Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?
Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.
Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?
Kommentit (245)
Kyllä se meidän haave oli, ja ostettiinkin juuri okt. Paljon jo remontoitu ja hyvin hoidettu, ennen muuttoa remppaillaan pinnat vielä.
Me viihdytään paljon kotona ja on kiva, että kotona on tilaa tehdä asioita. Ja meille se talon ylläpito on ihan mieleistä tekemistä. Okt asuminen ei vedä talouttamme liian tiukalle ja rahatilanteemme on sellainen, että tarvittaessa voimme myös ostaa palveluita jos ei itse jakseta tehdä. Ja sijainti on hyvä, pk-seudulla julkisen liikenteen ulottuvissa.
Eli kyllä se meille oli se suuri haave, omistaa ja asua omakotitalossa. Olkoot sitten kuinka perinteinen haave tahansa, mutta me ollaan tosi iloisia ja onnellisia asiasta. Mutta ymmärrän hyvin ettei se kaikille ole sellainen, minullakin on paljon kavereita jotka käy kotonaan vaan nukkumassa - mitä ne omakotitalolla tekisi!
Vierailija kirjoitti:
Minä unelmoin toimivasta ja helposta arjesta jossa ei tarvitse herätä aamulla lumitöihin ja muihin omakotitalon mukanaan tuomiin töihin. En todellakaan unelmoi mistään köyhien työleiristä. Me asumme keskustassa isossa kerrostaloasunnossa ja käännämme aamulla kylkeä kun kiinteistöhuolto hoitaa kaikki työt puolestamme.
Lumitöitä on tyyliin 5-10 kertaa vuodessa. Ne on paremminkin kivaa vaihtelua, ja kävelylenkin korvike. Eihän kukaan pakota putsaamaan ja puleeraamaan OMAA pihaasi yhtään sen enempää kuin itse haluat. Itse olen kaivanut auton mentävän uran pihalle, muualla saa olla hankea ihan vapaasti. Vajaan puolen tunnin homma lumilapiolla, kolan kanssa ei menisi sitäkään.
Omakotitalossa on just se hyvä puoli, että siellä asuu itse, sen omistaa itse ja siitä tekee ihan sen näköisen kuin itse haluaa. Ainakin täällä "maalla" (tosin 3km pikkukaupungin keskustaan). Oma halpa kivitalo, kaunis puutarha ja 115 neliötä tilaa, että mahtuu omat kamat. Asun yksin, halvalla ja viihdyn.
Näin omakotitaloon haluavana sinkkuna voin kertoa, että noita isoja, neliöihinsä nähden edullisia taloja on paljon kaupalla. Vaan kuka haluaa lämmittää 170m2 yhtä (tai kahta) ihmistä varten, ja kun remppatarve tulee, niin lasku on kovin erilainen kuin alle 100 neliöisestä.
"Kotini on linnani" ei ole tätä päivää edes omakotitaloon haluavilla ja hyvä niin (ympäristösyyt jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.
Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.
Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.
Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.
Oma vika, jos ei osaa valita oikein.
Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.
"Vastike sama kuin sulla"??? Ei omakotitalossa maksella vastikkeita. Meidän omakotitalon kulut on n. 200-300€/kk talvikuukausina lämmityksestä, kesällä nuokin on pois. Sähköt ja vakuutukset kai sinullekin jää maksettavaksi vastikkeen päälle..? ;)
Eikö edes kiinteistöveroa ole, ei sähkönsiirtomaksua? Ja vakuutukset on kai omakotiasujalle kuitenkin vähän eri kuin kerrostalon asukkaalle? Mua aina ihmetyttää tämä omakotiasujien naurettava kustannusten vähättely.
