voisi kerätä kirjan tästä aiheesta.
Meidän köyhä ja kamala nuoruus niissä puitteissa, kun pieksäminen oli sallittua, ruokaa tuskin riitävästi, vaatteet perittiin .Köyhä Suomi, ei niinkään kauan sitten.
Liikuttavaa lukemista.
Ei se ollut aina rahallista köyhyyttä. Mun narsistiäkti vihasi minua (ja yhä vihaa) ja teki kaikkensa nujertaakseen ja tuhotakseen lapsensa. Se lpsen kaltoinkohtelu oli monelle tietoinen valinta. Ei vahinko. Ei köyhyys.
Sehän tässä onkin pahinta että se ei kaikille ollut rahallista köyhyyttä.Se oli köyhyyttä kaikilla alueilla. Köyhyys paistoi joka paikassa.
Törppösankariksi kutsuttu nuori vähä- älyinen reppana pakoitettiin pyörittämään tynnyreitä koko kaupungin läpi roskalaanille. Siellä se reppana juoksi ja hakkasi tynnyreitä pinnalla ylämäkeen. Raskasta ja surullista muistaa tämänkin nuoren kohtalo. Mitenkähän se loppui.
Se että kaikki harrastukseni oli koulun kerhotoimintoja eikä lainkaan maksullisia harrastuksia
kallis eväs kirjoitti:
Jauheliha on niin ylihintaista ja kallista että ei makaroonimössöä mitenkään halvaksi ruoaksi voi kutsua ainakaan nykypäivänä, vähintään. 4€ maksaa ja yksi ihminen vetäisee tuon annoksen yhdessä päivässä.
Nyt muistan kuinka 7-8 vuotiaana laitoin pienemmille sisaruksille makaroonilaatikkoa jossa oli makkaraa ja omenapaloja. Siitä he tykkäsivät ja se oli halpaa tehdä.
Reseptin sain makaroonilaatikon kyljestä.
Ihminen ei tarvitse lehmänmaitoa juotavakseen, ihmisenmaito on eri asia. En toki juo kumpaakaan.
- voisitko olla tuputtamatta omaa ideologiaasi?
Vierailija kirjoitti:
Se että leivän päälle ei saanut laittaa juustoa ja leikkelettä molempia vaan pelkästään toista.
Se että ei käyty ulkomailla koskaan eikä koskaan ravintolassa.
Ei harrastettu mitään maksullisia harrastuksia.
Oli 70-luvulta asti sama auto (yhä lapsuudenperheeni ainut auto).
Se että uunia lämmitettiin vain sunnuntaisin tai öisin, kun oli halvempi sähkö. Samasta syystä sauna lämmitettiin vain sunnuntaisin ja pyykit pestiin sunnuntaisin.
me jouduttiin raahaamaan vesi vesipostista ja lämmittämään padassa, että voimme pestä pyykit. Ulos kuivamaan , pakkanen jäädytti ja kädet oli aina jäässä kun yritettiin pelastaa ne kivikovat lakanat ym.
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha-makaroni -sörsseli, nykyisin nimeltään "nistipata" (jee O_o).
Meillä tuo ei ollut köyhäilyä, kunhan oli nopea ruoka josta me muksut tykättiin kovasti.
Makaroni velli oli ihan hyvää ruokaa ja on sokeria maitoa sekaan myös viili sokerilla kanelilla.Perunat oli kellarissa vähän vihreitä ja ituisia jopa homeisia kylmässä mullassa piti pestä niitä nykyään saa valmiiksi pestyjä kaupasta.Juusto oli kivikovaa punakuorista ja leipä tukkipoikaa tai limppua.Karamellit vie hampaat edelleen ja vitamiinin puute oli kauheaa kun koulussa sai hernekeittoa eihän siinä vitamiinia ole. Leivän paloja liotettiin maidossa paistinpannulla kun muu ruoka oli loppu.Ei lapset niin ruokaa ajattele enemmän karkkeja.Vaatteet taisi olla liian pieniä.
Syntynyt 1970. Se ikuinen eväidenteko. Ei puhettakaan että esim mökkimatkalla olisi huoltoasemalta voinut ostaa edes sämpylän. Ei, kotiruokakaupasta aina kaikki, ja sitten styroksiseen kylmälaukkuun.
Toisaalta faija harrasti samaan aikaan aktiivisesti mm. lentämistä, että ei sillä rahapula ollut.
Eväät olivat periaate.
Kuvitelkaa, nykynuoret.
Vaikka rahasta ei olisi tiukkaa, niin aina reissulla jyrsitään kotoa mukaan otettua jälkiuunileipää periaatteesta. Siinä oltin aika kaukana nykyisesti Wolt-ideologiasta.
Ei kuulkaa monikaan ole mikään vähä älyinen vaan kohtelu on kauheaa ,kohdellaan huonosti ei pääse harrastuksiin eikä saa oikean kokoisia vaatteita vaan toisten vanhoja. Ei se ole mitään vähä älyisyyttä että kohdellaan huonosti kohtelijat on ilkeitä . Voi syntyä köyhiin oloihin metsän keskelle ulkovessat ja kaivosta vesi.Ei saa olla tahallaan ilkeitä.