Totta, maksanhan mä sähkönsiirrosta nykyään n. saman verran kuin itse sähköstä. Meidän kulutuksella siis tulee kuukaudesta riippuen 50-100€ isompi sähkölaskun kuussa kuin kaupungissa asuessamme. Tosin ruoassakin säästyy kuukaudesta ja vuodenajasta riippuen meidän perheellä n. 200-1000€, riippuen siitä miten ahkerasti on kerätty satoa metsästä ja puutarhasta, käyty kalastamassa ja hoidettu kasvimaata. Ihan mielelläni maksan hieman isompaa sähkölaskun, kun saan hakea omat kasvikset pihalta enkä kaupasta.
Kasvitarhan pitää olla todella suuri, että sillä olisi oikeasti jotain merkitystä. Tällaiset heitot ovat epärealistisia ja myös epärehellisiä, koska tavallisen omakotitaloasujan elämästä omavaraisuus on kaukana. Parina kesäkuukautena jotain voi sieltä kasvimaalta hakea, muu on hölynpölyä.
Omilla vanhemmillani oli 1000 neliön tontti ja kyllä siinä koko talveksi juurekset kasvatettiin ja marjat ja ompot säilöttiin. Esim kaalia kasvatettiin ja keväästä syksyyn kaikki vihannekset.
Omenia riitti myyntii asti.
Iso perhe ei olisi selvinnyt ollenkaan ilman näitä viljelyitä.
Omasta omakotiasumisesta en uskalla sanoa mitään, kun aikaisemmin kerroin pienistä kuluista, niin alettiin haistatella, joten se keskustelu loppui siihen.
Jokainen saa olla onnellinen siten kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin omakotitaloon haluavana sinkkuna voin kertoa, että noita isoja, neliöihinsä nähden edullisia taloja on paljon kaupalla. Vaan kuka haluaa lämmittää 170m2 yhtä (tai kahta) ihmistä varten, ja kun remppatarve tulee, niin lasku on kovin erilainen kuin alle 100 neliöisestä.
"Kotini on linnani" ei ole tätä päivää edes omakotitaloon haluavilla ja hyvä niin (ympäristösyyt jne).
Toisaalta maalla asuessa ei tule kulutettua niin paljon. Johan täälläkin kerrottiin, että kotia ei voi jättää lähteäkseen ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.
Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.
Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.
Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.Kaali on todella halpaa, samoin kaikki muutkin juurekset. Tuollauinen pikku puuhastelu on mukavaa, mutta sillä ei ole esim. nelihenkisen perheen ruokataloudessa mitään oikeaa taloudellista merkitystä. 1000 neliön tontti saa olla yhtä kaalimaata, että sillä olisi merkitystä. Jos se halvan kaalin osto on joku kynnyskysymys muutenkaan.
Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.
"Vastike sama kuin sulla"??? Ei omakotitalossa maksella vastikkeita. Meidän omakotitalon kulut on n. 200-300€/kk talvikuukausina lämmityksestä, kesällä nuokin on pois. Sähköt ja vakuutukset kai sinullekin jää maksettavaksi vastikkeen päälle..? ;)
Eikö edes kiinteistöveroa ole, ei sähkönsiirtomaksua? Ja vakuutukset on kai omakotiasujalle kuitenkin vähän eri kuin kerrostalon asukkaalle? Mua aina ihmetyttää tämä omakotiasujien naurettava kustannusten vähättely.
Totta, maksanhan mä sähkönsiirrosta nykyään n. saman verran kuin itse sähköstä. Meidän kulutuksella siis tulee kuukaudesta riippuen 50-100€ isompi sähkölaskun kuussa kuin kaupungissa asuessamme. Tosin ruoassakin säästyy kuukaudesta ja vuodenajasta riippuen meidän perheellä n. 200-1000€, riippuen siitä miten ahkerasti on kerätty satoa metsästä ja puutarhasta, käyty kalastamassa ja hoidettu kasvimaata. Ihan mielelläni maksan hieman isompaa sähkölaskun, kun saan hakea omat kasvikset pihalta enkä kaupasta.
Kasvitarhan pitää olla todella suuri, että sillä olisi oikeasti jotain merkitystä. Tällaiset heitot ovat epärealistisia ja myös epärehellisiä, koska tavallisen omakotitaloasujan elämästä omavaraisuus on kaukana. Parina kesäkuukautena jotain voi sieltä kasvimaalta hakea, muu on hölynpölyä.
Omilla vanhemmillani oli 1000 neliön tontti ja kyllä siinä koko talveksi juurekset kasvatettiin ja marjat ja ompot säilöttiin. Esim kaalia kasvatettiin ja keväästä syksyyn kaikki vihannekset.
Omenia riitti myyntii asti.
Iso perhe ei olisi selvinnyt ollenkaan ilman näitä viljelyitä.
Omasta omakotiasumisesta en uskalla sanoa mitään, kun aikaisemmin kerroin pienistä kuluista, niin alettiin haistatella, joten se keskustelu loppui siihen.
Jokainen saa olla onnellinen siten kuin haluaa.
Kyllä se nyt taas ottaa koville kun jotkut ihan oikeasti julkeavat haaveilla eri asioista kuin ap... Ajatella, ihmiset ovat erilaisia ja haluavat erilaisia asioita elämiinsä ihan vapaaehtoisesti!
Lähes 70% suomalaisista haluaa asua omakotitalossa. Fakta.
Kommenttina kuluihin. Rintamamiestalo kehä ykkösen sisäpuolella keskuspuiston kainalossa. 1000 m2 tontti, maalämpö ja kaikki putket uusittu. Kulut vuodessa n. 3500 eur, mukaan lukien sähkö, verot, tontinvuokra, vakuutukset, jätemaksut, katumaksun ja veden.
Jos haluaa asua omakotitalossa pääkaupunkiseudulla kohtuukustannuksilla (ml. pääomakulut), vaatii se kyllä käden taitoja. Remontointitaitoinen kasvattaakin sitten varallisuuttaan siihen tahtiin että saa olla aika hyväpalkkaisessa työssä, että saa enemmän rahaa töistä, kuin remontoimalla kotona.. :-)
opettaja_N32 kirjoitti:
meillä on omakotitalo jonka arvo on 250.000 eur
Eli aika vähän. Helsingissä tuo on reilun kokoisen yksiön arvo hyvällä alueella hyvien palveluiden ja liikenneyhteyksien äärellä.
Saahan niitä taloja jostain Sysmästä joo, mutta siellä pitäisi pystyä tienaamaan elantokin ja viihtyä.
Vierailija kirjoitti:
opettaja_N32 kirjoitti:
meillä on omakotitalo jonka arvo on 250.000 eur
Eli aika vähän. Helsingissä tuo on reilun kokoisen yksiön arvo hyvällä alueella hyvien palveluiden ja liikenneyhteyksien äärellä.
Tai sitten peruskuntoisen, kohtuudella remontoitavan omakotitalon hinta hyvällä alueella hyvien palveluiden ja liikenneyhteyksien äärellä.
Mä en muuttaisi omakotitaloon vaikka saisin siitä rahaa. Järkyttävä työmäärä ja kalliita laskuja joka asiasta. En muutenkaan halua eristäytyä ihmisistä, nautin kerrostaloelämästä ja elämän äänistä. On ihanaa, kun tietää että ihmisiä on kokoajan ympärillä.
Asun vuokralla okt:ssa. Tää on ihan jees. Jos/kun alkaa tökkimään niin voi muuttaa pois. Lähin naapuri on noin km päässä ja pihahommia kesällä teen silloin kun huvittaa. Talvella kolaan lunta sen verran että pääsee autolle, tiet auraa joku.
Haluaisinko omistaa tämän? En helvetissä. Vuokra on halpa ja sisältää kaiken mitä tarvitsee, saan olla omassa rauhassa ja muuttaa pois kun huvittaa. Sopii mulle.