Matkoilla eväät ja ulkomailla samoin sekä nuorena ibitsalla mitään syöty edes enempi juotiin. Matkat maksoi niin juomat eikä ruokaa edes ajateltu.Töissä ei syöty mitään tai leipä ja viili. Hoikkuus oli valttia ei väsyttänyt ikinä.Yövuorossa väsytti kyllä silloinkin eväät jäi jääkaappiin.Vapaapäivillä sitten itsetehtyä ruokaa.Palkasta piti riittää ulkomaan matkat ja vuokrat.Ei paljon jää kun sähkö ja työmatkakulut.Mallorcalla mitään syöty ehkä pussikeitto ja patonkia.Taidettu elää ilman ruokaa puolet elämästä ja juomalla loput.
Meillä käytiin kaupungin metsästä hakemassa poltettavaa.
Jos oli myrsky ja puita kaatui, isä meni moottorisahan kanssa ja puu pilkottiin niin, että saatiin vietyä kotiin. Meillä oli kaikilla paksut puu ? sakset, joilla pajuja kaadettiin. Pajut pätkäistiin oikean kokoisiksi, upotettiin veteen, kuorittiin. Äiti teki mm mattoja, koreja. Vastaavasti kotona ajettiin nurmikkoa ja sitä vietiin metsään, hakkeeksi ? Meillä todella paljon poltettiin mm risuja.
Muistan, kun olin koululainen, samalla tiellä purettiin taloromu.
Isä oli katolla ja purki kattoa. Mattomatto laitettiin meidän autotallin katoksi.
Pihalla oli älyttömästi romua. Vein kottikärryillä leikkimökin osia, jotka poltettiin.
Koko kesä tehtiin tota. Isä purki taloa ja jätti selkeitä kasoja nämä tuotte huomenna. Veljen kanssa kannettiin niitä kottikärryllä.
Pihalta löytyi metallia, esim pyörän romuja, kanistereita jne ja niitä vietiin urakan lopuksi jonnekin metallinkeräykseen.
Ja vaatteita. Vaatteet heitettiin sadevesivarastoihin ja ”pestiin” vedellä. Sitten kuivumaan, sieltä leikattiin ja tehtiin räsymattoja.
Kaupunki ehkä pakkomyi talon, jotain maksuja jäänyt maksamatta ja nopein sai viedä materiaalit.
Muistan siitä omakotitalon rämästä tuli paljon meille polttopuuta.
Nyt ei niitä saisi varmaan polttaakaan.
Nyt kun muistaa 2 huoneen asunnoissa asui noin 8 henkeä tai 3 h 9 ja isovanhemmat tai 2 h 5 ja vuokralla huone. Pullaa leivottiin mehun kanssa siinä oli lasten välipala ja nämä täällä valittaa ulkomailta tulleet kehtaakin täällä . Pahuutta suorastaan.Miten täällä pimeällä pakkasella on ihmiset työmatkat kestänyt lumessa pyöräillyt.Nuoriso pitää naamansa kiinni.Noita puukerrostaloja ei ehkä enää kannata rakentaa kun ne on kylmiä talvella ja paloturvattomia kuten kaikki lastulevy osat on kerrostalossa. Kiitollisuus puuttuu ulkomaalaiset ei kiitä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautissuojaksi piti leikata vanhasta lakanasta side. Hirvitti, että jos kaverit hoksaa.
Hiertymiä kummempaa ei sattunut ja tulipahan tietämättään elettyä ekologisesti 😆.
Tästä sain taas muistutuksen itselleni, kuinka hyvin asiani oikeastaan olivat jo 90-luvulla. Sain ensimmäisiä kuukautisia varten ihan valmistuotteita kaupasta, eikä koskaan tarvinnut hävetä muuta kuin niiden ostamista (minkä häpeäminen sinänsä on kyllä surullista...)
Ihan karmeaa, että ns. sivistysmaassa joillakin edes on ollut tuo tilanne, oli ekologista tahi ei. Uskon itse, että kuukautissuojien teollinen tuotanto ja saatavuus oli e-pillereiden ohella se sysäys, jonka naiset saivat kodin ulkopuoliseen elämään ja oikeuteen omaan ruumiiseensa (joissain maissa).
Muutenkin maapallo on pullollaan naisia, joita syrjitään kuukautisten aikana niin julmilla tavoilla, että semisti toivoisi edes Suomessa olevan hyviä kokemuksia.
Joka asunnossa tehtaan työläisten asuntosäästäjien asunnoissa nälkää näkevät lapset ja ne ikuiset keitetyt perunat ja lihakastike päivästä toiseen viikosta toiseen vuodesta toiseen. Vesi oli saastunutta kalat myös ja matoisia. Kissat oli täynnä matoja niistä kaloista.Kissat kuoli rotanmyrkkyihin myös kun niitä rottia myrkytettiin ja vielä nykyään on rottia eikö noi miehet voisi jo noita rottia ja myyriä vähentää myös käärmeitä.Zoonoosit on eläimistä tarttuvia tauteja.
Taisi olla vähän ohuet talvivaatteet mutta elossa ollaan työmatkoilla paleltui pysäkillä mutta ei valitettu mitään pipoja pidetty edes.
Muistan nyt . Isoa juhlaa saada kuppi vesikaakaota pienen maitotipan kanssa.