Miten täällä kovin monen on niin vaikeaa ymmärtää, että ihmisillä voi olla erilaisia haaveita. Ja miksi vähintään joka toisella on hirveä tarve puolustella, miksi juuri se oma haave/valinta on ehdottomasti miljoona kertaa parempi. Mitä väliä sillä on, jos toinen tulee onnelliseksi omakotitalossa asuessaan tai toinen kerrostalossa. Ei kai enää 2010-luvun lopulla meidän kaikkien tarvitse yrittää mahtua johonkin yhteen muottiin?
Pakko todeta edelliseen kommenttiin, että minä taas vihaan yli kaiken kerrostalossa asumista. En todellakaan nauti siitä, ettei ole omaa pihaa tai että muiden äänet kuuluvat niin hyvin, että todellakin tiedän kokoajan, että on ihmisiä lähellä. Mutta en silti missään nimessä väheksy tai pidä jotenkin vähempiarvoisena tai tyhmänä ihmistä, joka nauttii kerrostalossa asumisesta. Helppoa ja huolentonta se tietyllä tapaa on, mutta itse nyt vaan nautin omasta rauhasta ja pihalla touhuamisesta, niin okt parempi ratkaisu. Ja ei ole meillä ainakaan estänyt matkustelua millään muotoa. Kun hankkii tuloihin nähden järkevän hintaisen talon ja pitää huolen talon ylläpidosta jne, niin ihan yhtä hyvin sitä pärjää kuin vaikka kerrostalossa asuessa.
En ole koskaan asunut omakotitalossa, enkä haluaisikaan, koska kerrostalossa on helpompaa asua. Onneksi meille on aina osunut etupäässä rauhalliset naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.
mekin asutaan omakotitalossa eikä tarvita tai omisteta autoa. miehen työpaikalle 500m, ääsmarkettiin 500m lasten koulu viereisellä tontilla ja kaupungin torille 2km. tonttia 1500m2. ei kaikki talot oo missään mörönpyllyssä.
Olen vasta nuori aikuinen mutta ajatuksena taloudellinen sitoutuminen ahdistaa nyt jo. Ja en halua enää ikinä mihinkään Peräseinäjoen peräkylille asumaan (lapsuus sellaisessa riitti) joten en tiedä mihin minulla tulee olemaan edes realistisesti varaa ja millaisiin töihin pääsen. Plus vielä pelko siitä että se kämppä olisi joku homepommi.
Välillä haaveissa vilahtaa kuvia siitä minkälainen olisi unelmien talo mutta tällä hetkellä on vaikea nähdä että siitä tulisi koskaan totta
Nykyäänhän nimenomaan osataan unelmoida kun ihmiset ovat tajunneet että muustakin voi unelmoida kuin siitä valmiiksi pureskellusta "omakotitalo, farmariauto, kultainennoutaja.." -litaniasta. Eikä se ole mitenkään pois niiltä joiden suuri unelma edelleen on asua omakotitalossa, että joku muu haluaa tehdä toisin.
Itsellä unelmat liittyy ihan muihin asioihin kuin asumismuotoon, yhtä tyytyväinen olen siis omakotitalossa, rivarissa ja kerrostalossakin, mihinkään niistä ei ole suurta intohimoa. Tosin meren läheisyydestä en halua enää pois muuttaa. Meri sen sijaan voisi vaikka vaihtua Karibianmereen, ei harmittaisi ;)
On asuttu tässä omassa tuvassa +25v. Lapset kasvoivat ja lähtivät. Heillä on omat elämänsä. Katto pitäisi uusia ja mies osaiskin, mutten haluaisi päästää verenpainelääkkeen kanssa yläilmoihin. Hän ei varmasti halua muuttaa muualle! Voi olla, että mutkin kannetaan tästä "6 feet under" -paikalle.
Neuvoa saa, jos osaa! Miten ruuassa säästää 1000€ okt:ssa asumalla. On meillä omenapuita ja marjapuskia ja perunaakin joskus kasvaa omassa maassa, mutta 1000 on liioittelua.